למרות המלחמה: חברות התיירות הפיקו לקחים מהקורונה וצלחו את השנה
מלחמת חרבות ברזל השפיעה באופן ישיר על הפעילות העסקית של חברות התעופה, התיירות והמלונאות. תחום הנופש והטיסות היה חייב להסתגל לסיטואציה החדשה שכללה בעיקר קיטון דרמטי בתיירות הנכנסת ובהיצע הטיסות עקב הפסקת פעילותן של חברות תעופה זרות וירידה משמעותית ביציאת ישראלים לחו"ל (מתחילת השנה נרשם קיטון משמעותי של 43% ביציאת ישראלים לחו"ל).
כל חברות התעופה התיירות והמלונאות שנסחרו בבורסה עשו התאמות מהירות, מי פחות ומי יותר על מנת להתאים את עצמן לסיטואציה החדשה. לא דבר מובן מאליו שכל החברות הציבוריות הרוויחו השנה לעומת שנת הקורונה בה נרשמו למרבית החברות הפסדי עתק. זו אינה שנה מייצגת, היתה זו שנה עם היצע טיסות מוגבל מאד, ביקושים נמוכים מהרגיל, תיירות נכנסת בשפל ובתי מלון שחלקם עדיין מארחים מפונים.
אל-על
דומה שכבר נכתבו אין ספור כתבות על השנה החלומית של אל על. הפסקת הטיסות של מרבית חברות התעופה הזרות הכפילה את נתח השוק של אל על מ-21% ל-44%. זהו אירוע חריג והתוצאות בהתאם. ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו לכמיליארד דולר והרווח הנקי עמד על כ-187 מיליון דולר. בדומה לרבעונים הקודמים אחוזי התפוסה הגיעו לשיא של 94% לעומת 88% אשתקד. זהו אחוז תפוסה פנומנלי בחברות תעופה סדירות.
ללא ספק המלחמה היא אירוע מכונן בתולדות אל על שממצב אותה כחברה חזקה ויציבה לעתיד. אל על ניצלה את התקופה הטובה לעסקת ענק עם בואינג של רכישת עשרות מטוסים שיחליפו את צי צרי הגוף של החברה. המטוסים החדשים יאפשרו לאל על לבצע שדרוג משמעותי במסגרת הקמת צי צעיר, טכנולוגי ומתקדם, שיציע בעתיד חווית שירות חדשנית וחסכונית יותר בנושא הדלק.
מתחילת השנה מניית אל על עלתה ב-80% לשווי של 3 מיליארד שקל. בשבוע האחרון ירדה מניית החברה ב-18% עקב הסכם הפסקת אש וחזרה צפויה של חברות תעופה זרות לארץ. אלא שעושה רושם שהחזרה תהיה איטית ומדורגת, בעיקר של החברות האמריקאיות, בעוד הטיסות לארה"ב מהוות את בסיס הרווח הגבוה ביותר של החברה.
ישרוטל
ישרוטל הצליחה להסתגל באופן מהיר למצב אליו נקלע תחום המלונאות בישראל. ירידה חדה בתיירות הנכנסת לארץ, לצד אירוח מפונים וביקושים לא רעים לנופש בארץ של ישראלים בעיקר בים המלח ואילת. מניית החברה עלתה השנה ב-19% ושווי השוק הגיע ל-5 מיליארד שקל.- היזמית התעכבה שנתיים - וזה מה שנגזר עליה
- חמישה חודשים אחרי המלחמה: קבלנים מסרבים לשפץ בתים שנפגעו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ישרוטל עלתה בהכנסות הרבעון השלישי ב-5% ל-600 מיליון שקל, לעומת 571 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח מפעולות זינק בכ-25%, והסתכם ב-172 מיליון שקל, לעומת 138 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הכולל הסתכם ב-130 מיליון שקל, עלייה דומה של 27% לעומת 103 מיליון שקל ברבעון המקביל.
ישרוטל צולחת שנה לא פשוטה בתוצאות טובות מאד בהתחשב בסיטואציה הלא שיגרתית. בשורה חשובה להמשך היא שישרוטל החלה בהפעלת רשת בתי מלון בחו"ל, עם דגש על יוון ואיטליה. החל ממרץ 2024 החברה מפעילה ומחזיקה ב-50% ממלון באתונה, ומאוגוסט 2024 ב-50% ממלון באתונה.
