פיוס בין ביידן מאסק? הנשיא כלל את טסלה בנאום על המעבר לרכב חשמלי

הרבה דם רע זרם בין אלון מאסק לבין הנשיא ביידן, כשהנשיא נמנע מלכלול את טסלה במאמציו לקידום השימוש ברכב חשמלי, ומאסק הגיב בציוצים תוקפניים, אמש זה השתנה לראשונה; הסכסוכים ביניהם נוגעים לעבודה מאורגנת כמו גם ומיסים על עשירים והמאבק בקורונה, וגרם ליריבות אישית למרות האינטרס המשותף ברכב חשמלי
גיא טל |

הנשיא ג'ו ביידן מאד תומך ברכב חשמלי. אלון מאסק הוא האדם שאחראי אולי יותר מכל אחד אחר על קידום נושא הרכב החשמלי. אבל ג'ו ביידן ואלון מאסק הם יריבים וותיקים. לפחות עד אתמול.  "מאז 2021 החברות הודיעו על השקעות בגובה 200 מיליארד דולר בייצור מקומי" אמר הנשיא בנאום בנוגע לצעדי הממשל לגבי אימוץ רכבים חשמליים. "החל מחברות איקוניות כמו פורד FORD MOTOR או ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS שבונות יכולות ייצור של רכבים חשמליים, ועד טסלה TESLA INC , יצרן הרכב החשמלי הגדול ביותר שלנו", אמר הנשיא בנאום אתמול, כשלראשונה הוא מציין באופן פומבי במפורש את שם חברת הרכב החשמלי, ועוד מציין את עובדת היותה הגדולה ביותר, דבר שעד כה העדיף להימנע ממנו.   האזכור המפורש של טסלה מצד הנשיא מעודד את משקיעי החברה, שחששו שהיחס העויין של הנשיא כלפי המנכ"ל (ולהיפך), וכן הנטיה שלו להעדיף את חברות הרכב הוותיקות, יפגעו בתמיכה אפשרית של הממשל בחברת הרכב החשמלי המובילה. לחששות האלו יש בסיס. כך לדוגמה, בתוכנית ההוצאות Build Back Better שתכנן הנשיא להעביר, ושטורפדה לעת עתה על ידי הסנטור ג'ו מנצ'ין, הייתה כלולה קניית רכבים חשמלים על ידי חברות אמריקאיות שעובדיהן מאוגדים באיגוד עובדים. כמו כן הוצעו הטבות מס לקוני רכבים מחברות כאלו. בטסלה אין איגוד עובדים. מאסק גם הביע התנגדות לחלק מההצעות הכלולות בתוכנית בנוגע לרכב חשמלי. כתוצאה מחילוקי הדעות, טסלה לא הוזמנה לפסגה באוגוסט האחרון בה הכריז הנשיא על היעד לפיו עד סוף העשור 50% ממכירות הרכב בארצות הברית תהיינה של רכבים חשמליים, בניגוד למנכל"י פורד וג'נרל מוטורס. בהודעה שהוציא הנשיא הוא שיבח את פורד וג'נרל מוטורס על תרומתם לקידום שוק הרכב החשמלי, למרות שהן אחראיות לאחוז קטן בהרבה מאשר טסלה ממכירת הרכב החשמלי בארצות הברית. מאסק העוקצני לא שתק על כך. בסדרת ציוצים הוא הגיב לכך, ובאחד מהם אף הסביר לנשיא איך מאייתים את המילה טסלה. 

ההתעלמות הבוטה של הנשיא מחברת טסלה אף גרמה לקרוב ל-60 אלף איש לחתום על עצומה רשמית שקוראת לנשיא להכיר באופן רשמי בחשיבות של החברה לתעשיית הרכב החשמלי, וכעת נראה שהמאמצים נושאים פרי.  אחד הנושאים שגרמו ליריבות הוא עניין התאגדות עובדי התעשייה באיגודי עובדים. איגוד פועלי חברות הרכב בארצות הברית UAW תומך בביידן בעוד מאסק הוא מתנגד חריף של עבודה מאורגנת. "הסלוגן של ה-UAW: נלחמים על הזכות לגנוב את כספי העובדים" ציין מאסק בנובמבר. "בידו הוא בובה של האיגוד" ציין בהזדמנות אחרת. מאמצי הארגון לייסד אירגון עובדים בטסלה נחלו עד כה כשלון.  ביידן ומאסק חולקים בנושאים נוספים כגון מיסוי עשירים, ומאסק אף ביקר את מדיניות הממשל בנוגע למאבק בקורונה.  מי עוד הרוויח מנאום הנשיא? חברות נוספות שהוזכרו בנאום הנשיא היו יצרניות הרכב החשמלי ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE ופרוטרה (סימול: PTRA). שלוש החברות עלו במסחר אתמול בעקבות הנאום. החברות הוותיקות, פורד וג'נרל מוטרוס פתחו את היום בירידה של עד 5% בעקבות הורדת המלצה לחברת ג'נרל מוטורס, אך בהמשך התמתנו הירידות וסגרו את המסחר בירידות מינוריות יותר, וכעת שתי החברות עולות במסגרת המסחר המוקדם.  חברה נוספת שהגיבה בחיוב לנאום הנשיא הייתה חברת טעינת הרכבים טריטיום (סימול: DCFC) שזינקה בכ-40%, גם בעקבות הודעת החברה על הקמת מפעל לציוד טעינה בטנסי.  התחרות עם סין מטרת הנשיא ביידן היא להפוך את ארצות הברית למובילה בתחום טכנולוגיית הרכבים החשמליים ולגרום לאימוץ נרחב שלהם במדינה. כיום בסין נמכרים יותר רכבים חשמליים מאשר בארצות הברית עקב סבסוד אשראי ויוזמות אחרות שדוחפות את התחום במדינה. אך ארצות הברית בראשות ביידן מנסה לסגור פערים.  על רקע זה נמשכת המתיחות בין מאסק לנשיא, על אף "נאום הפיוס". ביידן צייץ לאחר מכן כי סין "מובילה" במרוץ הרכב החשמלי אך זה עומד להשתנות תחת הנהגתו. כתגובה צייץ מאסק את המילה "טסלה" והוסיף קישור לכתבה על חמש יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם לפי מכירות בשנת 2021, בה טסלה כמובן נמצאת בראש הרשימה. נותר לראות האם החזון והמטרות המשותפות יגרמו לשניים לשיתוף פעולה פורה יותר בעתיד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
MG HS היברידי. צילום יואב פולסMG HS היברידי. צילום יואב פולס

