מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות: "אנחנו במצב חירום בבורסה, כל הרגולטורים צריכים להתגייס"

אילן פלטו, מנכ"ל האיגוד: "הרגולטורים מפזרים הבטחות, אבל החברות ממשיכות להימחק מהמסחר" 

גיא ארז | (1)
נושאים בכתבה אילן פלטו

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו, נשא דברים הבוקר (ה') בכנס 'מערכת המיסוי ושוק ההון' במסגרת 'הזירה' – הפעילות המשותפת של הבורסה לניירות ערך ואיגוד החברות הציבוריות, ויצא כנגד אוזלת היד, לדעתו, של הרגולטורים בנושא המסחר בבורסה בת"א.

לדברי פלטו, "שנת 2015 הייתה עוד שנה אבודה בבורסה, עוד שנה של יובש, בלי הנפקות ראשוניות ועם 20 חברות שנמחקו מהמסחר. ההקלות המובטחות נשארות על הנייר, ומתעכבות בהליכי חקיקה מסורבלים, בעוד שההחמרות הרגולטוריות נכנסות מיד לתוקף".

לדבריו, "מספר החברות הציבוריות ממשיך להצטמצם (כ-450 חברות בלבד) אבל הרגולטורים ממשיכים לקדם חקיקה שהיא הכבדה רגולטורית נוספת על החברות. כנראה שבירושלים לא מבינים שהיעד הראשוני של הבורסה הוא להיות מנוע צמיחה של הכלכלה הישראלית, ולשמש כמקור לגיוסי הון, שצריכים להניע חדשנות, יזמות ותעסוקה".

פלטו טען כי "מאז 'נאום הגרזנים' של נתניהו נגד הרגולציה אפשר לזהות שינוי כיוון אצל הרגולטורים השונים – רשות ני"ע ומשרד המשפטים, שמבינים שחייבים לפעול להקלות ברגולציה אבל נכון להיום כל ההקלות הן 'על הנייר', ואין טיפול בבעיות השורש של הבורסה הישראלית".

פלטו תקף את היוזמה להגבלת שכר בתאגידים פיננסיים ואת היוזמה להחיל את הגבלת השכר על כלל החברות הציבוריות. בנוסף, התייחס לחוק חדלות פירעון והזהיר כי "החוק עתיד להוביל לפירוק של עשרות חברות ציבוריות, שבמהלך עסקים רגיל היה ניתן להבריא אותם. החוק ידחוף חברות לבית משפט, וברגע שההליכים יהיו פומביים ייווצר כדור שלג שיוביל לפירוק".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סוחר ותיק 14/01/2016 12:08
    הגב לתגובה זו
    הסוחרים והגופים הגדולים במשק.... הרגולציה הרסה את הבורסה כשמוביל ההשמדה הוא יו"ר הרשות...
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