דירה להשכרה למכירה
צילום: תמר מצפי

קניתם דירה וגיליתם פגמים של רטיבות חמורה; האם אתם זכאים לפיצויים?

לאחר שקיבלה את הבית גילתה סימני רטיבות והגישה תביעה לפיצויים של 100 אלף שקל; המוכרים טענו כי היא ראתה את הרטיבות והסכימה לקנות את הדירה כמו שהיא. מה פסק השופט?
נחמן שפירא |

כשרוכשים דירה בדרך כלל יש בחוזה סעיף שאומר שאתם רוכשים את הדירה כמו שהיא וכי בדקתם את הבית והוא לשביעות רצונכם. בדרך כלל מדובר בסעיף שלא מתעכבים עליו יותר מדי והוא חלק סטנדרטי מכל חוזה. אבל מקרה שנדון לאחרונה בבית המשפט השלום ברמלה דן בסעיף זה. רוכשת הדירה טענה כי היו ליקויים בדירה שהוסתרו ממנה. הדיון במשפט עסק בשאלה האם מוכרי הדירה הסתירו ליקויים בדירה ואשר בעקבותיהם הרוכשת לא יכלה לדעת כי יש ליקויים ולכן הסכמתה לרכוש את הדירה כמו שהיא בטעות יסודה ולכן היא זכאים לפיצויים. בתביעה עתרה לפיצויים של 100 אלף שקל.

תחילתו של הסיפור בחודש אפריל בשנת 2017 אז חתמו הצדדים על הסכם מכר, במסגרתו רכשה התובעת, מתווכת במקצועה מהנתבעים, מחצית מבית דו משפחתי ברחוב זבולון המר 10 בגדרה. מדובר בבית שנבנה בשנת 2014 ואשר בעלי הבית, בני הזוג הנתבעים מעולם לא התגוררו בו, אלא השכירו אותו במשך התקופה עד לרכישתו.

בתחילת חודש פברואר 2017 החליטו בעלי הבית למכור את הבית, ולצורך כך פרסמו מודעה מתאימה באתר יד 2. בעקבות אותה מודעה פנתה אליהם המתווכת, שהיא גם בעלת משרד תיווך בגדרה, והציעה להם לסייע במציאת רוכש.

בני הזוג אכן שכרו את שירותיה של המתווכת, אשר הציגה את הנכס בפני מספר רוכשים פוטנציאליים, אך עם איש מהם לא נכרת הסכם מחייב. כעבור זמן מה החליטה המתווכת כי הבית מתאים לצרכיה שלה, והציעה לבני הזוג לרכוש אותו בעצמה .

בני הזוג נענו להצעתה, וחתמו איתה הסכם המכר, ובמסגרתו נקבע כי החזקה בבית תימסר לה לאחר שישה חודשים, בחודש דצמבר 2017. לפני החתימה על ההסכם המתווכת שלחה  איש מקצוע מטעמה, שבדק את הבית ואת מצבו.

 

כמו שהוא

במסגרת ההסכם שנכרת בין הצדדים הם הסכימו על סעיף ביחס למצבו של הבית. בסעיף 14 להסכם המכר נכתב כי "הקונים מצהירים, כי ראו ובדקו את הבית ומצאוהו תואם למטרתם והם רוכשים את הבית כפי שהוא AS-IS ביום חתימת הסכם למעט בלאי סביר כאשר כל מערכות הבית: מים, חשמל, גז, מיזוג, אינסטלציה וביוב כתקנן ויישארו פועלות ותקינות עד למסירת החזקה בדירה לידי הקונים בהתאם להסכם זה ובכפוף לכך, הם מוותרים מראש על כל טענת מום או אי התאמה, למעט פגם או מום נסתר אשר ידוע למוכרים והם לא גילו אותו מראש לקונים.

"מוסכם על הצדדים כי המוכרים יתקנו בעצמם ועל חשבונם עד למועד המסירה את הליקויים הבאים: רטיבות בקיר מעל המדרגות, בידוד קרוע בגג, אימה בצינור האוורור בגג, אספקת אדמה לגינה עד לבית".

קיראו עוד ב"משפט"

לאחר מספר חודשים, עוד לפני שהבית עבר לידיה, המתווכת הביאה מהנדס שיבדוק את הבית. המהנדס סטניסלב גולוד קבע  כי קיימים בבית ליקויים שונים, בעיקר ליקויי רטיבות, אשר עלות תיקונם עומדת על 95 אלף שקל.

