יוטרון מכוונת גבוה; בינתיים יש חריקות, אבל המנכ"ל אופטימי
חיים שני מנכ״ל יוטרון שמפתחת חניונים אוטומטיים מציג הזמנות של 300 מיליון שקל, מעריך שהזמנות נוספות בדרך וסבור שהפתרון של החברה הוא מהפכה; האם החברה תגשים את החלומות?
חברת יוטרון 0.12% המפתחת מערכות לוגיסטיות אוטומטיות וחניונים אוטומטיים, פוצלה לפני מעל שנה מ יוניטרוניקס -2.46% המפתחת בקרים אוטומטיים לחברות תעשייתיות. פימי בעלת השליטה העריכה שככה תהיה הצפת ערך. פיצול הפעילויות יאפשר ליוטרון הקטנה יחסית והצומחת לקבל שווי מלא. אלא שאז הגיעה תקופה חלשה יחסית בהזמנות ואז גם הגיעה הקורונה. עדיין בפימי סבורים שהפוטנציאל ביוטרון שפועלת בעיקר בשוק האמריקאי ונסחרת ב-127 מיליון שקל הוא גדול.
המערכות של החברה מאפשרות הקמת חניונים החוסכים כשני שליש שטח, ומתופעלים באופן מלא באמצעות אפליקציה ואמצעים דיגטליים נוספים. מגפת הקורונה עיכבה פרויקטים קיימים ואף עצרה את חלקם, מה שגרם לחברה לדווח על ירידה של כ-33% בהכנסות ל-20.4 מיליון שקל במהלך ששת החודשים הראשונים של שנת 2020. ההפסד הגולמי בתקופה זו, עמד על כ-5.5 מיליון שקל, וההפסד הנקי הסתכם ב-20.7 מיליון שקל. ההון העצמי מסתכם ב-32.7 מיליון שקל נכון לתום רבעון שני ובתוספת כ-27 מיליון שקל בהנפקת זכויות שנעשתה לאחרונה ההון "המתוקן" מתקרב ל-60 מיליון שקל.
בראיון עם מנכ״ל החברה חיים שני, מדגיש שני כי יזמי הפרויקטים (שבהם אמורים להפעיל את החניונים האוטומטיים) עדיין חוששים מהמעבר לחניון הטכנולוגי, אבל הוא בטוח שזו מהפכה של ממש, וכי החניונים האוטומטיים הכרחיים לשוק העצום בארה״ב.
מי זאת יוטרון?
״יוטרון, פוצלה לפני כשנה וחצי מחברת האוטומציה יוניטרוניקס. עד אז התקיימה ביוניטרוניקס פעילות המחסנים האוטומטיים והחניה האוטומטית, כמעט 30 שנים. בתחום הלוגיסטיקה האוטומטית, מציעה יוטרון פתרון ייחודי בשוק הישראלי, למעשה זאת החברה היחידה בארץ שמציעה תחת גג אחד את כל הצרכים של ארגונים המעוניינים בשיפור והתייעלות לוגיסטית באמצעות אוטומציה. החברה מתכננת ומקימה מחסנים אוטומטיים, מערכות ליקוט אוטומטיות ומכסה באופן מלא את כל התחומים המקצועיים הנדרשים, הלקוח מקבל מערכת שלמה ומלווים את הארגונים בשירות של 24/7.״
- התפוצצות הבועה: טיפלתי תפטר 120 עובדים, אחרי שווי של 8.3 מיליארד דולר
- חברת Imagen גייסה 30 מיליון דולר לאוטומציה עבור צלמים מקצועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה שונה חניה אוטומטית ממרכז לוגיסטי אוטומטי?
