אביגדור ליברמן שר הביטחון
צילום: מסך חדשות 2

הארכת תמ"א 38 עד 2023 - "צעד טוב אבל צריך להגדיל את שב"ס ב-30%"

לפי שר האוצר ליברמן, ההארכה תתבצע במטרה להכפיל את התחלות הבנייה, וזאת לאור הירידה המשמעותית בהתחלות הבניה; לדברי הקבלנים זה לא מספיק וצריך גם לבצע פינוי בינוי בפריפריה וגם להגדיל את תקנות שבס במרכז באופן משמעותי
סתיו קורן | (21)

שר האוצר, אביגדור ליברמן הודיע כי בכוונתו להאריך את התוקף של תכנית תמ"א 38 עד ל-31 בדצמבר 2023, במטרה להכפיל את התחלות הבנייה באמצעות מכרזי קרקע. וזאת לאור הירידה המשמעותית שרשמו התחלות הבנייה, ירידה שנתית של 10%, לפי הלמ"ס בחודשים אפריל 2020-מרץ 2021, כאשר החלה בנייתן של כ-49,990 דירות בלבד.

תכנית תמ"א 38 היתה אמורה להסתיים בשנת 2022. השינוי של תמ"א 38, אינו טוב בהכרח ליזם ולדיירים. פטור מהיטל השבחה מותנה בהקצאת שטחים, בנייה על חשבון היזם, תמורה מופחתת לדיירים, שאמנם יקבלו תוספת ממ"ד. אך ייתכן שהדיירים יסבלו ממטרדים המתווספים לשכונה/ אזור. ייתכן ולא ישתלם לדיירים להיכנס לפרויקט כזה. גרוע מכך,  השינויים בתוכנית עדיין אינם מתמרצים יזמים לפיתוח באזורי הפריפריה, לא כל שכן באזורים המועדים לרעידת אדמה והרי זו הייתה מטרתה הראשונית והמרכזית של תמ"א 38. 

תמ"א 38, שבמקור נועד לחזק מבנים כנגד רעידות אדמה, הפכה עם הזמן לכלי להתחדשות עירונית וחידוש מבנים. בעלי הזכויות קיבלו לרוב תוספת נאה לדירה, ממ"ד, מעלית וחידוש המבנה ובטחון הדיירים הובטח. הביקורות החלו כשתמ"א 38 תפסה תאוצה באזורי המרכז בלבד, לאור שיקול הכדאיות הכלכלית של היזמים, כאשר מנגד הפריפריה נזנחה, ללא חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה וארועים ביטחוניים וללא חידושם.

הקבלנים טוענים כי החלטות של ליברמן היא טובה אמנם אך אינה מספיקה. לדברי רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו: "ההכרזה על המשך התמ"א הינה ללא ספק משב רוח מרענן. לגבי הכפלת התחלות הבנייה, מחד גיסא אין לי ספק שהרעיון להגדיל מכרזים וכמות קרקע משווקת הינו מעולה. יחד עם זאת, על מנת להכפיל את הכמות יהיה צורך לאמץ את הצעתנו בלשכת הקבלנים להגדיל אוטומטית לפחות ב-30% (שבס כחלון) את זכויות הבנייה בכל פרויקט שייצא באזור הביקוש, ומתוך זה להפריש 20% לדיור מוזל ועוד 10% לשכר דירה מסובסד".

אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים בהרי: "לצד הארכת התמ"א שהינה צעד חשוב לכשעצמו, טוב יעשה שר האוצר אם גם יניח על סדר היום את נושא הפינוי בינוי בכלל ובפריפריה בפרט. רק הפינוי בינוי יוכל בסופו של יום להעניק לשוק הדיור עוד מאות אלפי דירות שיהיו חסרות לו בעשורים הבאים, להשביח אזורים ותיקים ובכך לתרום לא רק לשוק הדיור, אלא גם לחברה הישראלית כולה. העובדה, למשל, שאין כלל פינוי בינוי בפריפריה, צריכה ואמורה להיות בראש מעייניהם של מקבלי ההחלטות בממשלה ובכלל!"

