טלוויזיה שבורה
צילום: Photo by Tina Rataj-Berard on Unsplash

המדינה בקמפיין להעלאת מודעות לזכות לפינוי מוצרי חשמל ישנים, ללא עלות, בעת קבלת מוצר חשמלי חדש

?קרן תובענות ייצוגיות במשרד המשפטים והמשרד להגנת הסביבה, יוצאים בקמפיין בסך 2.5 מיליון שקל בו יעודדו שימוש בזכות לפינוי מוצרי חשמל חינם
דור עצמון | (1)

בעקבות כספים שהתקבלו בקרן תובענות ייצוגיות, לטובת קידום צרכנות הוגנת ולטובת מיחזור מוצרים חשמליים, יוצאת הקרן בקמפיין הסברה חדש עם המשרד להגנת הסביבה, שמטרתו ליידע את הציבור בנוגע לזכותו לפינוי מוצר חשמלי ישן מהבית, בעת אספקת מוצר חשמלי חדש.

הקרן, יחד עם המשרד להגנת הסביבה, הקצתה לטובת הקמפיין תקציב בסך כ-2.5 מיליון שקל. הקמפיין מקודם באמצעי המדיה השונים: טלוויזיה, רדיו, דיגיטל וברשתות החברתיות ופונה לכלל הציבור, וכן כולל קמפיין ייעודי לחברה החרדית ולחברה הערבית. זאת, במטרה שמוצרי חשמל, אלקטרוניקה וסוללות ייאספו ויועברו למיחזור נאות.

ככלל, מניעה במקור היא הפתרון הטוב ביותר לפסולת. מומלץ לפני כל רכישה לחשוב פעם נוספת: האם באמת יש צורך במוצר החדש? אולי אפשר לתקן את הישן? הקמפיין נועד לכך שאם בכל זאת הצרכנים מבצעים את הרכישה, יידעו את זכויותיהם וישמרו על סביבה נקייה.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "ישראל היא מהמדינות החלוצות שקבעו נוהל פינוי לפסולת חשמלית ואלקטרונית מבית הלקוח. בשנת 2021 לבדה, נאספו 99 אלף טונות פסולת אלקטרונית ומתוכה 20 אלף טונות נאספו במסגרת פינוי ישן תמורת חדש. המהלך שיצאנו אליו ביחד עם קרן תובענות ייצוגיות נועד להביא לידיעת הציבור את זכויותיו ואף לרתום אותו למאמץ להפרדת פסולת במקור. זאת, כדי שפסולת חשמלית ואלקטרונית תיכנס למעגל המיחזור, וכך תימנע השלכתה ושריפתה במרחב הציבורי".

יו"ר הוועדה לניהול ולחלוקת הכספים שנפסקו בתובעות ייצוגיות, השופט (בדימוס) יעקב שינמן: "הקרן מבקשת להעלות את המודעות הצרכנית לזכות הציבור לכך שיאספו את הפסולת האלקטרונית שלו, ובכך להגשים את התכלית שנקבעה על ידי בית המשפט".

הקמפיין נועד להגביר את חשיפת הציבור לחשיבות שבמיחזור פסולת חשמלית, וכן להעלות את מודעות הציבור לזכויות המוענקות לו בהקשר זה על פי חוק. הקמפיין מיידע את הציבור על זכותו לקבל פינוי של הפסולת החשמלית והאלקטרונית בעת אספקת ציוד חדש ללא תמורה, לפי תנאי החוק, ולמסור סוללות למחזור בכל חנות אשר מוכרת סוללות.

פסולת ציוד אלקטרוני וסוללות מכילה חומרים רעילים לרבות מתכות כבדות, דיאוקסינים ומעכבי בעירה. איסופה והעברתה לטיפול מוסדר הוא חיוני ביותר למניעת מפגעים סביבתיים ובריאותיים, ומאפשר מיצוי פוטנציאל המיחזור הגלום ברכיבים ומגדיל את אפשרויות השימוש החוזר בציוד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

קרן תובענות ייצוגיות, המנוהלת באפוטרופוס הכללי, הוקמה על פי חוק לניהול וחלוקת כספים הנפסקים על ידי בתי המשפט בתובענות ייצוגיות לטובת הציבור, מאחר שלא ניתן לאתר את הנפגעים או שחלוקת הכספים לכלל האזרחים לא תהיה אפקטיבית, לאור הסכום הנמוך שהיה מגיע לכל אזרח. הקרן פועלת לחלוקת הכספים לטובת הציבור, לרוב באמצעות פרסום "קולות קוראים", במסגרתם, היא מציעה לגופים שונים להגיש הצעות לקידום פרויקט בנושא מסוים.

בעקבות כספים שהתקבלו בקרן, שיועדו על-ידי בית המשפט לטובת מיחזור פסולת חשמלית וקידום צרכנות הוגנת, ביקשה הקרן לייעד את הכספים לטובת העלאת מודעות הציבור לזכויותיו בנושא זה. הקמפיין ממומן באמצעות קרן תובענות ייצוגיות, שתקדיש לטובת הנושא 2 מיליון שקל ובאמצעות המשרד להגנת הסביבה, שמקדיש לטובת הנושא 500 אלף שקל. את הקמפיין מובילה חברת פיץ', לאחר שנבחרה בהליך של קול קורא שפרסמה הקרן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 16/04/2023 17:01
    הגב לתגובה זו
    החנות שמכרה את המקרר החדש ? המובילים ? הצחקתם אותי יגלגלו את עלות ההובלה על הצרכן נראה לכם שמישהו יסכים להוריד מקרר מקומה 4 ללא מעלית בחינם ?
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.

האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.