״לפני כ-15 חשבנו ששני התחומים, מחסן אוטומטי וחנייה אוטומטית מאד דומים. אבל עם השנים הבנו שיש כאן שתי פעילויות שונות. בחניה אוטומטית המשתמש הוא הלקוח הסופי, ולכן היה עלינו להתאים את השירות, לספק חניה אוטומטית עם חליפת טכנולוגיה שעוטפת את הלקוח הסופי. אנחנו מספקים אפליקציה לטלפון נייד לביצוע חניה, הזמנת הרכב, תשלום עבור החניה והזמנת טעינה לרכב חשמלי, ויכולת תשלום ב-Apple Pay וב-google Pay.״
״גם ליזם אנחנו מספקים פתרונות טכנולוגיים הכוללים יכולות Big Data מתקדמות לניתוח אופן השימוש של המשתמשים ומיקסום ההשקעה של היזם ומפעיל החניון, יכולת ניהול מספר רב של חניונים ברשת, מנויים לחניונים ועוד. החניונים מחוברים לענן, אשר יוצר חיבור לאפליקציה וחיבור לדיאגנוזות שמבוצעות ע״י החברה במרכזי השליטה, אשר באמצעותן אנחנו מזהים תקלות מראש ומתקנים אותם בלי שהלקוח יודע שהייתה תקלה כלל.״
מהו המודל העסקי שלכם? אתם מפיקים הכנסות גם ממתן השירות ומעמדות טעינה חשמליות?
״היזם רוכש מאתנו את המערכת, בתמורה הוא מקבל את הציוד ואת הליווי ההנדסי בעת ההקמה. בשלב השני, הלקוח משלם על שירות אשר כולל את כל הנגישות ואת תפעול המערכות, ובמקרים מסוימים אנחנו מבצעים תפעול של החניון אשר בא לידי ביטוי בגביית התשלום מן הלקוחות וסליקת התשלום ליזם.
- ברוב מוחץ: בעלי המניות אישרו את מיזוג מטריקס ומג'יק
- פינרג'י מזנקת - האם הפעם זה שונה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל...
״בעתיד הנראה לעין, מרבית ההכנסות יגיעו ממכירת המערכות. קשה להתחרות במספרים, עסקאות של מכירות מערכות הם עסקאות של מיליונים, בעוד עלויות השירות למקום חניה הם יחסית נמוכות. אנחנו גובים כיום עבור שירות בסיסי דולר ליום עבור מקום חניה. ההכנסות משירות הולכות ונצברות אבל זה ייקח זמן עד שזה יעקוף את המכירות.
״בחלק מן הפרויקטים אנחנו מבצעים את שירות הסליקה ולכן מקבלים הכנסה מסוימת מפעילות הטענת הרכב, ובמקרים אחרים אנחנו רק מספקים את הציוד והלקוח מתפעל זאת באופן מלא וללא שיתוף שלנו בהכנסות.״
כיצד מגפת הקורונה השפיעה על החברה ?
״הקורונה היא אירוע מורכב, אשר השפיע על החברה במגוון תחומים. ברמה המידית היו פרויקטים שהבנייה בעם נעצרה או הואטה. בנושא של שימוש במערכות הקיימות, הסיטואציה היא מורכבת, מצד אחד ראינו מקומות מסחריים שהתפוסה בחניונים זינקה מ-70% אפילו ל-100% וזה גרם ללקוחות שהיו בשלבי התלבטות בכל הנוגע לכדאיות הכלכלית של החניון, לסגור את העסקה. אך מנגד אנחנו רואים האטה בפעילות החניונים במשרדים.
״ברמה התפעולית, הקורונה היא אירוע מסובך, כל השרשראות אספקה שלנו קיבלו הפרעה מאד משמעותית. כיום אנחנו מצליחים לייצב זאת, ונמצאים במסלול הנכון לאפשר תפעול שוטף ותקין למרות המגבלות. למרות זאת, שום דבר לא נעשה קל יותר, עדיין יש מגבלות על כוח אדם והוצאות נוספות על הטסה ושינוע.״
מה הם היתרונות של החניון האוטומטי, מלבד נוחות, על פני האלטרנטיבות הקיימות? למה אנחנו לא רואים הרבה חניונים מסוג זה? בגלל המחיר הגבוה?
