העתידן ד"ר דוד פסיג: אנחנו נכנסים למימד הרביעי

דיבר בכנס בינת אקספו על מעליות שעולות בזיגזג ועל האפשרות שנוכל בעתיד לשגר את עצמנו ממקום למקום. רגע לפני שנתחיל לחלום על הדרך לחללית האנטרפרייס, הוא אומר - נוכל לחיות ולסחור דרך שערים רבים
חזי שטרנליכט |

במסגרת האירוע השנתי של בינת תקשורת - 2005 BYNET EXPO, שהתקיים היום במלון דיוויד אינטרקונטיננטל, חשפה בינת את המגמות העתידיות בשוק התקשורת בישראל ובעולם והתמקדה בהצגת פתרונות תקשורת לארגונים מודרניים בעידן החדש.

מנכ"ל בינת תקשורת, אלון בן צור אמר כי "הדגש באירוע הוא על סביבת עבודה משותפת, הכוללת שילוב של שלושת העולמות - נתונים, ווידאו וקול. כל הטכנולוגיות הללו משרתות את הארגון העתידי ומאפשרות יצירת עבודה שיתופית מצד אחד, ומצד שני חוויית משתמש אחידה בכל מקום ובכל זמן".

ד"ר דוד פסיג, עתידן באוניברסיטת בר אילן וראש המוקד לטכנולוגיות תקשורת הרצה באירוע אודות הכלכלה והטכנולוגיה של המימד הרביעי. "עם כניסתנו למימד הרביעי, מתחיל המין האנושי לעבור לתודעת קיום במימד אחר. הווי אומר, שכל המוכר לנו היום, יש סבירות גבוהה שיהיה שונה לחלוטין. נוכל לחיות ולסחור דרך שערים רבים, החל מטלפונים לוויינים ועד לנוכחות מרחוק - TELE PRESENCE (שידור באמצעות כפפה ומשקפיים). אפשר יהיה להתחיל להעביר לא רק חומרים וחפצים, אלא גם את עצמנו ? TELE PORTATION. עובדה זו תניע את המין האנושי לייצר ידע מסוג חדש ולשתפו עם האחרים".

ד"ר פסיג הסביר: "חשוב להבין שהמתעשרים הם לא אלו שהמציאו את פריצות הדרך, אלא מי שהשתמש בהם ראשון. המצליחים יהיו אלו שיעצבו מחדש דפוסי עבודה ויתעלמו מהמבנים הקיימים". דוגמא לכך נתן ד"ר פסיג בתעשיית ההיי-טק: לא ספקי החומרה, אלא מחוללי השימושים יוצא הדופן הם המתעשרים החדשים, כגון eBay, amazone.com ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קניות
צילום: freepik

הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות

רן קידר |

מה כוללת הרפורמה של בצלאל סמוטריץ' בקשר למע"מ על יבוא אישי?

הכפלת פטור ממע"מ ביבוא אישי מ-75 דולר ל-150 דולר החל מינואר 2026.

למה נועד הפטור?

להוזיל עלויות לצרכן ולהגביר תחרות מול רשתות ומחירים גבוהים בישראל.

מה החשש של הקמעונאים?

תחרות לא הוגנת שתביא לסגירת אלפי חנויות קטנות ועסקים מקומיים.

טענת המתנגדים העיקרית?

אובדן של כ-2 מיליארד שקל הכנסות מע"מ ופגיעה קשה במסחר.

הצרכנים באמת יחסכו?

כן, עד 18% על אופנה, קוסמטיקה ולייף-סטייל, אבל לא משמעותי לטווח ארוך.

מי ירוויח הכי הרבה?

עליאקספרס, אמזון, חברות שילוח והצרכן הפרטי הישראלי.

איך דואר ישראל יתמודד?

כבר עמוס מאוד, יצטרך הרחבה משמעותית של מיון ושליחויות.

מה עם נקודות איסוף?

יקבלו יותר תנועת לקוחות אך רווחיות נמוכה מעמלות.

השפעה על חברות ישראליות?

פגיעה קשה באופנה וקוסמטיקה, חלקן ישקלו מעבר לחו"ל.

כמה המדינה תפסיד?

כ-2 עד 2.25 מיליארד שקל בשנה מהפסד גביית מע"מ.

יש קשר פוליטי?

רבים רואים בזה צעד פופוליסטי לקראת בחירות 2026.

עמדת אתרי הסחר הישראליים?

חוששים מאובדן לקוחות, שוקלים להקים מחסנים בקפריסין או ירדן.

יש חלופות טובות יותר?

פטור מדורג או הטבות לעסקים מקומיים – כרגע לא מתוכנן.

מתי זה נכנס לתוקף?

צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026 לאחר אישור הצו.

מה אומר הדרג המקצועי?

התנגדות חריפה, המליץ לבטל את הפטור ממע"מ לגמרי.

ילכו לבג"ץ?

איגודי סוחרים ותעשיינים מאיימים בעתירה לבג"ץ לעצירת הרפורמה.