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אריק 01/07/2021 08:23
    הגב לתגובה זו
    10 אחוז זה זה הפאר בין הנתון הראשוני שהתפרסם לנתון המתוכנן, תמיד הנתונים מתעדכנים כלפי מעלה בכ10/20 אחוז!!לא היה ירידה בבנייה!!!
  • 16.
    גיגסי 29/06/2021 22:51
    הגב לתגובה זו
    לאשר כהוראת שעה למשך 5 שנים ל 10 חברות סיניות קבלניות עם העובדים שלהם להגיע לארץ ולבנות באזורי ביקוש. אתם תראו רמה מהירות בניה ו 30% פחות במחיר לפחות. הקבלנים מציעים הצעות אבל הם הנוכלים הגדולים.
  • 15.
    Rutrut 29/06/2021 16:09
    הגב לתגובה זו
    בולשיט אחד גדול
  • 14.
    אין שם 29/06/2021 00:48
    הגב לתגובה זו
    מהנדסים מרמים יחד עם הוועדות המקומיות ומצהירים בשקר שהמבנים אינם עומדים בתקן רעידות אדמה.
  • 13.
    אנונימי 28/06/2021 18:49
    הגב לתגובה זו
    צריך להחזיר את הפטור ממס שבח כל 4 שנים כפי שהיה.במצב הנוכחי הרבה מהיצע הדירות הפוטנציאלי תקוע וכולם מפסידים
  • 12.
    איציק 28/06/2021 16:07
    הגב לתגובה זו
    חייבים להוריד את אחוז ההסכמה לפינוי בינוי אלפי פרוייקטים תקועים בגלל מיעוט סרבן שברובו עם חריגות בנייה
  • 11.
    כדי שגם יצליח 28/06/2021 11:14
    הגב לתגובה זו
    כדי שיצליח, תורידו בתמא 38/3 (הריסה ובניה גם את החתימות דיירים המחייבות ל50%. תודה! בהצלחה!!!
  • 10.
    אנה 28/06/2021 10:12
    הגב לתגובה זו
    תמ"א טובה לבעלי הדירות ולקבלנים וליזמים.=כולם מרוויחים מי שרוצה לקנות בפרויקט המחירים גבוהים מאוד אז איך זה עוזר לפתור את מצוקת הדיור . את מי זה משרת?
  • 9.
    חמי 28/06/2021 10:05
    הגב לתגובה זו
    עומסי תנועה בכל מקום
  • היצע הדירות 29/06/2021 11:14
    הגב לתגובה זו
    הפתרון: בגלל המצב תמא38 3 (הריסה ובניה) קודמת להכל. הממשלה תבצע תשתיות בהתאמה תוך כדי תנועה.
  • אנזו 28/06/2021 14:43
    הגב לתגובה זו
    אז אני מבין שאין למדינה הזאת שום סיכוי להתמודד עם בעיית הדיור
  • 8.
    במשך 12 שנה העלה נתניהו את מחירי הדירות ההזויים בלמעלה מ 100% וגרם אסון לעם ישראל .השר ליברמן חייב לפעול להתייחס לנושא מחירי הדיור והשכירות כאל מצב חרום ולהוריד משמעותית את המחירים בדחיפות,חייבים לפעול בהיבט המיסוי על משקיעי ואספני דירות ,מס משמעןתי על מש (ל"ת)
    להוריד את מחירי הנדל"ן 28/06/2021 08:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ג'ורג' 28/06/2021 01:39
    הגב לתגובה זו
    אילו השר היה לומד קצת את הנושא ולא מקשיב לשטיפת המח של הקבלנים, הוא היה מבין שהבעייה איננה תמ"א 38. התמ"א נועדה לחזק מבנים כנגד רעידות אדמה ולא כדי לזרז בניה או להוסיף בניה. הפתרון הוא בקידום תכניות התחדשות עירונית ובעידודן ולא בהארכת תוקפה של תכנית גרועה מאד לערים
  • 6.
    מצוקת הדיור 27/06/2021 23:48
    הגב לתגובה זו
    להפסיק להקשיב לחוכמולוגים הפקידים כמו דלית זילבר ממנהל התיכנון, שהביאו אותנו לאסון הדיור הגדול ביותר בתולדות המדינה. יש להפחית מייד ל50% חתימות דיירים לתמא 38 הריסה ובניה, ולתת לתוכנית המוצלחת הזאת בוסט אדיר, אחרת האסון נתחיל לספור קורבנות.
  • ברוך 28/06/2021 09:51
    הגב לתגובה זו
    אם הרוב לא רוצים 38/2 שלא יעשו. דייר שלא טוב שימכור .
  • 5.
    רוצים הגדלות אחוזי בניה על שטח נתון. להתעשר עוד יו 27/06/2021 23:11
    הגב לתגובה זו
    רוצים הגדלות אחוזי בניה על שטח נתון. להתעשר עוד יותר על חשבון המסכנים. שיהיה להם לתרופות הלוואי
  • 4.
    דוד 27/06/2021 20:52
    הגב לתגובה זו
    עושה בדיוק מה שצריך
  • 3.
    אבי 27/06/2021 20:24
    הגב לתגובה זו
    תורידו את אחוז הסכמת הדיירים מ 80 אחוז ל 66 אחוז על מנת שדברים יתחילו לזוז. ויפה שעה אחת קודם!!!
  • אתה ישן. כבר מזמן זה 2/3. לא זאת הבעייה (ל"ת)
    רביזייה למבנים קטנים 28/06/2021 03:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחזיר את הקורנה מבטל את החלת זורק אנשים לרחוב בושה (ל"ת)
    לפיד רק נזק 27/06/2021 19:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    היצע הדירות 27/06/2021 18:45
    הגב לתגובה זו
    יש להוריד מייד חתימות דיירים ל 50% (בתמא 38 הריסה ובניה), כדי שדחיית מועד סיום התמא תצליח ותהיה מספיק משמעותית בהגדלת היצע הדירות
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