פתאל
ברבעון החולף הכנסותיה של פתאל עלו בכ-9% לכ-2.2 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-2 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנת 2023. העלייה בהכנסות נובעת בין היתר מפתיחת בתי מלון חדשים, עלייה באחוזי התפוסה, עלייה במחיר הממוצע לחדר ועלייה בשערי החליפין. הרווח לפני שכירות, פחת והוצאות אחרות זינק בכ-11% לכ-883 מיליון שקל, בהשוואה לכ-795 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
פתאל פיזרה נכון את עסקיה והיא קוצרת את הפירות. היא ממשיכה להציג צמיחה בפעילות הגלובלית, המונה נכון למועד פרסום הדוח 300 בתי מלון ב-21 מדינות באירופה ובאגן הים התיכון, פעילות החברה בחו"ל מהווה כ-80% מכלל הפעילות של רשת פתאל. בישראל, ברבעון השלישי אחוז התפוס עלה מ-71% ל- 75%. זה נבע בין השאר מהעובדה שעדיין 1300 מפונים התארחו במלונות הרשת ברבעון.
- אחרי אקזיט של 25 מיליארד דולר - ״אל תסתכלו לטווח קצר ועל מסיבת אקזיט מהירה, אפשר לבנות דברים גדולים״
- פלסאנמור: "בעלי המניות חכמים. GE בחוץ ואנחנו נצמח מהר מאד"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את...
מניית החברה עלתה השנה ב-29% לשווי שוק של 8.9 מיליארד שקל.
ישראייר
על רקע הימשכות הלחימה שהביאה לביטולים ממושכים של טיסות על ידי החברות הזרות, הגדילה ישראייר את נתח השוק שלה בנתב"ג שקפץ ביותר מפי שניים מ-4.4% ל-9.6% מכלל היוצאים מישראל. הגדלת נתח השוק של החברה מתבטאת במספרים כמו גם בהיקף הנוסעים שצפוי להסתכם השנה ב-1.4 מיליון נוסעים, גידול של 40% לעומת 2023.
הרווח של ישראייר ברבעון השלישי עמד על 20 מיליון דולר, רווח השיא בתולדותיה. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-166 מיליון דולר, לעומת 143 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. יצוין שישראייר לא שקטה על השמרים, הביאה מטוסים בהחכרה רטובה שחלקם נאלצו לשהות בקפריסין, מה שהגדיל את העלויות, ולאחרונה אף פתחה קו ללונדון במטרה לתת מענה לנוסעים ולחוסר התחרות בקו. ישראייר ולצידה ארקיע (שאינה חברה ציבורית) הגדילו בצורה משמעותית את היקף הטיסות וכמובן את נתח השוק שלהן.
מניית החברה עלתה ב 33% לשווי שוק של 512 מיליון שקל.
איסתא
איסתא רשמה ברבעון השלישי רווח כולל של כ-42.5 מיליון שקל. ההכנסות הסתכמו לכ-162 מיליון שקל לעומת כ-157.6 מיליון שקל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם לסך של כ-19.8 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של כ-5.61 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד. מגזר התיירות רשם רווח תפעולי של כ-31 מיליון שקל לעומת כ-18 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
השבוע הודיעה איסתא על עסקת ענק במסגרתה היא תתחייב לרכוש מישראייר בחמש השנים הבאות, כ-10% מהיקף המושבים אותם מייצרת ישראייר במסגרת הפעילות הבינלאומית, והמשווקים לקהל הרחב. איסתא תשווק את המושבים הנרכשים במסגרת פעילותה הסיטונאית. במקביל, תמשיך איסתא להפיץ את מוצרי קבוצת ישראייר תחת פעילותה הקמעונאית על פי תנאי ההסכם, ישראייר צופה כי בחמש השנים הבאות, תרכוש איסתא ממנה במסגרת הפעילות מושבים בכ-200 מיליון דולר. עסקה זו תיתן רוח גבית חזקה לאיסתא בשנים הקרובות.
זרוע אחרת של איסתא, פעילות הנדל"ן, מושפעת לרעה מתנאי השוק והריביות הגבוהות, אבל פיזור העסקים נכון והוא בעל פוטנציאל רב לעתיד. לפני חודשיים נכנסה חברת ההשקעות לאומי פרטנרס בניהולו של רון בן חיי להשקעה בחברת הנדל"ן של החברה איסתא נכסים תוך כוונה להנפיק אותה תוך שלוש שנים. זרוע ההשקעות של בנק לאומי, סיכמה על עסקה שבה תזרים 65 מיליון שקל לקופת איסתא נכסים לפי שווי של כ-1.2 מיליארד שקל בתמורה ל-5% מהמניות. זו הבעת אמון מאחת מחברות ההשקעה של הבנקים הגדולה בישראל.
דומה שאיסתא ניצלה את השנים האחרונות לפיזור מקסימלי של עסקיה והיא בנקודת פריצה טובה בהנחה שהריביות בשוק יירדו ופעילות הנדל"ן תשוב לשגרה. מנית איסתא עלתה מתחילת השנה ב-32% לשווי שוק של 1.6 מיליארד שקל.
קשרי תעופה
כל פעילות החברה מבוססת על תיירות. לצד היותה סיטונאית תיירות מובילה, קשרי תעופה מחזיקה בבעלות חלקית על פגסוס ונציגות רויאל קריביאן בישראל. מסיבה זו פעילות קשרי תעופה נפגעה. ההכנסות ברבעון השלישי של השנה הגיעו ל-62 מיליון דולר בלבד אבל נרשם רווח של 3.1 מיליון דולר. יתרה מכך, ההפלגות שתכננה רויאל קריביאן מישראל בוטלו. לצד זה גם פעילות הטיולים של פגסוס ופעילות הנופשונים נפגעו באורח קשה..
לאחרונה הודיעה קשרי תעופה שהיא מרחיבה את פעילותה ונכנסת לתחום הנדל"ן עם השקת פרויקט וילות באי פארוס. הפרויקט קיבל את כל האישורים הנדרשים לתכנון ופיתוח; עבודות הביצוע יחלו בקרוב והן צפויות להימשך כ-18 חודשים. זה צעד עם פוטנציאל לא רע בעיקר בהתחשב בעובדה שתוך כמה שנים אמור להיפתח בפארוס שדה תעופה בינלאומי.
מניית החברה עלתה השנה ב 46% לשווי שוק של 116 מיליון שקל
מלונות דן
רשת מלונות דן היא זו שנפגעה באירוח הכי משמעותי מהמלחמה. הרשת מתבססת באופן מסורתי על תיירות נכנסת שספגה את הפגיעה הקשה ביותר. בתחילת המלחמה היא אירחה מפונים מיישובי הצפון והדרום - וקיבלה עבור האירוח תשלום ממשרד התיירות. אלא שמרבית המפונים עזבו את בתי המלון של הרשת ובמקומם לא הגיעו תיירים ישראלים בעיקר באזור המרכז.
בניגוד לישרוטל ולפתאל שמחזיקות מלונות רבים באילת ובים המלח (לפתאל 10 מלונות באילת ו-4 בים המלח ולישרוטל 8 מלונות באילת ו-1 בים המלח), יעדי נופש חלופיים עבור הישראלים שנמנעו מלטוס לחו"ל, לדן יש שלושה מלונות בלבד באילת, לא מספיק כדי לפצות על היעדר התיירות במלונות האחרים. מרבית בתי המלון של דן עירוניים: 4 מהם בירושלים, 3 בחיפה, 3 בתל אביב, ונוספים בהרצליה, קיסריה, צפת ונצרת (שניים שנסגרו במלחמה). הסתמכות הרשת על תיירות נכנסת הייתה גבוהה יחסית - 47%, והיעדרה הביא לפגיעה משמעותית ברשת.
הכנסותיה של דן משירות בתי המלון – מגזר הפעילות העיקרי שלה – היו ברבעון 429 מיליון שח לעומת 446 מיליון ברבעון השלישי אשתקד. הרווח הנקי ירד מ-7 מיליון שקל ל-31 מיליון שקל ברבעון השלישי השנה. רשת דן מדווחת שבשל אי הוודאות באשר למשכו של המצב הביטחוני והשלכותיו הישירות והעקיפות על עסקי החברה, בהתבסס על הנתונים הקיימים בידי החברה במועד הדוח, החברה מעריכה כי ההכנסות של הקבוצה ברבעון הרביעי יהיו נמוכות בכ-10% מהרבעון הרביעי אשתקד והרווח התפעולי לפני פחת ומימון של הקבוצה ברבעון הרביעי יהיה נמוך בכ-70% מהרבעון הרביעי אשתקד. בנוסף יש לציין, כי למלחמה קיימת השפעה מהותית לרעה על כניסת תיירים לישראל בשנת 2024 ויתכן כי זו תימשך גם בשנת 2025 ועד לסיומה של המלחמה וחזרתן של חברות התעופה הזרות לישראל.
