טסלה אדומה (רשתות)
טסלה אדומה (רשתות)

"אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"

"פעם רכב טסלה היה גאווה - היום זו בושה" - טסלה שנהנתה מתדמית זוהרת, חדשנית, איכותית מאבדת את זה דווקא אצל הצרכנים ההדוקים שלה; האם אילון מאסק עשה את טעות חייו כשנכנס לפוליטיקה, למה הסימנים היו כבר מזמן והאם בסוף הוא יהיה המנצח הגדול?

עמית בר | (38)

גם מתנגדיו יודעים להגיד שמדובר בפנומן, מבריק, גאון, יש רבים שקוראים לו דה וינצ'י של במאה ה-21. אילון מאסק הוא באמת האיש הבולט היום בעולם הטכנולוגיה וזה מתבטא בעושר בלתי נתפס מעל 330 מיליארד דולר כשזה היה כבר חצי טריליון. אי אפשר להתווכח עם הגאונות, היכולות והביצועים המרשימים שלו שהופכים חלומות לדברים בשטח. אחרי שורה של המצאות ואקזיטים, הוא הקים את טסלה שהיא המובילה העולמית בתחום הרכבים החשמליים והאוטונומיים, את ספייסX שאמורה לשלוח אתכם לנסיעה לחלל ועוד הרבה מיזמים מרשימים. הוא גם רכש את טוויטר והפך אותה ל-X וכבר אז היה ניתן להבין - מאסק עם כל היתרונות, הגאונות, ההמצאות הוא מנכ"ל מסוכן. הוא אז החליף את המיקוד בטסלה בטוויטר והמניה ירדה כי המשקיעים חששו מכך שהוא לא משקיע מספיק משאבים ותשומת לב לטסלה. זה היה נכון, אבל הוא שינה את חלוקת הקשב והזמן שלו והמשקיעים נרגעו.


עכשיו הוא הלך בגדול. הוא יד ימינו של הנשיא. זה כבוד, גאווה, זה אולי מסתדר לו עם הרעיון להיות נשיא בהמשך, אבל זה ממש לא מסתדר עם להיות מנכ"ל ובעלים של טסלה. הזיהוי הפוליטי והעבודה שלקח על עצמו - להיות "האיש הרע" ולקצץ בתקציבים הבזבזניים של ארה"ב הם קרש קפיצה בשבילו או פשוט כפי שהוא אמר - "אם אני לא יעשה זאת, אף אחד לא יעשה זאת", אבל זה פוגע בתדמית של החברה, זה גורם לה להיות "פוליטית" גם בארה"ב וגם ברחבי העולם. מאסק ידע והעריך זאת, הוא אדם חכם. הוא אולי לא הבין את העוצמה, ואולי הוא פשוט עושה את הדברים שהוא חושב שהם נכונים. 


ואולי גם לא הכי משנה לו - אם היה לכם 500 מיליארד דולר או 330 מיליארד דולר כנראה שהייתם אדישים לזה. מה זה כסף כשיש תפקיד שמציל את אמריקה? בשבילו המהלך כנראה נכון, בשביל המשקיעים בטסלה זה מהלך בעייתי וקשה. זה יכול להשתנות, אבל יהיה קשה להתנתק מכך שהרפובליקאים מעריצים את טראמפ והדמוקרטיים מתנגדים אליו בכל תוקף. באירופה המצב נראה אפילו קשה יותר. טראמפ זעזע את אירופה בהתייחסות לזלנסקי ובמקביל להעלאות המכסים והאיומים גם על אירופה, יש שם גל עולה של מתנגדים ואיבה כלפיו. מכירות טסלה צנחו באירופה אפילו יותר מאשר בארה"ב. 



