רכבים חשמליים סיניים בהנחות ענק: דיל משתלם או נפילה?
האם ההנחות על הרכבים החשמליים החדשים באמת משתלמות, או שמדובר בבעיה עמוקה בשוק הרכבים הסיניים; מחירים, מבצעים; סיכונים וסיכויים וגם איך בודקים רכבים חשמליים ומה צפוי בשוק המשומשות?
אם שמתם עין על רכב חשמלי, כנראה ששמתם לב למבצעים שמתרחשים עכשיו בענף. רק לפני כמה חודשים, מותגים חדשים כמו דיפאל, ליפמוטור ואורה נכנסו לישראל בקול תרועה רמה. עכשיו? היבואנים נאבקים להיפטר מהמלאי, וחותכים מחירים בעשרות אלפי שקלים. זה נשמע כמו חגיגה לצרכנים – אבל האם מדובר בהזדמנות או בסימן לכך שהשוק לא מתרומם?
הבעיה היא לא רק המחיר. בשבועות האחרונים נרשמה ירידה משמעותית במכירות הרכבים החשמליים ללקוחות פרטיים, עם דיווחים על ירידה של עשרות אחוזים. הלקוחות חוששים מירידת ערך חדה, תקלות טכניות ודגמים מתחלפים במהירות שיא. ואם זה לא מספיק, שוק היד השנייה עדיין לא מבוסס, וציי רכב רבים נמנעים מלהכניס דגמים חדשים שהם לא בטוחים שיוכלו למכור בעתיד.
שאלות ותשובות: כל מה שצריך לדעת לפני שקונים רכב חשמלי בהנחה
למה יש פתאום כל כך הרבה מבצעים על רכבים חשמליים חדשים?
היבואנים התחייבו ליצרנים על כמויות גדולות של רכבים, וכעת הם מתקשים למכור אותם. המותגים החדשים לא תפסו מספיק חזק בשוק, ורבים מהלקוחות חוששים מהאמינות ומהירידה הצפויה בערך הרכב. בנוסף, חברות הליסינג לא ממהרות לקנות רכבים חשמליים סיניים, מה שמשאיר את היבואנים ללא גיבוי במקרה של ירידה בביקוש.
- ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה הנחות אפשר לקבל?
בהתאם למותג ולדגם, ההנחות נעות בין 10,000 ל-25,000 שקל. למשל, דיפאל של צ'אנגאן מוצעת עם הנחה של 15,000 שקל, הליפמוטור C10 מגיעה עם מבצע מימון וטרייד-אין, ו-ORA 07 נמכרת כעת במבצע שמוריד את מחירה ביותר מ-10,000 שקל.
האם מדובר רק בהנחות או גם בשדרוגים?
חלק מהיבואנים נמנעים מהורדת מחיר ישירה, ומעדיפים לתת "הטבות" במקום – כמו חבילות מימון, רישוי חינם לשנה, או תחנות טעינה ביתיות במתנה. זה עוזר להם לשמור על המחיר הרשמי של הרכב, כדי לא לפגוע בערך השוק שלו.
למה אנשים מפסיקים לקנות רכבים חשמליים?
הסיבות מגוונות: היצע עצום של דגמים סיניים דומים, חשש מאמינות, ירידת ערך מהירה, והתייקרות מס הקנייה (מ-30% ל-45%). בנוסף, יותר ישראלים נמשכים לרכבי פלאג-אין הייבריד, שמציעים שילוב בין חשמל לבנזין בלי תלות מוחלטת בטעינה ציבורית יקרה.
- פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
- יותר גדולה, יותר חזקה - סמארט #5 החל מ 220 אלף ש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
האם המחירים ימשיכו לרדת?
סביר להניח שכן. ככל שהיבואנים יתקשו למכור את המלאי הקיים, הם ייאלצו להציע הנחות נוספות. בנוסף, כניסת דגמים חדשים ועדכונים מהירים של היצרנים הסיניים עלולים לגרום למודלים הנוכחיים להתיישן במהירות, מה שיעודד הורדת מחירים.
מה זה אומר על ערך הרכב בעתיד?