המתווכת העבירה את חוות הדעת לידי בעלי הבית. לאחר עזיבת השוכרים הם הזמינו חוות דעת על  מצב הבית מחברת 'אינפרטק'. בחוות הדעת נקבע כי בעיות הרטיבות בבית נובעות מביות איטום ומצריכות חידוש רובה. בני הזוג ביצעו עבודות שונות בבית, לאחר מכן לפני מסירתה למתווכת לשם תיקון הליקויים אשר נמצאו.

לאחר שקיבלה את החזקה בבית, המתווכת הביאה שוב את המהנדס לבצע בדיקה. המהנדס טען כי התיקונים אשר בוצעו על ידי הנתבעים לא הועילו כלל, וכי אותם ליקויים אשר אובחנו על ידו  נותרו בעינם.

המתווכת לא העבירה את חוות הדעת לבעלי הדירה, וביצעה שיפוץ בבית. לאחר השיפוץ בדק המהנדס שוב את הבית וקבע כי ליקויי הרטיבות אשר היו בדירה תוקנו, אך ישנו מוקד רטיבות חדש בבית.

 

האם בעלי הדירה הסתירו פגמים?

השופט זיוון אלימי ציין כי השאלה המשפטית שמצריכה הכרעה היא האם בעלי הדירה הפרו את הוראות סעיף 14 להסכם המכר? 

השאלה המרכזית בתיק היא האם היה בבית פגם או מום נסתר. ואם אכן היה כזה האם בעלי הבית ידעו עליו והסתירו אותו.

השופט ציין כי המשוכה הראשונה שעל התובעת לצלוח כדי לזכות בתביעתה, היא להוכיח כי הליקויים המפורטים בחוות דעת המומחה מטעמה, אשר נערכה כחמישה חודשים לאחר החתימה על הסכם המכר, וכחודשיים וחצי לפני מסירת החזקה בבית מכוחו לתובעת, הינם ליקויים נסתרים.

השופט ציין כי הוא סבור כי "התובעת כושלת כבר במשוכה ראשונה זו". "בסעיף 1.2 באותה חוות דעת קובע מומחה התובעת באופן ברור כי בקירות הבית נמצאו סימני רטיבות וויזואליים ברורים, כגון כתמים, קילופי צבע, קילופי טיח וכדומה".

השופט קבע כי "גם לטענת מומחה התובעת עצמה ליקויי הרטיבות בבית היו גלויים, וניתן היה להבחין בהם גם ללא מכשור ייעודי או הרמת ריצוף".

למרות זאת קביעה זו לא מספקת בכדי לדחות את טענות התובעת, שכן המועד הקובע לבחינת היות הליקויים גלויים או סמויים הוא מועד החתימה על הסכם המכר, ולא חמישה חודשים לאחר מכן. השופט אלימי ציין כי מהראיות עולה כי גם במועד החתימה על הסכם המכר היו ליקויי הרטיבות בבית גלויים.

גם המתווכת אישרה בעדותה בבית המשפט כי ראתה את סימני הרטיבות בבית עוד לפני שחתמה על ההסכם. המתווכת טענה כי מדובר ב'רטיבות קטנה שרק הטיח ירד ממנה, מעל הפאנל', השופט ציין כי לאחר צפייה בתמונות של הבית מדובר ברטיבות חמורה יותר ולא כפי טענת המתווכת, אלא בקילוף משמעותי המעיד בבירור על בעיית רטיבות בדירה.

גם הנגר שהגיע לבית במסגרת ההיערכות לשיפוצים בבית כחודש לאחר החתימה על ההסכם, בשביל לעשות מטבח חדש בבית, העיד כי מדובר היה בליקויים גלויים שניתן היה לראות ללא קושי. המתווכת אישרה בעדותה כי בעת ביקורה עם הנגר בבית התגלו לעיניה ליקויי רטיבות נרחבים ביותר.

השופט אלימי קבע כי הוא לא מקבל את גרסת התובעת לפיה דווקא בשבועות הספורים שלאחר החתימה על הסכם המכר הופיעו לפתע סימני רטיבות שלא הופיעו בשלוש השנים מאז שהבית אוכלס, וזאת בהיעדר ראיה למזג אויר גשום באופן מיוחד בחדש מאי 2017, שאינו חודש המתאפיין דרך כלל במזג אויר מרובה ממטרים.

השופט קבע כי "במועד החתימה על הסכם המכר היו סימנים ברורים ורבים לקיומם של ליקויי רטיבות בבית, אשר ניתן היה להבחין בהם ללא קושי גם מבלי להיות מומחה בתחום. מכאן שלא עלה בידי התובעת להוכיח כי ליקויי הרטיבות בדירה הינם בגדר פגם או מום נסתר".

