אנרגיה סולארית
צילום: Zbynek Burival

טסלה מעמיקה את פועלה בענף האנרגיה סולארית - סולראדג' צוללת 10%

טסלה משיקה ממיר מתח בייצורה שיהווה חלק ממערכת הסולארית הביתית אותה היא משווקת. הממיר אמור להיות זול יותר וכמעט באותה ניצולת כמו זה של סולראדג'. עד כה טסלה השתמשה בממיר של החברה הישראלית
אלמוג עזר | (17)
נושאים בכתבה איילון סולאראדג'

טסלה TESLA INC הודיעה על מהפך בפועלה בתחום הסולארי ושולחת את מניית סולראדג' (SEDG) לנפילה של 10%. החברה משיקה ממיר מתח בייצורה שיהווה חלק ממערכת הסולארית הביתית אותה היא משווקת. עד כה, החברה של איילון מאסק השתמשה בממיר מתח מייצורה של סולראדג' הישראלית וחברת דלתא. 

טסלה פועלת בתחום החשמל מאז רכישת SolarCity בשנת 2016. ענף זה היה מהמובילים בשוק המניות בוול סטריט מאז זכייתו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות בנובמבר. זאת על רקע תוכנית תמריצים לייעול אנרגטי ומעבר לאנרגיה ירוקה בשיעור של עשרות אחוזים בעשור הבא. בתוך כך, גם סולראדג' הפכה לאחת החברות הישראליות הגדולות בוול סטריט. בתחילת השנה הגיעה לשווי שוק של 18 מיליארד דולר  והפכה לחברה הגדולה ביותר. 

אחת האסטרטגיות של אילון מאסק בעת מחשבה על הרכישה של סולר סיטי הייתה כי טסלה תבדיל את עצמה בשוק עם מוצרים שונים וייחודיים. האסטרטגיה הזו לא צלחה עד כה. יצרנית הרכב ניסתה לייצר פאנלים סולאריים משלה, אך זה לא הצליח.

עם זאת, טסלה זכתה להצלחה עם מוצרי ה-Powerwall שלה, מארז סוללות ביתי שמתאים היטב להתקנה סולארית למגורים, והיא גם מתקדמת עם רעפי הגג הסולאריים שלה.

באופן מפתיע, בהתחשב במומחיות של טסלה בתחום האלקטרוניקה החשמלית ברכבים החשמליים שלה, הצלחתה בפאנלים עד כה הייתה צנועה למדי. ממיר המתח שלה נחשב לבינתיים ממוצע. זאת כאשר היעילות שלו עומדת על 97.5%, שזה קצת יותר טוב מדלתא, אך פחות טוב מזה של סולראדג' (99%). 

