אלקטרה ושפיר צופות כל אחת מיליארדים - מהזכיה בהקמת הרכבת הקלה

סכום הזכיה עבור כל הפרויקט עומד על 9 מיליארד שקל, כלומר חלקה של אלקטרה יהיה קטן יותר, מאחר שהיא זכתה בפרויקט באמצעות חברת טי אמ טי (שיעור אחזקה של כ-40%), כך שלכל היותר מדובר עבורה ב-3.6 מיליארד שקל לכל התקופה, ממוצע של כ-144 מיליון שקל בשנה
נתנאל אריאל | (5)

הלילה פורסמו החברות שזכו במכרז להקמת הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן. מדובר על מכרז של נת"ע שבו זכו אלסטום, דן ואלקטרה -0.9% - במרכז להקמת הקו הירוק. במקביל שפיר הנדסה -2.49% ו-CAF הספרדית זכו בהקמת הקו הסגול. מי שנשארו בחוץ הן אגד, שיכון ובינוי -2.58% , CRRC הסינית.

במסגרת המכרז, החברות יממנו, יתכננו, יקימו ויתחזקו את הרכבת הקלה לתקופת זיכיון של 25 שנה, כאשר ההקמה תארך כ-5 שנים (לפני עיכובים נוספים, כפי שאופייני בישראל) ותקופת תחזוקה של 20 שנה. החברות צריכות להשלים הליך סגירה פיננסית לפרוייקט בתוך 12 חודשים ממועד חתימת הסכם הזיכיון.

בחירת החברות הזוכות מגיע אמנם אמנם באיחור של שנתיים, אבל כאשר מדובר ממילא על 50 שנה איחור (כבר בממשלת גולדה מאיר הנושא היה אמור להתחיל להתקדם), אז עיכוב של עוד שנתיים זה כבר באמת זמן קצר - ובלבד שהתוכניות כבר יקודמו וישפרו את היכולת לנסוע בגוש דן בצורה משמעותית, ואת הדרכים החלופיות לתחבורה הפרטית.

אלקטרה זכתה במרכז באמצעות חברת טי אמ טי (שיעור אחזקה של 40%) והיא מעריכה כי סך התמורה לכלל הפרויקט תעמוד על כ-9 מיליארד שקל, כולל מענקי הקמה. החלק של אלקטרה יהיה כמובן קטן יותר.

במקביל, שפיר הנדסה זכתה גם היא בהקמת הקו הסגול וצופה גם היא הכנסות של כ-9 מיליארד שקל, יחד עם החברה הספרדית. חלקה של שפיר הוא 50% כך שהיא צפויה גם לחצי מההכנסות. החברה גם צופה כי עלות ההקמה תהיה כ-4.5-5 מיליארד שקל. בחברה מסבירים כי המענק התזרימי מהמדינה בסך 2.2 מיליארד שקל יסייע לה לגייס את ההלוואות מהבנקים שהיא צריכה, בעליות מימון נמוכות יותר.

בנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) מעריכים (מקווים) כי הקו הירוק יתחיל לפעול ב-2027. הקו צפוי לעבור מראשון לציון וחולון לתל אביב, האוניברסיטה ולהמשיך לאזור התעשייה במערב הרצליה וקריית עתידים. אורכו של הקו כ-39 ק"מ ויוקמו בו 63 תחנות (מתוכן 4 תת-קרקעיות). 

הקו הסגול, שצפוי להתחיל לפעול ב-2026, ייסע מקריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הקו האדום, שכבר נמצא בעבודות, ויחבר בין פתח תקווה ובני ברק, לרמת גן, תל אביב ובת ים (על כביש ז'בוטיסנקי, בדומה לאוטובוסים שנוסעים במסלול זה כיום), צפוי להתחיל לפעול בסוף השנה הנוכחית.

לפני כשבועיים אלקטרה זכתה במרכז של נתיבי ישראל בהיקף של 600 מיליון שקל להסבת גופי תאורה בכבישים בארץ, לתקופה של 5 שנים, עם אופציה להארכה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    50 שנה עברו והליכוד לא הצליחו לבנות רכבת תחתית אחת? (ל"ת)
    גולדה 31/01/2022 13:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    YL 31/01/2022 12:18
    הגב לתגובה זו
    שוב קיבלנו אישור רוקדים לפי החליל של ארצות הברית זו גם הסיבה שאן רכבת סופר מהירה ל אילת כי....רק הסינים יכולים להרים מבצע שכזה וגם לסיים אותו בזמן
  • 2.
    בימים אלה לא טוב להתגורר בתל אביב והסביבה סיוט תחבורתי (ל"ת)
    נכון 31/01/2022 11:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בן 31/01/2022 09:25
    הגב לתגובה זו
    תבוא תגובה סינית
  • מצויין, הסינים הם בלאגן אחד שלם שלא שווה את המחיר הנמוך (ל"ת)
    אחד 31/01/2022 16:42
    הגב לתגובה זו
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 3.36%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

היום בבורסה: טאואר תעלה, בריינסווי תזנק; איך תשפיע עסקת חטופים על הבורסה?

מערכת ביזפורטל |

החמאס, כך על פי הדיווחים מעוניין בעסקה. הכדור אצל הממשלה. זה יכול כל רגע להתמסמס, אבל יכול להיות שאנחנו רגע לפני עסקה. זה כמובן אומר שלא תהיה כניסה לעזה. הבורסה מעוניינת מאוד בעסקת חטופים. היא לא רוצה לראות מלחמה קשה בעזה. החדשות האלו יכולות לתמוך במניות. 

במקביל הישראליות חוזרות מוול סטריט בירוק - למניות הדואליות.  טאואר תבלוט עם עלייה של מעל 35, בריינסווי תבלוט בעלייה של מעל 5%.  לסקירת וול סטריט - פייבר קפצה ב-5.5%, פירסט-סולאר זינקה ב-10%; המדדים סיימו סביב ה-0      


אנלייבקס -24.1%  תמשיך לרדת - היא חוזרת מוול סטריט במינוס של מעל 9%. אתמול החברה פרסמה תוצאות חיוביות מניסוי קליני שנמשך שלושה חודשים, ובחן את הטיפול הניסיוני Allocetra בחולים שסובלים מדלקת מפרקים ניוונית מתקדמת בברך. מדובר בניסוי בשלב מוקדם יחסית (שלב IIa), שבוצע בצורה מבוקרת ומדוקדקת - חלק מהמטופלים קיבלו את התרופה וחלק קיבלו פלסבו, מבלי לדעת מי קיבל מה. התוצאות הראו שהתרופה עשויה להיות בטוחה ויעילה. מנכ"ל החברה, ד"ר אורן הרשקוביץ, ציין, ״אנו מאמינים שהתוצאות הללו מספקות אינדיקציה ברורה לכך ש- Allocetra™ עשויה להפוך לטיפול חדשני, בטוח ויעיל בדלקת מפרקית של הברך, שוק צומח עם ללא מענה טיפולי רפואי הולם." המניה עלתה ואז התרסקה - בהמשך היום נראיין את מנכ"ל החברה. 



שער הדולר דולר שקל רציף -0.28%           


 מדד ת"א 90