טלוויזיה שבורה
צילום: Photo by Tina Rataj-Berard on Unsplash

המדינה בקמפיין להעלאת מודעות לזכות לפינוי מוצרי חשמל ישנים, ללא עלות, בעת קבלת מוצר חשמלי חדש

?קרן תובענות ייצוגיות במשרד המשפטים והמשרד להגנת הסביבה, יוצאים בקמפיין בסך 2.5 מיליון שקל בו יעודדו שימוש בזכות לפינוי מוצרי חשמל חינם
דור עצמון | (1)

בעקבות כספים שהתקבלו בקרן תובענות ייצוגיות, לטובת קידום צרכנות הוגנת ולטובת מיחזור מוצרים חשמליים, יוצאת הקרן בקמפיין הסברה חדש עם המשרד להגנת הסביבה, שמטרתו ליידע את הציבור בנוגע לזכותו לפינוי מוצר חשמלי ישן מהבית, בעת אספקת מוצר חשמלי חדש.

הקרן, יחד עם המשרד להגנת הסביבה, הקצתה לטובת הקמפיין תקציב בסך כ-2.5 מיליון שקל. הקמפיין מקודם באמצעי המדיה השונים: טלוויזיה, רדיו, דיגיטל וברשתות החברתיות ופונה לכלל הציבור, וכן כולל קמפיין ייעודי לחברה החרדית ולחברה הערבית. זאת, במטרה שמוצרי חשמל, אלקטרוניקה וסוללות ייאספו ויועברו למיחזור נאות.

ככלל, מניעה במקור היא הפתרון הטוב ביותר לפסולת. מומלץ לפני כל רכישה לחשוב פעם נוספת: האם באמת יש צורך במוצר החדש? אולי אפשר לתקן את הישן? הקמפיין נועד לכך שאם בכל זאת הצרכנים מבצעים את הרכישה, יידעו את זכויותיהם וישמרו על סביבה נקייה.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "ישראל היא מהמדינות החלוצות שקבעו נוהל פינוי לפסולת חשמלית ואלקטרונית מבית הלקוח. בשנת 2021 לבדה, נאספו 99 אלף טונות פסולת אלקטרונית ומתוכה 20 אלף טונות נאספו במסגרת פינוי ישן תמורת חדש. המהלך שיצאנו אליו ביחד עם קרן תובענות ייצוגיות נועד להביא לידיעת הציבור את זכויותיו ואף לרתום אותו למאמץ להפרדת פסולת במקור. זאת, כדי שפסולת חשמלית ואלקטרונית תיכנס למעגל המיחזור, וכך תימנע השלכתה ושריפתה במרחב הציבורי".

יו"ר הוועדה לניהול ולחלוקת הכספים שנפסקו בתובעות ייצוגיות, השופט (בדימוס) יעקב שינמן: "הקרן מבקשת להעלות את המודעות הצרכנית לזכות הציבור לכך שיאספו את הפסולת האלקטרונית שלו, ובכך להגשים את התכלית שנקבעה על ידי בית המשפט".

הקמפיין נועד להגביר את חשיפת הציבור לחשיבות שבמיחזור פסולת חשמלית, וכן להעלות את מודעות הציבור לזכויות המוענקות לו בהקשר זה על פי חוק. הקמפיין מיידע את הציבור על זכותו לקבל פינוי של הפסולת החשמלית והאלקטרונית בעת אספקת ציוד חדש ללא תמורה, לפי תנאי החוק, ולמסור סוללות למחזור בכל חנות אשר מוכרת סוללות.

פסולת ציוד אלקטרוני וסוללות מכילה חומרים רעילים לרבות מתכות כבדות, דיאוקסינים ומעכבי בעירה. איסופה והעברתה לטיפול מוסדר הוא חיוני ביותר למניעת מפגעים סביבתיים ובריאותיים, ומאפשר מיצוי פוטנציאל המיחזור הגלום ברכיבים ומגדיל את אפשרויות השימוש החוזר בציוד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

קרן תובענות ייצוגיות, המנוהלת באפוטרופוס הכללי, הוקמה על פי חוק לניהול וחלוקת כספים הנפסקים על ידי בתי המשפט בתובענות ייצוגיות לטובת הציבור, מאחר שלא ניתן לאתר את הנפגעים או שחלוקת הכספים לכלל האזרחים לא תהיה אפקטיבית, לאור הסכום הנמוך שהיה מגיע לכל אזרח. הקרן פועלת לחלוקת הכספים לטובת הציבור, לרוב באמצעות פרסום "קולות קוראים", במסגרתם, היא מציעה לגופים שונים להגיש הצעות לקידום פרויקט בנושא מסוים.

בעקבות כספים שהתקבלו בקרן, שיועדו על-ידי בית המשפט לטובת מיחזור פסולת חשמלית וקידום צרכנות הוגנת, ביקשה הקרן לייעד את הכספים לטובת העלאת מודעות הציבור לזכויותיו בנושא זה. הקמפיין ממומן באמצעות קרן תובענות ייצוגיות, שתקדיש לטובת הנושא 2 מיליון שקל ובאמצעות המשרד להגנת הסביבה, שמקדיש לטובת הנושא 500 אלף שקל. את הקמפיין מובילה חברת פיץ', לאחר שנבחרה בהליך של קול קורא שפרסמה הקרן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 16/04/2023 17:01
    הגב לתגובה זו
    החנות שמכרה את המקרר החדש ? המובילים ? הצחקתם אותי יגלגלו את עלות ההובלה על הצרכן נראה לכם שמישהו יסכים להוריד מקרר מקומה 4 ללא מעלית בחינם ?
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.