בורסה עולמית אירופה, מסחר מט"ח מטבע חוץ
צילום: Istock

"רמת התמחור הנוכחית הפכה את אירופה לאטרקטיבית"

לקראת פתיחת שבוע המסחר: בפסגות מחזירים את אירופה להמלצת משקל יתר. ביום שני לא יתקיים בוול סטריט לרגל חג יום העבודה (Labor Day)
נועם בראל | (3)

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להפתח ביום שלישי, וזאת לאחר חופשת יום העבודה (Labor Day) במהלכה לא יתקיים מסחר בוול סטריט ביום שני. ברקע לפתיחה, דיווחים בכלי התקשרות האמריקאים על כך שהנשיא טראמפ אמר לעוזריו על כוונתו לצאת מארגון הסחר הבינלאומי, כשבמקביל שיחות הסחר עם קנדה צפויות להחל השבוע, כשעל פי הדיווחים, טראמפ מתכוון להגיע לפתרון מול קנדה תוך 90 יום.

סוגיית מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין צפויה לחזור בימים הקרובים למרכז הבמה, כשהשבוע צפוי להגיע הדד-ליין לסבב נוסף של מכסים מצד ארה"ב על סחורות סיניות. ע"פ הפרסומים האחרונים, הנשיא טראמפ נוטה לאשר את אותם מכסים, בהיקף של 200 מיליארד דולר.

יום המסחר האחרון בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר אפל ואמזון המשיכו לטפס. אפל (סימול:AAPL), שמהווה קרוב ל-12% ממדד הנאסד"ק, סגרה חודש חזק במיוחד עם זינוק של קרוב ל-20%. עבור הנאסד"ק, היה זה חודש אוגוסט החזק ביותר מאז שנת 2000.

באירופה, מצב העניינים יותר יציב, כאשר מגמת ההפרדות מארה"ב בשנה האחרונה המשיכה גם באוגוסט. אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות: "ההיפרדות באה לידי ביטוי באופן טבעי גם בפערים משמעותיים ברמות המכפילים בין השווקים השונים, פערים שמחייבים לעצור רגע ולחשוב על שינוי האפשרות לשנות פוזיציה. עם זאת, מכיוון שאסטרטגיה שמבוססת על פערי תמחור בלבד נראית לנו טכנית מדי, הדרך הנכונה להערכתנו לבחון את פערי התמחור היא מול תרחישי המאקרו הסבירים.

בבית ההשקעות פסגות החזירו את אירופה להמלצה של משקל יתר, כשלדבריו של גרינפלד: "אירופה לא חפה מסיכונים (חשיפה של הבנקים למתעוררים, מלחמת סחר, פוליטיקה באיטליה). אך בניגוד לשווקים המתעוררים, על אף סיכונים אלו, ההסתברות למשבר באירופה היא עדיין כמעט אפסית.

יתרה מכך, התחזקות הדולר מייצרת דווקא רוח גבית לפירמות האירופאיות והכלכלה אף צפויה ליהנות ממדיניות מוניטארית ופיסקאלית מרחיבה בשנים הקרובות. לכן, בניגוד לשווקים המתעוררים אנו מעריכים שרמת התמחור הנוכחית הפכה את ההשקעה באירופה (ללא בריטניה) לאטרקטיבית, ואנו ממליצים להגדיל את המשקל של האזור ובעיקר של גרמניה וצרפת למשקל יתר"

אירועים כלכליים בולטים השבוע:

יום שני, 10:55 שעון ישראל - פרסום נתון מדד מנהלי הרכש לחודש אוגוסט בגרמניה

יום חמישי, 15:15 שעון ישראל - פרסום נתון מדד התעסוקה לחודש אוגוסט בארה"ב

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אפל חמניות FAANG 03/09/2018 08:15
    הגב לתגובה זו
    עניין של ימים לדעתי
  • תואיל לנמק מדוע -אפל לקראת מימוש חזק-והערכת זמן -ברכות (ל"ת)
    עוקב 03/09/2018 10:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    noamro 03/09/2018 08:11
    הגב לתגובה זו
    המצב הכלכלי בדרום אמריקה לא מזהיר בלשון המעטה וגם הסיפור בטורקיה רק בתחילתו. הבנקים האירופים חשופים מאוד לשני השווקים האלו וביחד עם עליית אגרות החוב של איטליה שאף אחד חוץ מהבנק המרכזי האירופי לא רוצה לקנות לא רואה בשוק האירופי כזה הזדמנות. נכון שהמחירים באה"ב גבוהים מאוד אבל מצד שני הם מבוססים על צמיחה אמיתית ועלייה ברווחים. לעומת זאת השווקים האירופים מדשדשים ואפילו בירידה אבל לדעתי השוק צודק.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.