נעלי אדידס ספורט ריצה נעליים
צילום: יח"צ

אדידס מנסה להתנער מהקשיים שלה ומתרצת אותם בקשיים של הצרכנים

אזהרת הרווח השלישית של אדידס השנה הורידה עוד 10% ממחיר המניה של ענקית בגדי הספורט; החברה האשימה את ההוצאות הצרכניות החלשות באתגרים שלה, אבל השוואה מול המתחרות עשויה להלבין את פניה של אדידס
דור עצמון | (5)

מותג הספורט הגרמני אדידס ADIDAS AG פרסם אתמול באופן בלתי צפוי את מכירותיו ברבעון השלישי וקיצץ את תחזית המכירות והרווח שלו לשנת 2022. נראה כי למרות קיומו של המונדיאל ברבעון הרביעי, אדידס מעריכה כי המכירות לשנה כולה יעלו בשיעור חד ספרתי בלבד. לדבריה, המרווחים התפעוליים יהיו רק 4% - ירידה לעומת 7% להם ציפו לפני כמה חודשים. לאדידס יש ברשותה 63% יותר מלאי מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, והיא חייבת להוזיל אותו משמעותית כדי לפנות מקום.

החברה אמרה כי היא הבחינה בהוצאות חלשות יותר ב"שווקים המערביים הגדולים" מאז תחילת ספטמבר - ככל הנראה בריטניה, גרמניה וארה"ב. האזהרה של אדידס גררה עימה למטה גם את החברות המתחרות כאשר מניית פומה  PUMA AG RUDOLF DASSL יורדת, בעוד נייקי NIKE שומרת על יציבות מסוימת. באופן רחב יותר, הקניונים הגדולים הרשומים באירופה איבדו כ-4% מערכם.

יכול להיות שהצרכנים נעשים בררנים יותר במקומות שבהם הם מוציאים במקום לקצץ לגמרי בהוצאות. הביקוש למוצרים של נייקי עדיין נראה די גבוה, גם אם ליריבה העיקרית של אדידס יש גם מלאי גדול מדי, שכן הזמנות שהתעכבו בים במשך חודשים הגיעו כולן בערך באותו זמן. המותג האמריקאי דיווח על עלייה של 10% במכירות במשך שלושת החודשים עד אוגוסט ואמר שהביקוש נותר יציב בספטמבר. מדובר ביותר מכפול ממה שאדידס הצליחה ברבעון האחרון שלה.

אדידס הייתה בצרות עוד לפני אזהרת הרווח שזה עתה פרסמה. המותג מאבד נתח שוק למתחרים מקומיים בסין, והמנכ"ל קספר רורסטד החליט לפרוש מתפקידו בשנה הבאה. ייתכן שהמנכ"ל החדש יצטרך לבטל תוכניות כדי להגיע לרווח תפעולי של 12% עד 14% עד 2025, שנראה כעת שאפתני מדי.

מותג בגדי הספורט בדק לאחרונה את הקשר המוצלח שלו עם הראפר השנוי במחלוקת קניה ווסט. השותפות עם ווסט בקולקציית Yeezy, שהייתה אמורה להימשך עד 2026, מייצרת כ-8% ממכירות הקבוצה. בלעדיו, הביצועים הבסיסיים של אדידס נראים חלשים: לולא קולקציית Yeezy, אנליסטים ב-UBS מעריכים שהמכירות השנתיות של החברה תצמחנה רק ב-1% בממוצע מאז 2017.

תקציבי משקי הבית ללא ספק יידחקו בתחילת השנה הבאה, מכיוון שחשבונות האנרגיה הגבוהים בחורף פוגעים בהכנסה הפנויה, במיוחד באירופה. התוצאות של אדידס מצביעות על כך שהצרכנים הופכים לחשובים יותר ויותר בעבורה, אבל למען האמת, המותג כבר מזמן נמצא מחוץ לרשימות הקניות שלהם.

מניית אדידס ירדה מתחילת השנה בכ-60% למחיר של כ-104 אירו למניה המבטא שווי חברה של כ-20.15 מיליארד אירו. החברה צפויה לפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי ב-9 בנובמבר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הגיע הזמן לעיצוב חדש משעמם (ל"ת)
    ב.ב 22/10/2022 20:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קשקש 22/10/2022 06:16
    הגב לתגובה זו
    אין שום סיבה שבעולם לשלם 700-800 ש"ח על נעלי ספורט שעלו ליצרן במקרה קיצון 10$ אז את הפרסום האגרסיבי והתשלום לספורטאים משלם הצרכן .לפי דעתי תוצרת אדידס ברמה זהה לנייק זה הכל עניין של פרסום האם זה שווה ? בשום פנים ואופן
  • 3.
    אסי 21/10/2022 23:19
    הגב לתגובה זו
    פילה ופומה.
  • 2.
    מתאמן 21/10/2022 22:10
    הגב לתגובה זו
    אדידס מאוד יקרה בישראל. אני תמיד מוצא חצי מחיר אצל המתחרות (נייקי או אחרות)
  • 1.
    קשקש 21/10/2022 20:29
    הגב לתגובה זו
    nike משקיעה סכומים עצומים על פרסום וממשיכה להעלות מחירים כי את הפרסום משלם הצרכן .
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.