מבחן כפול - MG HS היברידי, ו MG HS פלאג אין

ה MG HS משווק עם שלוש צורות הינע - טורבו בנזין, היברידי ופלאג אין. לקחנו את הדגמים ההיברידי והפלאג אין למבחן והמסקנות מעניינות.

אהבנו: התנהגות כביש, מרוח פנימי, צריכת דלק

פחות אהבנו: מחיר

ציון מסכם: ה HS ההיברידי 4.2 במדד פולס, ה HS פלאג אין 4.3 במדד פולס

יואב פולס |

אחרי שנהגנו ב MG HS עם מנוע הטורבו בנזין, הגיע תורם של ה HS עם ההנעה ההיברידית ואחיו עם הנעת פלאג אין.

לא נחזור על מרכיבי העיצוב של ה HS, רק נאמר שככל שעברו הימים עם ה HS על דגמיו השונים, כך גם אנחנו התרגלנו לעיצוב ולתא הנוסעים המוצלח והמרווח של הרכב.

תעודת חובה        
קטגוריה             קרוסאובר C-SUV
מימדים (מטר)        אורך 4.67 /רוחב 1.89 /גובה 1.665 /בסיס גלגלים 2.767
מספר מושבים        חמישה
הנעה                    קדמית, היברידית / פלאג אין
הספק ומומנט        בדגם ההיברידי 224 כ"ס, 34.6 קג"מ. בדגם הפלאג אין 272 כ"ס ו 37.2 קג"מ
סוללה וטעינה        בדגם ההיברידי 1.83Kwh  / בדגם הפלאג אין 21.4Kwh טעינת AC 6.6Kw
צריכת דלק ותקן        18.2 ק"מ לליטר בהיברידי, 200 ק"מ לליטר בפלאג אין. WLTP משולב
בטיחות                ציון איבזור בטיחות 5. חמישה כוכבים EuroNcap
מחיר                184,888 ₪ להיברידי, 196,888 לפלאג אין

   

MG HS. צילום יואב פולס

HS היברידי

ה HS ההיברידי מצויד במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 143 כ"ס ו 23.4 קג"מ. שיא ההספק מגיע ב 5500 סל"ד ושיא המומנט ב 4000 סל"ד, ומיד אסביר מדוע זה נתון שאני מציין כאן. המנוע החשמלי בהספק של 198 כ"ס ומומנט של 34.6 קג"מ, כך שההספק המשולב עומד על 224 כ"ס ו 34.6 קג"מ.

התאוצה מעמידה ל 100 קמ"ש אורכת 9.6 שניות והמהירות המירבית 195 קמ"ש.

מרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרןמרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרן

ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי

ב.מ.וו ומרצדס, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות מזהות את אותם האיומים העסקיים, דבר שיכול להביא לשיתוף פעולה היסטורי בין שתיהן במסגרתו מרצדס תתקין בדגמיה מנוע של ב.מ.וו. 

אתם יכולים לבדוק את התאריך, אנחנו לא ב 1 באפריל.  

יואב פולס |
נושאים בכתבה ב.מ.וו מרצדס

האם בעתיד הנראה לעין דגמי מרצדס יצוידו במנועים מתוצרת ב.מ.וו ?  

עבור רבים מדובר בשאלת כפירה המצדיקה סקילה, אבל לפי מגזין AUTOCAR הבריטי, מדובר באפשרות ממשית, ולמעשה בשיחות שמתקיימות בין שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות ונמצאות בישורת האחרונה.

הקשיים שחוות היצרניות המסורתיות לנוכח התחרות מהמזרח ובעיקר מסין, מחייבות פתרונות יצירתיים בהתאם. אחד מהם הוא בתחום שיתופי הפעולה.

בעבר הלא רחוק צוידו דגמי מרצדס במנועי בנזין פרי פיתוח משותף למרצדס ורנו, עם מנועי ה 1.33 טורבו בנזין, כך שלא מדובר באירוע יוצא דופן, ובתעשיית הרכב מקובלים שיתופי פעולה ושימוש ברכיבים בין יצרנים שונים. מה שפחות מקובל הוא שיתוף פעולה בין שתי יצרניות המתחרות ראש בראש לאורך עשרות שנים. עתה נראה ששתי היצרניות הגיעו לרצון לשתף פעולה לנוכח התחרות הגוברת והאיומים העסקיים ששתיהן רואות בתחרות העולה מהמזרח.

במרכז שיתוף פעולה אפשרי נמצא כרגע מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין של ב.מ.וו, שם קוד B48, שייתכן וימצא את דרכו לתא המנוע של דגמים עתידיים של המתחרה הגדולה שלה, מרצדס בדגמי הליבה של היצרנית ה C-Class, E-Class ה GLA, GLB, GLC ועוד.