סגירה בוול סטריט: הדאו ג'ונס שבר שיא חדש, מניית טוויטר טיפסה 3.2%

היום חגגו בארה"ב את יום החייל המשוחרר ולכן לא התקיים מסחר בשוק האג"ח והמחזור היה נמוך מהרגיל. עקב שבוע דליל בנתוני מאקרו, הסוחרים התרכזו בספקולציות לקראת עדות ג'נט יאלן ביום ה'
ידידיה אפק | (2)
נושאים בכתבה ארצות הברית

פורסם לראשונה ב-15:59 11.11.2013

יום המסחר הראשון לשבוע זה נסגר בוול סטריט בעליות קלות לאחר יום הפכפך, כשהסוחרים קיוו להמשיך את הראלי מהשבוע שעבר. בארה"ב חוגגים היום את יום החייל המשוחרר (Veteran's Day) ולכן לא מתפרסמים נתוני מאקרו ולא מתקיים מסחר בשוק האג"ח. עיני המשקיעים כבר נשואות ליום ה', אז תתן יו"ר הפד' המיועדת, ג'נט יאלן, עדות בפני ועדת הבנקים בסנאט.

כך, מדד הדאו ג'ונס עלה 0.13%, מדד ה-S&P 500 הוסיף 0.08% והנאסד"ק טיפס 0.02%. בשוק הסחורות, החוזים על הזהב איבדו 0.3% וננעלו ברמה של 1,281 דולר לאונקיה, והחוזים על הנפט טיפסו 0.6% וסגרו ברמה של 95.1 דולר לחבית.

כאמור, יהיה ככל הנראה עדותה של יאלן בפני ועדת הבנקים בסנאט, אז ישמעו המשקיעים את דעתה על מצב הכלכלה האמריקנית. הדברים חשובים במיוחד לאור נתוני התעסוקה הטובים שפורסמו ביום ו', ולקראת ועידת השוק הפתוח של הפדרל רזרב שתתקיים בחודש הבא.

"בראיה כללית, אנחנו חושבים שהשווקים יהיו יותר תנודתיים לפני ועידת הפד' בדצמבר מאשר אם נתוני התעסוקה היו חלשים יותר", כתב היום ג'ים ריד, אסטרטג בדויטשה בנק. "זה מוביל אותנו למסקנה שהפד' יחליט שלא לצמצם את היקף הרכישות גם בחודש הבא, מה שיעזור לנכסים המסוכנים".

כמו כן, היום שוחחנו ב-Bizportal עם מספר כלכלנים על האפשרות שמדיניות ההרחבה המונטרית בארה"ב יצרה בועה בשוק המניות, שמאיימת להתפוצץ אם וכאשר הבנק המרכזי יסיים את הרכישות.

מעבר לים, יום המסחר בבורסות אירופה נסגר בעליות על רקע עסקאות רכישה גדולות ונתוני מאקרו טובים מסין. הדאקס הגרמני התחזק ב-0.33%, הפוטסי הלונדוני טיפס 0.3% והקאק הצרפתי עלה 0.7%. מוקדם יותר ננעל המסחר במזרח אסיה במגמה מעורבת, כשמדד הניקיי היפני עלה 1.3%.

את יום המסחר האחרון (ו') סיימו המדדים המובילים בוול סטריט בעליות חדות, כשמדד הדאו ג'ונס עלה 1.08%, מדד ה-S&P 500 התחזק ב-1.34% והנאסד"ק זינק 1.6%. בסיכום שבועי, ה-S&P 500 עלה 0.5%, הנאסד"ק איבד 0.07% ומדד הדאו ג'ונס היה המצטיין השבועי עם עלייה של 0.94%.

יומן המאקרו

היום לא פורסמו נתוני מאקרו מהותיים.

מניות במרכז

מניית חברת התרופות הנדירות וירופארמה (סימול: VPHM) זינקה בחדות לאחר במחיר של 4.2 מיליארד דולר, או 50 דולר למניה.

גם מניות טוויטר (סימול: TWTR) ריכזו עניין רב כשהחברה נכנסת לשבוע המלא הראשון שלה כחברה ציבורית. המניה איבדה גובה ביום ו' לאחר שסיימה את יומה הראשון ב-NYSE במחיר של 45 דולר. אנליסטים מעריכים כעת אם שווי החברה מצדיק את המחיר הגבוה, ובבית ההשקעות סטרן אייג'י התחילו היום לסקר את המניה עם המלצת 'החזק'.

ישראליות במרכז

מניית אנזימוטק (סימול: ENZY) שהנפיקה מניות בנאסד"ק בחודש אוקטובר דיווחה היום את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי, בו ראתה צמיחה של 72% בהכנסות וצמיחה של 87.5% ברווח הנקי בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. ד"ר אריאל כץ, מנכ"ל ונשיא אנזימוטק: "אנו שמחים לדווח על רבעון שלישי חזק, שבו הצגנו שיא בהכנסות, בתזרים מזומנים וברווח".

חברה נוספת שפרסמה דוחות רבעוניים היום היא סרגון נטוורקס (סימול: CRNT) שראתה ירידה של 21% בהכנסות ל-92.1 מיליון דולר, וגידול בהפסד הנקי לפי כללי GAAP ל-10.4 מיליון דולר, או 28 סנט למניה. כמו כן, החברה הציגה תכנית התייעלות הכוללת קיצוץ בכוח האדם, מיזוג מחלקות ושינויים ארגוניים נוספים. "אנחנו שומרים על רמת הכנסות יציבה בתקופה מאתגרת" אמר עירא פלטי, נשיא ומנכ"ל סרגון.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קבוצת דלק וכל חברות הביטוח חוץ ממגדל מנופחות (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 11/11/2013 23:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שאלה האםenzyתחלק דוידנד משהו יודע תודה מראש (ל"ת)
    אורי 11/11/2013 22:11
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: