דוחות

קרור – ירידה של 11% בהכנסות ברבעון; הגורם: מי עדן

חברת קרור מציגה ירידה בהכנסות וסגנציה ברווח הנקי; הסיבה – סיום הדרגתי של חוזה מהותי מול ׳מי עדן׳; החברה מעלה תחזית ליפאורה
חיים בן הקון |

חברת קרור קרור 0.82% העוסקת ביצור ושיווק משקאות קלים הציגה ירידה של 11.1% בהכנסות ורווח נקי דומה לרבעון המקביל אשתק, עם עליה בשיעור הרווח הנקי. הירידה בהכנסות והסטגנציה ברווח מוסברות על־ידי ההפסקה ההדרגתית של שיווק ׳מי עדן׳ על־ידי יפאורה, וקשייה של יפאורה למלא את מקומה של מי עדן תוך רישמת צמיחה. 

החברה רשמה ברבעון השלישי של 2024 הכנסות של 258 מיליון שקל בהשוואה להכנסות של 290 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 11.1% לדברי החברה, הקיטון במחזורי מכירה נובע מירידה במכירות מים מינרליים מתוצרת מי עדן.

הרווח הגולמי של החברה ברבעון הסתכם ב-122 מיליון שקל (כ-47% מההכנסות) לעומת רווח גולמי של 126 מיליון שקל (כ-43% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם ב-41.2 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של 42 מיליון שקל ברבעון המקביל.

קרור סיימה את הרבעון השלישי של השנה עם רווח נקי של 40.8 מיליון שקל בהשוואה לרווח נקי של 40.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

סיום החוזה  בהדרגה מול מי עדן

על פי הסכם ההפצה בין יפאורה-תבורי לבין מי עדן יפאורה-תבורי מפיצה, באמצעות יפאורה שותפות מוגבלת לשיווק, את מוצרי מי עדן בבקבוקים בישראל, למעט אזור אילת, ועל פי הסכם הפצה בין יפאורה-תבורי למי עדן, ׳מי עדן בר - שירות מחלקה ראשונה׳ מפיצה את מוצרי יפאורה-תבורי ומוצרי עין גדי מים מינרליים באילת ובסביבתה.

ב–10 באוקטובר 2022 קיבלה יפאורה-תבורי הודעה ממי עדן על סיום שני הסכמי ההפצה, בתוקף החל מיום 10 באפריל 2024, קרי, החל מ- 18 חודשים ממועד ההודעה. באשר להפצת מוצרי יפאורה-תבורי ועין גדי מים מינרלים באילת, יפאורה החלה להפיץ באופן עצמאי את המוצרים באילת ועל כן, השפעת הסיום אינה מהותית. החל ממועד ההודעה, יפאורה -תבורי בחנה ועודנה בוחנת חלופות לסיום הפצת מוצרי מי עדן שהיוו בשנים 2021 עד 2023 כ–27% בממוצע ממכירות החברה וכ–21% מהרווח הגולמי של החברה ומהווה שיעור משמעותי מההיקף הכמותי של המוצרים המופצים על ידי החברה.

כבר לא מעט רבעונים משמיעה קרור את הטענה כי מי עדן היא הגורם העיקרי לצמיחה האיטית ואף השלילית בהכנסות וברווח הנקי.  

העלאת תחזית ליפאורה – החברה הבת

בעקבות תוצאות הפעילות של החברה נכון לסוף הרבעון השלישי, החברה מעלה את תחזית הרווח הנקי לחברה הבת יפאורה בשנת 2024 לטווח של 85 עד 90 מיליון שקל, בהשוואה להערכה הקודמת, שהעמידה טווח של 75 עד 80 מיליון שקל. משתקפת מכך עליה של 12.5%, ובהתאם, המניה זינקה בכ–8% מיד עם הדיווח. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