זה בגנים שלנו: איך להרוויח מהטכנולוגיה הגנטית שמאפשרת 'לתקן' עוברים
ב-2018 מדען סיני בשם הי ג'יאנקואי, מומחה לתחום הגנטיקה, הודיע כי יצר לראשונה ילדים שעברו עריכה גנטית בעודם עוברים באמצעות טכנולוגיית קריספר (CRISPR) - ויצר סערה בתחום הגנטיקה. הניסוי השנוי במחלוקת, שנערך ללא אישור הרשויות בסין, עלה לג'ינקואי בחופש שלו - רישיונו נשלל והוא הוכנס לכלא ל-3 שנים.
אך בדומה לתחומים אחרים - הטאבו נפרץ ואחרים החלו לחקות אותו וחוקר אמריקאי כבר ביצע הכלאה בין גנים של אדם לקוף, כחלק מניסוי של גידול איברים. אך בשוק ההון צופים קדימה: הטכנולוגיה שמשנה ביעילות את הגנום האנושי, כבר משנה את הרפואה ותחום הגנטיקה מקצה לקצה. לדברי מומחים, לטכנולוגיה הזו יש פוטנציאל לסייע ברפואת הציבור, ובעתיד כנראה שהקריספר יוכל להילחם בסכרת, בפיתוח תאים סרטניים ועוד.
קריספר על קצה המזלג
קריספר (CRISPR) היא בעצם מקבץ של רצפי DNA שחוזרים על עצמם. מדובר בבקטריה מולקולרית שתפקידה לזהות נגיפים שחודרים למערכת. הרצפים האלה נצפו לראשונה ביפן ב-1987 ע"י פרופסור יושיזומי אישינו, שחזה לראשונה – אבל בפועל התגלו ב-3 מקומות בעולם די במקביל. בתחילה, השתמשו בטכנולוגיה רק בתנאי מעבדה, אבל מהר מאוד גילו שאפשר להשתמש בה על אנשים חיים וגם על בעלי חיים, כשמגדלי כלבים לדוגמה, משתמשים בטכנולוגיה להשביח גזעים.
לידע על הקריספר לבדו יש לא מעט שימושים, אבל הדברים נהיו באמת מעניינים, כשגילו שאנזים בשם Cas9 – אחד מהאנזימים שהקריספר מסוגל לשאת – בעצם מהווה סוג של מפה לקוד הגנטי שלנו. השילוב ביניהם מאפשר לחתוך ולערוך את הקוד הגנטי בדיוק כמו שעורכים סרט. השימוש בטכנולוגיה יכול להתבצע גם בתוך הגוף, אבל גם מחוץ לגוף, כשהשינויים מושתלים אחר כך פנימה.
- אבוג'ן נסחרת מתחת למזומן - הזדמנות או מלכודת?
- מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באנגלית קוראים לזה "עריכה גנטית", וממש כמו שזה נשמע - הורים שרוצים ילד עם עיניים כחולות, יכולים, טכנית, לעשות זאת. אם כי צריך לציין שמדענים העלו חששות משינוי רצף הקוד הגנטי של עוברים. אגב, לאחרונה התגלה שטכנולוגיה מקבילה בשם "טאלן" (TALEN) שכנראה יעילה יותר לשינוי של חלק מהרצפים הגנטיים והיא הטכנולוגיה העתידית בתחום.
המניות המעניינות בתחום
דוגמה אחת למניה מעניינת בתחום היא של חברת קריספר טרפיוטיקס (CRSP), שב-12 החודשים האחרונים עשתה ראלי מדהים של 219%, מרמה של 52 דולר לרמה של 166 דולר. בשלושת החודשים האחרונים המניה עלתה ב-92% והגיעה לשווי שוק של למעלה מ-12 מיליארד דולר. זאת לאחר שדיווחה על התקדמות משמעותית בטיפול שלה לאנמיה חרמשית באמצעות הקנדידט CTX001. החברה פעילה בעוד כמה מישורים מחקריים, בהם טיפול בגידולים סרטניים כשבוול סטריט צופים שחדשות נוספות עלולות לייצר לחברה אפסייד משמעותי.
חברה נוספת היא אדיטאס (EDIT) שאמנם ירדה ב-15% מתחילת השנה, אבל עלתה ב-12 החודשים האחרונים ב-132%, מרמה של 26 דולר למניה לרמה של 61 דולר. בשיאה, עברה את ה-72 דולר למניה. לחרבה יש שווי שוק בלתי נתפס של 4 מיליארד דולר, למרות שעדיין אין לה מוצר מסחרי אחד כשהקנדידטים שלה נמצאים רק בתחילת הניסויים הקליניים. נכון להיום לחברה יש 220 פטנטים ועוד 800 פטנטים שממתינים לאישור.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כדאי לשים לב גם לחברת אינטליה (NTLA), שאחת ממייסדותיה היא זוכת פרס הנובל ל-2020, ג'ניפר דודנא, על שגילתה את הטכנולוגיה ב-2012. החברה עובדת על טיפולים למספר מחלות ובינתיים עשתה ראלי מדהים של 426% בשנה האחרונה, מרמה של קרוב ל-12 דולר למניה לכמעט 63 דולר למניה.
ובארץ?
גם בישראל הנושא קיבל דחיפה כאשר לפני כשנתיים פנתה רשות החדשנות והציעה מימון של 60 מיליון שקל לחברות הייטק שיפתחו טכנולוגיה שתוכן לתקן גנים ולהבריא אנשים שסובלים ממחלות גנטיות. ברשות הבינו שהם נכנסים לאזור בעייתי ואמרו שהמטרה במכרז שלהם היא לפתור מחלות בלבד, כמו לילדים שיש להם בעיה גנטית של כשל חיסוני, ואף עלולים להגיע לסכנת מוות בעקבות מגע עם האוויר אך לא לעשות שינוי גנטי ברמת הגזע.
- 2.ושום מילה עלARKG? (ל"ת)נחמן 01/02/2021 00:00הגב לתגובה זו
- 1.ובעוד 10-20 שנה יסתובבו פה אנדרואידים ושאר צירופים (ל"ת)מה שהראו בסרטים 31/01/2021 19:52הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
