ריצארד ברנסון
צילום: Aleksandr Andreiko

וירג'ין גלקטיק מזנקת 23%; ברנסון הודיע שיטוס לחלל - לפני בזוס

ברנסון יהיה אחד משישה אנשים על הסיפון. מדובר בטיסת המבחן הרביעית של החברה, שצופה להתחיל טיסות מסחריות בשנה הבאה. ברנסון: "אני באמת מאמין שהחלל שייך לכולנו"
נתנאל אריאל | (2)

מניית וירג'ין גלקטיק  VIRGIN GALACTIC HOLDINGS  מזנקת ב-23% (המניה כבר זינקה בטרום ב-30%) לאחר שהמיליארד ריצ'ארד ברנסון, הבעלים של החברה, אמר כי הוא מתכנן לטוס לחלל ב-11 ביולי, בטיסת מבחן של החברה. בפועל - במה שנראה כהעלאת הילוך במירוץ לחלל, ברנסון יעקוף את המיליארד ומייסד אמזון ג'ף בזוס שצפוי לטוס לחלל עם החברה שלו, בלו אוריג'ן, ב-20 ביולי.

מה גורם למניה לזינוק כה פראי בעקבות ההודעה? טוב, אתם יודעים - אפשר לומר שהמשקיעים חושבים שאם גם המיליארדר והבעלים עצמו מצטרף לטיסה זה אמור לאותת לשוק שגם הוא סבור שמדובר בטיסה בטיחותית מאוד ושההשקה המסחרית קרובה. אבל מה שיותר סביר הוא שהשוק מגיב בצורה קיצונית מדי להודעה הזו, שיצאה מפרופורציה. בסוף זה לא באמת משנה אם ברנסון או בזוס יטוסו ראשונים לחלל. יהיה מעניין לראות בסוף היום האם גם המשקיעים יבינו את זה והמניה לבסוף תמחק את רוב העליות. עדכון לשעה 23:00: המניה אכן מחקה כמעט את כל הזינוק ועלתה לבסוף ב-4%.

ברנסון יהיה אחד משישה אנשים על סיפון החללית VSS Unity. החללית תטיס עוד שלושה עובדים של חברת וירג'ין גלקטיק ושני טייסים מהאתר בניו מקסיקו. טיסת המבחן שעליה יהיה ברנסון תהיה טיסת החלל הרביעית של וירג'ין גלקטיק עד כה והיא צפויה לבצע עוד שתי טיסות ניסיון עד לתחילת הפעילות המסחרית של החברה בשנת 2022. בחודש מאי סימנה החברה את הטיסה המוצלחת השלישית שלה מחוץ לכדור הארץ.

עם הודעתו על כך שיטוס לחלל ברנסון אמר: "אני באמת מאמין שהחלל שייך לכולנו. לאחר יותר מ-16 שנות מחקר, הנדסה ובדיקה, החברה שלי עומדת בחוד החנית של תעשיית חלל מסחרי חדשה, אשר אמורה לפתוח את החלל לאנושות ולשנות את העולם לטובה".

בשבוע שעבר דיווחה וירג'ין כי קיבלה אישור להטסת טיסות מסחריות לחלל, זאת בהמשך לטיסת ניסיון לחלל שביצעה החברה לפני מספר שבועות. את האישור קיבלה החברה מהרשות האמריקאית לתחבורה - כלומר הטיסות יוכלו לצאת רק מארצות הברית.

בקשר לבזוס עצמו אגב, הוא יפסיק להוביל רשמית את אמזון ביום שני הקרוב, 5 ביולי, ויעביר את ניהול האימפריה למנכ"ל החדש אנדי ג'סי.

החברה, שהוקמה על ידי מיליארדר התעופה ריצ'ארד ברנסון - קיימת כבר משנת 2004, והחלה להיסחר בניו יורק באוקטובר 2019. לאחר הזינוק במחיר המניה שווי השוק של החברה עומד על כ-12.9 מיליארד דולר. החברה כמובן, עדיין לא רושמת הכנסות וברבעון הראשון של השנה היא הציגה הפסד תפעולי מייצג של כ-81 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    המליארדרים מתחרים ביניהם מי יהרג ראשון (ל"ת)
    יהיה מעניין לראות 03/07/2021 00:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה יש ל"תיירים" לחפש בחלל?? הזוי!! (ל"ת)
    כלכלן 02/07/2021 17:33
    הגב לתגובה זו
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

טראמפ מחייךטראמפ מחייך

טראמפ חתם: עובדי הממשל האמריקאים חוזרים לעבודה אחרי 43 ימי השבתה

עמית בר |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

הבית הלבן הורה לעובדי הממשל הפדרלי, ששבתו, לשוב לעבודה מיידית. ההוראה ניתנה לאחר חתימתו של הנשיא דונלד טראמפ על חוק תקציב זמני בליל רביעי. ההשבתה נמשכה 43 ימים מאז 1 באוקטובר. חוק התקציב הזמני מאפשר פתיחת משרדים ממשלתיים ומשכורות חלקיות.

במזכר שפורסם על ידי הבית הלבן, נקבע כי כל הסוכנויות הממשלתיות חייבות לפתוח את פעילותן באופן מסודר ומהיר, וכי עובדים שהושמו בהשעיה זמנית יחזרו לעבודה מיידית עם קבלת תשלומי פיצוי רטרואקטיביים על תקופת ההשבתה. ההוראה כוללת הנחיות לניהול תורים, עדכון מערכות ומעבר הדרגתי לשגרה, תוך דגש על בדיקת תשתיות שנפגעו מהפסקת הפעילות.

במהלך ההשבתה הושעו כ-670 אלף עובדים פדרליים, בעוד כ-730 אלף אחרים המשיכו לעבוד ללא תשלום. הדבר גרם לשיבושים בפעילויות שוטפות, כולל עיכובים בתשלומי דמי אבטלה וביטוח בריאות, סגירת פארקים לאומיים ומתקנים ציבוריים, והשהיית תוכניות סיוע כמו SNAP (תוכנית המזון ל-42 מיליון אמריקאים). בתחום התעופה, דווח על יותר מ-900 ביטולי טיסות ועיכובים רבים בשל מחסור בפקחי טיסה, מה שהוביל להגבלת לוחות זמנים בשדות תעופה מרכזיים.

למרות הקו הרשמי הדורש חזרה מיידית, סוכנויות רבות פרסמו נהלים פנימיים המאפשרים גמישות, כגון שימוש בימי חופשה מצטברים, שעות נוספות או עבודה מרחוק, אפשרויות שלא קוימו באופן עקבי בתקופות קודמות. סוכנויות כמו ה-FAA (מנהל התעופה הפדרלי) ציינו כי תשלומי הפיצוי יחולקו בתוך ימים ספורים..

החלטת בית הנבחרים לאשר את החוק התקבלה בתוצאה של 222 מול 209, כאשר שישה דמוקרטים הצטרפו לרוב הרפובליקני, אך רוב הדמוקרטים התנגדו בשל היעדר סעיפים להארכת זיכויי מס לטיפול רפואי. החוק מספק מימון זמני עד 30 בינואר 2026, ומבודד חלק מהתוכניות הקריטיות מפני סכסוכים עתידיים. מבחינה פוליטית, הנשיא טראמפ תיאר את החתימה כ"ניצחון" והאשים את הדמוקרטים באחריות להשבתה.