שוק הסלולר מתעורר. משיח
צילום: יח"צ/ יוטיוב

אחרי הצניחה החדה: 2016 הולכת להיות שנת הסלולר בפרסום - הנה כל הסימנים

עם 90 מיליון אירו מהפרידה מאורנג', פרטנר יוצאת למהלך מיתוג מחדש ומסמנת את שוק הטלוויזיה כמנוע צמיחה. סלקום כבר העלתה הילוך בשנה שעברה ובפלאפון יש מנכ"ל חדש שמוגדר בשוק כחיית שיווק שיודע להגיב באגרסיביות כל צעד של המתחרים
משה בנימין |

בשנת 2010, בשיאה של תחרות הענקים בין 3 מותגי הסלולר: פלאפון, סלקום ואורנג', זמן רב לפני רפורמת הסלולר, בימים שמותגים אלו רשמו מדי רבעון רווחים חסרי תקדים, חברת אורנג' פרסמה בהיקף של 292 מיליון שקל - על פי יפעת בקרת פרסום (במחירי מחירון). את שנת 2015 שהסתיימה לפני קצת פחות מחודש - אורנג' סיימה עם ההוצאה הכי נמוכה מאז - פחות מעשירית, עם 28 מיליון שקל בלבד.

המקרה של אורנג' הוא הקיצוני ביותר, אך פלאפון וסלקום, 2 הצלעות הנוספות במשולש הסלולר הוותיק עברו תהליך דומה. ב-2010 פלאפון פרסמה בהיקף של 247 מיליון שקל ואת 2015 סיימה עם הוצאה לפרסום שעמדה על 57 מיליון שקלים. סלקום פרסמה ב-2010 בהיקף 159 מיליון שקל וב-2015 בהיקף של 89 מיליון שקלים, עלייה לעומת 2014 שכן בשנה החולפת החברה השיקה את שירותי הטלוויזיה שלה - סלקום TV - וקידמה אותם במהלך פרסום נרחב אותו הוביל אודי כגן בדמותו של משיח.

האם שנת 2016 תהיה שנת המהפך שתשיב את חברות הסלולר לבמה המרכזית? כל הסימנים מעידים על כך. נפתח בחברת אורנג'-פרטנר שנפרדה סופית ורשמית בתחילת ינואר 2016 מחברת אורנג' העולמית. בהמשך ישיר לדבריו של מנכ"ל פראנס טלקום סטפן רישאר שאמר כי מבחינתו היה יוצא לגמרי מהפעילות בישראל, הנציגות הישראלית סיכמה על סיום שיתוף הפעולה בין הצדדים שבצידו פיצוי בסך 90 מיליון אירו שיוענק לה על ידי החברה העולמית. הבשורה הגדולה מבחינת שוק הסלולר המקומי, במה שצפוי להניע כדור שלג פרסומי נוגע למיתוג מחדש של חברת פרטנר, עליו היא עובדת בימים אלו, וככל הנראה

יוצג במהלך חודש פברואר.

פעם היה שם הכל, וגם כסף, הרבה כסף

ותיקי תעשיית הפרסום שעוד זוכרים את הימים הראשונים של בניית מותגי הענק של עולם הסלולר שבים לתקופה זו בערגה. היה שם הכל: אתגר מקצועי שפרסומאי נתקל בו אולי פעם או פעמיים במהלך הקריירה - בניית מותג בתוך תחרות עזה מול 2 מותגי ענק, פעילות פרסום שוטפת שכוללת בתוכה פרסום תדמיתי למותג לצד פעילויות מכר ומבצעים, בניית אסטרטגיה תקשורתית לטווח ארוך, בניית שפה תקשורתית שמתחלפת ומתעדכנת לאורך השנים והכי חשוב, כסף, והרבה ממנו, בעשרות מיליונים. 

נכון, הימים האלו לא ישובו, קופת המזומנים של פרטנר נראית היום כמו החזרזיר הורוד מהחרס עם החריץ בגבו לעומת חדר מטילי הזהב שהחזיקה במרתף לפני עשור. ועדיין, לבניית מותג יש חוקים שאינם משתנים. באמצע פברואר, אנחנו, הלקוחות עומדים לקבל מפרטנר מותג חדש עם שם, לוגו ונראות חדשה. נדרשת מחשבה אסטרטגית שתכין את פרטנר לשלב הבא בחיי המותג, נדרש למצוא מענה הולם שיתן ללקוחות את התשובה לשאלה "למה פרטנר?" ותשובה לשאלה שהחברה עצמה שואלת: "איך מגדילים את ה-ARPU - מחזור ההוצאה של כל לקוח"?

