העתידן ד"ר דוד פסיג: אנחנו נכנסים למימד הרביעי

דיבר בכנס בינת אקספו על מעליות שעולות בזיגזג ועל האפשרות שנוכל בעתיד לשגר את עצמנו ממקום למקום. רגע לפני שנתחיל לחלום על הדרך לחללית האנטרפרייס, הוא אומר - נוכל לחיות ולסחור דרך שערים רבים
חזי שטרנליכט |

במסגרת האירוע השנתי של בינת תקשורת - 2005 BYNET EXPO, שהתקיים היום במלון דיוויד אינטרקונטיננטל, חשפה בינת את המגמות העתידיות בשוק התקשורת בישראל ובעולם והתמקדה בהצגת פתרונות תקשורת לארגונים מודרניים בעידן החדש.

מנכ"ל בינת תקשורת, אלון בן צור אמר כי "הדגש באירוע הוא על סביבת עבודה משותפת, הכוללת שילוב של שלושת העולמות - נתונים, ווידאו וקול. כל הטכנולוגיות הללו משרתות את הארגון העתידי ומאפשרות יצירת עבודה שיתופית מצד אחד, ומצד שני חוויית משתמש אחידה בכל מקום ובכל זמן".

ד"ר דוד פסיג, עתידן באוניברסיטת בר אילן וראש המוקד לטכנולוגיות תקשורת הרצה באירוע אודות הכלכלה והטכנולוגיה של המימד הרביעי. "עם כניסתנו למימד הרביעי, מתחיל המין האנושי לעבור לתודעת קיום במימד אחר. הווי אומר, שכל המוכר לנו היום, יש סבירות גבוהה שיהיה שונה לחלוטין. נוכל לחיות ולסחור דרך שערים רבים, החל מטלפונים לוויינים ועד לנוכחות מרחוק - TELE PRESENCE (שידור באמצעות כפפה ומשקפיים). אפשר יהיה להתחיל להעביר לא רק חומרים וחפצים, אלא גם את עצמנו ? TELE PORTATION. עובדה זו תניע את המין האנושי לייצר ידע מסוג חדש ולשתפו עם האחרים".

ד"ר פסיג הסביר: "חשוב להבין שהמתעשרים הם לא אלו שהמציאו את פריצות הדרך, אלא מי שהשתמש בהם ראשון. המצליחים יהיו אלו שיעצבו מחדש דפוסי עבודה ויתעלמו מהמבנים הקיימים". דוגמא לכך נתן ד"ר פסיג בתעשיית ההיי-טק: לא ספקי החומרה, אלא מחוללי השימושים יוצא הדופן הם המתעשרים החדשים, כגון eBay, amazone.com ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.