השופט קבע כי גם אם נקבל את טענת התובעת כי לא ראתה את הרטיבות זה לא ישנה את התוצאה. "בבדיקה האם הליקויים בדירה היו בגדר פגם נסתר, ידיעתה הסובייקטיבית של התובעת אינה רלבנטית, שכן המבחן הוא מבחן אובייקטיבי". בנוסף, קבע כי "אין מחלוקת כי לא זו בלבד שהנתבעים נתנו לתובעת אפשרות מלאה לבקר בדירה ולראות את מצבה, אלא שהם אפשרו לה גם להביא איש מקצוע מטעמה, אפשרות אותה מימשה התובעת בפועל".

השופט ביקר את החלטת התובעת לא להזמין לעדות את איש מקצוע מטעמה שביקר בבית לפני החתימה על הסכם המכר, שהיה יכול להעיד על מצבו של הבית לפני החתימה על ההסכם שהוא המועד הקובע.

כידוע, בחירת בעל דין שלא להזמין עד רלבנטי הנמצא בשליטתו, מקימה חזקה לפיה לו היה אותו עד מעיד, הייתה עדותו תומכת בגרסת הצד השני דווקא. השופט הוסיף כי "בחירתה של התובעת שלא להזמין את אותו איש מקצוע מקימה חזקה לפיה עדותו הייתה תומכת בגרסת הנתבעים לפיה סימני רטיבות בבית היו גלויים, ואין מדובר בפגם נסתר".

 

לא היו מודעים לליקויים

השופט אלימי ציין כי גם אם היה קובע כי היו בבית ליקויי רטיבות נסתרים, או אף כי עצמת ליקויי הרטיבות הינה בגדר פגם נסתר, עדיין דין התביעה היה להידחות שכן לא עלה בידי התובעת להוכיח כי הנתבעים היו מודעים לקיומם.

הנתבעים טענו בתצהיריהם כי מעולם לא נאמר להם על ידי השוכרים  כי קיימים בבית ליקויי רטיבות כלשהם, וכי הליקויים היחידים להם היו מודעים, הם אלו שראו בביקורם המשותף בבית עם התובעת ועם רוכשים פוטנציאליים, שוכר הבית העיד כי אכן לא התלוננו.

התובעת טענה במשפט כי לא זו בלבד שהנתבעים ידעו על קיומם של ליקויי הרטיבות, אלא שהם פעלו אקטיבית להסתרתם על ידי צביעת הדירה לפני הוצאתה למכירה. גם מומחה התובעת ציין בחוות דעתו כי בקיר הסלון הימני נראים ניסיונות לבצע תיקונים קוסמטיים על מוקדי הרטיבות 

השופט קבע כי הוא לא מקבל את הטענה הזו. "אין כל ראיה התומכת בטענה לפיה הנתבעים ידעו על קיומם של ליקויי רטיבות בבית, ומשכך ממילא לא יכלו לפעול להסתרתם.

השופט קבע כי "התובעת לא הרימה את הנטל להוכיח כי הנתבעים ידעו על קיומם של ליקויי רטיבות בבית מלבד אלו שהיו ידועים גם לה עצמה. משלא ידעו על קיומם של אותם ליקויים, ממילא לא יכלו הנתבעים למסור לתובעת מידע נוסף מעבר לזה אשר נמסר לה או אשר היה ידוע לה מביקוריה בבית".

בסיכומו של דבר קבע השופט אלימי כי "לא עלה בידי התובעת להוכיח כי ליקויי הרטיבות בדירה היו בגדר פגם נסתר, וגם אם היו, לא עלה בידה להוכיח כי הנתבעים ידעו על קיומם ובוודאי שלא הוכיחה כי ניסו להסתירם. מכאן שהתובעת לא הרימה את הנטל להוכיח שהנתבעים הפרו את הוראות סעיף 14 להסכם המכר, וממילא אינה זכאית לפיצוי כלשהן בגין אותה הפרה נטענת. בהינתן מסקנתי זו, אני מורה על דחיית התביעה".

השופט דחה את התביעה וקבע כי התובעת תשלם לנתבעים הוצאות ושכר טרחת עו"ד  של 20,000 שקל. וכן החזר שכר עדותם של העדים מטעמם של 1,000 שקל. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בית משפט (גרוק)בית משפט (גרוק)

המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים

בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם

עוזי גרסטמן |

הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.

פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.

בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.

רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.

הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל

המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.