״אנחנו מצליחים להכניס פי 3 רכבים בתוך אותו נפח, כלומר אנחנו חוסכים שני שליש משטח החניון. יש לנו פתרונות נוספים המאפשרים חיסכון גדול עוד יותר. הנושא של שטח הוא דרמטי, הצפיפות בשטחי הערים ומרכזי הערים היא בעיה עולמית אשר דורשת פתרונות לחיסכון בשטחים.״
״התפיסה שחנייה אוטומטית יקרה יותר ליזם היא שגויה. בחלק גדול מהפרויקטים היא אפילו זולה יותר. נכון שהוא משלם על המערכת, אבל הוא בונה בפחות שטח, ומשקיע הרבה פחות על החניון בין אם זה חיסכון במערכות אוויר, מעליות אדם, תאורה, בנייה או אפילו צבע לקירות. גם דרישות כיבוי אש הם נמוכות יותר, אין בחניון אנשים, זה יותר מחסן. ״
״למה זה לא פורץ עוד יותר? בעיקר בגלל שמרנות, אנשים צריכים לראות שזה עובד. כאשר יזם רואה את המערכת שלנו בשטח, הוא משתכנע בקלות, יש לנו יזמים שחוזרים כבר פעם שנייה ושלישית.״
מהו היקף השוק בו אתם פועלים ? מה הם היעדים שלכם בשוק האמריקאי?
״אנחנו מסתכלים על השוק האמריקאי בזהירות, אנחנו לא מסתכלים על ארה״ב כמקשה אחת אלא מחלקים את האזורים השונים לפי מטרפולינים. אנחנו בוחנים כל עיר לפי סיכויי ההצלחה שלנו באזור, ונכון לרגע זה אנחנו נמצאים בכמות אזורים יחסית מצומצמת, בעיקר בחוף הצפון מזרחי ובקליפורניה וכן התחילה פעילות בטקסס ובקולורדו. אם אנחנו מקבלים פניה מלקוח פוטנציאלי שלא נמצא בטריטוריה בה אנחנו עובדים כיום, אנחנו נאלצים לדחות זאת. זה נובע מהעובדה שאנחנו צריכים לספק שירות שוטף, ולכן לא נמכור מערכת באזור בו אנחנו לא יכולים לספק שירות.״
״השוק האמריקאי כולו, אם אנחנו בוחנים זאת על פי מספר התחלות בנייה של בנינים רלוונטיים אשר יכולים לקלוט מאות מקומות חנייה, קיבל בשנת 2018 מעל ל-2000 היתרי בנייה, לא כל השוק הוא שלנו ומרבית המבנים עדיין בונים חניונים קונבנציונליים. אנחנו מפלחים את השוק לפי טריטוריות והולכים אחת אחרי השנייה, יש לנו עוד הרבה מקום להצליח ולכבוש יעדים קטנים לפני שנדבר על כל השוק.״
מי המתחרים שלכם?
״בשוק האמריקאי יש מספר קטן של שחקנים, נכון להיום, יוטרון ממוצבת בין שני או שלושת השחקנים המובילים בשוק בארה"ב, עם צבר ההזמנות הגדול ביותר. היזמים בארה"ב יודעים שבחירה ביוטרון מהווה בחירה בטוחה, כל המערכות של יוטרון עובדות, ומעולם לא נרשם כישלון בביצוע, למעשה יש מספר פרויקטים בהם נבחרה יוטרון להחליף מערכות של יצרן אחר שלא הצליח בפרויקט. נתון זה גרם למוניטין מצוין של החברה ומקל עלינו לקבל הזמנות חדשות.״
לשם מה הולך הכסף מגיוס ההון האחרון?
