שר האנרגיה יובל שטייניץ
צילום: תומר אפלבאום

משרד האנרגיה ישקיע 30 מיליון שקל בהקמת עמדות טעינה לרכב חשמלי

עמדות אלו יהוו את בסיס הטעינה הראשוני במרחב הציבורי ויותקנו בכבישים מהירים, בקניונים, חניונים, מוקדי ציבור ומקומות עבודה
ערן סוקול |

משרד האנרגיה הודיע היום (ב') כי יגדיל את תקציב התמיכה בהקמת עמדות טעינה לרכב חשמלי ברחבי הארץ ב-5 מיליון שקל נוספים לסך כולל של 30 מיליון שקל. עמדות אלו יהוו את בסיס הטעינה הראשוני במרחב הציבורי ויותקנו בכבישים מהירים, בקניונים, חניונים, מוקדי ציבור ומקומות עבודה. שר האנרגיה, יובל שטייניץ: "צעד מרכזי והכרחי במטרה לעמוד ביעדי משק האנרגיה לשנת 2030 בתחום התחבורה, כפי שהוגדרו על ידינו לאחרונה".

 

לאחר שהמשרד פרסם בעבר את עקרונות התמיכה להקמת עמדות טעינה לרכב חשמלי, הוחלט כעת להגדיל את תקציב התמיכה ב-5 מיליון שקל נוספים, שיוקצו בעיקרם לפריסה והקמה של תשתיות ברשויות המקומיות, ולסך כולל של 30 מיליון שקל.

 

על פי ההודעה 30 מיליון השקלים, יובילו להקמת לפחות 60 עמדות מהירות ואולטרה-מהירות לאורך כבישים בין-עירוניים, להקמת כ-20 עמדות מהירות ואולטרה-מהירות בשטחים ציבוריים ברשויות מקומיות וכן להקמה של כ-2,500 שקעי טעינה איטיים במרחבים ציבוריים, ציבוריים-למחצה ובמקומות עבודה. עמדות הטעינה הראשונות צפויות לקום בתחילת שנת 2020, כשנה לאחר שייחתמו ההסכמים על הקמתם בתחילת שנת 2019.

  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אייל פודהורצר מנכל אקונרגי
צילום: ליאורה רויטמן

"המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"

אייל פודהורצר, מייסד משותף ומנכ"ל אקונרג'י, מציב יעדים שאפתניים לחברה לקראת 2026, ומסביר מדוע גרמניה היא יעד אסטרטגי

אתי אפללו |
נושאים בכתבה אנרגיה ירוקה

יתרונה הגדול של אקונרג'י הוא הפוזיציה שלה כ"שחקן מקומי" בכל שוק שבו היא פועלת, כך לדברי אייל פודהורצר מייסד שותף ומנכ"ל אקונרג'י, בכנס אנרגיה ותשתיות של ביזפורטל. "בניגוד לשחקנים רבים שמגיעים עם הון בלבד, אנחנו למעשה יזמים מקומיים. נכנסנו מלמטה, מעולמות הפיתוח, וכיום אנחנו יצרני חשמל. בכל מדינה אנחנו בונים תשתית מקומית עם צוותי הנדסה, תכנון ותפעול, שמאפשרת לנו לנצל ידע, להוזיל עלויות ולהגדיל רווחיות".

בבואם לבחון מדינה חדשה, הסביר פודהורצר, החברה בודקת מספר פרמטרים: גודל השוק, יעדיה האנרגטיים של המדינה, חיבור לרשת החשמל, ורווחיות הפרויקטים. "המלחמה בין רוסיה לאוקראינה האיצה את התוכניות – מדינות קבעו יעדים שאפתניים מאוד. גרמניה, למשל, שואפת להגיע ל־80% אנרגיות מתחדשות עד 2030 ול־100% עד 2035", ציין.



"צוואר הבקבוק הוא לא הכסף – אלא החיבור לרשת"

על אף עודפי ההון המחפשים השקעות באירופה, פודהורצר מבהיר: "הבעיה אינה מימון, אלא זמינות פרויקטים וחיבור לרשת. אנחנו מפתחים היום פרויקטים שכבר אושרו אך יתחברו לחשמל רק ב־2029 או 2030. לכן אנחנו בונים מלאי פרויקטים ארוך טווח".

לדבריו, המלחמה באוקראינה סימנה נקודת מפנה: "אירופה הציבה לעצמה יעד ברור שהוא עצמאות אנרגטית. ראינו רגולציה חדשה, מכסות גבוהות יותר, מענקים ותמריצים. כיום אין היגיון כלכלי בהקמת אנרגיה שאינה מתחדשת. השוק מתרחב גם בזכות המעבר לרכב חשמלי".