סאקסו בנק: "תהליך ה'יפאניזציה' של אירופה הוא בלתי נמנע, הבנקים ביבשת מוחזקים בחיים - במצב של זומבים"
אם מתסכלים היום על תשואות המדדים המובילים באירופה עלול להווצר הרושם שמצב הכלכלות האירופיות משתפר בקצב מסחרר. כך למשל, מדד הדאקס הגרמני רשם תשואה של 17% מתחילת השנה, אבל המציאות מלמדת כי מצב הכלכלות באירופה הינו שברירי בלשון המעטה. כעת הכדור נמצא בידיו של יו"ר הבנק המרכזי של גוש האירו, מריו דראגי, שעשוי לשלוח רמזים ראשונים לגבי שינוי אפשרי של מדיניות הבנק ביום חמישי הקרוב. אז מה כל כך נורא במצב הנוכחי?
כלכלני Saxo Bank הדני מעריכים היום כי "שורה של נתוני מאקרו חלשים שפורסמו באירופה בשבוע האחרון, ובפרט בגרמניה, עשויים להוות נקודת מפנה במדיניות הבנק המרכזי האירופי. כשאפילו גרמניה צומחת בקצב שקרוב לאפס. ייתכן שהכוכבים בשמים סוף סוף יסתדרו באופן שיאפשר לבנק האירופי לפעול, על ידי כך שיקצץ את שיעורי הריבית של תוכניות המימון ויציג תוכנית מימון מחדש לטווח ארוך, בריבית קבועה".
ניק בייקרופט, יו"ר Saxo Bank שוקי הון בבריטניה, מציין כי "בשבוע האחרון פורסמו נתוני אינפלציה בגרמניה, שהיו נמוכים באופן מסוכן. כמו כן, פורסם שהמכירות הקמעוניות בגרמניה צנחו בספטמבר, שיעור האבטלה בגוש היורו עלה ב-0.2% ל-12.2%, ומדד מחירי הצרכנים בגוש היורו עלה על פי הערכות ב-0.7% בלבד בשנה האחרונה. הסכנה שגוש היורו ייגרר לדפלציה קשה היתה קיימת כל הזמן, אולם כעת נראה שתהליך 'יפאניזציה' של היבשת האירופית הוא בלתי נמנע. אפילו ביפאן יש אינפלציה יותר גבוהה מאשר באירופה!".
לדברי בייקרופט, במצב הנוכחי "בנקים באירופה מוחזקים בחיים במצב של זומבים באמצעות תוכנית מימון מחדש קטלנית, כדי שיוכלו להמשיך לקנות את אגרות החוב של המדינות שלהם. הרפורמות בשוק העבודה מתקדמות בקצב של חילזון והאבטלה מתרחבת למרבה הצער, גם בקרב צעירים מה שמוביל דור שלם לקיום חסר משמעות ובעל נזקים נפשיים".
- מדוע מריו דראגי צריך להוריד את הריבית מוקדם מהצפוי
- דראגי: "ה-ECB נשאר מחוייב ליעד האינפלציה של 2%"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-Saxo Bank מעריכים כי "לא מן הנמנע שנראה סימנים ראשונים לתחילת הנעת תוכנית ה'סופר טאנקר' האירופית בישיבת המועצה המנהלת של הבנק המרכזי ביום חמישי הקרוב. עם זאת, ייתכן שנראה רק שימוש ב'מילות קוד' על ידי הנגיד דראגי, שיהוו אינדיקציה לכך שהבנק המרכזי מתקרב לביצוע הקלה כמותית נוספת. זה יאפשר לבנק המרכזי האירופי להרוויח עוד קצת זמן עד לפגישה של ה-5 בדצמבר".
- 1.יופיטר שוקי הון 05/11/2013 16:08הגב לתגובה זואז איך בדיוק אני אסייע להם?
הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים
המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.
עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.
אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.
כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.
- "צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.
הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים
המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.
עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.
אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.
כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.
- "צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.
