מיקרוסופט
צילום: אתר החברה

מיקרוסופט תנסה לשכנע את טראמפ לבטל את ההגבלות על יצוא שבבי AI

נשיא החברה מזהיר: בעלות ברית של ארה"ב כמו ישראל והודו עלולות לפנות לסין; בינתיים - מוצר AI סיני חדש מאיים על ההגמוניה האמריקאית

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מיקרוסופט שבבים

ענקית התוכנה מיקרוסופט Microsoft Corp -1.05%  יוצאת למערכה נגד מדיניות הגבלת היצוא של שבבי בינה מלאכותית מתקדמים, ותנסה לשכנע את הנשיא דונלד טראמפ לשנות את עמדתו בנושא. החברה טוענת כי ההגבלות על השבבים, המשמשים במרכזי נתונים לאימון מודלים של בינה מלאכותית, עלולות להוביל בסופו של דבר את בעלות הברית של ארה"ב לפנות לסין.


בפוסט בלוג שפורסם ביום חמישי, כפי שדווח ב"וול סטריט ג'ורנל", מיקרוסופט מציגה את עמדתה נגד המדיניות הנוכחית. תחת המערכת הנוכחית המבוססת על דירוג, לא רק סין - שטראמפ רואה בה יריבה טכנולוגית - מוגבלת מלקבל את השבבים המתקדמים ביותר, אלא גם בעלות ברית של ארה"ב כמו הודו, ישראל ושוויץ.


לפי בראד סמית', נשיא מיקרוסופט, סין מנצלת מצב זה כדי להציג את עצמה כשותפה טובה יותר לטווח הארוך עבור אותן מדינות. התערבותה של מיקרוסופט עשויה להשפיע על מלחמת הסחר הטכנולוגית המתמשכת בין ארה"ב לסין.


ההתפתחות האחרונה במאבק זה היא העלייה המהירה בפופולריות של DeepSeek, מוצר בינה מלאכותית שפותח בסין, הטוען כי יוצר בעלות נמוכה משמעותית בהשוואה למתחרים האמריקאים. יש לציין כי הגבלות היצוא על שבבים לסין הוטלו לראשונה על ידי קודמו של טראמפ, הנשיא ג'ו ביידן, עוד בשנת 2022.


חברות הטכנולוגיה הגדולות פועלות במרץ כדי לזכות באהדתו של טראמפ. מנכ"לים בכירים בתעשייה, כולל מארק צוקרברג ממטא, ג'ף בזוס מאמזון, סונדר פיצ'אי מאלפבית (חברת האם של גוגל) ואילון מאסק מטסלה, כולם נכחו בטקס ההשבעה של טראמפ בינואר. מאסק אף הפך לאחד מיועציו הקרובים ביותר של הנשיא.


פרסום עמדתה של מיקרוסופט מגיע בזמן רגיש במיוחד, כאשר התחרות בתחום הבינה המלאכותית מתחממת ברמה הגלובלית. החברה מנסה להדגיש את הסיכונים הכלכליים והאסטרטגיים של הגבלות היצוא הנוכחיות. מניית מיקרוסופט נותרה יציבה במסחר ונסחרה ברמה של 397 דולר, מה שמעיד כי המשקיעים ממתינים לראות כיצד יתפתח המאבק בין ענקית התוכנה לממשל טראמפ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שורט (דאי אי)שורט (דאי אי)
הטור של גרינברג

השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב

אם אפילו אנבידיה לא הצליחה לאושש את השוק, ייתכן שהוא בשל לתיקון. אם זה אכן קורה, מי שיובילו אותו יהיו כנראה מקצועני המכירות בחסר, שבניגוד למה שרבים חושבים, פעילותם חשובה כי היא מחזירה לשוק את השפיות. הבעיה היא שלצד אלה, פועלים גם אין סוף סחרני יום שעושים גם הם שורטים אבל ללא כל אסטרטגיה מאחוריהם, והם כן פוגעים בשוק. וגם: ההזדמנות שנמצאת בריסקיפייד



שלמה גרינברג |


עד לפרסום דוחות אנבידיה בסוף המסחר של יום ד' השבוע, וול סטריט עברה שבוע שנראה כאילו היא מתקרבת לצוק ואליבא דתקשורת נראה שהיא די בטוחה שיש משבר אמיתי. המניות ירדו בכל מקום, בארה"ב, ביפן, בדרום קוריאה וגם באירופה. מדדי ה-S&P, הדאו ג'ונס והנאסד"ק אותתו על מה שעשוי להיות רצף ההפסדים הארוך ביותר מאז אוגוסט.

בגיי'.פי מורגן אמרו כי "השוק סובל מצרבת קולקטיבית שמקורה באנבידיה שהפכה למבחן הלחץ הלא רשמי לכלל המסחר בבינה מלאכותית, ומגזר הטכנולוגיה מתחיל לפתע למצמץ בחוזקה. הסחר שבעבר הרגיש בלתי ניתן לעצירה מרגיש עכשיו בפאניקה".

הפד לא הרגיע אף אחד, מבול של נתונים כלכליים מאוחרים, כולל דוח התעסוקה של ספטמבר שעדיין חסר, צפוי סוף סוף להתפרסם, וכל רמז לבעיות עלול להחליש את הטיעון להורדת ריבית שצפו המומחים בדצמבר. היו"ר ג'רום פאוול כבר הטיל ספק בהורדת הריבית באומרו שהורדה רחוקה מלהיות מובטחת, ונשיאת הפד של בוסטון, סוזן קולינס, חזרה על אזהרה זו. שוב גבר החשש שמניות בינה מלאכותית, כמו אנבידיה, מוערכות יתר על המידה וכי נוצרה בועת השקעות. ואומנם, גם אחרי פרסום הדוחות שהיו כידוע טובים מהתחזיות, השוק שפתח בעליות, נסגר בירידות חדות.