״יש לנו צבר הזמנות גדול, מעל ל-300 מיליון שקל, צריך כסף בכדי להתמודד עם כמות כזאת של פרויקטים ולכן מרבית הכסף ילך להון חוזר. מאז הפיצול, החברה שרפה כסף על השלמת מערך תפעול, חשבנו שזה לא נכון להיכנס לתהליך תפעולי משמעותי עם קופת מזומנים לא מלאה וזה מה שעשינו עכשיו. יצאנו בהנפקת זכויות, כאשר 92% מבעלי המניות הקיימים השתתפו בהנפקה, מבחינתנו זו הבעת אמון מאד גדולה.״
מתי נתחיל לראות רווחים?
״אנחנו מעריכים שהזמנות יעלו וזה יקפיץ אותנו במדרגה מבחינת המחזורים. הדבר המעניין הוא שבכל טריטוריה בה הקמנו מערכת, הרבה יותר קל לנו למכור מערכות נוספות, כמות המכירות שלנו הולכת וגדלה באזורים בהם אנחנו פועלים. אנחנו מאמינים שנוכל לייצר צמיחה, השוק ישנו, היזמים צריכים להתגבר על אלמנט הפחד, אנחנו בטוחים שזה יקרה.״
כיצד אתה רואה את ״נקודת ההצלחה״ שלכם?
״אנחנו מנסים להגיע למצב שהאלטרנטיבה האוטומטית תהיה נגישה בהרבה מקומות, וכאשר כל יזם ישקול ברצינות אלטרנטיבה זאת, אנחנו נראה את ההצלחה שלנו. המוטו של הבעלים במשרד אדריכלים מאד גדול בארצות הברית, אשר מבצע כעת את הפרויקט השלישי שלו איתנו, הוא שהפתרון שלנו הוא מהפכת המעליות של ימינו, אנשים בעתיד לא יבינו למה הם השקיעו כל כך הרבה שטחים על חנייה, זה החזון שלנו.״
- 8.קיצוצים קשים בכח האדם לא מעידים על הצלחה (ל"ת)אחד שיודע 19/01/2021 20:04הגב לתגובה זו
- 7.איך הוא קיבל ויזה לארה'ב? (ל"ת)יהודה אודי הסמנכ"ל כ 14/01/2021 00:02הגב לתגובה זו
- 6.המניע ביס 11/01/2021 00:50הגב לתגובה זואיש קטלני
- 5.g 06/10/2020 22:13הגב לתגובה זומישהו בכלל נשאר שם אחרי כל הפיטורים?....
- 4.g 06/10/2020 22:12הגב לתגובה זובתור מישהו שהיה שם: ביום שהמערכת תעבוד- תקראו לי.
- 3.חברה חלשה 06/10/2020 11:15הגב לתגובה זותגיע לפשיטת רגל בסופו של דבר. אין שוק לזה
- 2.גלעד מנדל 06/10/2020 10:01הגב לתגובה זוכתבה טובה ומעניינת!
- 1.ליאור 06/10/2020 09:08הגב לתגובה זואין שוק לדבר הזה. אם היה היו עוד מתחרים בעולם.

טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
החברה מבקשת אישור לשיווק אולנזאפין בהזרקה תת עורית ארוכת טווח, על בסיס ניסוי שלב 3
טבע מדווחת כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA בקשה לאישור תרופה לאולנזאפין בהזרקה ארוכת טווח, תחת שם הקוד TEV‑749. מדובר בפורמולציה תת עורית שניתנת פעם בחודש למבוגרים עם סכיזופרניה. הבקשה נשענת על תוצאות ניסוי שלב 3 בשם SOLARIS, שכלל מעקב יעילות ובטיחות לאורך שנה, תוך השוואה לטיפול פלצבו בתקופה הראשונית ובהמשך המשך טיפול בקבוצות מינון שונות. לפי החברה, הנתונים הראו שמירה על יעילות קלינית ופרופיל בטיחות דומה לטבליות אולנזאפין הקיימות, וגם סבילות טיפולית שמאפשרת מתן מתמשך.