גירושים
צילום: Istock

ויתרה על האופציות בגירושים - ונשארה מחוץ לאקזיט

שנה אחרי שנחתם הסכם הגירושים, נמכרה החברה שבה עבד הבעל תמורת עשרות מיליוני דולרים, והאופציות שלו נהפכו לזהב. בעקבות כך פנתה האשה לבית המשפט וטענה כי הוטעתה ושהסתירו ממנה מידע, אך בית המשפט קבע: ההסכם ברור, הוויתור מפורש - והדלת סגורה

עוזי גרסטמן |

כשהם חתמו על הסכם הגירושים, האופציות כמעט שלא תפסו מקום בשיחה. הן היו שם, על הנייר, רשומות כחלק מהנכסים, אבל אף אחד לא באמת חשב שהן שוות משהו. החברה שבה עבד הבעל נחשבה אז חברה מדשדשת, כזו שנאבקת על הישרדותה, והעתיד שלה נראה רחוק מלהיות מזהיר. שנה בלבד לאחר מכן, המציאות התהפכה. עסקת מיזוג ענקית עם חברה אמריקאית הפכה את האופציות של הבעל לרווח של מיליונים, והאשה, שנותרה מחוץ לאקזיט, מצאה את עצמה פונה לבית המשפט בטענה אחת מרכזית: לא ידעתי, הוטעיתי, ויתרתי על משהו שאף אחד לא גילה לי את ערכו האמיתי.

בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע דחה את התביעה באופן חד וברור. בפסק דין ארוך ומפורט, קבעה השופטת שני כ"ץ כי האשה ידעה על קיומן של האופציות, ויתרה עליהן במפורש במסגרת הסכם הגירושים שאושר וקיבל תוקף של פסק דין, ולא ניתן לפתוח מחדש את ההסכם רק משום שבדיעבד התברר שהוויתור היה כלכלית שגוי. "ניסיון התובעת לאחוז את החבל בשני קצותיו - הותרת הסכם הגירושין על כנו מחד גיסא, ודיון מחדש באחד מרכיביו בלבד מאידך גיסא - אינו ראוי ואינו מתיישב עם ההלכה הפסוקה", כתבה השופטת בהחלטתה.

בני הזוג נישאו ב-2004, נולדו להם שני ילדים, ובמהלך שנות הנישואים עבד הבעל בתפקיד בכיר בחברת טכנולוגיה פרטית. במסגרת עבודתו הוקצו לו אופציות למניות החברה - נכס נפוץ בעולם ההייטק, אך כזה שערכו תלוי כמעט לחלוטין באירועים עתידיים שלא ניתן לחזות אותם. כשהיחסים ביניהם עלו על שרטון, פנו בני הזוג להליך גישור והחליטו להסדיר את כל ענייניהם - גירושים, ילדים, מזונות ורכוש - בהסכם כולל אחד.

כחלק מההליך מונה אקטואר מוסכם, שבחן את הזכויות הסוציאליות, הפנסיוניות והנכסים השונים. האופציות נכללו בחוות הדעת, אך האקטואר קבע כי בשים לב לכך שמדובר בחברה פרטית ולא ציבורית, "הסיכוי לממש את האופציות הוא לוט בערפל". בהתאם לכך, ובמסגרת ההסכם שנחתם ביוני 2020, נקבע ויתור מפורש של האשה על כל טענה עתידית לגבי האופציות. סעיף ההסכם קבע כי לאחר ביצוע האיזונים, "לא יהיה לאחר העברת סכום זה כל דרישה ו/או טענה... בעניין זכויות סוציאליות ו/או מוניטין ו/או אופציות".

לאחר שנחשפה לכתבה בנושא, פנתה האשה לביהמ"ש

ההסכם אושר בבית המשפט, קיבל תוקף של פסק דין, ובוצע במלואו. האשה קיבלה סכומים משמעותיים עבור היוון זכויות פנסיוניות, ורכשה את חלקו של הבעל בבית המגורים המשותף. שנה לאחר מכן, ביולי 2021, אירעה נקודת המפנה. החברה נמכרה לחברה אמריקאית בעסקה בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, והאופציות, שנראו קודם לכן חסרות ערך, נהפכו לרווח כספי משמעותי עבור הבעל. רק אז, לאחר שנחשפה לכתבה בעיתון כלכלי, פנתה האשה לבית המשפט. לטענתה, הבעל ידע בזמן הגירושים על הפוטנציאל הגלום באופציות, הסתיר מידע מהותי, והציג מצג שווא כאילו מדובר בנכס חסר ערך. היא הדגישה כי אילו ידעה את מה שהתברר בדיעבד, לא היתה מוותרת על חלקה. עם זאת, היא הקפידה להבהיר כי אינה מבקשת לבטל את הסכם הגירושים כולו, אלא רק לקבל מחצית משווי האופציות.