"פעם רכב טסלה היה גאווה - היום זו בושה"


במקביל, התקיפות על רכבי טסלה ועל תחנות הטעינה שלה הולכות וגוברות ברחבי ארה"ב ואירופה, ומעמדן של מכוניות החברה עובר שינוי דרמטי. פעם הן היו סמל לקדמה, לחדשנות ולמודעות סביבתית – היום הן הפכו עבור רבים לאות קלון, לפחות בקרב חלקים מהשמאל הליברלי. ההשתייכות של אילון מאסק למחנה הימני ולתמיכה בנשיא טראמפ הביאה לכך שרבים מחסידיו לשעבר מתנערים ממנו, ולא מעט בעלי טסלה מתביישים בה.


"אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"


בסקר שנערך לאחרונה בארה"ב, התברר כי אחוז ניכר מבעלי טסלה לשעבר מציינים את עמדותיו הפוליטיות של מאסק כגורם ישיר לכך שעברו למותגים אחרים. "הייתי הראשון שהזמין את הדגם החדש של טסלה, היום אני מתבייש שנפלתי לזה", כתב ג'רמי אדלר, תושב ניו יורק, ברשת החברתית X. "אני לא רוצה שאנשים יחשבו שאני תומך במי שמקדם אידיאולוגיות ימניות קיצוניות". התחושה הזו באה לידי ביטוי גם במעשים: בעלי טסלה משתפים ברשתות החברתיות כיצד הם מחנים את הרכב רחוק מביתם או מהמשרד, רק כדי להימנע משאלות מביכות או הערות מצד חברים וקולגות. אחרים מתקשים למכור את הרכבים שלהם, שכן הביקוש בקרב קהל ליברלי ירד משמעותית. "אני לא יכול למכור את הטסלה שלי אפילו במחיר הפסד, אנשים אומרים לי בפנים שהם פשוט לא רוצים לקנות ממני כי זה מסמל תמיכה במאסק", סיפר משתמש ברדיט.


מתקפות על תחנות טעינה ורכבי טסלה


במקביל למגמת ההתנערות הציבורית, תחנות הטעינה של טסלה סופגות נזקים מכוונים, ורכבי החברה מושחתים ברחובות. על פי דיווחים רבים, מספר תחנות טעינה בארה"ב הוצתו או רוססו בגרפיטי עם מסרים אנטי-מאסקיים. באורגון, למשל, ירו אלמונים על סוכנות של טסלה, ובניו יורק, מפגינים השחיתו רכבים חונים עם פטישים ומוטות ברזל. "אנחנו רואים מגמה שבה רכבי טסלה הופכים למטרות קלות, במיוחד באזורים עירוניים עם רוב ליברלי", אמר גורם באחד ממשרדי הביטוח בארה"ב. "מבחינת חלק מהמפגינים, לתקוף טסלה זה סוג של מסר פוליטי, כאילו הם נלחמים במאסק ובמה שהוא מייצג".


באירופה, גם כן, התחושות כלפי החברה השתנו. בעוד שבעבר טסלה זכתה לתמיכה רחבה במדינות כמו גרמניה, הולנד וצרפת, כעת יש מי שמדירים את רכביה. "לא קונה יותר אמריקאי, בטח לא טסלה. מאסק מוכר חלומות, בפועל הוא חייל של הימין הפופוליסטי", אמר פטר שולדט, פעיל סביבה מגרמניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

האם טסלה מסוגלת לשנות את המומנטום?


מול כל זה, טסלה מנסה להמשיך קדימה, אך האתגר עצום. השוק הגלובלי נעשה תחרותי יותר, חברות כמו BYD הסינית מציעות חלופות זולות ואטרקטיביות יותר, ומעמדו הציבורי של מאסק אינו מסייע. אחת האפשרויות שמוזכרות היא שינוי כיוון של החברה - למשל, מעבר לייצור רכבים היברידיים, או ייצור רכבים לשוק המסחרי כדי למזער את התלות בלקוחות פרטיים. בינתיים, בטווח הקצר, נראה שטסלה הופכת בהדרגה מסמל של התקדמות – לסמל של מחלוקת פוליטית וזה בעייתי מאוד לטווח הבינוני-ארוך. על רקע זה, טראמפ ניס הלעוד את המצב וסיפק פרסומת לטסלה.\


טראמפ עושה פרסומת לטסלה - טובה לחבר או עסקה אמיתית?