מדובר בניסיון ממוקד של טבע לבנות לעצמה מעמד יציב בתחום ה‑LAI זריקות ארוכות טווח, שנחשב לאחד המקומות שבהם יש ערך מוסף אמיתי לחברת תרופות: מוצרים מורכבים יותר, חסמי כניסה גבוהים, ותמחור טוב יותר מגנריקה רגילה. זה גם משתלב עם המסר שטבע מנסה להעביר בשנים האחרונות: חיזוק הצינור החדשני, גיוון ההכנסות, ופחות תלות במחזוריות של תחרות על מחירים.
אולנזאפין הוא טיפול ותיק ומרכזי בסכיזופרניה, עם שימוש רחב בעולם בגלל יעילות גבוהה ויכולת לייצב סימפטומים. אבל הטיפול היומי סובל מחיסרון בסיסי: בעיית היענות. סכיזופרניה היא מחלה כרונית עם תקופות רגיעה ונסיגה, ובפועל רבים מהמטופלים מפסיקים טיפול חלקית או לגמרי, מה שמוביל להחמרה ולחזרה לאשפוז. כאן נכנסת הזריקה החודשית, רעיון שמכוון להפחית את הצורך בנטילה יומיומית ולהקטין את הסיכון ל”חורים” בטיפול. אם כי חשוב לזכור שגם זריקה אחת לחודש דורשת מסגרת רפואית יציבה ומעקב, ולכן היא לא פתרון קסם לכל מטופל, אבל עבור אוכלוסייה רחבה היא יכולה לשנות את התמונה.
בטבע מדגישים שהמוצר מיועד לתת מענה לפער מוכר בשוק: חולים שמגיבים טוב לאולנזאפין אבל מתקשים להתמיד בכדורים.
לאחרונה ה-FDA רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה להרחיב את השימוש בתרופה יוזדי (Uzedy) של טבע גם לטיפול בחולי הפרעה דו-קוטבית בגילאי 18 ומעלה. התרופה, שהושקה במאי 2023 ואושרה עד כה רק לטיפול בסכיזופרניה, מציגה כעת פוטנציאל מסחרי רחב בהרבה. יוזדי היא זריקה תת-עורית המבוססת על ריספרידון בתצורת שחרור מושהה, שפותחה בטכנולוגיית SteadyTeq של חברת מדינסל הצרפתית. הטכנולוגיה מאפשרת שחרור מבוקר ואחיד של החומר הפעיל, כך שהשפעתו מתחילה תוך 6-24 שעות מההזרקה ונמשכת כחודש שלם.
- אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע
- האם טבע היא הזדמנות? סמנכ"ל הכספים של טבע: “הוכחנו שהאסטרטגיה שלנו עובדת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האישור החדש מאפשר שימוש ביוזדי כטיפול בודד או בשילוב עם ליתיום או Dyzantil, ופותח בפני טבע שוק של כ-3.4 מיליון אמריקאים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית. המחלה, הידועה גם כמאניה-דיפרסיה, מהווה אתגר טיפולי מורכב בשל התנודתיות הקיצונית במצבים הנפשיים ושיעור ההיענות הנמוך לטיפול מתמשך. הזרקה חודשית כמו יוזדי מפחיתה משמעותית את שיעור ההפסקות בטיפול ובכך מצמצמת את הסיכון להחמרות במצב הנפשי, התקפים, אשפוזים ואף ניסיונות אובדניים. על פי נתוני טבע, 80% מהחולים שעוברים מטיפול אוראלי ליוזדי ממשיכים בטיפול בהצלחה.
פינרג'י מזנקת - האם הפעם זה שונה?
