הכשרת הישוב: קיטון בהפסדים במחצית וברבעון השני

חברת המלונאות הצליחה לצמצם ברבעון השני את ההפסדים שלה לכדי 2.1 מיליון שקל מול 5.3 מיליון שקל בעת המקבילה. הרווח התפעולי גדל בכ-116% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד
חזי שטרנליכט |

חברת הכשרת הישוב הצליחה לצמצם ברבעון השני את ההפסדים שלה לכדי 2.1 מיליון שקל מול 5.3 מיליון שקל בעת המקבילה. הקיטון בהפסדים בא בד בבד להגדלת הרווח התפעולי של החברה ברבעון השני. גם במחצית הראשונה לא נחלצה החברה מההפסדים, גם אם הם קטנו מאוד. מול הפסד של 12.6 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2004, היא רשמה כעת הפסדל של 2 מיליון שקל במחצית.

הרווח התפעולי גדל בכ-116% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והוא הסתכם לסך של 4.6 מיליון שקל. הכנסות החברה ממלונאות ברבעון השני של 2005 הסתכמו לסך של 23 מיליון שקל שהם גידול של כ-15% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

מלונות הכשרת הישוב מנהלת 6 בתי מלון הכוללים 845 חדרים. רשת בתי המלון של החברה כוללת את המלונות: רימונים נפטון באילת, רימונים אופטימה טאואר ברמת גן, מלון רימונים גלי כנרת בטבריה מלון רות רימונים בצפת, מלון רימונים חרמון שבנווה אטי"ב ובמלון רימונים המעיין בנצרת.

מחזור ההכנסות של החברה במחצית הראשונה של 2005 גדל בכ- 5.1 מיליון שקל המהווה גידול בשיעור של 15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כל הגידול בהכנסות בתקופה זו השתקף ברווח התפעולי של החברה שגדל בכ-5.5 מליון שקל בהשוואה למחצית המקבילה אשתקד, וזאת כתוצאה משיפור היעילות התפעולית ושמירה על הוצאות ההפעלה, למרות הגידול בתפוסה ובהכנסות.

בחברה מסרו כי שמירה על גובה ההוצאות נבעה בעיקר מהגברת היעילות התפעולית בתחום כח האדם ובתחומי המזון והמשקאות, תוך שמירה על רמת השירות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.