באר לשאיבת נפט בעומאן
צילום: Istock

דיווח: הביקוש לנפט בסין ירד ב-20%; אופק ידונו בקיצוצים

מדובר בירידה של 3 מיליון חביות נפט, מסך כלל 14 מיליון חביות נפט שצורכת סין מדי יום. כיום סין היא יבואנית הנפט הגדולה בעולם לאחר שארצות הברית הגיעה לעצמאות אנרגטית. הנפט ירד ב-20% בחודש
ארז ליבנה | (3)

כולם מדברים על ההשפעה הכלכלית שיש לוירוס הקורונה על הכלכלה הסינית. כרגע, חוץ מהתרסקות המדדים בסין, לא היה אמצעי מדד שאותו ניתן לכמת. עד עכשיו. וזה לא נראה טוב.

 

גורמים סיניים סיפרו לסוכנות הידיעות בלומברג, כי הסגירה של מחוז חוביי ו-20 מחוזות נוספים, הביאו את הביקוש הסיני לנפט לשיא שלילי שלא נראה מאז המשבר הכלכלי והפיגועים במגדלי התאומים ב-2001.

 

לפי הדיווח, הביקוש של סין, יבואנית הנפט הגדולה בעולם, ירד בכ-20%, מרמה של 14 מיליון חביות נפט ביום ל-11 מיליון חביות נפט ביום. כלומר, פחות 3 מיליון חביות כל יום. רק כדי להבין את ההשפעה על סקטור הנפט העולמי, 14 מיליון חביות זו כמות הנפט שצורכות גרמניה, צרפת, איטליה, יוון, בריטניה, יפן ודרום קוריאה ביחד.

 

עם זאת, הפגיעה היא לא רק בסקטור התעשייתי. השבתת הטיסות, במה שהיה אמור להיות השבוע העמוס ביותר מבחינת תיירות בסין, יצר מצב שבו שחקנים בשוק אוגרים את הנפט שברשותם, כשבקרוב לא יהיה להם מקום במחסנים.

 

הנפילה בביקוש לנפט בסין מגיעה בהשוואה לתקופות מקבילות בשנים עברו. זה הספיק להכניס את הסקטור לסחרור. בשבוע שעבר הופסק לגמרי ייבוא הנפט לסין מדרום אמריקה, כשגם ייבוא הנפט ממערב אפריקה נפגע.

 

מאז ה-6 לינואר, בעת התלהטות הגזרה בין איראן לארצות הברית בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני, הנפט הגולמי שנסחר תמורת כ-63.3 דולר לחבית, ירד לרמה של 51.6 דולר לחבית. ירידה של כ-20%. גם הנפט מסוג ברנט ירד בשיעור דומה, מרמה של 70.5 דולר לחבית ל-56.3 דולר לחבית. מאז התפרצות המחלה ב-20 לינואר, המחירים ירדו ב-14%.

 

בשבוע שעבר ראיינו כאן את סרגיי ויסננצ'וק, שאמר כי הוא לא רואה אפסייד למחיר הנפט בתקופה הקרובה. וכך כנראה גם באופ"ק, ארגון המדינות המייצרות נפט, הנחשב גם לקרטל עולמי שנמצא בשליטת ערב הסעודית – מפיקת הנפט הגדולה בעולם.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 10/02/2020 18:58
    הגב לתגובה זו
    לפי בדיקות סיסמיים יש בשמשון נפט בכמות מסחרית המספיקה לשלושים שנה לפחות
  • 2.
    צחי 03/02/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
    צריך לקצץ ב4 מיליון כדי לעצור את המחירים. אגב הנתון המעודכן צפוי להיות הרבה יותר נמוך.
  • 1.
    ה"דיווח" הזה הוא מלפני יומיים. לא מבוסס. (ל"ת)
    עוד מטורלל 03/02/2020 11:59
    הגב לתגובה זו
נפט; קרדיט: Unsplashנפט; קרדיט: Unsplash

מדוע מחירי הדלק עולים בעוד הנפט יורד? סקירת נפט

על מרווחי הזיקוק ועל השפעתם על מחירי הבנזין, הדיזל והסולר; מדוע ונצואלה כל כך חשובה לארה"ב ומהי ההשפעה של קרנות הגידור על שוק הנפט?
רמי ששון |
נושאים בכתבה נפט

בסקירה הקודמת דיברנו בעיקר על צד ההיצע, קרי הפקת והספקת נפט גולמי. הפעם נרחיב מעט על צד הביקוש, נסקור בקצרה גורמים גיאו פוליטיים המככבים כיום, וגורם פיננסי עליו לא דיברנו: השפעת הגופים הפיננסיים והמשקיעים הגדולים.