רכב שנמכר בהנחה גדולה תוך חודשים ספורים מהגעתו לשוק עלול לסבול מירידת ערך חדה במיוחד. אם היום המחיר ירד ב-15,000 שקל, המשמעות היא שבעוד שנתיים-שלוש ערך הרכב עלול להיות נמוך משמעותית.
האם יש דגמים שנפגעים יותר מאחרים?
כן. דגמים שאין להם מספיק בידול בשוק, או שמוצעים גם על ידי יבואנים שונים תחת מותגים שונים, עלולים להיפגע יותר. למשל, מותגים כמו ליפמוטור ודיפאל, שנכנסו לישראל עם השקעות גדולות אך עדיין לא הצליחו לצבור קהל נאמן.
מה לגבי שוק היד השנייה של רכבים חשמליים?
שוק המשומשות של הרכבים החשמליים עדיין לא מבוסס, ורבים מהדגמים החדשים עדיין לא נבדקו לאורך זמן. בנוסף, הירידה במחירי הרכב החדש גוררת איתה גם ירידות מחירים חדות במשומשות, מה שעשוי לפגוע במי שרוצה למכור את הרכב בעוד כמה שנים.
האם יש יתרונות בקניית רכב חשמלי עכשיו?
אם אתם בטוחים שזה הרכב שאתם רוצים, ויכולים לנצל את ההנחות הגבוהות – זו יכולה להיות עסקה משתלמת. אבל חשוב לבדוק את יציבות המותג, זמינות חלקי חילוף ושירותי תחזוקה, כדי לוודא שאתם לא קונים רכב שלא יהיה לו שוק בעתיד.
האם כדאי להמתין עוד כמה חודשים לפני הרכישה?
סביר להניח שההנחות יימשכו ואף יגדלו ככל שהיבואנים ירצו להיפטר מהמלאי, אבל כמובן שאף אחד לא יודע איך השוק והמחירים יתפתחו בהמשך. אם אתם לא לחוצים על קנייה, ייתכן שעדיף לחכות ולראות איך השוק מתפתח.
איך אפשר לבדוק אם מותג מסוים יציב מספיק?
בדקו כמה רכבים נמכרו בפועל (ניתן לראות באתר איגוד יבואני הרכב), חפשו ביקורות של בעלי רכבים ולא רק של יבואנים, ושימו לב אם יש צניחה במחיר בתוך זמן קצר.
מה לגבי עלות הטעינה של רכב חשמלי?
עלות הטעינה הביתית עדיין משתלמת יחסית, אבל טעינה ציבורית התייקרה משמעותית. מי שאין לו עמדת טעינה ביתית, יצטרך לקחת בחשבון הוצאות גבוהות יותר מבעבר.
האם יש חלופות שכדאי לשקול?
כן. רכבי פלאג-אין הייבריד הופכים לפופולריים מאוד, מכיוון שהם מאפשרים לנסוע בחשמל למרחקים קצרים אך לא דורשים עצירה לתחנות טעינה. דגמים כמו BYD SEAL U פלאג-אין או MG EHS מציעים פתרון ביניים עם חסכון בדלק וללא חרדת טווח.
מה השורה התחתונה?
המבצעים האגרסיביים על הרכבים החשמליים החדשים הם תוצאה של קושי במכירות, ולאו דווקא של הצלחה מסחררת. אם אתם מתכננים לקנות – בדקו היטב את היציבות של המותג, את מחיר המשומשות, ואת רמת השירות לפני שתחליטו. לפעמים, עסקה שנראית משתלמת בטווח הקצר עלולה להפוך לכאב ראש בעתיד.
חשוב להדגיש כי יש מותגים סיניים שנעלמו מהשוק. שוק הרכב החשמלי הסיני אומנם כבש את ישראל בסערה, אבל לא כל מותג שהגיע הצליח להחזיק מעמד. חלקם נעלמו בשקט, חלקם פשטו רגל, ואחרים פשוט לא הצליחו לחדור לשוק המקומי.
אילו מותגים סיניים כבר
נעלמו מישראל?
במהלך השנים האחרונות, כמה מותגים סיניים נכנסו לישראל עם רעש גדול, אך תוך זמן קצר פשוט נעלמו מהשוק. דוגמאות בולטות:
- בייג'ינג אוטו (BAIC) – אחד ממותגי הרכב הסיניים הראשונים שניסו להיכנס לישראל, אך לא הצליחו לצבור אחיזה מספקת.
