בניה חדשה נדל"ן שוק הדיור בניין
צילום: Istock

הריחוק החברתי הביא לשפל במספר העסקאות בשוק הנדל"ן בחודש מארס

במהלך החודש נמכרו 6.6 אלף דירות, הרמה הנמוכה מאז המחאה החברתית; המתנה של 21 חודשים למכירת דירה; ירידה של 55% במכירות מחיר למשתכן; גם נתונים ראשוניים לחודש אפריל מצביעים על רמת שפל חסרת תקדים במספר העסקאות
איתן גרסטנפלד | (6)

על רקע השבתת חלק ניכר מהכלכלה הישראלית ומגבלות הריחוק החברתי, בחודש מארס 2020 נרשמה ירידה של 33% במספר העסקאות בענף הנדל"ן בארץ, מדובר ברמה הנמוכה ביותר של עסקאות מאז אוגוסט 2011 (המחאה החברתית). כך עולה מסקירת הנדל"ן, של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר לחודש מארס, כאשר גם נתונים ראשוניים לחודש אפריל מצביעים על רמת שפל חסרת תקדים במספר העסקאות.

ירידה חדה במספר העסקאות

בחודש מארס נרשמה ירידה חדה במספר העסקאות, כאשר אלו הסתכמו במכירת כ-6.6 אלף דירות, ירידה של 32% בהשוואה למארס אשתקד וירידה של 29% בהשוואה לחודש הקודם. את הירידה בעסקאות הוביל פלח השוק של הדירות החדשות שרשם ירידה של 40% בהשוואה למארס אשתקד.

בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי (מחיר למשתכן) עמד סך העסקאות בדירות חדשות ויד שניה בחודש מארס על 5.9 אלף, ירידה של 27% בהשוואה למארס אשתקד. מדובר ברמה הנמוכה ביותר של מכירות בשוק החופשי (שלא על רקע חגי תשרי/פסח) מאז מאי 2003, שעמד בצל האינתיפאדה השנייה.

מספר העסקאות בחודשי מארס (2003-2020)

 מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר

סך הדירות החדשות, שנמכרו בחודש מארס עמד על כאלפיים דירות, ירידה חדה של 40% בהשוואה למארס אשתקד (כמו גם בהשוואה לחודש הקודם). זהו שיעור הירידה החודשי החד ביותר מאז חודש יוני 2016, בו נרשמה ירידה בשיעור דומה.

מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר

ירידות חדות במרבית האזורים

בפילוח גיאוגרפי נמצאה שונות גבוהה בשיעורי השינוי במכירות הקבלנים בין האזורים, אם כי במרבית האזורים, למעט ירושלים ות"א נרשמו שיעורי ירידה חדים. לגבי אזור ירושלים יש לציין כי העלייה החריגה במכירות שנרשמה בו, בשיעור של 170%, מוסברת בעיקר בשני גורמים: ראשית, בחודש מארס אשתקד נרשמה רמת שפל במכירות הקבלנים באזור זה (הסתכמו בכ-70 דירות בלבד). בנוסף, כרבע ממכירות הקבלנים בשוק החופשי באזור זה בחודש מארס האחרון היו לקרן רי"ט, כאשר יש לציין כי מכירות אלו התרכזו במחצית הראשונה של החודש.

מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר

ירידה ברכישת דירות על ידי משקיעים

רכישות המשקיעים בחודש מארס הסתכמו ב-780 דירות, ירידה של 33% בהשוואה למארס אשתקד, ואחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בקרב סגמנט זה של השוק לפחות מאז תחילת שנות האלפיים. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה החדה ברכישות אלו הקיפה את כל האזורים, בכלל זה אזור ת"א שרשם ירידה של 21% בהשוואה למארס אשתקד וירידה של 44% בהשוואה לחודש הקודם. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 12%, בדומה לשיעורם במארס אשתקד.

ירידה של 24% ברכישות של זוגות צעירים

רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש מארס ב-3.2 אלף דירות. מתוך סך זה, כ-2.5 אלף דירות נרכשו בשוק החופשי, ירידה של 24% בהשוואה למארס אשתקד. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה החדה ברכישות אלו הקיפה את כל האזורים למעט ירושלים (כפי שצוין קודם לכן באזור זה נרשמה במארס אשתקד רמת שפל בעסקאות, בכלל זה ברכישות הזוגות הצעירים. במונחים כמותיים מתבטא הגידול ברכישות הצעירים בירושלים בחודש מארס בתוספת של 70 דירות בלבד).

קיראו עוד ב"נדל"ן"

סך הדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן" בחודש מארס עמד על כ-700 דירות בלבד, ירידה חדה של 55% בהשוואה למארס אשתקד וירידה של 51% בהשוואה לחודש הקודם. ירידה זו הקיפה את כל האזורים למעט ב"ש, כאשר אזור זה המשיך לבלוט ברמת המכירות הגבוהה ביותר במסגרת זו מבין כל האזורים.

מספר הדירות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן בחודש מארס 2020 

מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר

קשה יותר למכור - המתנה של 21 חודשים למכירת דירה

רכישות משפרי הדיור בחודש מארס הסתכמו ב-2.5 אלף דירות, ירידה של 29% בהשוואה למארס אשתקד. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה החדה ברישות סגמנט זה הקיפה את כל האזורים, כאשר את הירידה החדה ביותר רשם אזור המרכז עם ירידה של 39%.

מספר "חודשי המדף" של הדירות הנמכרות ע"י משפרי הדיור, שהקדימו לרכוש דירה טרם שמכרו את דירתם הקודמת (להלן: רוכשי/ מוכרי  דירה בהמתנה) נותר בחודש מארס על רמה גבוהה של 21 חודשים, בדומה לחודש הקודם ופרק זמן הארוך בחצי שנה בהשוואה למארס אשתקד.

משפרי הדיור - מספר החודשים בהם עמדה דירה על המדף עד שנמכרה

מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    6.6 אלף דירות נשמע ממש מכובד לתקופת קורונה (ל"ת)
    אי שם 16/05/2020 18:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא פראייר 14/05/2020 21:08
    הגב לתגובה זו
    איך דירת 100 מ"ר, שעולה לקבלן 400 אלף שקל,כולל מרכיב הקרקע. נמכרת במחירים הזויים 1,2-1,5 מליון.
  • 3.
    ברק 14/05/2020 09:57
    הגב לתגובה זו
    אסור לממשלה להתערב ולהציל את הקבלנים מפשיטת רגל. שההיצע יפגוש את הביקוש ויש ביקוש לרכישת דירות אומנם לא במחיר המבוקש אבל ביקוש יש.
  • 2.
    ריחוק חברתי? כאילו מליון מובטלים זה לא סיבה טובה... (ל"ת)
    השופט בן יונה 14/05/2020 03:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    י 13/05/2020 19:04
    הגב לתגובה זו
    הרגו את הכלכלה עוד הרבה לפני הקורונה
  • אל תגיד את זה כי עם ביבי הכל טוב והכלכלה משגשגת יא 14/05/2020 23:39
    הגב לתגובה זו
    אל תגיד את זה כי עם ביבי הכל טוב והכלכלה משגשגת יא שמאלן תאכל ת׳לב
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.