בעוד בצד ההיצע אין כרגע מחסור וגם החלטת אופ"ק+ האחרונה הותירה את מכסות ההפקה לרבעון ראשון 2026 כפי שהן, הרי הביקוש למוצרים דווקא במחסור. כלומר, למרות שאין מחסור בחומרי גלם, נוצר מחסור בתוצרי הזיקוק, מה שגורם לעליית מחיר המוצרים המוגמרים או בשמם האחר, תזקיקים ותזקיקי ביניים (בעיקר דיזל/סולר, דלק סילוני ובנזין).

ההפרש בין מחירי "סל תזקיקים" לעלות הנפט הגולמי ידוע בכינויי "מרווח הזיקוק" או אם מודדים מוצר מסוים בהשוואה למחיר הגולמי ייקרא פשוט "מרווח" או באנגלית "spread" או ."Crack" לדוגמא, GO/Gasoline/Heating oil spread.

מרווחי תזקיקי הביניים נמצא כיום בשיא של שנתיים ויותר, מה שתומך גם במחיר הנפט הגולמי. סך כושר הזיקוק בעולם קטן בכ 3% בין ספטמבר לאוקטובר השנה.

הסיבות להתרחבות המרווחים נובעות מחוסר כושר זיקוק, עקב הצטברות גורמים רבים, ביניהן התקפה על בתי זיקוק ברוסיה, סנקציות על שתי חברות ענק רוסיות, סגירת בתי זיקוק בעולם עקב השבתה מתוכננת לשיפוצים או תקלות אחרות. לדוגמא בית הזיקוק הגדול באפריקה עם ריבוי תקלות/השבתות/ושביתות גורם למחסור בבנזין.

נפט; קרדיט: Unsplashנפט; קרדיט: Unsplash

מדוע מחירי הדלק עולים בעוד הנפט יורד? סקירת נפט

על מרווחי הזיקוק ועל השפעתם על מחירי הבנזין, הדיזל והסולר; מדוע ונצואלה כל כך חשובה לארה"ב ומהי ההשפעה של קרנות הגידור על שוק הנפט?
רמי ששון |
נושאים בכתבה נפט

בסקירה הקודמת דיברנו בעיקר על צד ההיצע, קרי הפקת והספקת נפט גולמי. הפעם נרחיב מעט על צד הביקוש, נסקור בקצרה גורמים גיאו פוליטיים המככבים כיום, וגורם פיננסי עליו לא דיברנו: השפעת הגופים הפיננסיים והמשקיעים הגדולים.

בעוד בצד ההיצע אין כרגע מחסור וגם החלטת אופ"ק+ האחרונה הותירה את מכסות ההפקה לרבעון ראשון 2026 כפי שהן, הרי הביקוש למוצרים דווקא במחסור. כלומר, למרות שאין מחסור בחומרי גלם, נוצר מחסור בתוצרי הזיקוק, מה שגורם לעליית מחיר המוצרים המוגמרים או בשמם האחר, תזקיקים ותזקיקי ביניים (בעיקר דיזל/סולר, דלק סילוני ובנזין).

ההפרש בין מחירי "סל תזקיקים" לעלות הנפט הגולמי ידוע בכינויי "מרווח הזיקוק" או אם מודדים מוצר מסוים בהשוואה למחיר הגולמי ייקרא פשוט "מרווח" או באנגלית "spread" או ."Crack" לדוגמא, GO/Gasoline/Heating oil spread.

מרווחי תזקיקי הביניים נמצא כיום בשיא של שנתיים ויותר, מה שתומך גם במחיר הנפט הגולמי. סך כושר הזיקוק בעולם קטן בכ 3% בין ספטמבר לאוקטובר השנה.

הסיבות להתרחבות המרווחים נובעות מחוסר כושר זיקוק, עקב הצטברות גורמים רבים, ביניהן התקפה על בתי זיקוק ברוסיה, סנקציות על שתי חברות ענק רוסיות, סגירת בתי זיקוק בעולם עקב השבתה מתוכננת לשיפוצים או תקלות אחרות. לדוגמא בית הזיקוק הגדול באפריקה עם ריבוי תקלות/השבתות/ושביתות גורם למחסור בבנזין.