חלל טכני: סיטרואן C4 פיקאסו חדש

סיטרואן מציגה את הדור החדש של המיניוואן הקומפקטי, שמנסה לקצץ במקומות הנכונים ובכל זאת לשפר את התמורה
עמרי ספיר |

סיטרואן C4 פיקאסו 2013

לאחר שהציגה קונספט בדמותו בתערוכת ז'נבה לפני כחודש, חושפת סיטרואן את כל הפרטים על הדור השני של ה-C4 פיקאסו. הדור החדש של המיניוואן הקומפקטי בעל 5 המושבים (הראשון החליף את הקסארה פיקאסו) שומר על שמו, אך מבוסס למעשה על הפלופורמה המודולרית החדשה של פיג'ו-סיטרואן, שנקראת EMP2. זו, אגב, תשמש גם בסיס לדור הבא של פיג'ו 308 שיוצג בקרוב.
 

היצרנית הצרפתית לקחה ללב את המונח 'מיניוואן קומפקטי' ובהתאם לזאת, ה-C4 פיקאסו החדש קצר מקודמו ב-4 ס"מ עם 443 ס"מ בסך הכל. מצד שני, בסיס הגלגלים ארך ב-5.5 ס"מ ל-278.5 ס"מ. המשמעות (כך סיטרואן) – מרווח פנים משופר, כמובן. הרוחב, אגב, עומד על 183 ס"מ והגובה על 161 ס"מ. נפח תא המטען גדל ב-40 ליטר ל-537 בסך הכל. תודות לפלטפורמה החדשה, שימוש יעיל בחומרים ומבנה הגוף הכללי, ה-C4 פיקאסו החדש שוקל 140 ק"ג פחות מקודמו.
 
 

בכל הנוגע למראה, התוצאה המתקבלת היא קיצוץ משמעותי בסרחי עודף. תוסיפו לזה עיצוב מודרני (למרות שהדור היוצא התבגר בחן ועל אף צביר פנסים קדמי מעט משונה בדגם החדש), ויש לכם נוסחה לרכב נאה למדי. הפנסים האחוריים מזכירים קצת את אלו של פולקסווגן טוארג, אבל בשורה התחתונה עושה רושם שהמעצבים בסיטרואן עשו עבודה טובה.

כיאה למיניוואן, הדגש האמיתי כאן הוא על תא הנוסעים. סיטרואן מבטיחה כמובן נוחות משופרת, ואף משופרת עוד יותר ברמות הגימור הגבוהות. לוח המכוונים שוכן מעל לקונסולה המרכזית ומורכב ממסך בגודל 12 אינץ' עם מספר אפשרויות תצוגה. בקונסולה עצמה נמצא מסך בגודל 7 אינץ' שאחראי על השליטה במערכת המידע והמולטימדיה. הפיקאסו מבטיח שפע תאי אחסון, כשבאחד מהם שוכנים גם חיבורי המצת וה-USB, כך שהוא מאפשר אחסון נסתר של מכשיר הסמארטפון. ויש גם גג זכוכית – פריט שכבר הפך להרגל – בגודל 5.3 מ"ר.
 
 

רשימת האבזור כוללת, בין השאר, מערכת עזר לחנייה (שהולכת והופכת לסטנדרט בתעשייה), בקרת אקלים מפוצלת לשני אזורים ומצלמות היקפיות (אופציה שתתווסף לרשימה מאוחר יותר השנה). בין מערכות הבטיחות תמצאו מערכת להתראה מפני עצמים בנקודות עיוורות, חגורות בטיחות אקטיביות המתהדקות בעת זיהוי סכנה, בקרת שיוט אקטיבית ועוד.

היצע המנועים יכלול, בתחילה, שני לוגמי בנזין ודיזל אחד. אלו הם מנועי ה-1.6, המוגדש והלא מוגדש, של סיטרואן אשר ישודכו לתיבות ידניות בעלות 5 ו-6 הילוכים בהתאמה. בגרסת הדיזל יהיה זה ה-HDI 90 (כמספר הסוסים) שישודך לתיבת 6 הילוכים ידנית או 6 הילוכים אוטומטית-רובוטית. בהמשך יצטרף מנוע דיזל נוסף (e-HDI 115) שישודך לתיבה האוטומטית-רובוטית גם כן ויניב צריכת דלק של 25 ק"מ לליטר.

