המכירות המקוונות בעולם כבר לא גדלות מרבעון לרבעון
המכירות המקוונות ברבעון הראשון של שנת 2005 הסתכמו ב-37 מיליארד דולר בצפון אמריקה, וזו הפעם הראשונה בה היקף המכירות ברבעון הראשון נמוך יותר מאשר ברבעון הרביעי שקדם להן, כך מצאו בחברת המחקר והייעוץ הבינלאומית פורסטר ריסרץ'.
בפורסטר מציינים כי עד לשנה הנוכחית, התרחשה באינטרנט תופעה ייחודית שאינה קיימת במכירות רגילות, בהן המכירות של הרבעון הראשון בכל שנה היו גבוהות יותר ממכירות הרבעון הרביעי, שקדם לו. השנה, זו הפעם הראשונה, נשברה המסורת - בעוד המכירות ברבעון הרביעי של שנת 2004 הסתכמו ב-40 מיליארד דולר, הודות למכירות מצוינות בתקופת החגים, הרי מכירות הרבעון הראשון של 2005 היו נמוכות יותר.
בפורסטר מציינים, כי עד לרבעון השני של שנת 2004, המכירות המקוונות באינטרנט גדלו בקצב תמידי מרבעון לרבעון, כאשר בכל פעם הצטרף גל חדש של צרכנים לרכישות המקוונות באינטרנט. אולם כיום, לאחר כ-10 שנים של רכישות מקוונות, קיימות שלוש מגמות הפועלות במקביל בתחום המכירות, ואשר גורמות למכירות המקוונות 'ליישר קו' ולהתנהג בדומה למכירות מסורתיות.
המגמה הראשונה היא שמספר בתי האב והלקוחות החדשים, המצטרפים מדי שנה לאלה הרוכשים באופן מקוון באינטרנט - הולך ופוחת, וימשיך לפחות בשנים הבאות. המגמה השנייה היא שכ-35% מאלה המבצעים רכישות מקוונות, עושים זאת במהלך יותר מארבע שנים. לפיכך, סביר שהם כבר העבירו חלק גדול מרכישותיהם לתחום המקוון, ונמוכים הסיכויים שהם יגדילו בצורה משמעותית את היקף הרכישות המקוונות שלהם, על חשבון רכישות אחרות.
מגמה שלישית ואחרונה היא שכ-20% מהצרכנים המבצעים רכישות מקוונות הם חדשים בתחום זה, ומבצעים רכישות מקוונות מזה פחות משנה. מאפיינים בולטים של קהל צרכנים חדש זה כוללים הכנסה ממוצעת נמוכה יותר למשק הבית, וכן בילוי מספר נמוך יותר של שעות בגלישה באינטרנט, לעומת צרכנים ותיקים יותר. לפיכך, צרכנים שכאלו רגישים יותר למצבה של הכלכלה, כגון העלייה במחירי הדלק, ולכן הם צפויים לצמצם את רכישותיהם בהתאם.
מחקרים שבוצעו בקרב צרכנים ובקרב משווקים, גילו כי רוב הצרכנים מחפשים באינטרנט נוחות ברכישת המוצרים ומחירים נמוכים. בפורסטר מציינים כי אחת המגמות הבולטות היא הצטרפותן של יותר ויותר נשים למעגל הרוכשים באינטרנט, בעוד בעבר רוב הרוכשים היו גברים. לאור זאת, בפורסטר מצפים כי בשנה הקרובה ניתן יהיה לראות עלייה במכירות בתחומים שהמאפיין העיקרי שלהן הוא העובדה שהם לרוב נרכשים בידי נשים, כגון מוצרי בריאות וטיפוח, וכן מוצרים לבית.
בפורסטר מעריכים כי המכירות המקוונות בשנת 2010 יגיעו להיקף של 331 מיליארד דולר, ואלו יהווה כ- 13 אחוז מכלל המכירות הקמעונאיות בצפון אמריקה, וזאת לעומת מכירות בהיקף של כ- 137 מיליארד דולר בשנת 2004, שהיוו 7 אחוז מכלל המכירות הקמעונאיות בשנת 2004.