מטא מצמצמת את הפיקוח על תוכן: מה המשמעות עבור משתמשים ומשקיעים?
מארק צוקרברג: "הגיע הזמן לחזור לשורשים של חופש הביטוי"
מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, הודיע על שינוי משמעותי במדיניות הפיקוח על תוכן בפייסבוק ואינסטגרם, כאשר החברה תצמצם את הבדיקות העובדתיות (fact-checking) והסרת תכנים שנויים במחלוקת. בעוד שמבחינת וול סטריט החדשות התקבלו באדישות, בעולם המדיה והפרסום ההחלטה מעוררת דיונים.
מניות מטא ירדו אתמול ב-2%, ירידה דומה למדד נאסד"ק, מה שמרמז על כך שמשקיעים לא ראו במהלך שינוי מהותי לעסקי החברה. "הגיע הזמן לחזור לשורשים שלנו סביב חופש הביטוי בפייסבוק ואינסטגרם," אמר צוקרברג בסרטון שפורסם באינסטגרם. לדבריו, "בודקי העובדות הפכו למוטים פוליטית יותר מדי, והרסו יותר אמון מאשר בנו אמון".
מדיניות חדשה, אבל האם יש לה משמעות כלכלית?
השינוי עשוי להוביל לעלייה במידע שגוי ומטעה, הפייק ניוז יעלה מדרגה. אבל האם זה ישפיע על ההכנסות והרווחים? לא נראה שיהיה צמצום בהכנסות מפרסום. המפרסמים לא ישנו, ככל הנראה, את הוצאותיהם בעקבות השינוי.
מטא היא אחת מפלטפורמות הפרסום הגדולות בעולם, עם הכנסות של 153 מיליארד דולר מפרסום בשנה האחרונה ו-3.3 מיליארד משתמשים פעילים. המותגים המפרסמים לא יכולים לוותר עליה, הם יצטרכו להתמודד עם זה כי פשוט אין אלטרנטיבה.
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- מטא תשיק שני מודלים חדשים של AI, "מנגו" ו-"אבוקדו"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינוי כיוון אחרי שנים של פיקוח מוגבר
בתקופת מגפת הקורונה, מטא נקטה בגישה הפוכה והחמירה את המדיניות שלה סביב פיקוח על תוכן. באוקטובר 2020, צוקרברג הצהיר כי החברה נוקטת בגישה אגרסיבית יותר כדי למנוע מידע שגוי שעלול להוביל לנזק פיזי. "אפילו התומכים הגדולים ביותר בחופש הביטוי לא מאמינים שיש לצעוק 'שריפה' בתיאטרון מלא," אמר אז.
הגישה החדשה מחזירה את מטא לעמדה המסורתית שלה, כשהיא מציבה
דגש על חופש הביטוי, גם במחיר של עלייה בתכנים בעייתיים. השינוי מעלה שאלות האם החברה עדיין מנסה לאזן בין חופש הביטוי לבין אחריות חברתית, או שהיא פשוט מנסה לחמוק מביקורת על הפיקוח הנוקשה שהפעילה בשנים האחרונות.
שאלות ותשובות על הצמצום בפיקוח על תוכן במטא
מה בעצם אומרת ההחלטה של מטא?
מטא מצמצמת את הפיקוח על תוכן, מה שאומר שהיא תתערב פחות במידע שגוי, פוסטים פוליטיים ותכנים שנויים במחלוקת.
איך זה ישפיע על משתמשי פייסבוק ואינסטגרם?
המשתמשים עשויים להיתקל ביותר תכנים שגויים או שנויים במחלוקת בפיד שלהם. מצד שני, צוקרברג מאמין שהמהלך יחזק את חופש הביטוי.
האם זה יפגע במותגים שמפרסמים בפלטפורמות של מטא?
אנליסטים מעריכים שהשפעה כלכלית ישירה על המותגים תהיה מוגבלת, מאחר שרובם לא יכולים להרשות לעצמם לוותר על הפרסום בפייסבוק ואינסטגרם.
מה הייתה המדיניות הקודמת של מטא?
במהלך מגפת הקורונה, מטא הגבירה את הפיקוח על תוכן כדי להילחם במידע שגוי שקשור לבריאות ולמגפה.
האם ההחלטה החדשה תשפיע על ההכנסות של מטא?
כרגע, לא נראה שהשינוי ישפיע על הכנסות החברה מפרסום, שהגיעו לשיא של 153 מיליארד דולר בשנה האחרונה.
האם תהיה תגובה מצד ממשלות?
ייתכן. בעבר, ממשלת ארה"ב ואחרות
הפעילו לחץ על מטא כדי להחמיר את הפיקוח על תוכן. ייתכן שהשינוי החדש יוביל לקריאות נוספות לרגולציה.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מה יהיו ההשלכות ארוכות הטווח של השינוי?
השינוי עשוי להגדיל את תחושת החופש בפלטפורמות, אך הוא גם עלול לפגוע באמון המשתמשים, במיוחד אם יתברר שמידע שגוי מתפשט במהירות
- 2.תמר 08/01/2025 16:27הגב לתגובה זומטה הלכו להינדוס תודעה שמאלני והפכו לצנזורים מגעילים. לא מעוניינת בחברות בכנסיה של הפרוגרס. סגרתי חשבון במטה עברתי לטויטר ואף פעם לא אחזור. הילדים לא נכנסים למטה מגיל 7
- 1.לא מגיב יותר בפייסבוקזה משטרת המחשבות זה שם (ל"ת)שי.ע 08/01/2025 09:49הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