דונלד טראמפ עשה מעין פרסומות לטסלה - ביום שלישי בערב טראמפ החליט להתגייס לעזרת מאסק, ופרסם ברשת החברתית שלו, Truth Social פוסט שהוא בעצמו מתכוון לקנות טסלה – הצהרה שנתפסה כצעד סמלי של תמיכה טסלה ובמאסק. מאוחר יותר באותו ערב, הנשיא ומאסק הצטלמו מול הבית הלבן כשהם בוחנים יחד את מחירי הרכבים ומדברים על האפשרות להתמקח עליהם. מאסק הדגיש שטסלה היא לא רק רכבי יוקרה: "אפשר לקנות טסלה גם ב-35,000 דולר," הנשיא התיישב במודל S אדום אך ציין: "לצערי, אסור לי לנהוג". 

האם זה יעזור? כנראה שלא. זו  מעין "פרסומת" מאולתרת לרכב החשמלי בחזית הבית הלבן וזה בהחלט עושה רושם על התומכים והמאמינים בשני האנשים האלו, אבל מאסק צריך את אלה שלא מאמינים, את אלו שכועסים, את אלו שהערבוב הפוליטי שלו גרם להם להיות אנטי טסלה. יש כאלו הרבה בארה"ב והמונים ברחבי אירופה. לא בטוח שזה ישכנע אותם - ההיפך. זה רק מחזק אותם שהכל פוליטי וזה רק מייצר זהות גדולה יותר בין טראמפ לטסלה.

 

מכירות בצניחה חופשית

טסלה מתמודדת עם בעיה פשוטה – ירידה חדה במכירות, בעיקר באירופה. בגרמניה, לדוגמה, נרשמה בחודש פברואר צניחה של 76% במכירות, ובסה"כ ירידה של 71% מתחילת השנה. גם בארה"ב ובסין הביקושים נחלשו, מה שהכניס את המשקיעים ללחץ כבד. מאסק עצמו יודע שהמותג מתחיל לאבד גובה, וכבר יש לא מעט הערכות שהמעורבות הפוליטית הגוברת שלו מרחיקה לקוחות ליברלים רבים שהיו קהל יעד מרכזי. זה מסביר למה מאז השבעת טראמפ בינואר, מניית טסלה איבדה 40% מערכה, למרות התיקון של כ-11% ביומיים האחרונים. 