משכנתא ל-40 שנה - בקרוב בישראל?

על ההלוואה הכי חשובה שתקחו בחיים ולמה דווקא הארכת התקופה שלה היא לא רעיון רע; וגם - מה התמהיל המומלץ לקראת הורדת הריבית?

צלי אהרון |

חלק גדול מהציבור מתקשה "לגמור" את החודש. החזר המשכנתא הוא התשלום הגדול ביותר בתשלומים של משק בית, וההחזר עלה משמעותית בשנתיים האחרונות כי הריבית והאינפלציה עלו. אלו שממש לא יכלו לגמור את החודש פנו לבנקים והאריכו את המשכנתא. מדובר בעיקר על כאלו שלקחו משכנתא לפני שנים ויש להם יכולת להאריך - מי שלקח משכנתא ל-20 שנה לפני 5 שנים, ונותרו לו 15 שנה של תשלומים יכול להאריך ל-25-30 שנה וההחזר יפחת דרמטית. אבל מי שלקח לפני שנה ל-30 שנה לא יוכל לשפר משמעותית את ההחזרים.

הממחזרים-מאריכים נהנים מהפחתה של ההחזר, אבל אליה וקוץ בה - התקופה ארוכה יותר והריבית לרוב גבוה יותר. התוצאה היא שבסה"כ הלווים משלמים יותר, ועדיין - יש פה נוחות ולכן הרבה אנשים בוחרים במשכנתאות ארוכות ובוחרים למחזר. השאלה היותר חשובה ודרמטית בשוק המשכנתאות היא למה אין משכנתא ל-40 שנה? ואם מתעמקים בזה, אז למה בעצם אין משכנתא ל-50 שנה? יש מול ההלוואה בטוחה מאוד חזקה. הבנקים היו שמחים לתת הלוואות כאלו גם ל-50 שנים, הרגולטור עוצר את זה. האם הוא צודק?

החשש של המדינה מכך שאנשים יהיו עמוסים בחובות, שהם ישתעבדו להלוואות, שהשוק ייצא מאיזון - גם שוק המשכנתאות וגם שוק הדירות, הוא מוצדק, אבל אלו תהליכים הדרגתיים. בעבר היה ניתן לקחת משכנתא ל-20 שנה וזה עלה ל-25 שנים ולפני כעשור ל-30 שנה. אם אנשים יכולים לקנות דירה עם המשכנתא היא ל-40 שנה ולא יכולים אם היא ל-30 שנה, תנו להם להחליט - דווקא המגבלה על הבנקם לתת משכנתא מזיקה לציבור. הוא הולך לגופים חוץ בנקאיים להשלים את המימון ומשלם הרבה יותר ריבית. אם זה יהיה מוסדר ומסודר הריבית תהיה נמוכה.

בכל מקום שהרגולטור מתערב ומטיל מגבלה הוא "דופק" את הציבור. כשבנק ישראל מונע את 80/20 - מבצעי הקבלנים לכאורה כדי למנוע משבר מימוני, הוא בפועל, גורם להתייקרות המשכנתא. האנשים פונים לגופים חוץ בנקאיים או להלוואות שהן לא משכנתא ושם הריבית יקרה.  80/20 עזר לקבלנים להוריד את המימון שלהם, כי ברגע שיש להם לקוח ובטוחה שלו (דירה עתידית משועבדת) אזי הריבית נמוכה בכ-2%. הקבלן מרוצה כי הוזיל את הריבית, הלקוח מרוצה כי הוא משלם 80% בסוף הדרך. ההגבלה, בעצם ביטלה את הדרך לתת הנחה במסלול הזה. יש מסלולים נוספים, אבל זו דוגמה לאיך הרגולטור בא לברך ויצא מקלל. 