פינרג'י שורפת עשרות מליונים בשנה והיא חייבת כסף - אחת לתקופה היא יוצאת בהודעות על פיילוטים נוצצים אבל לאחריהם מגיעים גם הדילולים; כן, יש סיכוי להצליח, אבל במבחן הסיכויים והסיכונים - הסיכונים לרוב מנצחים
פינרג'י מזנקת היום. פינרג'י 1.02% רושמת עליות מרשימות בשבועיים האחרונים. שבעה ימים רצופים של טיפוס מביאים אותה לשווי של 161, אחרי שעד לא מזמן דשדשה סביב 120 מיליון שקל בלבד. זה לא מגיע במחזורים קטנים, זה קורה במחזורים גדולים, אם המחזור הממוצע שלה בשנה האחרונה עומד על כ-450 אלף שקל אז בימים האחרונים אנחנו רואים מחזורים של 1.5-2.4 מיליון שקל. המחזורים קופצים, הסקרנות מתעוררת, וזה בדיוק הזמן לשאול - משהו קורה פה? פינרג'י מעניינת?
פינרג'י הצטרפה אלינו בגל ההנפקות של 2021, היא הגיעה לבורסה עם גיוס של כ-200 מיליון שקל לפי שווי של כ-800 מיליון שקל. ביום מסחר הראשון היא זינקה דו ספרתית, נשקה ל-1.1 מיליארד שקל, אבל מאז היא צללה. 4 שנים הספיקו להפוך את החגיגה הזאת לשווי אפסי. במרץ האחרון היא כבר ירדה מתחת ל-100 מיליון שקל שווי שוק מוחקת ככה כ-90% מהשווי שלה בשיא.
אבל אל דאגה. כאן שוב חוזר הדפוס. פינרג'י מודיעה הבוקר כי חתמה על מזכר הבנות עם Daroga Power, חברה אמריקאית שמפתחת ומפעילה פרויקטי אנרגיה מבוזרת בארצות הברית ושלטענת פינרג'י השקיעה עד כה כ-400 מיליון דולר בעשרות אתרים. לפי המזכר, שתי החברות מקדמות שיתוף פעולה שבמסגרתו טכנולוגיית ה-AAG (אוויר-אבץ) של פינרג'י תשולב בפרויקטים של Daroga Power, בעיקר בתחומי מרכזי הנתונים והתשתיות הקריטיות. פינרג'י תספק את המוצרים והתמיכה הטכנית, ו-Daroga Power תשלב אותם בהצעות ללקוחות ותבצע התקנות והפעלה. במסגרת ההבנות נקבע צפי לביקוש מותנה למוצרי ה-AAG בשנים 2027 עד 2031 בהיקף מצטבר של עד 200MW, צפי שלדברי החברה עשוי לגלם פוטנציאל מכירות של מאות מיליוני דולרים.
הדגש כאן הוא "צפי", "מזכר הבנות", "התחייבות מותנית" אלה מילים שמנסות לייצר לכם תחושה של פריצת דרך, אבל בפועל יש מרחק גדול מאוד בין החלום למציאות. כדי להבין אם משהו מההסכם הזה באמת יבשיל.
- פינרג’י מזנקת בעקבות עסקה שכוללת את גוגל ומיקרוסופט
- בדיסקאונט או בפרמיה? פינרג'י מגייסת 13.6 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי את Daroga Power?
כדי להבין אם משהו מההסכם הזה באמת יבשיל, צריך קודם כל לשאול מי היא בכלל השותפה החדשה. פינרג'י מציירת את Daroga Power בהודעה לבורסה כ"שחקנית אמריקאית מובילה", אבל כשמתעמקים בפעילות שלה מגלים סיפור אחר, קצת פחות נוצץ. Daroga פועלת בעיקר כגוף שמבנה עסקאות ומממן פרויקטים נקודתיים בתחום האנרגיה, לא כחברת תשתיות בעלת רקורד אמיתי בפרויקטים גדולים. גם ההכרזות הקודמות שלה, כמו שיתוף הפעולה עם CarbonQuest בתחום לכידת הפחמן, נראות יותר כמו תהליך של מימון מאשר כמו מהלך תעשייתי. מדובר במודל של "שירות כלכידת פחמן", שבו Daroga בעצם מממנת את המערכות עבור לקוח אחר, בעוד ההפעלה והטכנולוגיה מתבצעות בידי גוף שלישי.
