
השמועות על מותו של חיפוש גוגל היו מוגזמות
השקתו בישראל של מצב AI של גוגל, מספר חודשים לאחר שהושק בארה"ב, היא עוד שלב בשינוי הדרמטי שעובר מנוע החיפוש הקלאסי, שעליו התבסס הטראפיק לאתרי תוכן עד כה, והמשמעות היא שעולם התוכן וה-SEO בעיצומה של מהפיכה
מצב AI של גוגל Alphabet 1.15% הושק בישראל וב-50 מדינות נוספות לפני כשבוע, לאחר שהיה זמין למשתמשים אמריקאיים מסוף יוני. אלו הן חדשות דרמטיות לאתרי התוכן ולתעשיית ה-SEO האדירה שהתפתחה סביב מנוע החיפוש הישן של גוגל. בקצרה, "מצב AI" של גוגל הוא ממשק חיפוש חדשני שמבוסס על טכנולוגיית שיחה פתוחה עם בינה מלאכותית, ומציע חוויה שונה מהחיפוש המסורתי. במקום להציג רשימת קישורים, המערכת מייצרת תשובה אחת מקיפה ומבוססת תובנות, תוך שימוש במודל השפה Gemini. התשובה נבנית תוך פיצול השאלה למרכיבים שונים, ביצוע מספר חיפושים במקביל ואיחודם לתוכן אחד רציף. המשתמשים יכולים להקליד, לדבר או לשלוח תמונות כחלק מהשאלה, ולקבל מענה שמאפשר המשך דיאלוג, הבהרות, השוואות ותכנון פעולות, והחיפוש הופך מתגובה ליניארית לדינמיקה מתמשכת.
פחות זה היותר החדש
הדבר הוא חידוש גדול עבור משתמשי הקצה אבל טלטלה אמיתית לאינטרנט כולו. השירות, כאמור, זמין כבר כ-4 חודשים בארה"ב, ויש סביבו כבר תובנות, ביניהן, הטענה שהדבר פוגע קשות בתנועה האורגנית של אתרי תוכן. גוגל, מצידה, חשפה נתונים פנימיים של החברה וטוענת שבפועל המצב שונה. למשל, סמנכ”לית ראשית של מחלקת החיפוש בגוגל, העלתה פוסט שאומר כי נפח הקליקים האורגניים שמועברים מאת גוגל לאתרים נותר “למען הרוב יציב ביחס לשנה שעברה”. עוד נטען כי איכות הקליקים אף עלתה במעט, כלומר, גולשים שנכנסים דרך תוצאות חיפוש נשארים זמן רב יותר במקום, ולא “קופצים” חזרה מיידית.
בנוסף, גוגל מדגישה שהיא מפתחת כלים למפרסמים שמנסים להסתגל לתנועה מופחתת, למשל באמצעות מנויים, ניוזלטרים או מודלים של מיקרו־תשלומים.
מצד שני, ישנם מחקרים שמצביעים על כך ששיעור
החיפושים שמסתיים באפס קליקים (כלומר, המשתמש אינו לוחץ על אף אתר מתוצאות החיפוש) עלה מ-56% במאי 2024 ל-69% במאי 2025. עוד מחקרים טוענים כי באותן חיפושים שבהם מופיע תמצות AI בראש, שיעור ההקלקות נמוך במיוחד, וחלק מהמחקרים מדברים על הקלקה של פעם בכל 100 חיפושים.
מספר בעלי אתרים טוענים שהם ראו ירידות של עד 60% בתנועה החודשית לאחר מעבר לסקירת AI ולאחר מכן למצב AI.
מי הזיז לי את הטראפיק?
כך או כך, אתרים שהסתמכו על טראפיק אורגני או ממומן מגוגל מוצאים את עצמם במציאות חדשה. אם הכנסה של אתר מתבססת על העמוד הראשי שלי, שמכיל מודעות, באנרים ועוד, מצבו יתערער משמעותית. הפחתה במספר הקליקים תפגע כנראה במודל ההכנסות שלהם ועלולה אף לשמוט את הקרקע מתחת למודל העסקי שלהם. ייתכן ואתרים יצטרכו לשנות את אסטרטגיית התוכן כדי להישאר רלוונטיים, כך שיכיל תכנים מורכבים ותובנות ייחודיות ובשורה התחתונה: ערך מוסף שיניע את המשתמשים להמשיך לאתר עצמו ולא להישאר בעמוד התמצות.
