תאגיד השידור. דיון בוועדת הכלכלה
צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
פרסום ראשון

מכרז התאגיד לניהול הפרסום: סעיף "המפרסמים" יישמר

התאגיד מחזיר את הכדור לביהמ"ש לאחר הגשת תשובותיו לטענות שפ"מ בנוגע לסעיף המפרסמים. הוא הוסיף סייגים, כוכביות והבהרות שמטרתן לנטרל את טענות שפ"מ
משה בנימין | (1)

תאגיד השידור הישראלי החדש פרסם עדכון למכרז על ניהול זיכיון הפרסום לטלוויזיה ורדיו. כזכור, במקביל מנהל התאגיד הליך משפטי על המכרז מול שפ"מ שמחזיקה בזיכיון הפרסום של רשות השידור, ובמרכזו, הסעיף שהופך את המכרז של התאגיד לייחודי - זה שמתיר לחברה מפרסמת לגשת ולהתמודד על זיכיון הפרסום.

נכון לעכשיו הכדור חוזר לבית המשפט לעניינים מנהליים לאחר שאתמול הגישה המחלקה המשפטית של התאגיד את תשובותיה לטענות שפ"מ בנוגע לסעיף המפרסמים. בשורה התחתונה, התאגיד אינו נסוג מהחלטתו להעניק למפרסמים זכות להשתתף במכרז אך בתשובותיו לבית המשפט הוא מוסיף סייגים, כוכביות והבהרות שמטרתן לנטרל את טענות שפ"מ. כעת על בית המשפט לקבוע דיון חדש שבו יוחלט כיצד לפעול - האם לקבל את טענות שפ"מ ולהמשיך במכרז ללא מפרסמים או לאשר את המכרז כפי שהתאגיד מבקש להוציאו לפועל.

כזכור, עם פניית שפ"מ לבית המשפט ותחילת ההליך המשפטי ביטל בית המשפט את מועד ההגשה הסופי של ההצעות להתמודדות במכרז, עד למועד קבלת ההחלטה בסוגיה. במועד הדיון הקודם בנושא בבית המשפט, הקים ומינה התאגיד מועצה מטעמו וזו גיבשה, קבעה ועדכנה את מכרז הפרסום שאת גרסתו החדשה הגישה לבית המשפט. נכון לנקודת זמן זו, המכרז פתוח לכל מציע פוטנציאלי שעומד בתנאיו, כמו גם הדיון המשפטי בעניין. 

 

התאגיד ינסה לגשר בין האינטרסים במקרה ומפרסם יזכה במכרז

בין התיקונים והעדכונים ששולבו במסמכי המכרז החדשים, על הזוכה לבנות מחירון בסיס לפרסום בנפרד לכל אמצעי מדיה של התאגיד. התאגיד שומר לעצמו מנגנון פיקוח ובקרה לפיו מחירון הבסיס יאושר על ידי מנכ"ל התאגיד והזוכה יהיה רשאי לעדכן את מחירון הבסיס מעת לעת בכפוף לאישור המנכ"ל. סעיף נוסף קובע כי לא ישודרו פרסומות בחינם, למעט פרסומים מאת התאגיד או עבורו, שקיבלו את אישור המנכ"ל, ולמעט תשדירי פרסום שניתנו כבונוסים במסגרת חבילת פרסום ששולמה עליה תמורה מלאה. עם זאת, בונוסים אלו לא ישודרו בשעות הפריים בטלוויזיה או בשעות האזנה גבוהה ברדיו.   

סעיף נוסף ששולב בגרסת המכרז החדשה והמעודכנת נוגע ל"גילוי מידע". לפיו, "במידה והמציע מחזיק במישרין או בעקיפין בסוג מסוים של אמצעי שליטה במפרסם, כהגדרתו במכרז זה, הוא יפרט זאת במסמך נפרד שיצורף להצעתו ובמסגרתו יציין את זהות המפרסם ואת אופן האחזקה בו, בצורה ברורה ומפורשת".

במקרה שכזה, מציין התאגיד - "כל מקרה שבו הזוכה במכרז מחזיק במישרין או בעקיפין בסוג מסוים של אמצעי שליטה במפרסם כהגדרתם במכרז, ועדת המשנה לפיקוח על היחידה המסחרית של המועצה, לאחר שתתייעץ עם היועץ המשפטי וסמנכ"לית שיווק ומכירות, תקבע האם יש בכך משום חשש לניגוד עניינים. במקרה שתקבע כי קיים חשש כאמור, הסכמים עם מפרסמים בקטגוריה או בקטגוריות הרלבנטיות, יועברו לאישור מוקדם של היחידה המסחרית. בנוסף לאמור, תהיה רשאית היחידה המסחרית לקבוע הסדרים נוספים לפי העניין".

התאגיד: החשש לא מצדיק שינוי בשיקול המסחרי של עידוד תחרות

באתר התאגיד מצורפת בנוסף הבהרה לצד מסמכי המכרז המעודכנים לפיה "חברי המועצה החליטו כי אין לאסור השתתפות של מפרסם במכרז וניתן להותיר את נוסח הכללים שעניינם "סייגים להשתתפות במכרז" על כנם וכי לעניין העמדה כי מתעורר חשש מסוים לכאורה, נראה שאין בו כדי להצדיק שינוי בשיקול המסחרי של עידוד התחרות והשגת התנאים המקסימאליים במסגרת המכרז, והחשש הזה יוסדר בכללי הפרסומות".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"כמו כן"'מציינת מועצת התאגיד' "הובהר כי עם השלמת הדיון בכללי הפרסומות ניתן יהיה לקבל החלטה סופית לגבי השתתפות מפרסמים במכרז לצד ההסדרים המשלימים פיקוח עליהם. בהתאם לכך, כללי הפרסומות שלהלן נקבעו על ידי מועצת תאגיד השידור הישראלי בשים לב לכך שמדובר בהסדר שיחול על הזוכה במכרז ומכאן גם על מי שנקבע שרשאי להשתתף במכרז. והם נועדו, בין היתר, כדי להסדיר חשש לניגוד עניינים שעולה ממצב שבו מפרסם יזכה במכרז".

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מבפנים 16/09/2016 18:16
    הגב לתגובה זו
    מנסים להמציא את הגלגל מחדש... בקול ישראל מערך הפירסומות פעל ופועל שנים כראוי. ארדן השחצן ולפיד הקברן הרסו גוף מתפקד כהלכה בשליחות נתניהו ובשיתוף ניסנקורן וכעת מנסים להמציא אותו מחדש. שלומיאליות וטיפשות. בכל מקרה לא יאפשרו לתאגיד לפעול. יחסמו אותו בכל מיני תירוצים עד שימות מעצמו.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.