אביחי שניר 2023
צילום: אביחי שניר

למה ישראל לא מצטיינת בפריון עבודה ואיך זה ישפיע על רמת החיים כאן?

רמת החיים בישראל לא תתקדם לקראת הרמה במדינות המפותחות, אלא תמשיך להישאר באותו מקום, או אפילו תלך אחורה. ואיך הפקקים בכבישים קשורים לזה? הנה כל הסיבות
ד"ר אביחי שניר | (4)

אחד המדדים המקרו-כלכליים החשובים ביותר הוא פריון העבודה. בדרך כלל מודדים אותו כתוצר שמייצר עובד אחד במשק במשך תקופת זמן נתונה. לעתים מסתכלים על פריון העבודה לשנה, לעתים על הפריון השעתי, אבל בכל מקרה, המטרה היא לנסות להבין עד כמה העובדים בכל מדינה יעילים יותר (או פחות) מהעובדים במדינות אחרות.

יעילות של עובדים יכולה לנבוע מכל מיני סיבות. חלקן, לא תלויות בכלל בעובדים, ויש מעט מאוד מה שניתן לעשות כדי לשנות את הדברים. לדוגמה, במדינה כמו נורבגיה שיש לה עתודות גדולות של נפט וגז, התוצר לעובד הוא גבוה לא בגלל שהעובדים מאוד מוכשרים, אלא בגלל שאנרגיה היא מוצר מבוקש.

חלק אחר, נובע מהעובדים ומסביבת העבודה שלהם. בין השאר, מה שמשפיע על הפריון זה נורמות של עבודה, זה השכלה, זה טכנולוגיה, וזה התשתיות שעומדות לרשות העובדים. עובד שמגיע לעבודה אחרי שעה וחצי שהוא עומד בפקק, עובד בדרך כלל פחות טוב מאחד שהגיע לעבודה אחרי חמש עשרה דקות.

במדד של פריון עבודה, ישראל לא מצטיינת. תרשים 1 מראה את התוצר לעובד בישראל ובארה"ב. אפשר לראות כי ב-30 השנים האחרונות, התוצר לעובד בישראל גדל. אבל הפערים בין ישראל לארה"ב לא הצטמצמו. למעשה, הם אפילו גדלו. כלומר, הגידול בפריון העבודה אצלנו, לא הדביק את הגידול בפריון העבודה בארה"ב. אפשר לטעון שחלק מהפערים הללו הם תוצאה של הטיות באמידה. אבל ההטיות באמידה לא מסבירות מדוע הפערים רק גדלים לאורך זמן.

תרשים 1: תמ

תרשים 1: תמ"ג לעובד, בדולרים (במחירי 2017). מקור: הבנק העולמי

זה חשוב, בגלל שהתוצר של מדינה יכול לגדול או בגלל שיש יותר עובדים, או בגלל שכל עובד מייצר (בממוצע) יותר. גידול בתוצר בגלל גידול בכמות העובדים אינו מוביל בדרך כלל לעלייה ברמת החיים. למעשה, אם כל עובד שמצטרף מייצר כמו אלו שהיו לפניו, אז רמת החיים תישאר, בגדול, ללא שינוי. שיפור ברמת החיים מגיע רק כאשר יש שיפור בתוצר הממוצע לעובד, מה שמוביל גם לעלייה בשכר הממוצע.

מה שמעניין זה איך תשפיע המלחמה על הפריון. ההשפעה הראשונית הייתה די ברורה: בהרבה מקומות, עובדים היו פחות מרוכזים מבדרך כלל. עובדים לא מרוכזים זה לא מתכון לפריון עבודה גבוה. במידה מסוימת ההשפעה הזאת נמשכת גם כעת, גם בגלל שלעובדים שחוזרים אחרי מילואים לוקח זמן לחזור לשגרה. אבל ההשפעה הישירה הזאת של המלחמה צפויה לדעוך ולהעלם בתוך זמן קצר יחסית.

קיראו עוד ב"בארץ"

הבעיה היותר משמעותית היא מה תעשה המלחמה להקצאת המשאבים במשק. ברור כי הממשלה תסיט תקציבים לטובת הבטחון. עוד לא ברור בכמה כסף מדובר, אבל סביר שבשנים הקרובות תקציב הבטחון יגדל בבין 1 ל-2 אחוזי תוצר. כלומר, מדובר על כ- 17-30 מיליארד שקל נוספים שיוקצו לביטחון. לצורך ההשוואה, תקציב משרד התחבורה ב- 2024 הוא כ-37 מיליארד שקל. כלומר, במקרה הטוב, הגידול בהוצאות הבטחון שקול יכול לממן לפחות כמחצית מהוצאות התחבורה השנתיות של מדינת ישראל.

את הגידול בהוצאות הבטחון הממשלה מתכוונת לממן, לפחות בחלקן, באמצעות העלאת מיסים. העלייה של 1% במע"מ שמתוכננת ל- 2025, למשל, צפויה להכניס לממשלה עוד כ- 7-8 מיליארד שקל בשנה. עוד מספר עליות מיסים קטנות יותר יגדילו גם הן את הכנסות הממשלה. אבל עדיין יישאר בור די גדול שיהיה צורך למלא באמצעות קיצוצים.

זה אומר שבשנים הקרובות, הממשלות יצטרכו להחליט ממה לקצץ. הסעיפים שבהם יהיה הכי קל לקצץ אלו התחייבויות עתידיות להשקעות. זה אומר שההשקעות בתחומי הבריאות, החינוך, והתחבורה, יהיו קטנות יותר, ובאופן משמעותי, מכפי שהן היו אמורות להיות בלי המלחמה.מכיוון שאלו בדיוק הסעיפים שמשפיעים הכי הרבה על יכולת הייצור של העובדים, כנראה שההשפעה של המלחמה על פריון העובדים בישראל תמשך עוד שנים קדימה.

זה אומר שהפער בין ישראל לארה"ב בפריון לעובד יגדל כנראה עוד קצת, מה שאומר שרמת החיים בישראל לא תתקדם לקראת הרמה במדינות המפותחות, אלא תמשיך להישאר באותו מקום, או אפילו (בהשוואה למדינות אחרות) ללכת קצת לאחור. זה גם אומר שתוכניות להקטין את שעות העבודה יפגשו את חומת המציאות: אפשר להקטין את שעות העבודה, אבל אם זה לא מגיע ביחד עם עלייה בפריון, המשמעות היא שהשכר, ורמת החיים, ירדו.

 

ד"ר אביחי שניר

המחלקה לכלכלה, אוניברסיטת בר-אילן

  

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    איך אניחנו ביחס למדינות אחרות, חוץ מארה"ב? (ל"ת)
    י.ג. 28/02/2024 16:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עולם שלישי, איזה כיף לנו (ל"ת)
    נני 28/02/2024 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כלכלן 28/02/2024 11:41
    הגב לתגובה זו
    מגפת הקוביד-19 הצילה את מדינת ישראל מאובדן תעשיית ההייטק שהוא קטר הצמיחה שלה, שסובל ממגמת זליגת מהנדסים לאירופה שעוקבה מהותית כתוצאה מהקוביד וסגירת השמים לטיסות ולבירוקטיית ההגירה בין מדינות... באירופה משלמים למהנדסים פחות שכר אבל איכות החיים שלהם גבוהה יותר... ובכך ״דחתה״ את ההתמוטטות שלה כמה שנים קדימה (אולי עד המגפה הבאה). הבעיה, אי אפשר לעבוד על העולם אינספור פעמים ובאיזשהו שלב העולם יבין שישראל איכשזהו יזמה את המגפה...
  • 1.
    תודה. (ל"ת)
    יוסי. 28/02/2024 10:30
    הגב לתגובה זו
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.