פרטנר TV

ולפרטנר יש תשובה לשאלה האחרונה. לא פחות חשוב מהתקציבים שיוזרמו לבניית המותג, פרטנר, כמו יריבתה סלקום, פוזלת לכיוון שוק הטלוויזיה. האמת היא שהיא עושה זאת כבר מספר שנים, אך סלקום הקדימה אותה. בפרטנר הבינו כבר שמנוע הצמיחה הבא מגיע משוק התוכן וזו הטריטוריה שאליה היא מתכוונת לחדור השנה.

דיווחים בחודשים האחרונים דיברו על כך שפרטנר חיכתה לחבילת ספורט שעמדה למכרז (הליגה האנגלית וליגת העל הישראלית) שעמדה למכרז ואיתה קיוותה לפרוץ לשוק הישראלי, אך הפסידה ב-2 המקרים לחברת צ'רלטון של איש העסקים אלי עזור. בשוק מעריכים כי ההפסד במכרז יעכב את השקת חבילת הטלוויזיה של פרטנר שתחפש עוגן חדש ומספיק אטרקטיבי, אך הכניסה לתחום, עוד במהלך השנה הזו יהיה בלתי נמנע, והתקציבים כבר מוכנים. אל תשכחו שיש בצד 90 מיליון אירו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ומה קורה ב-2 הצלעות הנוספות של המשולש? פלאפון וסלקום. ב-29 באוקטובר מונה רן גוראון למנכ"ל פלאפון. גוראון שנבחר ב-2009 לאיש השיווק של השנה (על ידי איגוד השיווק הישראלי) עבור מהלך המיתוג מחדש של בזק תחת הסיסמא 'בזק - הכי טוב בבית' מוגדר בשוק כחיית שיווק שצפוי להעיר את פלאפון מתרדמת הפרסום שבה שקעה בשנתיים האחרונות. גוראון לא יוכל להמשיך עם הדממה היחסית כאשר פרטנר וסלקום מעלים הילוך וייגרר לתוך הקרב על הלקוח. "על הצפוי מצד פלאפון כבר רמז גוראון לפני שבועיים". אומר לאייס פרסומאי בכיר. "אורנג עלו בקמפיין צנוע לקידום המסר של הרשת המהירה בישראל. גוראון לא חשב פעמים והשיב בקמפיין טלויזיה ושילוט רחב היקף. גוראון שגדל בעולמות השיווק מאמין בכוחו של הפרסום וצפוי להגיב באגרסיביות לכל צעד של המתחרות".

בסלקום כאמור, כבר העלו הילוך בשנת 2015 עם השקת סלקום TV בשבוע האחרון של שנת 2014, מה שבא לידי ביטוי בשנת פרסום ערה שבמהלכה תקפה את הטריפל של הוט באופן ישיר ומיצבה את עצמה כשחקנית סלולר עם הצעה מסחרית חדשה ומגוונת.  

ההשקה המחודשת של פרטנר וכניסתה הצפויה לשוק הטלוויזיה, הצעד המקדים שסלקום עשתה לתוך הטריטוריה, כניסתו של רן גוראון לתפקיד המנכ"ל בפלאפון לאחר שנים כסמנכ"ל שיווק בבזק - כל אלו מעידים על תכונה בקרב חברות הסלולר הגדולות. את 2015 הן סיימו בהוצאה כוללת של 174 מיליון שקלים לפרסום במחיר מחירון (על פי יפעת בקרת פרסום). הסכום הזה יחד הוא קטן יותר מהוצאה של פלאפון בלבד על פרסום בשנת 2013. בהשוואה לשנת 2014 שוק הסלולר איבד 71 מיליון שקל בהוצאה לפרסום. הנחה זהירה היא שהשוק ישוב למספרי 2014  והנחה אופטימית יותר כבר מכוונת למספרי 2013 שעמדו על 420 מיליון שקל.

ומי סופר בסוף את הכסף? באומן, גליקמן, אדלר וגיתם 

המרוויחים הגדולים מהתעוררות שוק הסלולר יהיו משרדי הפרסום שמלווים את 3 המותגים הגדולים: באומן בר ריבנאי וגליקמן שמיר סמסונוב שמלווים את פרטנר (ולאחרונה גם העבירו אליהם את תקציב המדיה מיוניון לזניט -זרוע המדיה של פובליסיס), אדלר חומסקי שמטפל בפלאפון ובשנים האחרונות הרגיש את הצניחה החדה בפרסום ונאלץ לשחרר עובדים בעקבות זאת וגיתם BBDO שמטפל בסלקום וכבר ב-2015 הספיק לטעום את טעמו המתוק של הדיבידנד. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.