את הכתבה של יום שישי הקודם התחלתי במשפט, "האם צריך תיקון? בהחלט" וניסיתי להסביר את הסיבות לכך שהוא  מאחר להגיע. ציינתי שכדי שתיקון יפרוץ צריך להופיע "זרז" שיגרום לו לפרוץ, משהו שיזכיר למשקיעים שהם פועלים בשיגעון. שכחתי, לצערי, לציין את השורטיסטים כאחד מהם ונראה שבסוף הם שיובילו את התיקון הנוכחי.

תיקון - כן, משבר אמיתי - לא

התיקון הנוכחי, שאני ורבים אחרים ממתינים לו מזה זמן, הכרחי, לבטח בתחום הטכנולוגי ויותר מזה בכל הקשור לתחומי הבינה המלאכותית, הקוונטים וכדומה. אבל ההשוואה למשברים נוסח 2000, 2008 ואפילו 1929 פשוט אינה במקומה.

קמפיין "Better in Denim" של The Gap. קרדיט: אתר החברהקמפיין "Better in Denim" של The Gap. קרדיט: אתר החברה

דוחות חזקים וקמפיין ויראלי: Gap מזנקת

מניית החברה שמחזיקה במותגים גאפ, אולד נייבי, בננה ריפבליק ועוד, מזנקת, לאחר שמכירות חנויות זהות ברבעון עלו לרמה הגבוהה מאז 2018, הקמפיין “Better in Denim” רושם מאות מיליוני צפיות ודוחף מכירות דו-ספרתיות והחברה מעלה תחזיות לשנת 2025
רן קידר |
נושאים בכתבה גאפ

מניית חברת Gap Gap Inc. 9.31%  מזנקת, לאחר שפרסמה דוח רבעון השלישי שמשלב ביצועים פיננסיים יציבים יחד עם הצלחה תרבותית רחבה, כשקמפיין הג'ינס הוויראלי “Better in Denim” הפך לנקודת אור בולטת והוביל לצמיחה-דו־ספרתית במכירות הג’ינס. מנכ"ל החברה, ריצ'רד דיקסון, ציין כי מדובר באחד המהלכים המוצלחים ביותר בתולדות המותג, לאחר שהקמפיין צבר מעל שמונה מיליארד חשיפות וחצי מיליארד צפיות ברשתות החברתיות, שהיתרגמו במהרה לביקושים ממשיים בחנויות. ההצלחה הוויראלית סייעה למשוך לקוחות צעירים, במיוחד דור ה-Z, ולמצב מחדש את Gap כמותג עדכני ורלוונטי בשוק תחרותי ועמוס מסרים.

במקביל להצלחת הקמפיין, Gap הציגה ביצועים חזקים בחנויות עם עלייה של 5% במכירות בחנויות זהות, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2018 והרבעון השביעי ברציפות שבו החברה מציגה שיפור. רוב מותגי הקבוצה הציגו צמיחה: Old Navy עלתה ב-6%, Gap עצמה זינקה ב-7% ובננה ריפבליק עלתה ב-4%. מבחינת המותגים, Athleta הייתה נקודת החולשה היחידה, עם ירידה של 11%. הנתונים מצביעים על תנועה גוברת בחנויות ועל כך שהחברה מצליחה להחזיר לקוחות ותיקים ולמשוך חדשים, גם בתקופה שבה האתגר הקמעונאי גדול.

ברבעון השלישי רשמה Gap רווח של 0.62 דולר למניה, 0.03 דולר מעל תחזיות האנליסטים אך ירידה של 14% בהשוואה לשנה שעברה. ההכנסות עלו ל-3.9 מיליארד דולר, בהתאם לצפי השוק, עם עלייה של 2% במכירות אונליין ועלייה של 3% במכירות החנויות. שולי הרווח הגולמי השתפרו ל-42.4%, עלייה משמעותית של 30 נקודות בסיס. למרות צמיחה ברורה בפעילות, סל הקנייה הממוצע נותר יציב יחסית, מה שמסביר את העלייה המתונה בהכנסות לעומת התנועה הגבוהה.

המאזן של החברה מציג עוצמה נוספת: Gap סיימה את הרבעון עם 2.5 מיליארד דולר במזומנים, מקבילים למזומנים והשקעות קצרות טווח, והציגה עלייה של 13% משנה לשנה וללא חוב נטו. הגמישות הפיננסית מאפשרת לחברה להמשיך ולהשקיע בשיווק, במיתוג מחדש ובשדרוג חנויות, תוך חיזוק קו המוצרים המוביל שלה.

Gen Z ככוח מניע: מהוויראליות לעגלת הקניות

דיקסון ציין כי הצלחת הקמפיין אינה מקרית. לדבריו, דור ה-Z הוא כיום המוביל בצריכת תוכן משפיענים, ובשיחות הצרכנים שלהם נמצא מנוע מכירות חזק במיוחד. “תוכן של משפיעניות ומשפיענים הוא אמצעי גילוי המוצרים הראשון במעלה אצל Gen Z ומילניאלס”, אמר, וציין כי Gap “עם ביצועים מצויינים בזירה הזאת”. בנוסף, שיתופי פעולה כמו זה עם המעצבת Sandy Liang תרמו להרחבת קהל הלקוחות הצעיר ולהגדלת החשיפה בקרב צרכנים שמחפשים מותגים עם אמירה, עקביות וסיפור. וכך, המכלול, קמפיין ויראלי, קולקציות ממוקדות ושיתופי פעולה, מייצר תדמית מחודשת של Gap כמותג ומצליח לחבר בין ערכים מסורתיים לבין רוח עדכנית.