ובחזרה לאורך חיי המשכנתא. השאלה הבוערת כעת שדנו בה גם בבנק ישראל ובאוצר היא צריך להאריך את משך המשכנתא לתקופה של 40 שנים, זאת במקום לתקופה שהיא נמשכת כעת: 15-30 שנה?

בנייה נדלן דירה
צילום: שלומי יוסף

מנכלית הפניקס ליווי ובניה: "הסיכונים בשוק המגורים גדלו, לא בטוח שמחירי הדירות יעלו״

לדבריה של גלית וינדר טפל, תנאי המימון השתפרו על אף שהסיכונים גדלו, עלויות הביצוע מסוכנות יותר, אך ריבוי הגופים המממנים: בנקים, ביטוח וחוץ-בנקאי - יצרו תנאים מקלים שאינם משקפים את רמת הסיכון

צלי אהרון |

מנכ"לית הפניקס ליווי ובנייה, גלית וינדר טפר, התייחסה למצבו של שוק הנדל"ן למגורים והציגה תמונת מצב מורכבת: מצד אחד, סיכוני היזמות עלו משמעותית בשנתיים האחרונות; מצד שני, דווקא תנאי המימון בפרויקטים הפכו מקלים יותר. לדבריה, מדובר ב"אנומליה" שמאפיינת את התקופה הנוכחית, שבה המציאות התפעולית הופכת מאתגרת יותר, אך שוק המימון משדר מסר הפוך, ומעניק ליזמים תנאים שלא היו זמינים בעבר.

וינדר טפר ציינה בכנס לשכת שמאי המקרקעין כי חברות הביטוח פועלות תחת רגולציה שונה מזו של הבנקים, ולכן יכולות להציע פתרונות מימון שלא עומדים בהכרח במגבלות הבנקאיות. "אנחנו לא מחויבים לרגולציה שלא לממן 80% מהקרקע", אמרה. משמעות הדבר היא שחברות ביטוח מסוגלות במקרים מסוימים לאפשר מימון גבוה יותר לשווי הקרקע – תחום שבו הבנקים מוגבלים באופן ברור. מגבלת המכירות של 20-80, שכפופה לרגולציה בנקאית, אינה מחייבת את חברות הביטוח, וכך נוצר מצב שבו מימון פרויקט מגורים יכול להתבצע במבנים גמישים יותר, בהתאם לצורכי היזם ולמבנה הפרויקט. עם זאת, היא מדגישה כי גם בחברות הביטוח יש ועדות רגולטוריות, פיקוח מלא ותהליכי בקרה, אך בסופו של דבר - זוהי מערכת חוקים אחרת לגמרי.

״סיכון גדול לאן זה הולך״

ביחס למצב השוק, וינדר טפר הצביעה על תופעה רחבה ומשמעותית: למרות העלייה בסיכון, עלויות המימון לא עלו באותה מידה – ולעיתים אף ירדו. היא הסבירה כי "בשנתיים האחרונות כל סעיף בפרויקט בדו"ח אפס מראה סימני סיכון גבוהים יותר מאשר לפני". הסיכונים הללו אינם מתורגמים לעלייה במרווח הריבית או במחירי חוק מכר, אלא אף לירידה מסוימת בתנאים מסוימים. הסיבה, לדבריה, טמונה בעובדה שיש כיום מספר רב מאוד של גופים שמממנים פרויקטים, מה שמייצר תחרות חזקה, ולעיתים חזקה מדי - על כל עסקת ליווי.

וינדר טפר מדברת מניסיון מצטבר של מאות פרויקטים שמלווים על ידי הפניקס ליווי ובנייה: "אני רואה את המכירות במאות פרויקטים שאנחנו מלווים, איפה זה נמצא כרגע - ברור שיש סיכון גדול לאן זה הולך", אמרה. לדבריה, קצב המכירות הנוכחי אינו אחיד: יש אזורים שבהם המכירות נחלשות, יש מתחמים שבהם הקיפאון עמוק יותר, ויש פרויקטים שמצליחים יותר בזכות מיקום או תמחור. אך המגמה הכוללת ברורה, השוק אינו מציג יציבות, וודאות המחירים אינה גבוהה כפי שהייתה בשנים הקודמות.

היא הוסיפה כי גם בצד הביצוע ישנו סיכון מוגבר. מחירי חומרי הגלם, עלויות כוח האדם, זמני האספקה וקשיי הביצוע בשטח, כולם מרכיבים שעלו במורכבותם ובפגיעותם. במילים אחרות, פרויקט מגורים ממוצע כיום חשוף ליותר גורמי אי-ודאות מאשר לפני שנתיים או שלוש. לוחות הזמנים התארכו, מרווחי הטעות הצטמצמו, והכדאיות הכלכלית דורשת בחינה עמוקה יותר.