חנן מור: "אין יכולת להתגבר על הכאב ועל האובדן - הוא נשאר לעד אצל המשפחה"
איש העסקים חנן מור, בעל השליטה ומנכ"ל חברת הנדל"ן חנן מור מספר ל-Bizportal על חוויותיו משירותו הצבאי כטייס מסוקים. "גדלתי בבית ציוני שבו הונחלו התרומה, הנתינה וההזדהות המוחלטת עם המדינה", מספר חנן מור ששירת כלוחם בחיל האוויר והשתתף בקרבות ומבצעים רבים.
חנן מור נולד בספטמבר 1968 בנס ציונה עם שם המשפחה מועלם להורים שהגיעו ארצה מחאלב ועיראק. בן בכור במשפחה של 8 אחים ואחיות בבית קטן. אביו היה פרדסן ובעל מכון רישוי ואמו גננת.
בגיל 17 קיבל זימון לסיירת מטכ"ל, אך בצבא התעקשו שיילך גם למבדקים לקורס טייס שפיספס לפני כן. הוא התחיל במסלול של מטוסי קרב, אך בגלל בעיית ראייה עשה הסבה למסוקים והתקדם בשירות קבע עד לדרגת רב-סרן. לאחר שחרורו שירת במילואים קרוב ל-20 שנה.
בשנת 1986 התגייס לצה"ל וסיים קורס טייס בשנת 1988. בשנת 1991 היה חלק מצוות ההקמה של טייסת האפאצ'י הראשונה בחיל האוויר ובמסגרת זאת שהה קרוב לחצי שנה בבסיס צבאי באלאבמה שבארה"ב.
- רכשו דירה בשכונת אור ים באור עקיבא לפני שנתיים - והרוויחו פי 2
- דווקא בתקופה הזו: "חנן מור החדשה" העלתה מחיר בחריש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חנן מור: "עם החזרה לישראל היינו חלק מהיחידות שהתמודדו עם האיומים על המדינה מול מדינות רחוקות. בנינו תורות לחימה של התמודדות עם טילי קרקע אוויר וטילי קרקע קרקע. זאת הייתה תקופה שהמענה העיקרי של חיל האוויר היה מסוקי תקיפה שמסוגלים להגיע לטווחים רחוקים בלילה ולבצע משימות של תקיפה (אפאצ'י יכול לטוס קרוב ל-6 שעות)".
אפאצ'י הוא מסוק קרב מתוצרת חברת בואינג האמריקנית שכינוייו בחיל האוויר הישראלי הם "פתן" (דגם A) ו"שרף" (דגם D, לונגבו). המסוק מונע על ידי צמד מנועים בעלי הספק של 1,536 כ"ס כל-אחד, דבר המקנה למסוק מהירות מרבית של 365 קמ"ש וטווח פעולה של כ-482 ק"מ.
המסוק נכנס לשירות בחיל האוויר הישראלי בשנת 1990 בטייסת 113 - "טייסת הצרעה". לפי פרסומים המסוקים השתתפו בהרבה פעולות תקיפה של ארגוני טרור בלבנון ועם פרוץ האינתיפאדה השניה בחיסול מחבלים.
- “המכירות נחתכו, הריבית חונקת - אבל יש מניות נדל״ן שעדיין מתומחרות בחסר”
- מימון ישיר: "האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה...
"היתרונות של המסוק באותן שנים היו יכולת טיסה ותקיפה בלילה למטרות קטנות ונקודתיות ללא פגיעות משנה רחוקות. האפצ'י פתח את התחום של טיסות בלילה חשוך (ללא אור ירח).
היום זה כבר שונה משמעותית כי היכולות יותר גדולות כולל אמצעי לחימה חדשניים".
