שני נתונים קריטיים לשוק ההון יפורסמו השבוע - אז כדאי להיות מוכנים
בשבוע הבא לא יתפרסמו נתונים מהותיים בישראל או בארצות הברית. ננצל את ההפוגה (הקצרה..) בהמשך הטיפול בצוק הפיסקלי בארה"ב ונסקור נתון הנקרא "אמון הצרכנים".
ביום רביעי הקרוב (8.1) ולאחר מכן ביום חמישי (10.1) עתידים להתפרסם סקר אמון הצרכנים באירופה ובישראל בהתאמה.
מהו סקר אמון הצרכנים?
מדובר בסקר חובה במדינות החברות בארגון ה-OECD (ארגון בין - לאומי לשיתוף פעולה, שבו חברות 34 מדינות מפותחות). על רקע הצטרפות מדינת ישראל כחברה בארגון ה-OECD החלה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לבצע סקר זה באופן חודשי (החל ממרס 2011).
ממצאי הסקר משמשים את מקבלי ההחלטות במגזר העסקי ובמגזר הציבורי ומעידים למעשה על מצב רוחו של הצרכן המקומי.
בהתאם למתודולוגיה המקובלת, "סקר אמון צרכנים" בישראל אוסף מידע למטרות הבאות:
הערכות לגבי המצב הכלכלי של משק הבית, הערכות לגבי המצב הכלכלי במדינה, ציפיות לשינויים במדד המחירים לצרכן, מעקב אחר תכניות הקשורות לחיסכון ורכישות גדולות בעתיד הקרוב.
שאלון הסקר קצר למדי ולא נדרשים בו נתונים כמותיים, אלא הערכות כלליות לגבי שינויים (עלייה, יציבות, ירידה). חשוב לציין כי מעצם היותו "סקר" לאירועים המתרחשים באותו הזמן יש השפעה פסיכולוגית מכרעת על התשובות המתקבלות.
נציין כי מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין 100%- לבין 100%+ . ערכים שליליים של המדד מבטאים הערכות פסימיות של הפרטים בנוגע להתפתחויות כלכליות בשנים עשר החודשים הקרובים, וכאשר המדד קרוב לאפס מדובר בהיעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.
אז מהו המצב בישראל?
כאמור, בישראל מדובר במדד צעיר יחסית - הנתון הראשון פורסם ב-19 במרץ 2011. מאז פרסומו של המדד בישראל, ניתן לראות שבכל חודש הנתונים היו שליליים (ראה גרף).
מעניין לציין כי למרות מבצע "עמוד ענן", אמון הצרכנים בישראל נמצא במגמת שיפור בחודשים האחרונים אם כי הוא עדיין שלילי ונמוך ביחס ל-2011.