- הרובוטקסי של גוגל יתחיל לפעול בשדה התעופה סן פרנסיסקו
- "החיפוש מתרחב, לא נעלם", גוגל מרוצה מה-AI Mode, שהגיע למעל 100 מיליון משתמשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל מקרה, התופעה הזו אינה רק של גוגל, היות ו-OpenAI כבר השיקו את מצב "Search" ב-ChatGPT ועבור אתרי התוכן, והטראפיק לו הם זקוקים כדי להמשיך ולהתקיים, המשמעות דומה. או כמו שסונדאר פיצ'אי הציג זאת כבר ב-2024, זוהי "מהפיכה בעולם החיפוש". מבחינת גוגל, הצגת פרסומות בפיצ’רים האלו טרם החלה בישראל ובמדינות שבהן הושק השירות לאחרונה, אך בארצות הברית ישנן פרסומות, ועל פי נתוני גוגל, הם עדיין מהוות כ-48% מהכנסות החברה במחצית הראשונה של 2025, ללא שינוי מהתקופה המקבילה ב‑2024.
- 2.יסמין 15/10/2025 13:02הגב לתגובה זוהם כורים נתונים מהאינטרנט הם צריכים לשלם לבעלי האתרים במקום הקוראים.
- 1.אנונימי 15/10/2025 11:34הגב לתגובה זולפני חצי שנה לשאלה שלי AI נתן תשובה מילה במילה כמו התשובה שקיבלתי מגוגל

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים
על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם
אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר.
סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".
קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם
כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.
סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
האם אירופה היא המוקד והמקור למשבר הבא?
מנכ"ל הבנק הגדול בעולם לא חסך מילים. ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'י.פי מורגן סבור שאירופה מאבדת גובה במהירות מסחררת. היא לא צומחת והופכת למקום פחות אטרקטיבי לעסקים, השקעות וחדשנות. ביורוקרטיה איטית, רגולציה כבדה מדי ושווקים מפוצלים הופכים את היבשת למלכודת.
דיימון מזהיר שאירופה חלשה = אמריקה פגיעה. "אם אירופה תיפול, כולנו ניפול", אמר והסביר -"הכלכלה העולמית בנויה על שותפות חזקה עם היבשת הוותיקה. ב-15 השנים האחרונות אירופה כבר ירדה מ-90% מגודל הכלכלה האמריקאית ל-65% בלבד, והמגמה לא עוצרת".
הנתונים של כלכלות אירופה חלשים - צמיחה צפויה של 1.3%-1.5% בשנים הקרובות, פרודוקטיביות יורדת, אוכלוסייה מזדקנת ומחסור חמור בכוח אדם מיומן. חברות טכנולוגיה גדולות? כמעט אין. סטארטאפים שרוצים להפוך לענקיות עולמיות? מעדיפים לעבור לארה"ב או אפילו לאסיה. גם מדינות כמו אירלנד, שפעם היו מגנט להייטק, בזכות הטבות מס, מאבדות את האטרקטיביות שלהן.
עם זאת, דיימון הצביע על כוונה של האיחוד האירופי להתקדם מבחינה דיגיטלית ו-AI לחוק אחד לכל היבשת, דבר שיפחית בירוקרטיה ויספק בהירות ותוואי צמיחה לתחום. ועדיין דיימון חושש שמשבר, האטה שתזרום לארה"ב ולעולם כולו תגיע מאירופה.
- “כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?
- ג'יימי דיימון מציג: 1.5 טריליון דולר לחיזוק העצמאות האמריקאית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלכלת אירופה - נתונים
צמיחה בתמ"ג - ברבעון השלישי של 2025 נרשמה עלייה של 0.3% בתוצר של גוש היורו ו־0.4% בכלל האיחוד, המשקפת שיפור מתון אך לא אחיד.
תחזית שנתי 2025 - הצמיחה השנתית באיחוד צפויה לעמוד על כ־0.9%, כשהצפי לשנים הבאות עומד על 1.2% ב־2026 ו־1.3% ב־2027.
שיעור האבטלה - עומד על כ־6.3% בגוש היורו, עם יציבות יחסית בשנה האחרונה למרות לחצים חיצוניים.
אבטלת צעירים - בקרב בני 15 עד 24 עומדת על כ־14%, מה שמעיד על קושי מובנה בשילוב צעירים בשוק העבודה.
אינפלציה - נרשמה אינפלציה שנתית של כ־2.2%, מעט מעל היעד של הבנק המרכזי אך רחוקה מהשיאים של השנים האחרונות.
שכר - עלות שעת עבודה עלתה בכ־3.6%, נתון שמשקף גם לחצים מצד האינפלציה וגם שוק עבודה הדוק.
תעשייה - מדדי הייצור מציגים תנודתיות עם עליות וירידות לסירוגין, מה שמעיד על רגישות לביקושים גלובליים ולסביבה מאקרו כלכלית.
צריכה פרטית - ההוצאה של משקי הבית רשמה עלייה קלה, אך לא מספקת כדי להזניק את הצמיחה באופן משמעותי.
השקעות - ירידה של כ־1.8% בהשקעות הקבועות מצביעה על זהירות מצד החברות והחשש מהאטה גלובלית.
תמונה כללית - אירופה נמצאת במצב של שוק עבודה יציב אך השקעות חלשות, אינפלציה מתונה אך שברירית, וצמיחה שמבוססת בעיקר על ביקוש פנימי מתון.
