חנן מור: "אין יכולת להתגבר על הכאב ועל האובדן - הוא נשאר לעד אצל המשפחה"
איש העסקים חנן מור, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הנדל"ן חנן מור מספר ל-Bizportal על חוויותיו משירותו הצבאי כטייס מסוקים. "גדלתי בבית ציוני שבו הונחלו התרומה, הנתינה וההזדהות המוחלטת עם המדינה", מספר חנן מור ששירת כלוחם בחיל האוויר והשתתף בקרבות ומבצעים רבים.
חנן מור נולד בספטמבר 1968 בנס ציונה עם שם המשפחה מועלם להורים שהגיעו ארצה מחאלב ועיראק. בן בכור במשפחה של 8 אחים ואחיות בבית קטן. אביו היה פרדסן ובעל מכון רישוי ואמו גננת.
בגיל 17 קיבל זימון לסיירת מטכ"ל, אך בצבא התעקשו שיילך גם למבדקים לקורס טייס שפיספס לפני כן. הוא התחיל במסלול של מטוסי קרב, אך בגלל בעיית ראייה עשה הסבה למסוקים והתקדם בשירות קבע עד לדרגת רב-סרן. לאחר שחרורו שירת במילואים קרוב ל-20 שנה.
בשנת 1986 התגייס לצה"ל וסיים קורס טייס בשנת 1988. בשנת 1991 היה חלק מצוות ההקמה של טייסת האפאצ'י הראשונה בחיל האוויר ובמסגרת זאת שהה קרוב לחצי שנה בבסיס צבאי באלאבמה שבארה"ב.
- רכשו דירה בשכונת אור ים באור עקיבא לפני שנתיים - והרוויחו פי 2
- דווקא בתקופה הזו: "חנן מור החדשה" העלתה מחיר בחריש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חנן מור: "עם החזרה לישראל היינו חלק מהיחידות שהתמודדו עם האיומים על המדינה מול מדינות רחוקות. בנינו תורות לחימה של התמודדות עם טילי קרקע אוויר וטילי קרקע קרקע. זאת הייתה תקופה שהמענה העיקרי של חיל האוויר היה מסוקי תקיפה שמסוגלים להגיע לטווחים רחוקים בלילה ולבצע משימות של תקיפה (אפאצ'י יכול לטוס קרוב ל-6 שעות)".
אפאצ'י הוא מסוק קרב מתוצרת חברת בואינג האמריקנית שכינוייו בחיל האוויר הישראלי הם "פתן" (דגם A) ו"שרף" (דגם D, לונגבו). המסוק מונע על ידי צמד מנועים בעלי הספק של 1,536 כ"ס כל-אחד, דבר המקנה למסוק מהירות מרבית של 365 קמ"ש וטווח פעולה של כ-482 ק"מ.
המסוק נכנס לשירות בחיל האוויר הישראלי בשנת 1990 בטייסת 113 - "טייסת הצרעה". לפי פרסומים המסוקים השתתפו בהרבה פעולות תקיפה של ארגוני טרור בלבנון ועם פרוץ האינתיפאדה השניה בחיסול מחבלים.
- מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים
- בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
"היתרונות של המסוק באותן שנים היו יכולת טיסה ותקיפה בלילה למטרות קטנות ונקודתיות ללא פגיעות משנה רחוקות. האפצ'י פתח את התחום של טיסות בלילה חשוך (ללא אור ירח).
היום זה כבר שונה משמעותית כי היכולות יותר גדולות כולל אמצעי לחימה חדשניים".
מה השירות הקרבי נותן? "אין ספק שלשרת כטייס בחיל האוויר הישראלי ובחזית של היחידות שמבצעות פעולות למען הגנת המדינה זאת מתנה של כל חייל ולוחם צעיר למדינה. בסוף אתה מקבל חזרה כלים של יכולת לעבוד נכון ולהתמודד עם תהכליכים של קבלת החלטות. ההתמודות מחשלת אותך אח"כ ומעניקה לך יכולת עמידה בכל תחום אחר של עשייה - אני לקחתי זאת לעולם העסקים וייזום פרויקטים ומתן פתרונות דיור".
