פיוס בין ביידן מאסק? הנשיא כלל את טסלה בנאום על המעבר לרכב חשמלי
הנשיא ג'ו ביידן מאד תומך ברכב חשמלי. אלון מאסק הוא האדם שאחראי אולי יותר מכל אחד אחר על קידום נושא הרכב החשמלי. אבל ג'ו ביידן ואלון מאסק הם יריבים וותיקים. לפחות עד אתמול. "מאז 2021 החברות הודיעו על השקעות בגובה 200 מיליארד דולר בייצור מקומי" אמר הנשיא בנאום בנוגע לצעדי הממשל לגבי אימוץ רכבים חשמליים. "החל מחברות איקוניות כמו פורד FORD MOTOR או ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS שבונות יכולות ייצור של רכבים חשמליים, ועד טסלה TESLA INC , יצרן הרכב החשמלי הגדול ביותר שלנו", אמר הנשיא בנאום אתמול, כשלראשונה הוא מציין באופן פומבי במפורש את שם חברת הרכב החשמלי, ועוד מציין את עובדת היותה הגדולה ביותר, דבר שעד כה העדיף להימנע ממנו. האזכור המפורש של טסלה מצד הנשיא מעודד את משקיעי החברה, שחששו שהיחס העויין של הנשיא כלפי המנכ"ל (ולהיפך), וכן הנטיה שלו להעדיף את חברות הרכב הוותיקות, יפגעו בתמיכה אפשרית של הממשל בחברת הרכב החשמלי המובילה. לחששות האלו יש בסיס. כך לדוגמה, בתוכנית ההוצאות Build Back Better שתכנן הנשיא להעביר, ושטורפדה לעת עתה על ידי הסנטור ג'ו מנצ'ין, הייתה כלולה קניית רכבים חשמלים על ידי חברות אמריקאיות שעובדיהן מאוגדים באיגוד עובדים. כמו כן הוצעו הטבות מס לקוני רכבים מחברות כאלו. בטסלה אין איגוד עובדים. מאסק גם הביע התנגדות לחלק מההצעות הכלולות בתוכנית בנוגע לרכב חשמלי. כתוצאה מחילוקי הדעות, טסלה לא הוזמנה לפסגה באוגוסט האחרון בה הכריז הנשיא על היעד לפיו עד סוף העשור 50% ממכירות הרכב בארצות הברית תהיינה של רכבים חשמליים, בניגוד למנכל"י פורד וג'נרל מוטורס. בהודעה שהוציא הנשיא הוא שיבח את פורד וג'נרל מוטורס על תרומתם לקידום שוק הרכב החשמלי, למרות שהן אחראיות לאחוז קטן בהרבה מאשר טסלה ממכירת הרכב החשמלי בארצות הברית. מאסק העוקצני לא שתק על כך. בסדרת ציוצים הוא הגיב לכך, ובאחד מהם אף הסביר לנשיא איך מאייתים את המילה טסלה.
ההתעלמות הבוטה של הנשיא מחברת טסלה אף גרמה לקרוב ל-60 אלף איש לחתום על עצומה רשמית שקוראת לנשיא להכיר באופן רשמי בחשיבות של החברה לתעשיית הרכב החשמלי, וכעת נראה שהמאמצים נושאים פרי. אחד הנושאים שגרמו ליריבות הוא עניין התאגדות עובדי התעשייה באיגודי עובדים. איגוד פועלי חברות הרכב בארצות הברית UAW תומך בביידן בעוד מאסק הוא מתנגד חריף של עבודה מאורגנת. "הסלוגן של ה-UAW: נלחמים על הזכות לגנוב את כספי העובדים" ציין מאסק בנובמבר. "בידו הוא בובה של האיגוד" ציין בהזדמנות אחרת. מאמצי הארגון לייסד אירגון עובדים בטסלה נחלו עד כה כשלון. ביידן ומאסק חולקים בנושאים נוספים כגון מיסוי עשירים, ומאסק אף ביקר את מדיניות הממשל בנוגע למאבק בקורונה. מי עוד הרוויח מנאום הנשיא? חברות נוספות שהוזכרו בנאום הנשיא היו יצרניות הרכב החשמלי ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE ופרוטרה (סימול: PTRA). שלוש החברות עלו במסחר אתמול בעקבות הנאום. החברות הוותיקות, פורד וג'נרל מוטרוס פתחו את היום בירידה של עד 5% בעקבות הורדת המלצה לחברת ג'נרל מוטורס, אך בהמשך התמתנו הירידות וסגרו את המסחר בירידות מינוריות יותר, וכעת שתי החברות עולות במסגרת המסחר המוקדם. חברה נוספת שהגיבה בחיוב לנאום הנשיא הייתה חברת טעינת הרכבים טריטיום (סימול: DCFC) שזינקה בכ-40%, גם בעקבות הודעת החברה על הקמת מפעל לציוד טעינה בטנסי. התחרות עם סין מטרת הנשיא ביידן היא להפוך את ארצות הברית למובילה בתחום טכנולוגיית הרכבים החשמליים ולגרום לאימוץ נרחב שלהם במדינה. כיום בסין נמכרים יותר רכבים חשמליים מאשר בארצות הברית עקב סבסוד אשראי ויוזמות אחרות שדוחפות את התחום במדינה. אך ארצות הברית בראשות ביידן מנסה לסגור פערים. על רקע זה נמשכת המתיחות בין מאסק לנשיא, על אף "נאום הפיוס". ביידן צייץ לאחר מכן כי סין "מובילה" במרוץ הרכב החשמלי אך זה עומד להשתנות תחת הנהגתו. כתגובה צייץ מאסק את המילה "טסלה" והוסיף קישור לכתבה על חמש יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם לפי מכירות בשנת 2021, בה טסלה כמובן נמצאת בראש הרשימה. נותר לראות האם החזון והמטרות המשותפות יגרמו לשניים לשיתוף פעולה פורה יותר בעתיד.Starts with a T Ends with an A ESL in the middle
— Elon Musk (@elonmusk) January 27, 2022

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
.jpg)