מטוס F35 לוקהיד מרטין
צילום: לוקהיד מרטין

השיחות בין ארה"ב לרוסיה יזניקו את ההוצאות הצבאיות?

מנהיגי אירופה מבינים שטראמפ מצמצם את מעורבות ארה"ב בזירה הבינלאומית, ושעליהם להסתמך רק על עצמם. בהתאם לכך, ההשקעות שלהם בתחומי ההגנה והביטחון צפויות לגדול. לאור כל זאת נרשמת עלייה במניות הביטחוניות - גם באירופה, אבל גם בארה"ב, שהחברות בה צפויות ליהנות

מהגדלת תקציבי הביטחון במדינות אחרות, כמו טייוואן

עוזי גרסטמן | (3)

שוק ההגנה בארה"ב ובאירופה עובר ימים סוערים בעקבות הצהרותיו האחרונות של הנשיא, דונלד טראמפ. ביום חמישי שעבר הכריז טראמפ שהוא רוצה לחתוך את תקציב הביטחון של ארה"ב במחצית – מה שגרם למניות של לוקהיד מרטין Lockheed Martin Corp 1.48%   , נורת'רופ גרומן Northrop Grumman Corp 0.84%   ו-L3Harris Technologies L3Harris Technologies 1.37%   לצלול. אבל כעת, לאחר הפגישות בין בכירים אמריקאים לרוסים בערב הסעודית בנוגע לסיום המלחמה באוקראינה, המניות החלו להתאושש.


המצב החדש עשוי ליצור מציאות מפתיעה: אם ייחתם הסכם שלום בין רוסיה לאוקראינה, מדינות אירופה עשויות דווקא להגדיל באופן משמעותי את תקציבי הביטחון שלהן. במשך שנים, הן הסתמכו על המטרייה הביטחונית של ארה"ב ולא הוציאו מספיק על צבא וביטחון. אבל כעת, כשארה"ב מאותתת שהיא מצמצמת מעורבות ברמה הבינלאומית, צרפת, גרמניה ושאר מדינות האיחוד האירופי מבינות שהן צריכות לקחת את העניינים לידיים שלהן.


כבר עכשיו זה מורגש בשוק ההון: המניה של Rheinmetall Rheinmetall AG 0.09%   הגרמנית קפצה ב-30% בחמישה ימים בלבד, וביום שלישי עלתה בעוד 2%. גם BAE Systems BAE Systems -1.23%   הבריטית התחזקה ב-1.1%, והמדדים הגדולים כמו DAX הגרמני ו-STOXX Europe 600 שוברים שיאים חדשים. האירופאים, כמו תמיד, יקנו קודם כל סחורה אירופית ורק מה שאין להן הם יקנו מהאמריקאים.


מה קורה עם החברות האמריקאיות


אף שהתקציב הצבאי של ארה"ב עלול להצטמצם, החברות האמריקאיות עדיין יכולות להרוויח מהמצב החדש. ההוצאות הצבאיות באירופה צפויות לזנק, ואפילו אסיה נכנסת לתמונה. טייוואן למשל, שוקלת לבצע רכישה של נשק מארה"ב בשווי כולל של 10 מיליארד דולר, בייחוד על רקע המתיחות מול סין.


ההשפעה של כל האירועים האלה ניכרת כבר בבורסה. לוקהיד מרטין קפצה ב-1.5% במסחר המוקדם אחרי שאיבדה יותר מ-5% בחמשת הימים האחרונים. גם נורת'רופ גרומן עלתה ב-0.9%, ג'נרל דיינמיקס התחזקה ב-1.1% General Dynamics Corp -0.22%   , ו-L3Harris הוסיפה 0.5%. מדד S&P של מניות החברות הבטחוניות ירד בסוף השבוע האחרון ב-1%, אבל עדיין נמצא בעלייה של 21% בשנה האחרונה.


אירופה נערכת לעידן חדש בביטחון


ההחלטה של טראמפ לשלוח נציגים לשיחות עם רוסיה הפתיעה לא מעט מנהיגים באירופה. אף אחד מהם לא הוזמן לפגישה שנערכה בערב הסעודית – אפילו לא נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי. המהלך הזה מחזק את ההבנה שלפיה יבשת אירופה צריכה לדאוג לביטחונה בעצמה, וזו הסיבה שהמניות הביטחוניות ממשיכות להתחזק – גם בארה"ב וגם באירופה. השוק צופה עליות בביקושים למערכות נשק חדשות, מטוסים וטכנולוגיות מתקדמות שיגדילו את ההשקעה בתחום, למרות הדיבורים על הפחתת התקציב האמריקאי.


כבר ב-2014, אחרי שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים, מדינות נאט"ו התחייבו להגדיל את ההשקעה בביטחון ל-2% מהתמ"ג שלהן. אבל עד היום, מדינות כמו ספרד, בלגיה וקנדה עדיין לא עומדות ביעד הזה. לשם השוואה, ארה"ב מוציאה 3.5% מהתמ"ג שלה על ביטחון, ואילו בבריטניה מדובר על 2.3% ובגרמניה 2.1% בלבד.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הביטחוניות בארץ יחגגו רק סבלנות..... (ל"ת)
    מיצי 18/02/2025 17:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אמריקה קפוט (ל"ת)
    אנונימימוד 18/02/2025 17:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דעה 18/02/2025 14:53
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא אוהב לקבל את האמת בפנים. היה נוח אירופאים לנצל את ארהב מכל הבחינות לשאוף לעולם אוטופי של הגרין דיל. מה שטראמפ עושה עוד תלמדו בספרים האיש גאון. יש גם המון ברבורים לבנים בשווקים לא הכל רע. אבל אירופה עכשיו מבינה שיש לה נבחרים טפשיים.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.