איזה זיכרון יש לך חברים שנהרגו? "בדצמבר 1990, ערב חנוכה, ארבעה טייסים וקצינת המבצעים התארגנו לצאת מרמון בססנה לתל-אביב. ההרוגים: רס"ן גידי זכאי, רס"ן דניאל נובוגרוצקי, רס"ן עופר זהרוני, סרן זיו גרוך וסרן שלומית יאיר, קצינת המבצעים של הטייסת (הבת של האלוף יורם יאיר). הם היו מראשוני מקימי טייסת האפאצי וכמעט מחצית מהטייסת נהרגה.
היית טייס בן 21, מה אתה זוכר מהביקור אצל אותן משפחות שכולות? "בכל אובדן אין יכולת להתגבר על הכאב ועל האובדן - הוא נשאר לעד אצל המשפחה אצל האנשים. הדרך היחידה של השלמה היא לשמור ולצרור בלב את האהבה לאותם אנשים ולהמשיך מסורת של עשייה ראויה".
אתה זוכר לוחמים נוספים בחיל האוויר שנהרגו? "חברים נוספים קרובים מאוד נהרגו במהלך השירות שלי ובניהם אלוף משנה צביקה לופט, שנהרג בשנת 2006 בתאונת מסוק ליד צפת (ביחד עם סרן תם פרקש ז"ל). צביקה לופט שהשפיע עלי מאוד, הוא היה טייס עם נשמה טובה, בא לעשות את העבודה במטרה להגן על המדינה, מפקד ואיש טוב".
לפני סיום הראיון מבקש חנן מור להזכיר את סגן אלוף שפי שפס מעולם המודיעין שליווה אותו ואת קבוצת חנן מור. שפי שפס, מומחה בפסיכולוגיה קלינית, קיבל פרס ראש אמ"ן לאחר שניבא את ההתנהגות של סדאן חוסיין במלחמת המפרץ. הוא נפטר בשבוע שעבר ממחלת הסרטן ולדברי חנן מור "שמור לו מקום של כבוד בהיכל הכבוד של המדינה, איש של צניעות ויושרה".
אנשי עסקים מספרים על קרובים שנפלו:
גיורא ירון מ'איתמר' מספר על אחיו סגן ירון איתמר ז"ל - "פצע עמוק נפער במשפחתנו"
יקי ודמני - "הלקח הכי חשוב מהמלחמה: לא לזלזל במי שעומד מולך, גם בעסקים"
אהוד בן ש"ך: "הייתה היסטריה מוחלטת, ויש תמונה אחת שלא אשכח לעולם"
מודי בן ש"ך: "בקרב הראשון הפלוגה שלי נשחקה קשות, היו לנו שם 12 הרוגים ועוד 25 פצועים - אבל המשכנו להילחם"
- 7.איפה היתה הרגישות שלך כשלקחת לי 77000 שח ריבית והצמדה? (ל"ת)יוסי 01/05/2015 08:25הגב לתגובה זו
- 6.כל הכבוד על האיזכור של שפי שפס - אדם יקר (ל"ת)רון 24/04/2015 22:20הגב לתגובה זו
- 5.אזרח 23/04/2015 14:27הגב לתגובה זויפה מאוד איך הוא הצליח בזמן כל כך קצר ובלי עזרה מאף גורם
- 4.תותח (ל"ת)אזרח 23/04/2015 10:21הגב לתגובה זו
- 3.אני רואה שאנשים משתנים . (ל"ת)בא 22/04/2015 13:04הגב לתגובה זו
- 2.יפה מאוד , איש איכותי . (ל"ת)חומוס 22/04/2015 12:05הגב לתגובה זו
- 1.מרשים! כל הכבוד! (ל"ת)סתם אזרח 22/04/2015 10:51הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי
ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1% , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).
ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35% שירדה ביותר מ-8%.
מתוך הדוח של מעלות
בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק
מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.
בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- ג'י סיטי: ה-NOI עלה ב-7.3%, ה-FFO מהנדל"ן המניב עלה ב-24.7% ל-116 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי
שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים
הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?
המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11% צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.
מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI.
תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.
גם טבע 0.56% צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44% ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51% ו נובה -8.04% צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
