איך בונים פריים מנצח?

כתיבת המומחים |

קומפוזיציות צילום בסמארטפון שיעשו את ההבדל עבורכם​

בפעם הבאה שאתם מרגישים צורך לשלוף את הסמארטפון ולצלם רגע מיוחד. שנייה לפני שאתם לוחצים על כפתור הצילום עיצרו וחישבו איך יהיה הכי נכון/מעניין/מקורי לצלם את התמונה? ובמילים אחרות, איזה קומפוזיציה הכי מתאימה לכם?

סיטואציה שמצולמת מזווית מסויימת, מרחק מסויים, מיקום האובייקט במקום מסויים בפריים תספר סיפור אחר לגמרי מאותה הסיטואציה שתצולם בצורה בנאלית.

 

שאלת המפתח עוד לפני שאנחנו מחליטים איזו באיזו קומפוזיציה להשתמש היא מה הנושא, הנשוא והרקע בתמונה. (לא, זה לא שיעור לשון, זה קיים גם בצילום). למה הכוונה?

 

הנושא - האלמנט המרכזי בתמונה

הנשוא - גורם נוסף בתמונה שמשלים או מתחרה בנושא? לא חובה אבל בהחלט יכול להכניס עוד רובד מעניין לתמונה.

הרקע – על איזה רקע תצלמו את הנושא והנשוא בתמונה.

 

לאחר הבחירה של נושא, הרקע ואולי גם הנשוא נצטרף לבחור בקומפוזיציה הנכונה, שתעשה את כל ההבדל בסיפור שבתמונה שלכם!

איך תדעו מהי הקומפוזיציה המתאימה לכל סיטואציה?

הנה העקרונות המרכזיים שיעזרו לכם לקבל החלטה:

חוק השלישים

הקומפוזיציה החשובה והנפוצה ביותר. ציירו לעצמכם בראש את קווי המתאר של המשחק "איקס עיגול". קיבלתם שטח שמחולק ל-9 חלקים: 3 חלקים לאורך ו-3 חלקים לרוחב.

צילום בקומפוזיציית חוק השלישים הוא צילום בו הנושא שלנו (האלמנט המרכזי בתמונה) ממוקם ליד אחת מנקודות המפגש של קווי המתאר שלנו.

לדוגמה:

*חוק השלישים מבוסס על קבוע מתמטי בשם 'יחס הזהב', עומד על 1.618 בקירוב. יחס זה התגלה ע"י התלמידים של פיתגורס לפני 2,300 שנה. לאורך כל ההיסטוריה אפשר למצוא את יחס הזהב (או אם תרצו – את עיקרון חוק השלישים) מיושם בהמון מתחומי החיים שלנו: במתמטיקה, כלכלה, אדריכלות, אומנות, בטבע וכמובן בצילום.

 

**כיום ניתן להגדיר את קווי הרשת (Grid) שיופיעו כברירת מחדל במצלמת הסמארטפון שלכם, ואז כשתרצו לצלם, רגע לפני שתלחצו על כפתור המצלמה, תיזכרו איפה כדאי לכם למקם את נושא ונשוא התמונה. 

 

קומפוזיציה סימטרית

מומלץ להשתמש בקומפוזיציה זו כאשר יש מולנו מרכז דומיננטי וברור (הבניין שבתמונה) או כאשר הנושא שלי במרכז ומשני צידיו יש אלמנטים שמאזנים אותו.

לדוגמא:

מסגור

בקומפוזיציה הזו אנחנו ממסגרים את כל הפריים או את חלקו בקדמת התמונה - Foreground.

לרוב המסגור לא יהיה בפוקוס כי הנושא הוא האלמנט שבחרנו למסגר ולא המסגור עצמו. לדוגמא:

*השימוש באובייקט ממוסגר יכול להתקשר לנושא הצילום, בצורה, בקונספט, בצבעים, בטקסטורה או בתכונות. 

**המסגור להיות מסגור חלקי או מסגור מלא.

 

קומפיזציה פתוחה וסגורה

כשמדברים על קומפוזיציה פתוחה או סגורה הכוונה היא יותר ברמת הגישה ופחות ברמה הטכנית. כלומר, לשאול את עצמינו כשאנחנו למול סיטואציה מסויימת, מה הסיפור שאנחנו רוצים לספר? האם אנחנו רוצים לספר את הסיפור במלואו? או אולי דוקא לתת לצופה בהצצה שתשאיר אותו עם טעם של עוד...

 

קומפוזיציה פתוחה מציגה את כל הסיטואציה, בעוד שקומפוזיציה סגורה מציגה רק חלק ממנה ומשאירה את הצופה להשלים בדמיונו את מה שלא נראה בתמונה – ומכאן גם העניין שבה. בצילום תיעודי תמצאו הרבה תמונות שמצולמות בקומפוזיציה סגורה, מהסיבה הזו בדיוק.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

הנה דוגמה לשימוש בקומפוזיצה סגורה ופתוחה באותה סיטואציה:

קומפיזיציה פתוחה:

קומפיזציה סגורה:

 

לסיכום, כדי לבנות פריים מעניין שיספר סיפור בצורה מקורית, מעניינת ונכונה יותר תוכלו לבחור מבין 5 הקומפוזיציות הבאות: חוק השלישים, קומפוזיציה סימטרית, מסגור, קומפוזיציה פתוחה וסגורה.

בצילום בסמארטפון ובצילום בכלל, התמונות שלכם ישתדרגו מאוד אם רק תעצרו שניה לפני שאתם מצלמים ותבחרו בקומפוזציה הנכונה.

 

עמיחי ינקוביץ', מנחה בפיקסל - סדנת צילום בסמארטפון, ליחידים, קבוצות, חברות, ארגונים ובתי ספר.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.