מה השירות הקרבי נותן? "אין ספק שלשרת כטייס בחיל האוויר הישראלי ובחזית של היחידות שמבצעות פעולות למען הגנת המדינה זאת מתנה של כל חייל ולוחם צעיר למדינה. בסוף אתה מקבל חזרה כלים של יכולת לעבוד נכון ולהתמודד עם תהכליכים של קבלת החלטות. ההתמודות מחשלת אותך אח"כ ומעניקה לך יכולת עמידה בכל תחום אחר של עשייה - אני לקחתי זאת לעולם העסקים וייזום פרויקטים ומתן פתרונות דיור".
איזה זיכרון יש לך חברים שנהרגו? "בדצמבר 1990, ערב חנוכה, ארבעה טייסים וקצינת המבצעים התארגנו לצאת מרמון בססנה לתל-אביב. ההרוגים: רס"ן גידי זכאי, רס"ן דניאל נובוגרוצקי, רס"ן עופר זהרוני, סרן זיו גרוך וסרן שלומית יאיר, קצינת המבצעים של הטייסת (הבת של האלוף יורם יאיר). הם היו מראשוני מקימי טייסת האפאצי וכמעט מחצית מהטייסת נהרגה.
היית טייס בן 21, מה אתה זוכר מהביקור אצל אותן משפחות שכולות? "בכל אובדן אין יכולת להתגבר על הכאב ועל האובדן - הוא נשאר לעד אצל המשפחה אצל האנשים. הדרך היחידה של השלמה היא לשמור ולצרור בלב את האהבה לאותם אנשים ולהמשיך מסורת של עשייה ראויה".
אתה זוכר לוחמים נוספים בחיל האוויר שנהרגו? "חברים נוספים קרובים מאוד נהרגו במהלך השירות שלי ובניהם אלוף משנה צביקה לופט, שנהרג בשנת 2006 בתאונת מסוק ליד צפת (ביחד עם סרן תם פרקש ז"ל). צביקה לופט שהשפיע עלי מאוד, הוא היה טייס עם נשמה טובה, בא לעשות את העבודה במטרה להגן על המדינה, מפקד ואיש טוב".
לפני סיום הראיון מבקש חנן מור להזכיר את סגן אלוף שפי שפס מעולם המודיעין שליווה אותו ואת קבוצת חנן מור. שפי שפס, מומחה בפסיכולוגיה קלינית, קיבל פרס ראש אמ"ן לאחר שניבא את ההתנהגות של סדאן חוסיין במלחמת המפרץ. הוא נפטר בשבוע שעבר ממחלת הסרטן ולדברי חנן מור "שמור לו מקום של כבוד בהיכל הכבוד של המדינה, איש של צניעות ויושרה".
אנשי עסקים מספרים על קרובים שנפלו:
גיורא ירון מ'איתמר' מספר על אחיו סגן ירון איתמר ז"ל - "פצע עמוק נפער במשפחתנו"
יקי ודמני - "הלקח הכי חשוב מהמלחמה: לא לזלזל במי שעומד מולך, גם בעסקים"
אהוד בן ש"ך: "הייתה היסטריה מוחלטת, ויש תמונה אחת שלא אשכח לעולם"
מודי בן ש"ך: "בקרב הראשון הפלוגה שלי נשחקה קשות, היו לנו שם 12 הרוגים ועוד 25 פצועים - אבל המשכנו להילחם"
- 7.איפה היתה הרגישות שלך כשלקחת לי 77000 שח ריבית והצמדה? (ל"ת)יוסי 01/05/2015 08:25הגב לתגובה זו
- 6.כל הכבוד על האיזכור של שפי שפס - אדם יקר (ל"ת)רון 24/04/2015 22:20הגב לתגובה זו
- 5.אזרח 23/04/2015 14:27הגב לתגובה זויפה מאוד איך הוא הצליח בזמן כל כך קצר ובלי עזרה מאף גורם
- 4.תותח (ל"ת)אזרח 23/04/2015 10:21הגב לתגובה זו
- 3.אני רואה שאנשים משתנים . (ל"ת)בא 22/04/2015 13:04הגב לתגובה זו
- 2.יפה מאוד , איש איכותי . (ל"ת)חומוס 22/04/2015 12:05הגב לתגובה זו
- 1.מרשים! כל הכבוד! (ל"ת)סתם אזרח 22/04/2015 10:51הגב לתגובה זו

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"
על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״
ארי נדל״ן ארי נדלן -0.51% , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי.
נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.
כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.
המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.
- ארי נדל"ן במגעים לעסקת נדל"ן של 154 מיליון שקל בבירה
- צחי אבו: "תחנת הכוח במנשה יכולה להפוך השקעה של 70 מיליון שקל למיליארד וחצי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:
אורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יובמימון ישיר: "האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"
מימון ישיר מימון ישיר -0.3% פרסמה את דוח הרבעון השלישי וזינקה לאור התוצאות. לאחר שפתחה את 2025 עם רבעון ראשון שבו הרווח הנקי עמד על 20.1 מיליון שקל, רבעון שני שגם בו נראתה ירידה ברווח הנקי ל-17.5 מיליון שקל, החברה הציגה רבעון שלישי עם זינוק משמעותי בשורת הרווח, 77% לעומת הרבעון המקביל, ועמדה על 66.8 מיליון שקל , ובהתאם, המנייה זינקה.
רוב הרווחים הגיעו ממגזר המשכנתאות, בעוד מגזר הרכב המשיך להראות שחיקה, והחברה בעיצומו של תהליך התייעלות שיבוא לידי ביטוי ב-2026. ישבנו לשיחה עם אורן שקדי, סמנכ"ל הכספים של החברה, כדי להבין את השינוי יותר לעומק.
ספר לנו על מהלכי האיגוח שבמגזר המשכנתאות
אנחנו נוקטים כבר מזה הרבה שנים במודל שנקרא מודל היברידי. מודל היברידי נפוץ מאוד בחו"ל, ובמסגרתו, חברות אשראי, מחזיקות בחלק מתיק האשראי במאזן שלהם, ואת חלקו הן מוכרת לצדדים שלישיים כדי לשפר את התשואה להון. הדבר גם מאפשר פינוי אשראי להעמדה של הלוואות חדשות. בסקטור הרכב, זו פרקטיקה מקובלת שלנו כבר שנים, ויש הרבה מאד שחקנים שאנחנו פועלים מולם, כמו בנקים, חברות כרטיסי אשראי, גופים מוסדיים ועוד. גם במשכנתאות אנחנו מבקשים ליישם את אותה אסטרטגיה, ולאגח חלק מהתיק.
במשכנתאות זה נמצא יחסית בשלב ראשוני. עשינו שני איגוחים, עסקה אחת בסוף 2024, ברבעון הרביעי, והשניה ביולי השנה, במהלך הרבעון השלישי. בשני המקרים עשינו עסקאות מול הגופים המוסדיים. זו רק אחת השיטות שבאמצעותה אפשר לבצע מכירת תיקים. מבחינת הלוואות על רכב, למשל, אנחנו מבצעים עכשיו עסקאות פרטיות. כך שאפשר לבצע את זה במגוון שיטות ועם מגוון של שחקנים.
- מימון ישיר קופצת בעקבות זינוק של 77% ברווח הנקי, לאור צמיחה בפעילות המשכנתאות
- מימון ישיר: "צופים שיפור משמעותי בשנה הבאה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשכנתא הראשונה שהחברה העמידה היתה בסוף יוני 2022, כך שמבחינתנו הצלחנו לבצע כבר את האיגוחים, אבל גם כאן יש עוד כר נרחב להמשך פעילות, כלומר היום זה איגוחים ברצף מוסדי, ומחר כבר נרחיב את זה למעגלים נוספים, לשותפים חדשים ולגורמים נוספים בשיטות אחרות, אולי עסקאות פרטיות, לא מדורגות כמו שאנחנו עושים ברכב.
