לן בלווטניק
צילום: יחצ

לן בלווטניק עם הון של 32 מיליארד דולר; מגדיל השקעתו ב"ספוטיפיי של הספורט"

לן בלווטניק, הבעלים של רשת 13, מזרים 800 מיליון דולר ל-DAZN, שירות הסטרימינג הספורטיבי, ומעלה את השקעתו הכוללת ליותר מ-6.7 מיליארד דולר. מנכ"ל החברה, שי שגב, אופטימי: "אנחנו רק בהתחלה"

עמית בר | (2)
נושאים בכתבה לן בלווטניק

DAZN, שירות הסטרימינג הספורטיבי שהושק בשנת 2016, ממשיך להתרחב - לן בלווטניק, המיליארדר היהודי-רוסי-אמריקאי, שהפך למשקיע העיקרי של החברה, הכריז על השקעה נוספת של 800 מיליון דולר. השקעה זו מביאה את סך ההשקעות שלו בחברה למעל 6.7 מיליארד דולר, סכום גדול גם במונחים של לן בלווטניק שהונו מוערך במעל 32 מיליארד דולר.


בלווטניק, בעל השליטה בקבוצת Access Industries, מחזיק ברשת 13 ומנהל מגעים עם ניר צוק למכירתה לפי שווי של כ-100 מיליון דולר. ההחזקות שלו בארץ הן שוליות יחסית להונו וכוללות גם החזקה בגולף, כלל ביוטכנולוגיה ובעיקר - משאב-נשר, יצרן ומספק המלט המוביל בארץ.

החזקה מוכרת של בלווטניק בעולם היא וורנר מיוזיק שנסחרת בכ-15 מיליארד דולר. הוא רכש את השליטה בה לפני 14 שנה לפי כ-3.2 מיליארד דולר. 



חזון של שירות סטרימינג ספורטיבי מוביל

DAZN פועלת בשווקים מרכזיים ברחבי העולם, כולל אירופה, יפן, ואמריקה הלטינית, ומציעה גישה לתחרויות ספורט מובילות, כמו ליגות כדורגל בינלאומיות, אגרוף, וספורט מוטורי. תחת הנהגת המנכ"ל שי שגב, לשעבר מנכ"ל Betway, DAZN פועלת לשיפור חוויית המשתמש ולביסוס מעמד כספקית תוכן הספורט האולטימטיבית.

"השאיפה שלנו היא להפוך את הספורט לזמין לכל אדם, בכל זמן ובכל מקום ולהפוך את השירות לפופולארי יותר" אמר שגב לאחר ההכרזה על ההשקעה החדשה. "אנחנו רק בהתחלה, ויש לנו תוכניות שאפתניות להמשך."


אתגרים והזדמנויות בשוק תחרותי

עם כל הצמיחה המרשימה, DAZN פועלת בשוק תחרותי במיוחד. ענקיות כמו אמזון, אפל ודיסני (שבבעלותה ESPN) נכנסו גם הן לעולם הסטרימינג הספורטיבי, ומציעות שירותים מגוונים ותכנים בלעדיים.

האתגר המרכזי של DAZN הוא להתמודד עם עלויות זכויות השידור הגבוהות, שבחלק מהמקרים עלולות להגיע למאות מיליוני דולרים עבור תחרויות בודדות. עם זאת, בלווטניק ושגב מאמינים כי המודל העסקי של החברה, המבוסס על מנויים חודשיים ואינטגרציות טכנולוגיות מתקדמות, יאפשר להם להוביל את השוק בטווח הארוך.


שאלות ותשובות על DAZN והעתיד של סטרימינג ספורטיבי

מה מייחד את DAZN משירותים אחרים?
DAZN מתמקדת במתן גישה ישירה לתחרויות ספורט, ללא צורך במנוי לכבלים או ללוויין. השירות מציע חבילות משתלמות וגישה גלובלית לתכנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

מהם האתגרים העיקריים של החברה?
העלויות הגבוהות של זכויות שידור ושוק תחרותי מאוד. בנוסף, החברה צריכה להתמודד עם הפיראטיות והפצת תוכן לא חוקי.

איך ההשקעה הנוספת תסייע ל-DAZN?
ההשקעה תאפשר לחברה להרחיב את הפלטפורמה, לרכוש זכויות שידור נוספות, לשפר את הטכנולוגיה ולהגדיל את בסיס המנויים.

מה העתיד של סטרימינג ספורטיבי?
ככל שהטכנולוגיה משתפרת, סביר להניח שיותר אנשים יבחרו לצפות בספורט דרך שירותי סטרימינג. זה מאפשר חוויית צפייה מותאמת אישית וגמישה יותר מאשר הטלוויזיה המסורתית.

האם DAZN יכולה להוביל את השוק בטווח הארוך?
עם תמיכה פיננסית חזקה כמו זו של לן בלווטניק ואסטרטגיה גלובלית, ל-DAZN יש סיכוי טוב לבסס את עצמה כאחת המובילות בשוק.


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Brady 26/01/2025 19:29
    הגב לתגובה זו
    האפליקציה שלהם זה הדבר הכי גרוע שנתקלתי. ממשק גרוע איטית ונתקעת.עכשיו שמסתבר שהמנכל ישראלי זה מובן
  • 1.
    הכסף שלו מממן את ערוץ השינאה וההסתה 13!!! גורם לפילוג ושינאה בעם! (ל"ת)
    אדם לא ראוי! 26/01/2025 17:35
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.