- JMC – היצרנית ניסתה למכור טנדרים חשמליים ושילוב של רכבים מסחריים, אך חוסר בשירות ומיתוג חלש גרם לה להיכשל.
- Zotye – יצרן סיני שהציע רכב חשמלי קומפקטי, אך לא עמד בציפיות ולא הצליח להשיג מכירות משמעותיות בישראל.
למה מותגים סיניים נכשלים למרות הביקוש לרכבים זולים?
הבעיה העיקרית היא שירות,
אמינות וירידת ערך. כאשר מותג נכנס לישראל, הוא חייב לתחזק מערך שירות מסודר, לדאוג לזמינות חלפים וליצור תדמית אמינה. אם אחד מהפרמטרים האלו חסר – הלקוחות מאבדים אמון מהר מאוד. בנוסף, מותגים שלא נמכרים בכמות מספקת
מתקשים לתחזק פעילות רווחית, מה שמוביל ליציאה מהשוק.
מה קורה אם מותג סיני פושט רגל או יוצא מישראל?
כאשר מותג רכב יוצא
מהשוק, הלקוחות שנותרו עם הרכבים עלולים להיתקל בקשיים משמעותיים:
- קושי בהשגת חלפים – ייבוא חלפים הופך למסורבל יותר, מה שמעלה את עלויות התיקון.
- אובדן אחריות ושירות – גם אם הייתה אחריות, היא לא תמיד מכובדת על ידי יבואנים אחרים.
- ירידת ערך חדה – רכבים של מותגים שיצאו מהשוק מאבדים ערך במהירות, כי אין להם שוק משומשות חזק.
- ניסיון למכירה לסוחרי רכב – לרוב, מי שמחזיק רכב של מותג שיצא מהשוק נאלץ למכור אותו במחיר נמוך במיוחד.
מהי מלחמת המחירים בשוק הרכב החשמלי ואיך היא משפיעה על ישראל?
מלחמת
המחירים בין היצרנים הסינים הורידה את מחירי הרכב החשמלי בעולם. BYD, XPeng, NIO ויצרנים נוספים מתחרים זה בזה באגרסיביות כדי להשיג נתח שוק. לדוגמה, BYD הורידה את מחירי חלק מהדגמים שלה בעד 20% תוך שנה כדי להתחרות בטסלה, מה שהוביל להוזלות בשוק כולו.
איך מלחמת המחירים הזו מגיעה לישראל?
היצרנים
חייבים להתאים את עצמם לשוק העולמי. מכיוון שהמחירים בעולם בירידה, גם בישראל המחירים לא יכולים להישאר גבוהים. המשמעות היא:
- שחיקת ערך מתמדת – מי שקונה רכב חשמלי היום עלול לגלות שמחירו ירד משמעותית תוך חצי שנה בלבד.
- יבואנים נאלצים לתת הנחות – כדי להימנע מהיתקעות עם מלאי, היבואנים מציעים מבצעי הנחות כמעט כל הזמן.
- עלייה באטרקטיביות של משומשות – המחירים הנמוכים של רכב חדש פוגעים בערכם של הרכבים המשומשים.
מהם המותגים הסיניים החזקים ביותר בשוק הישראלי והעולמי?
יש כמה מותגים סיניים שהוכיחו שהם כאן להישאר:
- BYD – מובילת השוק העולמי והמקומי, עם דגמים כמו Atto 3, Dolphin ו-Seal, שמכרו בהצלחה בישראל.
- MG – מיובאת על ידי קבוצת לובינסקי, עם דגם ה-MG4 שמוביל את שוק המשפחתיות החשמליות.
- GAC – המותג שמיובא על ידי יוניון מוטורס (יבואנית טויוטה), ומציע אמינות גבוהה יחסית.
- Geely – מוכרת בזכות דגם ה-GEOMETRY C, שהפך לפופולרי בקרב לקוחות פרטיים.
- NIO ו-XPeng – שחקניות חשובות בשוק העולמי, אבל טרם נכנסו לישראל באופן מסודר.
האם יש סכנה שגם מותגים
גדולים כמו BYD ייצאו מישראל?
