איך בונים פריים מנצח?

כתיבת המומחים |

קומפוזיציות צילום בסמארטפון שיעשו את ההבדל עבורכם​

בפעם הבאה שאתם מרגישים צורך לשלוף את הסמארטפון ולצלם רגע מיוחד. שנייה לפני שאתם לוחצים על כפתור הצילום עיצרו וחישבו איך יהיה הכי נכון/מעניין/מקורי לצלם את התמונה? ובמילים אחרות, איזה קומפוזיציה הכי מתאימה לכם?

סיטואציה שמצולמת מזווית מסויימת, מרחק מסויים, מיקום האובייקט במקום מסויים בפריים תספר סיפור אחר לגמרי מאותה הסיטואציה שתצולם בצורה בנאלית.

 

שאלת המפתח עוד לפני שאנחנו מחליטים איזו באיזו קומפוזיציה להשתמש היא מה הנושא, הנשוא והרקע בתמונה. (לא, זה לא שיעור לשון, זה קיים גם בצילום). למה הכוונה?

 

הנושא - האלמנט המרכזי בתמונה

הנשוא - גורם נוסף בתמונה שמשלים או מתחרה בנושא? לא חובה אבל בהחלט יכול להכניס עוד רובד מעניין לתמונה.

הרקע – על איזה רקע תצלמו את הנושא והנשוא בתמונה.

 

לאחר הבחירה של נושא, הרקע ואולי גם הנשוא נצטרף לבחור בקומפוזיציה הנכונה, שתעשה את כל ההבדל בסיפור שבתמונה שלכם!

איך תדעו מהי הקומפוזיציה המתאימה לכל סיטואציה?

הנה העקרונות המרכזיים שיעזרו לכם לקבל החלטה:

חוק השלישים

הקומפוזיציה החשובה והנפוצה ביותר. ציירו לעצמכם בראש את קווי המתאר של המשחק "איקס עיגול". קיבלתם שטח שמחולק ל-9 חלקים: 3 חלקים לאורך ו-3 חלקים לרוחב.

צילום בקומפוזיציית חוק השלישים הוא צילום בו הנושא שלנו (האלמנט המרכזי בתמונה) ממוקם ליד אחת מנקודות המפגש של קווי המתאר שלנו.

לדוגמה:

*חוק השלישים מבוסס על קבוע מתמטי בשם 'יחס הזהב', עומד על 1.618 בקירוב. יחס זה התגלה ע"י התלמידים של פיתגורס לפני 2,300 שנה. לאורך כל ההיסטוריה אפשר למצוא את יחס הזהב (או אם תרצו – את עיקרון חוק השלישים) מיושם בהמון מתחומי החיים שלנו: במתמטיקה, כלכלה, אדריכלות, אומנות, בטבע וכמובן בצילום.

 

**כיום ניתן להגדיר את קווי הרשת (Grid) שיופיעו כברירת מחדל במצלמת הסמארטפון שלכם, ואז כשתרצו לצלם, רגע לפני שתלחצו על כפתור המצלמה, תיזכרו איפה כדאי לכם למקם את נושא ונשוא התמונה. 

 

קומפוזיציה סימטרית

מומלץ להשתמש בקומפוזיציה זו כאשר יש מולנו מרכז דומיננטי וברור (הבניין שבתמונה) או כאשר הנושא שלי במרכז ומשני צידיו יש אלמנטים שמאזנים אותו.

לדוגמא:

מסגור

בקומפוזיציה הזו אנחנו ממסגרים את כל הפריים או את חלקו בקדמת התמונה - Foreground.

לרוב המסגור לא יהיה בפוקוס כי הנושא הוא האלמנט שבחרנו למסגר ולא המסגור עצמו. לדוגמא:

*השימוש באובייקט ממוסגר יכול להתקשר לנושא הצילום, בצורה, בקונספט, בצבעים, בטקסטורה או בתכונות. 

**המסגור להיות מסגור חלקי או מסגור מלא.

 

קומפיזציה פתוחה וסגורה

כשמדברים על קומפוזיציה פתוחה או סגורה הכוונה היא יותר ברמת הגישה ופחות ברמה הטכנית. כלומר, לשאול את עצמינו כשאנחנו למול סיטואציה מסויימת, מה הסיפור שאנחנו רוצים לספר? האם אנחנו רוצים לספר את הסיפור במלואו? או אולי דוקא לתת לצופה בהצצה שתשאיר אותו עם טעם של עוד...

 

קומפוזיציה פתוחה מציגה את כל הסיטואציה, בעוד שקומפוזיציה סגורה מציגה רק חלק ממנה ומשאירה את הצופה להשלים בדמיונו את מה שלא נראה בתמונה – ומכאן גם העניין שבה. בצילום תיעודי תמצאו הרבה תמונות שמצולמות בקומפוזיציה סגורה, מהסיבה הזו בדיוק.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

הנה דוגמה לשימוש בקומפוזיצה סגורה ופתוחה באותה סיטואציה:

קומפיזיציה פתוחה:

קומפיזציה סגורה:

 

לסיכום, כדי לבנות פריים מעניין שיספר סיפור בצורה מקורית, מעניינת ונכונה יותר תוכלו לבחור מבין 5 הקומפוזיציות הבאות: חוק השלישים, קומפוזיציה סימטרית, מסגור, קומפוזיציה פתוחה וסגורה.

בצילום בסמארטפון ובצילום בכלל, התמונות שלכם ישתדרגו מאוד אם רק תעצרו שניה לפני שאתם מצלמים ותבחרו בקומפוזציה הנכונה.

 

עמיחי ינקוביץ', מנחה בפיקסל - סדנת צילום בסמארטפון, ליחידים, קבוצות, חברות, ארגונים ובתי ספר.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.