אדידס מנסה להתנער מהקשיים שלה ומתרצת אותם בקשיים של הצרכנים

אזהרת הרווח השלישית של אדידס השנה הורידה עוד 10% ממחיר המניה של ענקית בגדי הספורט; החברה האשימה את ההוצאות הצרכניות החלשות באתגרים שלה, אבל השוואה מול המתחרות עשויה להלבין את פניה של אדידס
דור עצמון | (5)

מותג הספורט הגרמני אדידס ADIDAS AG פרסם אתמול באופן בלתי צפוי את מכירותיו ברבעון השלישי וקיצץ את תחזית המכירות והרווח שלו לשנת 2022. נראה כי למרות קיומו של המונדיאל ברבעון הרביעי, אדידס מעריכה כי המכירות לשנה כולה יעלו בשיעור חד ספרתי בלבד. לדבריה, המרווחים התפעוליים יהיו רק 4% - ירידה לעומת 7% להם ציפו לפני כמה חודשים. לאדידס יש ברשותה 63% יותר מלאי מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, והיא חייבת להוזיל אותו משמעותית כדי לפנות מקום.

החברה אמרה כי היא הבחינה בהוצאות חלשות יותר ב"שווקים המערביים הגדולים" מאז תחילת ספטמבר - ככל הנראה בריטניה, גרמניה וארה"ב. האזהרה של אדידס גררה עימה למטה גם את החברות המתחרות כאשר מניית פומה  PUMA AG RUDOLF DASSL יורדת, בעוד נייקי NIKE שומרת על יציבות מסוימת. באופן רחב יותר, הקניונים הגדולים הרשומים באירופה איבדו כ-4% מערכם.

יכול להיות שהצרכנים נעשים בררנים יותר במקומות שבהם הם מוציאים במקום לקצץ לגמרי בהוצאות. הביקוש למוצרים של נייקי עדיין נראה די גבוה, גם אם ליריבה העיקרית של אדידס יש גם מלאי גדול מדי, שכן הזמנות שהתעכבו בים במשך חודשים הגיעו כולן בערך באותו זמן. המותג האמריקאי דיווח על עלייה של 10% במכירות במשך שלושת החודשים עד אוגוסט ואמר שהביקוש נותר יציב בספטמבר. מדובר ביותר מכפול ממה שאדידס הצליחה ברבעון האחרון שלה.

אדידס הייתה בצרות עוד לפני אזהרת הרווח שזה עתה פרסמה. המותג מאבד נתח שוק למתחרים מקומיים בסין, והמנכ"ל קספר רורסטד החליט לפרוש מתפקידו בשנה הבאה. ייתכן שהמנכ"ל החדש יצטרך לבטל תוכניות כדי להגיע לרווח תפעולי של 12% עד 14% עד 2025, שנראה כעת שאפתני מדי.

מותג בגדי הספורט בדק לאחרונה את הקשר המוצלח שלו עם הראפר השנוי במחלוקת קניה ווסט. השותפות עם ווסט בקולקציית Yeezy, שהייתה אמורה להימשך עד 2026, מייצרת כ-8% ממכירות הקבוצה. בלעדיו, הביצועים הבסיסיים של אדידס נראים חלשים: לולא קולקציית Yeezy, אנליסטים ב-UBS מעריכים שהמכירות השנתיות של החברה תצמחנה רק ב-1% בממוצע מאז 2017.

תקציבי משקי הבית ללא ספק יידחקו בתחילת השנה הבאה, מכיוון שחשבונות האנרגיה הגבוהים בחורף פוגעים בהכנסה הפנויה, במיוחד באירופה. התוצאות של אדידס מצביעות על כך שהצרכנים הופכים לחשובים יותר ויותר בעבורה, אבל למען האמת, המותג כבר מזמן נמצא מחוץ לרשימות הקניות שלהם.

מניית אדידס ירדה מתחילת השנה בכ-60% למחיר של כ-104 אירו למניה המבטא שווי חברה של כ-20.15 מיליארד אירו. החברה צפויה לפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי ב-9 בנובמבר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הגיע הזמן לעיצוב חדש משעמם (ל"ת)
    ב.ב 22/10/2022 20:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קשקש 22/10/2022 06:16
    הגב לתגובה זו
    אין שום סיבה שבעולם לשלם 700-800 ש"ח על נעלי ספורט שעלו ליצרן במקרה קיצון 10$ אז את הפרסום האגרסיבי והתשלום לספורטאים משלם הצרכן .לפי דעתי תוצרת אדידס ברמה זהה לנייק זה הכל עניין של פרסום האם זה שווה ? בשום פנים ואופן
  • 3.
    אסי 21/10/2022 23:19
    הגב לתגובה זו
    פילה ופומה.
  • 2.
    מתאמן 21/10/2022 22:10
    הגב לתגובה זו
    אדידס מאוד יקרה בישראל. אני תמיד מוצא חצי מחיר אצל המתחרות (נייקי או אחרות)
  • 1.
    קשקש 21/10/2022 20:29
    הגב לתגובה זו
    nike משקיעה סכומים עצומים על פרסום וממשיכה להעלות מחירים כי את הפרסום משלם הצרכן .
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והוא הפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו הוא השראה ליזמים, השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאומץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".