סטארבאקס מקבלת מנכ"ל חדש והציפיות גבוהות
בריאן ניקול, המנכ"ל החדש של סטארבאקס STARBUCKS , עומד להתחיל את תפקידו ביום שני הקרוב, והמשקיעים מצפים לגדולות מהמנהל שהוביל בהצלחה את צ'יפוטלה מקסיקן גריל. מאז ההכרזה על מינויו ב-13 באוגוסט, מניית סטארבאקס זינקה ב-18%, מה שמעיד על האמון הרב שהשוק נותן ביכולותיו.
בריאן ניקול, מנכ"ל סטארבאקס הנכנס
ניקול מגיע עם קורות חיים מרשימים וניסיון רב בתעשיית המסעדנות. במהלך שש שנותיו בצ'יפוטלה, הוא לא רק חילץ את הרשת ממשבר בטיחות מזון, אלא הוביל אותה לשיאים חדשים של הצלחה עם צמיחה חזקה בחנויות. מניית צ'יפוטלה זינקה בכמעט 800% במהלך כהונתו.
המשקיעים מצפים לתוצאות דומות בסטארבקס. ענקית הקפה נאבקת עם מכירות חלשות יותר ברבעונים האחרונים, כשהיא מתמודדת לא רק עם אתגרים מאקרו-כלכליים, אלא גם עם אתגרים תפעוליים, מיתוגיים ואתגרי פיתוח מוצרים. "בריאן מבין לעומק מותגים, תפעול וחדשנות, ויש לו מחויבות מתמשכת לתמיכה בצוותי הקמעונאות המשרתים לקוחות בחנויות," אמרה סטארבאקס.
- רשת בתי הקפה שהוסיפה לערכה 27 מיליארד דולר ביום אחד
- הולכת על כל הקופה - סטארבאקס ממנה למנכ"ל את מנכ"ל צ'יפוטלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם האנליסטים אופטימיים מאוד בנוגע לניקול. רבים מהם העלו משמעותית את מחיר היעד למניה לאחר מינויו. "הרקורד שלו פשוט מדבר בעד עצמו," אומר אנדרו צ'רלס, אנליסט ב-TD Cowen, שקבע מחיר יעד של 110 דולר, עלייה של 21% ממחיר הסגירה יום שישי.
האתגרים של ניקול
אחד האתגרים המרכזיים שניקול יצטרך להתמודד איתם הוא זהות המותג של סטארבקס. מייסד החברה, הווארד שולץ, תמיד ראה את רשת הקפה כמקום השלישי למפגשים חברתיים אחרי העבודה והבית. אולם, עם התרחבות החברה ומכירות גוברות דרך אפליקציות ושירותי דרייב-אין, היא הפכה למותג ממוקד נוחות.
בוול-סטריט סבורים כי סטארבקס צריכה לחזור לדימוי של מותג קפה פרימיום שבו מתרחשים קשרים אנושיים. "מחירים נמוכים זה לא איך שהם ינצחו," אומר דייויד פלמר, אנליסט ב-Evercore ISI. "הם צריכים להיות מותג פרימיום, אבל כזה שהוא בקנה מידה גדול."
- אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%
- פאוול: "אין מסלול נטול סיכון" - הפד מוריד ריבית אך מאותת על עצירה אפשרית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
ניקול יצטרך גם להתמודד עם אתגרים תפעוליים. עם הוספת פריטים רבים יותר לתפריט והתאמות מורכבות יותר, הבריסטות התלוננו על עומס יתר של הזמנות בחנות ובדיגיטל. מהירות הכנת ההזמנות האטה, ורבים מהלקוחות נטשו את הזמנותיהם מתוך תסכול מההמתנה הארוכה.
בנוסף, ניקול יצטרך לשפר את תהליך פיתוח המוצרים של סטארבקס. החברה השיקה שפע של משקאות חדשים בששת החודשים האחרונים, כולל סדרת לבנדר, משקאות קיץ מרעננים ומשקאות אנרגיה. "זה קצב מהיר מאוד למה שהיה צריך להיות השקות מוצרים גדולות מאוד," אומרת לורן סילברמן מדויטשה בנק.
ניקול ידוע בכך שהוא מקיף את עצמו בכישרונות גדולים ומקדם אותם. האנליסטים מאמינים כי ניסיונו הרב בתעשייה יאפשר לו למצוא את הטאלנטים הנכונים לסטארבקס. "בריאן ניקול מכיר אנשים, ואנשים רוצים לעבוד איתו כי הוא גורם להם להרגיש שמקשיבים להם," אומר פלמר.

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%
חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67% דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.
תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.
אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.
מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.
- דוחות אורקל: 3 אסטרטגיות אופציות שוריות (מתונה עד אגרסיבית) לניצול התנודתיות הגבוהה
- אורקל תפרסם דוחות השבוע: מהזינוק מעל 305 דולר לנפילה של 37%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.
אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.