BYD היא כיום המותג החשמלי המוביל בעולם, עם נתח שוק משמעותי גם בישראל. הסיכוי שהיא תצא מהשוק הוא נמוך, אך אם הביקוש יירד משמעותית,
ייתכן שהיא תצמצם את כמות הדגמים או תשנה את אסטרטגיית היבוא שלה. עם זאת, מותגים כמו NIO, Xpeng ו-Geely, שעדיין לא התבססו מספיק, עלולים להתמודד עם קשיים אם המכירות לא יעמדו בציפיות.
מה ההשפעה של הירידה במחירי הרכב החשמלי על הרכבים המשומשים?
הירידות במחירי הרכב החדש גורמות לכך שהמשומשות מאבדות ערך בקצב
מהיר יותר מהרגיל. לדוגמה, רכב כמו BYD Atto 3 שעלה 180,000 שקל לפני שנה, נמכר היום בכ-135,000 שקל בשוק המשומשות. זה אומר שהלקוחות שמחזיקים רכבים חשמליים
משומשים עלולים להפסיד הרבה יותר מהרגיל כשרוצים למכור את רכבם.
לסיכום – מה כדאי לבדוק לפני שקונים רכב חשמלי סיני?
יציבות המותג – האם מדובר במותג עם רקורד מוכח בישראל או כזה שעלול להיעלם בעוד שנה?
תמיכה וחלפים – האם יש יבואן מסודר עם מרכזי שירות טובים?
מגמות מחירים עולמיות – האם המותג עלול להוריד מחירים בקרוב ולהשפיע על ערך הרכב?
שוק המשומשות – האם הרכב שומר על ערכו, או שהוא צפוי לצנוח כמו דגמים אחרים?
תנאי אחריות – כמה זמן האחריות בתוקף, ומה היא כוללת?
- 8.קרינה מטורפתסבירים לשנתיים ואחכ כל הכסף לפח (ל"ת)אין שכל אין דאגות 08/03/2025 07:13הגב לתגובה זו
- אבי ק 09/03/2025 20:00הגב לתגובה זוקרינה וקוד נהיגה אוטונית סיני LOL
- 7.אנונימי 07/03/2025 16:45הגב לתגובה זוXpeng מכרו החודש יותר מBYD
- 6.אנונימיאריה מכפר סבא 07/03/2025 16:33הגב לתגובה זוה מצב של ה רכבים ה אירופיים גרוע ב הרבה.. מפעלים פושטים רגל צ צו ים פיטורים המוניים דגמים מיושנים שלא עומדים ב תחרות מיל ה סיניות ו מחירים בבוהים ללא הצדקה לא לגעת בהן.אגב חלקם מיוצרות בסין תחת סמל אירופאי..
- 5.כתב חששני 07/03/2025 16:28הגב לתגובה זורכבים טובים למי שיש עמדה פרטיתאין דלק שישית עד שמינית מחיר מהדלקטיפולים רחוקים וזולים . רכב טוב ומהנה יש סוגים .כל לקוח שיעשה את החשבון לרוב האנשים זה פתרון נהדר
- כרמוני 09/03/2025 11:11הגב לתגובה זואת החשבון הסופי תעשה לאחר שמכור את הרכב
- 4.כתבה מקצועית ומקיפה שכחתם מס נסועה.. (ל"ת)המדינה לא תתן לאזרח לנסוע בזול 07/03/2025 16:26הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 07/03/2025 15:46הגב לתגובה זואין רגולציה בארץ. כולם רמאים
- 2.חחח. העיקר ישראלים התנפלו על רכבים חשמליים איזה דפקטים! (ל"ת)ארנון רוביקון 07/03/2025 15:40הגב לתגובה זו
- 1.דוד 07/03/2025 15:40הגב לתגובה זוכמו שבקלות רכב יפני או גרמני מחזיק
מטרו (נת"ע)פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים
המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים.
פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו? למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד.
אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!
כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות.
- עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבן דרך בהקמת המטרו
היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.
מטרו (נת"ע)פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים
המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים.
פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו? למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד.
אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!
כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות.
- עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבן דרך בהקמת המטרו
היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.