עם זאת, ישנן מספר תכונות ייחודיות לממיר הסולארי של טסלה, כמו פיזור מתח שעשוי להועיל במידה שפינות החשיפה לשמש אינן אחידות בגג. כשחושבים על זה, מדובר בתרחיש דיי הגיוני בסך הכל לרוב הגגות. החברה גם הודיעה שמבחינת תוכנה, היא תעודכן מדי זמן ותגדיל את הניצולת שלה.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אילן 17/01/2021 16:16
    הגב לתגובה זו
    ההבדל בניצילות של הממירים בין סולאראג לטסלה זה 99% ל 97% בהנחה שגג של בית מייצר כ- 100kw לשעה , לא ניראה שיש הבדל גדול ברווחים. מה אני מפספס פה?
  • 6.
    ר 16/01/2021 15:46
    הגב לתגובה זו
    מעבר לאינוורטרים שגם שם טסלה עם מוצר לא מוכח. סוללות שמתחיל לתפוס תאוצה חזקה בעולם. מערכות הנעה לחברות רכב. שיהפוך את האינוורטרים לעודף בג'ינס.
  • 5.
    אהרן 16/01/2021 11:37
    הגב לתגובה זו
    סולאר אדג חברה שמאפשרת לחאפרים להתקין מערכות .אין לה מתקינים מורשים.בתקלות מורכבות.אין עם מי לדבר החאפרים וסולאר אדג לא לוקחים אחריות.מערכת אצלי לא פועלת 3 חודשים ממליץ לא לעבוד איתם סולאר אדג.הממירים שלהם והאופטימייזרים באיכות נמוכה. אני מתקין מערכת נוספת של אסלה או sma.שם לוקחים אחריות והמחיר טוב יותר.
  • 4.
    ניתוח חובבני ונשמע מתורגם (ל"ת)
    אז מה? 16/01/2021 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוסי 15/01/2021 23:49
    הגב לתגובה זו
    מיסוי כלשהו על הוול סטריט . זה יכול להביא את המפולת זהירות . הוא לא טיפש כנראה קנה פוטים
  • 2.
    זה רעידת אדמה לשוק האנרגיה הירוקה ולחברת סולראדג. (ל"ת)
    מי יודע 15/01/2021 20:52
    הגב לתגובה זו
  • לל 16/01/2021 17:19
    הגב לתגובה זו
    פחות נציל, כל מה ףשהוא עושה כבר יש בממיר של סולאראדג והוא שוקל פי 2.
  • לא רעידת אדמה ולא נעליים.הממיר של טבלה ירוד עם ביצועים (ל"ת)
    נירו 16/01/2021 13:48
    הגב לתגובה זו
  • אש 16/01/2021 09:21
    הגב לתגובה זו
    המתינו ....
  • 1.
    טסלה זה בדיחה 15/01/2021 18:27
    הגב לתגובה זו
    מתי נראה פעם מוצר אמיתי של טסלה? בסדר אז יש כמה מכוניות אבל זה רחוק מלהצדיק את הבז האין סופי שמקבל הנוכל מאסק , מצד שני בישראל יש נוכל שכבר שנים ראש ממשלה וממשיך להתל בציבור ומתהפך יום יום.
  • עוד משקיע שפספס את הרכבת (ל"ת)
    יוני 17/01/2021 13:33
    הגב לתגובה זו
  • אל תהיה חמוץ. (ל"ת)
    תום 16/01/2021 17:26
    הגב לתגובה זו
  • ישראל היא מעצמת חמוצים. (ל"ת)
    בית השיטה 16/01/2021 11:53
    הגב לתגובה זו
  • סוחר ממולח 16/01/2021 10:32
    הגב לתגובה זו
    על האלוהים החדש, המשיח שיציל את בני האדם מהאפוקליפסה ! אנחנו כת מאמינים חזקה וקנאית שלא תעז לתת לאף אחד לפגוע בסגידה שלנו למנהיגנו המהולל!
  • גורג 16/01/2021 10:27
    הגב לתגובה זו
    מאסק הוא אחד היזמים מרחיקי הראות והמוצלחים שיש כיום בעולם. ובניגוד לשאר ענקי הטכנולוגיה גם מפתח מוצרים אמיתיים ולא רק ענייני סייבר. לא צריך להרבות מילים על ההצלחות המוכחות של פיי פל וספייס אקס. לטסלה יש מכוניות מעולות וטכנולוגיה פורצת דרךאמיתית בתחום הרכב החשמלי שזה בברור העתיד של כל שוק הרכב. גם המיזם החדש של גגות סולריים שלא צריך התקנות מיוחדות סביר שיכבוש את העולם, אין סיבה שכל בית שיבנה בעתיד בעולם לא יהיה עם גג סולרי.
  • שלום 16/01/2021 08:53
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא מעצמה, רמאי לא יכול להיות עם שווי מקום חמישי בנסדק, הבן אדם גאון. כמו ג'ובס ואפל ככה מאסק.הוא מקדים את זמנו ומקפיץ את העולם 10 שנים קדימה.חבל שחברה ישראלית טובה ומבטיחה כמו סולאראדג נפגעת, עדיין סולאראדג חברה מעולה, עם טכנולוגיית יעול וניטור לכל פאנל.
  • מצד שלישי 15/01/2021 19:17
    הגב לתגובה זו
    תסתכל במראה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.