תגובות לכתבה(38):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 27.
    אנונימי 18/03/2025 09:34
    הגב לתגובה זו
    קישקוש בלאבוש!
  • 26.
    אנונימיאיש 16/03/2025 23:53
    הגב לתגובה זו
    כל המצאה שלו הומצאה עי אחרים והוא קנה את דרכו פנימה עם הכסף של אבא שלו בעל מכרות יהלומים ונאצי מוצהר.
  • 25.
    אריסטו 16/03/2025 23:22
    הגב לתגובה זו
    אם מצאת שהרכב טוב יעיל בטיחותי ונוח המצב הזה לא ישתנה לפי הדעות הפוליטיות של בעל השליטה בחברה שיצרה בעבר את הרכב.
  • 24.
    אנונימי 15/03/2025 12:41
    הגב לתגובה זו
    למזלנו יש הרבה יותר ימנים שמרנים מליברלים שמאלנים. הם פשוט עושים פחות רעש מהשמאל הפרוגרסיבית הילרידה במניות נובעת בעיקר המתחרות מהשוק הסיני ומזה שאנשים חיכו לטסלה מודל Y החדש שהיה הרכב הנמכר באירופה ב20232024. אז די לכתוב שטויות ותתחילו לגבות את הכתבות המתורגמות מאנגלית שלכם בנתונים אמיתיים.
  • אנונימי 15/03/2025 18:04
    הגב לתגובה זו
    אולי יש יותר ימין רפובלקני בארהב מאשר דמוקרטים אבל זה לא אומר שזה המצב באירופה ובקנדה. חוץ מזה בארהב קהל היעד של מכוניות חשמליות הוא בעיקר תומכי המפלגה הדמוקרטית. רפובליקנים פחות קונים רכבים חשמליים. בעיה לטסלה.
  • 23.
    אנונימי 15/03/2025 12:14
    הגב לתגובה זו
    רק שמאלנים עושים דברים כאלה לכן שמאלנים היו בוגדים וישארו בוגדים
  • 22.
    שטויות במיץ עגבניות (ל"ת)
    שאול 15/03/2025 11:11
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    EV 14/03/2025 18:28
    הגב לתגובה זו
    האידיוטים מוציאים את העצבים שלהם על מכוניות של אנשים אחרים מה שמאסק עושה זה להפסיק את הגנבות של אוכלי החינם חבל שאי אפשר לעשות את זה גם פה .
  • 20.
    קצת מביך 14/03/2025 08:05
    הגב לתגובה זו
    איך להיות נשיא בהמשך אילון מאסק לא נולד בארהב ולכן לא יוכל לעולם להיות נשיא. מי יודע אולי ידידו הטוב ביותר טראמפ לא הכלב שלו עוד ישנה את החוקה. כתב יקר ראה בhttpswww.usa.govrequirementsforpresidentialcandidatesוחוץ מזה תודה על הכיתוב טסלה אדומה ליד התמונה. אחלה תיאור בטח נכתב עי AI.
  • 19.
    אספסוף עלוב. מי שמתיימר להיות נאור מתנהג כמו איש מערות (ל"ת)
    אנונימיאדם לושב 14/03/2025 00:00
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    דני 13/03/2025 19:49
    הגב לתגובה זו
    כשאלון מאסק מאיים לפטר אנשים ממקום עבודתם רב השנים ומלגלג עליהם בציבור כשמפעיל פיסית מסור חשמלי כסמל לקיצוץזה גורם לאנשים משני צידי המפה לתעב אותו. ללגלג על מפוטרים זה מביש. בטח כשיש לך 300 מליארד בבנק. לכן המותג בקריסה גם בארהב.
  • 17.
    חתואל 13/03/2025 18:47
    הגב לתגובה זו
    כדי שלא יקשרו אותי להנהגה החרדית הארורה שבוזזת את קופת המדינה ויכלימו את פני בפומבי.
  • כן אתם דתי מכת יש עתיד דת רלב (ל"ת)
    אחותך 19/03/2025 08:08
    הגב לתגובה זו
  • אליחי 14/03/2025 17:52
    הגב לתגובה זו
    איפה כתוב שאסור לאדם דתי לשרת בצבא של מדינתו בעת מלחמה
  • איזה דת יש לך אולי בודהיזם.. (ל"ת)
    אנונימי 14/03/2025 10:56
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אנונימי 13/03/2025 18:27
    הגב לתגובה זו
    טסלה תיהיה רכב הכי נמכר גם ב 2025 היא בשנים 2023 2024 הרכב הכי נמכר בעולם גם השנה בסין יש כבר ביקוש מעל 200 אלף תוך חודש מיום ההשקה של הטסלה y החדשה
  • 15.
    יוסף 13/03/2025 16:47
    הגב לתגובה זו
    אני מוכן לקנות את כל הטסלות שקשה לכם למכור קונה כל טסלה ב 1000$
  • 14.
    בועתי 13/03/2025 16:34
    הגב לתגובה זו
    ברמת 230 דולר. 50% ירידה זה לא צחוק ועדיף לקחת כסף לכיס. בתור חברת רכב היא גמורה ולא שווה יותר מ150 מיליארד דולר. השאלה מה יהיה עם הרובוטקסי והרובוטיקה של החברה.
