החל ממחר: בני 75+ יוכלו לנסוע חינם בתחבורה ציבורית

רפורמת "דרך שווה" יוצאת לדרך כבר ממחר ותושלם ב-1 באוגוסט
דור עצמון | (12)

רפורמת "דרך שווה" שהשיקה שרת התחבורה מרב מיכאלי מציגה מודל חדש לתשלום בתחבורה הציבורית תיכנס לתוקפה החל ממחר באמצעות אפליקציות Moovit ופנגו, והמשתמשים יוכלו להינות מהתעריפים החדשים ומההנחות שמביאה הרפורמה עוד לפני כניסתה הרשמית לתוקף ב-1 באוגוסט.

הרפורמה מבוססת על חיוב שוויוני לפי מרחקי נסיעה ומגדירה מחיר אחיד בכל שיטות התשלום - האפליקציות וכרטיס הרב-קו – ומבטלת את פערי התעריפים בין שתי השיטות. תעריפי הנסיעה הבודדת עתידים להיות אחידים - 5.5 שקל - באפליקציות וברב-קו, ויחושבו בהתאם למרחקי נסיעה קבועים מראש. כך, נוסעי התחבורה הציבורית יכולים לדעת כמה עולה כל נסיעה באמצעות כרטיס יומי רגיל, ללא הבדל באזור הנסיעה או שיטת התשלום (כרטיס הרב-קו / אפליקציות התשלום).

במסגרת הרפורמה לראשונה, בני ובנות 75+ נוסעים כאמור בחינם - על מנת להנות מההטבה יש לעדכן את פרופיל הנוסע ב-Moovit מאזרח ותיק לפרופיל "זהב-קו" (אזרחים ותיקים שמתחת לגיל 75 ממשיכים ליהנות מ-50% הנחה גם על נסיעות בודדות וגם על חופשי חודשי). בנוסף, ילדים ונוער בגילאי 5-18 יוכלו כעת לזכות בתעריף של כרטיס "חופשי חודשי  לנוער" ב-50% הנחה, כך שכרטיס "חופשי ארצי" בכל המדינה יעלה עבורם 112.5 ₪, וכרטיס "חופשי אזור 1" - 49.5 ₪.

גם ההנחה עבור אנשים עם מוגבלות וזכאי ביטוח לאומי המקבלים הבטחת הכנסה הורחבה מ-33% ל-50% הנחה לנסיעה. לסטודנטים, החוזים יישארו בתוקף גם לאחר כניסת "דרך שווה" כך שסטודנטים ימשיכו ליהנות מ-33% הנחה. במהלך שנה הבאה פרופיל "סטודנט מורחב" יכנס לתוקף גם באפליקציות.

התשלום באפליקציה מתבצע בסוף החודש, ובהתאם להרגלי השימוש של הנוסע זאת בניגוד לתשלום ברב-קו, גם לאחר הרפורמה, בו יש לטעון את כרטיס ולשלם מראש כדי ליהנות מהנחה על ריבוי נסיעות. אצל משתמשי האפליקציות,​ מחושבת אוטומטית בכל חודש העלות לנוסע שתשקף את סך הנסיעות שביצע באותו חודש בפועל, יחד עם ההנחה המרבית לה הוא זכאי, כך שהנוסע יחוייב בתעריף הזול ביותר עבורו והחיוב יורד מכרטיס האשראי בסוף החודש. בכל מקרה, עלות הנסיעות לא תעלה מעל גובה מחיר חופשי ארצי (225 שקל לכל החודש) וחופשי אזורי בפריפריה (99 שקל לכל החודש). יש לשים לב כי עלויות שילוב נסיעה ברכבת ישראל הינן שונות.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אזרח ותיק נכה 28/07/2022 13:34
    הגב לתגובה זו
    אתם פוגעים באוכלוסייה ממש לא בצדק.או כולם כל אזרח ותיק יקבל ולא העיקר לצאת לעשות תמונה לתקשורת בחייאת מה נסגר אצכם?
  • 8.
    עובדת 25/07/2022 11:25
    הגב לתגובה זו
    ואיפה התייחסות לאנשים עובדים? אתם רוצים לעודד אותם לנסיעה בתחבורה ציבורית במקום ברכב? כי לא רואים את זה בתכנית.. כמה בני 75 נוסעים באוטובוס??? הם נוסעים ככה שיש סכנת נפילה כל תחנה...
  • 7.
    לפרגן לא כואב ולא עולה כסף - תנסו (ל"ת)
    דנה 25/07/2022 09:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרון 25/07/2022 09:13
    הגב לתגובה זו
    יוציאו המבוגרים בתשלום לרופאים הפסיכיאטרים
  • 5.
    לרון 25/07/2022 09:11
    הגב לתגובה זו
    נתתם לבני 75 חינמיות יופי,בבוא מבקר למה שלא יציגו ת.ז וזהו???למה "לטרטר"?
  • משה 26/07/2022 02:46
    הגב לתגובה זו
    האפליקציה MOOVIT כבר מאושר הגיל לבני יותר מ75.מדוע צריך אישור חדש ושינוי הפרופיל? הרי לא נעשים צעירים יותר לאורך זמן
  • 4.
    יופי 25/07/2022 06:50
    הגב לתגובה זו
    בגיל הזה צריך רק נסיעה אחת בחינם
  • 3.
    למה לא הסברתי מה קורה עם נסיעה ברכבת? (ל"ת)
    אנונימי 25/07/2022 04:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שלמה 24/07/2022 22:14
    הגב לתגובה זו
    כמה כבר בני 75 פלוס נוסעים באוטובוס פשוט לעג לרש צריך להוריד את מחירי התח"צ ולעודד תחבורה ציבורית צרת (כן צרת ! ) תחבורה מנותקת
  • סבתא לאה 25/07/2022 13:51
    הגב לתגובה זו
    בגלל הדמנציה לא מסוגלים להבין את ההסבר בכתבה כיצד תתבצע נסיעת החינם
  • 1.
    הנחה בתחבורה 24/07/2022 22:03
    הגב לתגובה זו
    טמטום מוחלט.למה לא מגיל70?שעוד ניתן לעמוד על הרגליים
  • מוזרים 28/07/2022 13:31
    הגב לתגובה זו
    בכלליות גיל אזרח ותיק זה מ62 נשים.גברים מ67 אז לכל האזרחים ותיקים מגיע.דיי לאפליות בגילאים מה נסגר אתכם?איזה שיקול מטעה?
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".