סטארבאקס מקבלת מנכ"ל חדש והציפיות גבוהות
בריאן ניקול, המנכ"ל החדש של סטארבאקס STARBUCKS , עומד להתחיל את תפקידו ביום שני הקרוב, והמשקיעים מצפים לגדולות מהמנהל שהוביל בהצלחה את צ'יפוטלה מקסיקן גריל. מאז ההכרזה על מינויו ב-13 באוגוסט, מניית סטארבאקס זינקה ב-18%, מה שמעיד על האמון הרב שהשוק נותן ביכולותיו.
בריאן ניקול, מנכ"ל סטארבאקס הנכנס
ניקול מגיע עם קורות חיים מרשימים וניסיון רב בתעשיית המסעדנות. במהלך שש שנותיו בצ'יפוטלה, הוא לא רק חילץ את הרשת ממשבר בטיחות מזון, אלא הוביל אותה לשיאים חדשים של הצלחה עם צמיחה חזקה בחנויות. מניית צ'יפוטלה זינקה בכמעט 800% במהלך כהונתו.
המשקיעים מצפים לתוצאות דומות בסטארבקס. ענקית הקפה נאבקת עם מכירות חלשות יותר ברבעונים האחרונים, כשהיא מתמודדת לא רק עם אתגרים מאקרו-כלכליים, אלא גם עם אתגרים תפעוליים, מיתוגיים ואתגרי פיתוח מוצרים. "בריאן מבין לעומק מותגים, תפעול וחדשנות, ויש לו מחויבות מתמשכת לתמיכה בצוותי הקמעונאות המשרתים לקוחות בחנויות," אמרה סטארבאקס.
- רשת בתי הקפה שהוסיפה לערכה 27 מיליארד דולר ביום אחד
- הולכת על כל הקופה - סטארבאקס ממנה למנכ"ל את מנכ"ל צ'יפוטלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם האנליסטים אופטימיים מאוד בנוגע לניקול. רבים מהם העלו משמעותית את מחיר היעד למניה לאחר מינויו. "הרקורד שלו פשוט מדבר בעד עצמו," אומר אנדרו צ'רלס, אנליסט ב-TD Cowen, שקבע מחיר יעד של 110 דולר, עלייה של 21% ממחיר הסגירה יום שישי.
האתגרים של ניקול
אחד האתגרים המרכזיים שניקול יצטרך להתמודד איתם הוא זהות המותג של סטארבקס. מייסד החברה, הווארד שולץ, תמיד ראה את רשת הקפה כמקום השלישי למפגשים חברתיים אחרי העבודה והבית. אולם, עם התרחבות החברה ומכירות גוברות דרך אפליקציות ושירותי דרייב-אין, היא הפכה למותג ממוקד נוחות.
בוול-סטריט סבורים כי סטארבקס צריכה לחזור לדימוי של מותג קפה פרימיום שבו מתרחשים קשרים אנושיים. "מחירים נמוכים זה לא איך שהם ינצחו," אומר דייויד פלמר, אנליסט ב-Evercore ISI. "הם צריכים להיות מותג פרימיום, אבל כזה שהוא בקנה מידה גדול."
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
ניקול יצטרך גם להתמודד עם אתגרים תפעוליים. עם הוספת פריטים רבים יותר לתפריט והתאמות מורכבות יותר, הבריסטות התלוננו על עומס יתר של הזמנות בחנות ובדיגיטל. מהירות הכנת ההזמנות האטה, ורבים מהלקוחות נטשו את הזמנותיהם מתוך תסכול מההמתנה הארוכה.
בנוסף, ניקול יצטרך לשפר את תהליך פיתוח המוצרים של סטארבקס. החברה השיקה שפע של משקאות חדשים בששת החודשים האחרונים, כולל סדרת לבנדר, משקאות קיץ מרעננים ומשקאות אנרגיה. "זה קצב מהיר מאוד למה שהיה צריך להיות השקות מוצרים גדולות מאוד," אומרת לורן סילברמן מדויטשה בנק.
ניקול ידוע בכך שהוא מקיף את עצמו בכישרונות גדולים ומקדם אותם. האנליסטים מאמינים כי ניסיונו הרב בתעשייה יאפשר לו למצוא את הטאלנטים הנכונים לסטארבקס. "בריאן ניקול מכיר אנשים, ואנשים רוצים לעבוד איתו כי הוא גורם להם להרגיש שמקשיבים להם," אומר פלמר.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