  • סופסוף מגיב אוביקטיבי בים הביביסטים פה (ל"ת)
    אנונימי34 14/03/2025 03:44
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אנונימי 13/03/2025 15:51
    הגב לתגובה זו
    אם הוא הצליח כל כך בכל תחום אז אולי זה בגלל שהוא עשה את הדברים הנכונים
  • 12.
    אנונימי 13/03/2025 15:38
    הגב לתגובה זו
    טראמפ נבחר ברוב עצום זה רוב אמריקה ולייעל את הממשל האמריקאי הבזבזן זה פשוט מבריק ולא קשור לימין או שמאל
  • 11.
    אליסף 13/03/2025 15:14
    הגב לתגובה זו
    כתבה מנותקת מהמציאות כולם גאים להיות עם טסלה בישראל.
  • 10.
    אנונימי 13/03/2025 14:31
    הגב לתגובה זו
    מאסר לא הקים את טסלה. הוא השקיע בחברה עשה הרבה מאוד איתה אבל לא הקים אותה.הבעיה העיקרית שאני רואה ההתנהלות של מאסר היא חוסר הבנה של מי הרוכשים של המוצרים של טסלה.אלה הם הליברלים שירכשו טסלות ואם הוא גורם להם להפנות לחברה עורף אין לו קבוצה גדולה של שמרנים שיעדיפו טסלה חשמלית על רכב בנזין.
  • מגיב 13/03/2025 15:40
    הגב לתגובה זו
    מחברה שמוכרת רכבים בודדים היא נהפכה לענקית שמוכרת 1.7m בשנה ולדבר החם טכנולוגית את הבאזז סביב טסלה הוא יצר
  • 9.
    גויד הצבר 13/03/2025 14:04
    הגב לתגובה זו
    הבחירה בין דמוקרט שמטרתו קידום האמושות וטובתה לעומק דיקטטורה שמשעבדת בני אדם ורוצחת ומתעללת וקוצרת איבירים כל יום של עשרות אלפי בני אדם! מטומטמים או טיפשים הבחירה ברורה טסלה עדיפה על כל רכב סיני או אירופאי!
  • 8.
    שטויות מכירות טסלה צנחו רק בגלל תחרות סינית (ל"ת)
    ישראלי 13/03/2025 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 13/03/2025 13:26
    הגב לתגובה זו
    יצרני סוללות וממירי אנרגיה זה השוק המרכזי ובגלל זה תעלה עוד הרבה
  • 6.
    אנונימי 13/03/2025 13:02
    הגב לתגובה זו
    אם אני לא אעשה זאת אף אחד לא יעשה זאת אותיות איתן בכל זאת.
  • 5.
    Gfk 13/03/2025 12:57
    הגב לתגובה זו
    הגזמת לגמרי להחנות את האוטו רחוק מה קרה אילון מאסק הוא ידיד אמת של ישראל אלה שעושים לו חבלות הם אלה שגם עושים הפגנות פרופלסטינאיות טסלה הוא אחד הרכבים הטובים שהיה לי ובכלל בעולם כולו
  • אנונימי 13/03/2025 13:35
    הגב לתגובה זו
    זה לא על ישראלי שאמר את זה אלה על משתמש רנדומלי באתר פורום בשם reddit. כתבה מיותרת שמדברת על אנשים בחול
  • 4.
    ישי 13/03/2025 12:51
    הגב לתגובה זו
    מוכן לקנות סחורה סוג ז רק כדי לנסות לדגדג לטסלה.תודה רבה לכם.אנו נקבל הנחות ונקנה את כל המלאי.השמאל הוא מקור הטמטום והרוע בעותם.USaid דוגמה מעולה לטרלול שמושמד.
  • קפלניסט 14/03/2025 17:49
    הגב לתגובה זו
    אח שלי. נתניהו חייב להיכנס לכלא.
  • גם לך שני צדדים אל תשנא כל כך (ל"ת)
    אנונימי 13/03/2025 19:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מטיר 13/03/2025 12:30
    הגב לתגובה זו
    מחנה רחוק מהבית בגלל שיש לך טסלה אתה טרלול . מה הקשר
  • 2.
    שמואל א 13/03/2025 12:11
    הגב לתגובה זו
    ממש לא בושה שיש לך טסלה . ההפך זה הנכון . השמאל הקיצוני בארהב מנסה ליצר תחושה כזו אבל טסלה היתה ותהיה המלכה של שוק .
  • אנונימי 13/03/2025 14:33
    הגב לתגובה זו
    הליברלים הם עיקר הלקוחות של הטסלות ואין קבוצה גדולה של שמרנים שיחליפו אותם אם הם יפנו לטזלה גב.
  • 1.
    אנונימי 13/03/2025 11:55
    הגב לתגובה זו
    מוכן לבושה על שיש לי טסלה
  • אני יכול לקנות ולא קונה לא בא לי רכב חשמלי (ל"ת)
    אנונימי 13/03/2025 12:34
    הגב לתגובה זו
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -0.47%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

