לקראת פרסום התוצר הסיני: האם מחיר הסחורות ימשיך לצלול?

מחירי הסחורות לא מפסיקים לרדת ומחיר הנחושת בשפל של 5 שנים. האנליסטים חוששים שהכיוון ימשיך דרומה
אלמוג עזר | (1)
נושאים בכתבה סחורות

ביום רביעי האחרון, המדדים העיקריים בבורסת וול סטריט סיימו בירידות שערים. הסיבה העיקרית הייתה הירידה במחירי הסחורות, שהופיעו בעקבות הורדת תחזית הצמיחה העולמית של הבנק העולמי מ-3.4% אל 3%.

הדוגמא העיקרית לירידות היא הירידה במחירי הנחושת שהגיעו לשפל של 5 שנים. המתכת ירדה באותו יום 8%, הירידה היומית החדה ביותר מזה 3 שנים. מחירי הנחושת משמשים כאינדיקציה לביקושים בשוק וצמיחה עולמית כאשר המתכת מהווה מקור בסיסי לבניית תשתיות וייצור.

מחירי הסחורות שגאו עד לפני שנתיים ולפי כלכלנים שונים היוו איום על הצמיחה העולמית, היום מהווים מקור לדאגה באופן ההפוך לגמרי. ירידה במחירי הסחורות מציגה את המשך הירידה בביקושים מסביב לעולם בעיקר במזרח הרחוק ובאירופה.

על פי הערכות שונות, מחיר הסחורות אמנם נמצא במומנטום שלילי, אך הן רחוקות מלמצוא מחיר תחתית. משקיעי הסחורות ימתינו לשבוע הבא (ה-20 לינואר) כאשר בו יפורסם הצמיחה בתוצר של כלכלת סין. האנליסטים חוששים שתוצאה נמוכה מהצפוי אמורה לפגוע במניות החברות המייצאות, אבל בעיקר בהמשך מחירי הסחורות.

"אנחנו מספר ימים לפני פרסום התוצר הסיני לרבעון הרביעי של שנת 2014 והנחושת משמשת כברומטר הטוב ביותר לחיזוי הצמיחה. הצפי שלי הוא שהצמיחה בסין אינה רק מתמתנת, אלא יורדת בקצב מהיר יותר ממה שהתרגלנו לחשוב". כך פרסם האנליסט איוון לוקאס (Evan Lucas), אסטרטג מאקרו, בסקירה שלו מוקדם יותר אתמול. "אם הצמיחה תאכזב, תחזיקו חזק בסחורות כי הן הולכות לצלול", כך הוסיף.

הבנק העולמי צופה שסין תצמח השנה ב-7.1%, ירידה של 0.3% לעומת הצמיחה אשתקד. הצפי לצמיחה ברבעון האחרון של שנת 2014 היא 7.2% (במתווה שנתי). זוהי הצמיחה הנמוכה החזויה ביותר בסין מאז שנת המשבר הפיננסי (2009). סין היא הצרכנית הגדולה ביותר של ייבוא סחורות ואנרגיה בינהן גם נחושת.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משהו פה מסריח 16/01/2015 14:58
    הגב לתגובה זו
    הכתבה הזאת מגמתית ונכתבה מתוך פוזיציה. אתם כלכך שקופים ורואים שאתם יושבים בשורט על הנפט. אתם מזהמים את האתר עם הכתבות המגמתיות שלכם בשביל שתרוויחו איזה 1000$ גג
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.