מתחילת השנה המניה עלתה בשיעור של 12% לשווי שוק של 2.9 מיליון שקל
סיכום
אילו היינו נדרשים לפני שנה וחצי לייצר תסריט כזה לתחום, סביר שהיינו מתקשים בהערכות אופטימיות. הפסקת הפעילות של חברות התעופה הזרות השפיעה לטובה ומשמעותית על אל על וישראייר, שיכון מפונים סייע לישרוטל, והפיזור הנהדר של העסקים של פתאל ואיסתא הביא אותם לצלוח את השנה באופן חיובי.
- 2.עמית הראל 06/12/2024 09:46הגב לתגובה זותשמעו או שמדובר בחבורת מנהלים מהטובות בעולם, או שיש פה פלא כלכלי, או שיש פה הזרמת כסף ממשלתית מטורפת, או שלא ברור מה. חברות תיירות במדינה שנמצאת במלחמה והכי גרועה מביניהם רושמת עלייה של 19% בשנה, זה יותר מחברות טכנולוגיה. זה לא נורמלי
- 1.שי.ע 05/12/2024 10:22הגב לתגובה זומה יקרה שיהיה תירות?
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה
דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02% מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.
היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.
המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.
- חצי שנה אחרי: לפידות קפיטל שוב מממשת בדניה סיבוס
- דניה מסכמת רבעון עם ירידה קלה בהכנסות אך שיפור ברווחיות התפעולית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת
בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות.

אחרי אקזיט של 25 מיליארד דולר - ״אל תסתכלו לטווח קצר ועל מסיבת אקזיט מהירה, אפשר לבנות דברים גדולים״
בוועידה הכלכלית של ביזפורטל ראיינו אנשים שיש להם "מניות" בהצלחה הכלכלית של המדינה - אחד מהם הוא אודי מוקדי, מייסד ויו"ר סייברארק CyberArk Software -2.14% . במהלך הראיון הוא סיפר איך נולדה העסקה למכירת החברה לפאלו אלטו, מה זה אומר לנהל אותה יותר מ-25 שנה מאור יהודה לפתח תקווה ועד לעסקת ענק, ולאן הוא חושב שהתעשייה והיזמים הישראלים צריכים לכוון מכאן.
"הכרזנו ביולי, מחכים לאישורים"
כשנשאל על מועד סגירת העסקה, מוקדי אומר: "הכרזנו ב-30 ביולי ומחכים לכל מיני אישורים". לדבריו, "כרגע הצפי הוא פברואר, מרץ או אפריל 2026". העסקה, כמו שהוא מדגיש, עדיין לא מאחוריהם: "קודם כל, זה לא מסתיים עד שזה לא מסתיים, מחכים לאישורים".
ברקע יש נתון אחד שמסדר את המספרים - פאלו אלטו רכשה את סייברארק בעסקה ששווייה נע "ב-25 בערך, תלוי במחיר המניה, סביב 23-25 מיליארד דולר", לדבריו. "סיכמנו מה המחיר עם מנגנון בעיקר מנייתי".
איך זה הרגיש לסגור עסקה כזו אחרי 25 שנה כמוביל החברה, מה היה הכי מרגש?
- "סייברארק ממשיכה לראות ביקושים חזקים, אבל השארנו בתחזית מקום להאטה"
- סייברארק מכה את הצפי בשורה העליונה והתחתונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"זה היה מרגש מאוד, הישג גדול. אבל, הרבה יותר ריגש אותי שהנפקנו את החברה בנאסד"ק". בהנפקה בנאסד"ק והנפקה בכלל יש משהו נוסף - הבעת אמון, היכרות, וזה מתורגם גם לביצועים בשטח. כשאיש המכירות הולך למכור, יש מאחוריו שם, מותג, חברה שנסחרת בוול סטריט. הדלתות נפתחות מהר יותר.