סירקל קופצת ב-8%, מארוול עם 6%; הדאו עולה ב-0.9%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות, כאשר שורת נתוני מאקרו לא הצליחו לשנות את הציפיות להפחתת ריבית בהחלטת הפד בשבוע הבא. רוב מניות S&P 500 מטפסות, גם על רקע ירידות במניות הטכנולוגיה הגדולות. הנאסד״ק עולה ב-0.2%, ה-S&P עם 0.3% והדאו עם 0.8%.


בשוק האג"ח נרשמת עלייה במחירים וירידה בתשואות, כאשר תשואת האג"ח לשנתיים יורדת מתחת ל־3.5%. הדולר נחלש מול כל המטבעות המרכזיים, על רקע ההערכה שהפד יבחר בצעד מרכך, בעוד המשקיעים מעדיפים חשיפה גבוהה יותר למניות. הביטקוין מזנק ועובר את רף 92 אלף הדולר.


דו"ח התעסוקה של ADP מראה ששוק העבודה האמריקאי מאט בצורה דרמטית. לפי הנתונים, המגזר הפרטי בארה"ב איבד 32 אלף משרות בנובמבר, בניגוד מוחלט להערכות המוקדמות שעל פיהן המעסיקים צפויים היו להוסיף כ-40 אלף משרות לפי סקר FactSet, או כ-5,000 בלבד לפי הקונצנזוס של האנליסטים של בלומברג. זה גם היפוך מהנתון של אוקטובר האחרון, שתוקן לעלייה של 47 אלף משרות. כלומר, בתוך חודש אחד שוק העבודה עבר מתוספת משרות קטנה למצב שבו מעסיקים מתחילים לצמצם כוח אדם. החולשה לא ממוקדת בסקטור אחד, אלא משקפת סביבה מאקרו כלכלית מהוססת וצרכנים שמפגינים זהירות. נלה ריצ'רדסון, הכלכלנית הראשית של החברה, אמרה שהחודש התאפיין ב"חולשה רחבה", כשאת הירידה הובילו בעיקר עסקים קטנים. לצד זה, התמונה בענפי המשק הייתה מעורבת: החינוך והבריאות הוסיפו 33 אלף משרות, בעוד הייצור, השירותים המקצועיים, המידע והבנייה רשמו ירידה - צניחה במספר המשרות במגזר הפרטי בארה"ב: הפסד של 32 אלף משרות בנובמבר


הנתון הזה מגיע בזמן רגיש, כשקובעי המדיניות של הפד' יכריעו ב-10 בדצמבר על גובה הריבית. נכון להיום השוק מתמחר סיכוי של כ-89% (קפיצה משמעותית מול 37% לפני כשבועיים) שהפד' יוריד את הריבית ב-0.25 נ"ב מה שבעיקר ישפיע על זה אבל יהיה נתון ה-PCE שיפורסם בשישי שזה מדד ליבת האינפלציה החביב על הבנק המרכזי - רשמו את זה ביומן כי זה הולך ליצור תנודתיות שיא בשוק.


בקרב אנליסטים מתגבשת ההערכה שלפיה הפד יבחר להפחית את הריבית בפעם השלישית ברציפות, כשההיחלשות בשוק העבודה הופכת לשיקול המרכזי. חלק מהאסטרטגים מציינים כי אף שהפחתה בדצמבר כמעט ודאית, שנת 2026 עשויה להיות זהירה יותר מבחינת קצב ההקלות.