שיווקו של סיטרואן C4 פיקאסו יחל בחודשים הקרובים, כאשר גם אלינו הוא צפוי להגיע לקראת 2014. בינתיים, אנחנו מחכים לגרנד פיקאסו חדש, על 7 מושביו, שצפוי להיות כאן פופולרי יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

רפאל יובל שטייניץ יואב תורגמן
צילום: רפאל

הצבר של רפאל ירד, אבל צפוי לעלות בהמשך - "נגיע לצבר של 75 מיליארד שקל"

ההכנסות הסתכמו ב-4.7 מיליארד שקל, לעומת כ-4.6 מיליארד שקל ברבעון הראשון - קצב הצמיחה מאט, אבל החברה קיבלה הזמנות גדולות אחרי הרבעון

רן קידר |
נושאים בכתבה רפאל


רפאל מערכות לחימה מדווחת על מכירות בהיקף של 4,735 מיליון שקלים, עליה של כ-20.4% מהתקופה המקבילה אשתקד, הרווח הנקי ברבעון עומד על סך של 340 מיליון שקל, לעומת 132 מיליון שקל ברבעון המקביל ב- 2024. בהשוואה לרבעון קודם מדובר על צמיחה נמוכה יחסית - מ-4.62 מיליארד שקל - כלומר כ-2%. בולט יותר הצבר שהגיע בסוף הרבעון הראשון ל-67 מיליארד שקל וירד ל-65.7 מיליארד שקל. 

היקף המכירות במחצית הראשונה עמדו על 9,358 מיליון שקל, עלייה של 19.5% לעומת מחצית מקבילה. ההזמנות במחצית הגיעו לסך של 11,359 מיליון שקל, לעומת 14,259 מיליון שקל במחצית המקבילה.  הרווח הנקי במחצית הראשונה עומד על 612 מיליון עלייה של כ-68% מהרווח במחצית הראשונה של השנה. הנהלת רפאל מדגישה את העלייה בצבר ביחס לשה קודמת, אז הוא עמד על 59 מיליארד שקל, אך כאמור ביחס לרבעון קודם יש ירידה. 

 

יו"ר רפאל, ד"ר יובל שטייניץ: ״רפאל מסכמת את המחצית הראשונה של 2025 עם תוצאות כספיות מרשימות, עלייה של עשרות אחוזים במכירות וביקוש שיא למערכותיה בארץ ובעולם. מלחמת "חרבות ברזל" בכלל ומבצע "עם כלביא" בפרט, המחישו את תרומתה של רפאל לביטחון הלאומי ואת עליונותה הטכנולוגית בשדה הקרב. ההישגים המבצעיים הם פרי עמלם של עובדי ועובדות רפאל, הפועלים בנחישות ובמסירות יומיומית כדי לשרת את מדינת ישראל מתוך כוונה להוות נדבך משמעותי בביטחונה, להיות תמיד בקדמת הטכנולוגיה ולהפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. בשמי ובשם הדירקטוריון  אני מברך על כך שהעשייה הביטחונית והמבצעית באה לידי ביטוי גם בצמיחה עסקית וכלכלית חסרת תקדים".

 

מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן: "בסיכום החציון הראשון של השנה, רפאל מציגה המשך של מגמת הצמיחה המהירה של החברה. רפאל עמדה באופן מלא ביעדיה העסקיים בחציון זה. מערכות רפאל במבצע "עם כלביא" בהגנה, בהשגת העליונות האווירית והמודיעינית ובהתקפה פעלו בהצלחה יוצאת דופן והביאו לידי ביטוי את תרומתה המכרעת של רפאל לעליונות הטכנולוגית של מדינת ישראל. רפאל הגבירה את השקעתה בפיתוח טכנולוגיות ומוצרים מתקדמים, תוך השקעה רבה בתשתיות המדעיות ופיתוח יכולות פורצות דרך כגון מערכת הלייזר רב-העוצמה "מגן אור". רפאל ממשיכה במגמת ההתרחבות והיא קלטה מאז תחילת השנה מאות עובדים חדשים בכל רחבי מדינת ישראל. אני מבקש להודות ולהביע הערכה עמוקה לעובדות ועובדי רפאל, מקצוענותם התגייסותם ומסירותם אפשרו לרפאל לספק למערכת הבטחון יתרון איכותי. קבוצת רפאל הכוללת עשרות חברות בארץ ובעולם, תמשיך להוביל ולהביא יתרון מבצעי וטכנולוגי מכריע לשותפנו בארץ ובעולם".


הזמנה גדולה מגרמניה

אתמול דיווחה החברה כי הפרלמנט הגרמני אישר את רכישת 90 פודי תצפית והכוונה מדגם Litening 5 מתוצרת רפאל עבור מטוסי ה-Eurofighter Typhoon. מהלך זה ממחיש את השותפות ארוכת השנים בין רפאל וגרמניה ואת האמון במערכות רפאל, במקביל למגמה גלובלית לאימוץ סנסורים רב‑גליים ויכולות תקיפה מדויקות מטווח מבטחים במרחבי אוויר מאוימים.