הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

פיוס בין ביידן מאסק? הנשיא כלל את טסלה בנאום על המעבר לרכב חשמלי

הרבה דם רע זרם בין אלון מאסק לבין הנשיא ביידן, כשהנשיא נמנע מלכלול את טסלה במאמציו לקידום השימוש ברכב חשמלי, ומאסק הגיב בציוצים תוקפניים, אמש זה השתנה לראשונה; הסכסוכים ביניהם נוגעים לעבודה מאורגנת כמו גם ומיסים על עשירים והמאבק בקורונה, וגרם ליריבות אישית למרות האינטרס המשותף ברכב חשמלי
גיא טל |

הנשיא ג'ו ביידן מאד תומך ברכב חשמלי. אלון מאסק הוא האדם שאחראי אולי יותר מכל אחד אחר על קידום נושא הרכב החשמלי. אבל ג'ו ביידן ואלון מאסק הם יריבים וותיקים. לפחות עד אתמול.  "מאז 2021 החברות הודיעו על השקעות בגובה 200 מיליארד דולר בייצור מקומי" אמר הנשיא בנאום בנוגע לצעדי הממשל לגבי אימוץ רכבים חשמליים. "החל מחברות איקוניות כמו פורד FORD MOTOR או ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS שבונות יכולות ייצור של רכבים חשמליים, ועד טסלה TESLA INC , יצרן הרכב החשמלי הגדול ביותר שלנו", אמר הנשיא בנאום אתמול, כשלראשונה הוא מציין באופן פומבי במפורש את שם חברת הרכב החשמלי, ועוד מציין את עובדת היותה הגדולה ביותר, דבר שעד כה העדיף להימנע ממנו.   האזכור המפורש של טסלה מצד הנשיא מעודד את משקיעי החברה, שחששו שהיחס העויין של הנשיא כלפי המנכ"ל (ולהיפך), וכן הנטיה שלו להעדיף את חברות הרכב הוותיקות, יפגעו בתמיכה אפשרית של הממשל בחברת הרכב החשמלי המובילה. לחששות האלו יש בסיס. כך לדוגמה, בתוכנית ההוצאות Build Back Better שתכנן הנשיא להעביר, ושטורפדה לעת עתה על ידי הסנטור ג'ו מנצ'ין, הייתה כלולה קניית רכבים חשמלים על ידי חברות אמריקאיות שעובדיהן מאוגדים באיגוד עובדים. כמו כן הוצעו הטבות מס לקוני רכבים מחברות כאלו. בטסלה אין איגוד עובדים. מאסק גם הביע התנגדות לחלק מההצעות הכלולות בתוכנית בנוגע לרכב חשמלי. כתוצאה מחילוקי הדעות, טסלה לא הוזמנה לפסגה באוגוסט האחרון בה הכריז הנשיא על היעד לפיו עד סוף העשור 50% ממכירות הרכב בארצות הברית תהיינה של רכבים חשמליים, בניגוד למנכל"י פורד וג'נרל מוטורס. בהודעה שהוציא הנשיא הוא שיבח את פורד וג'נרל מוטורס על תרומתם לקידום שוק הרכב החשמלי, למרות שהן אחראיות לאחוז קטן בהרבה מאשר טסלה ממכירת הרכב החשמלי בארצות הברית. מאסק העוקצני לא שתק על כך. בסדרת ציוצים הוא הגיב לכך, ובאחד מהם אף הסביר לנשיא איך מאייתים את המילה טסלה. 

ההתעלמות הבוטה של הנשיא מחברת טסלה אף גרמה לקרוב ל-60 אלף איש לחתום על עצומה רשמית שקוראת לנשיא להכיר באופן רשמי בחשיבות של החברה לתעשיית הרכב החשמלי, וכעת נראה שהמאמצים נושאים פרי.  אחד הנושאים שגרמו ליריבות הוא עניין התאגדות עובדי התעשייה באיגודי עובדים. איגוד פועלי חברות הרכב בארצות הברית UAW תומך בביידן בעוד מאסק הוא מתנגד חריף של עבודה מאורגנת. "הסלוגן של ה-UAW: נלחמים על הזכות לגנוב את כספי העובדים" ציין מאסק בנובמבר. "בידו הוא בובה של האיגוד" ציין בהזדמנות אחרת. מאמצי הארגון לייסד אירגון עובדים בטסלה נחלו עד כה כשלון.  ביידן ומאסק חולקים בנושאים נוספים כגון מיסוי עשירים, ומאסק אף ביקר את מדיניות הממשל בנוגע למאבק בקורונה.  מי עוד הרוויח מנאום הנשיא? חברות נוספות שהוזכרו בנאום הנשיא היו יצרניות הרכב החשמלי ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE ופרוטרה (סימול: PTRA). שלוש החברות עלו במסחר אתמול בעקבות הנאום. החברות הוותיקות, פורד וג'נרל מוטרוס פתחו את היום בירידה של עד 5% בעקבות הורדת המלצה לחברת ג'נרל מוטורס, אך בהמשך התמתנו הירידות וסגרו את המסחר בירידות מינוריות יותר, וכעת שתי החברות עולות במסגרת המסחר המוקדם.  חברה נוספת שהגיבה בחיוב לנאום הנשיא הייתה חברת טעינת הרכבים טריטיום (סימול: DCFC) שזינקה בכ-40%, גם בעקבות הודעת החברה על הקמת מפעל לציוד טעינה בטנסי.  התחרות עם סין מטרת הנשיא ביידן היא להפוך את ארצות הברית למובילה בתחום טכנולוגיית הרכבים החשמליים ולגרום לאימוץ נרחב שלהם במדינה. כיום בסין נמכרים יותר רכבים חשמליים מאשר בארצות הברית עקב סבסוד אשראי ויוזמות אחרות שדוחפות את התחום במדינה. אך ארצות הברית בראשות ביידן מנסה לסגור פערים.  על רקע זה נמשכת המתיחות בין מאסק לנשיא, על אף "נאום הפיוס". ביידן צייץ לאחר מכן כי סין "מובילה" במרוץ הרכב החשמלי אך זה עומד להשתנות תחת הנהגתו. כתגובה צייץ מאסק את המילה "טסלה" והוסיף קישור לכתבה על חמש יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם לפי מכירות בשנת 2021, בה טסלה כמובן נמצאת בראש הרשימה. נותר לראות האם החזון והמטרות המשותפות יגרמו לשניים לשיתוף פעולה פורה יותר בעתיד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.