יצירת דיור בר השגה: ממש לא מה שיפתור את בעיית הנדל"ן

שוק הנדל"ן משפיע על הקיטוב החברתי והכלכלי שלנו יותר משנדמה לנו. נדב בריח על האפשרויות לצמצום הפערים האלה
נדב בריח |

לשוק הנדל"ן השפעה גדולה ביותר על המצב החברתי והכלכלי העתידי של אדם. בשכונת עוני קטן משמעותית הסיכוי לתושבים להעניק לילדיהם עתיד טוב וכך להיפך בשכונות מעורבות.

בשנת 2010, שוק הנדל"ן במדינת ישראל יוצר, ללא ספק, קיטוב חברתי אשר מרחיק יותר ויותר בין שכבות אוכלוסיה שונות ויובהר כי, שוק הדיור הוא מרכיב משמעותי ביותר בתופעה זו.

מהותה של התכנית הממשלתית הינה הקצאה של דיור בר השגה (פרויקטים אשר יכללו יחידת אחוז מסוים של דיור למגורים, המיועדת למכירה או להשכרה אשר במחירה מובאים בחשבון צרכים חברתיים ומצבו הכלכלי של הקונה או השוכר).

הזכאות לדיור בדירות אלו תיבחן על פי מבחן הכנסה, או אמות מידה נוספות הממשלה. מטרתה של התכנית הממשלתית לדיור בר השגה הינה, ליתן מענה לבעיית הקיטוב החברתי וכן, מתן האפשרות לקורת גג בקרב קהל הרוכשים מהמעמד הכלכלי הבינוני-נמוך.

מדוע דיור בר השגה במצב הדברים הנוכחי לא נותן מענה לטווח הארוך ולא יביאו לפיתרון לבעיית הדיור הקיימת

ראשית, קיים חשש כי משקי בית אלו אינם יכולים לעמוד בעלויות הדיור ועלול להיווצר מצב בו הנ"ל מנסים בכל מחיר לשמור על הדירה, גם על חשבון ויתור על צרכים אחרים. לכן, חשוב לשים לב להתאמת המוצר - קרי דיור בר השגה שעלות התחזוקה שלו מתאימה לקהל היעד שלו.

שנית, השיקולים החברתיים לא מוטמעים כלל שהליכי התכנון. בשוק הנדל"ן משווקות כיום בעיקר דירות גדולות.

המפתיע הוא שהנ"ל הינו בעידוד הרשויות התכנון המקומיות (כדוגמת הוד השרון, נתניה ועוד רבות וטובות) שמבקשות למשוך אליהן אוכלוסייה אמידה בלבד ובכך - חוסמת אפשרות של רבים לרכוש דיור.

מעבר לכך, בפועל, קבוצות האוכלוסייה שמנסות לקדם את הרעיון של דיור בר השגה איננה האוכלוסייה אליה "התכוון המשורר" והן לא שונות בהרבה מקבוצות הרכישה שאנחנו כל כך מכירים.

מדובר בקבוצות שמבקשות שהמחיר יהיה יותר זול

לא מדובר על הרצון לשילוב אוכלוסיות וצמצום פערים - המטרה המובהקת של דיור בר השגה ברובו, הוא אך ורק קניית דירה בזול.

לדעתי, הפתרון הנכון יותר איננו מצוי דווקא במנגנון הדיור בר השגה אלא - הפתרון הינו, בהגברה משמעותית של קצב שיווק המגרשים המיועדים לבנייה, ומכרזים לפי שיטת מחיר למשתכן תוך הטמעת השיקולים החברתיים בכל שלב בהליכי תכנון ובנייה.

הכותב הוא נדב בריח, סמנכ"ל חברת נווה העיר ייזום ושיווק פרויקטים.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אפליקציית egg של אגד. קרדיט: רשתות חברתיותאפליקציית egg של אגד. קרדיט: רשתות חברתיות

אגד משיקה את egg, אפליקציית תחבורה ציבורית ללא פרסומות

קבוצת אגד, השיקה אפליקציית ניווט חדשה תחת השם "Egg", עם חוויית משתמש נטולת פרסומות לחלוטין, בתקופה שבה השוק נשלט על ידי אפליקציות מסחריות עתירות פרסומות כמו Moovit

רן קידר |
נושאים בכתבה אגד

קבוצת אגד השיקה אפליקציית ניווט חדשה תחת השם "egg" , שמבטיחה חוויית שימוש נטולת פרסומות לחלוטין. המהלך מתפרש כמהלך אסטרטגי משמעותי בעולם התחבורה החכמה, בתקופה שבה השוק נשלט על ידי אפליקציות מסחריות עתירות פרסומות כמו מוביט.

אפליקציית egg מתיימרת להציע לא רק חוויה חלקה אלא גם פתרון שלם למשתמשי התחבורה הציבורית מכל הסוגים – אוטובוסים של כלל החברות, רכבת ישראל, הרכבות הקלות, הכרמלית, קורקינטים ואופניים שיתופיים. האפליקציה כוללת מידע בזמן אמת, ניווט חי, הצגת מחירי נסיעה, תיקוף דיגיטלי ותשלום, הזמנת כרטיסים מראש ועוד. כל זאת תוך שמירה על ממשק נקי, ללא הסחות דעת פרסומיות או דרישות למעקב אחר משתמשים. בנוסף, נוסעי קווי אגד יקבלו שירותים נוספים, ביניהם הזמנת כרטיסים והבטחת מקום לנסיעות לאילת, שירות חדש לדיווח ואיתור אבדות וכן מוקד שירות לקוחות משולב המאפשר פנייה ישירה בכל נושא - מתקלות ועד הצעות שיפור.

מנכ"ל קבוצת אגד, גלעד ריקלין, אמר: "אחרי שנים של פרסומות בלתי נגמרות - אגד משנה את כללי המשחק. אנחנו גאים להיות קבוצת התחבורה הציבורית הראשונה בישראל שמשיקה אפליקציה שמאפשרת לכלל נוסעי התחבורה הציבורית לתכנן מסלול נסיעה, להטעין רב קו, לתקף נסיעה, להזמין כרטיסים ולפנות לשירות הלקוחות - וכל זאת ללא פרסומות". ריקלין הוסיף: "'egg' מסמנת את סוף עידן הפרסומות בתחבורה הציבורית ומציבה סטנדרט חדש של חוויית נסיעה - פשוטה, מדויקת ונקייה מהסחות דעת. המטרה שלנו ברורה - לאפשר לנוסעים להגיע ליעד בקלות וביעילות, ולהוביל את התחבורה הציבורית לעידן חדש".

משנה את הכללים?

על פניו, זוהי אפליקציה שיכולה להתחרות ישירות ולהדיח את Moovit, האפליקציה הדומיננטית בישראל ובעולם. אמנם מוביט מציעה פונקציונליות רחבה אך סובלת מפרסומות רבות, הסחות דעת ופופ־אפים שעלולים לפגוע בחוויית המשתמש. במקביל, HopOn הישראלית מציעה שירותים דומים באפליקציה שפותחה לטובת מפעילים שונים, אך כוללת פרסומות ולעיתים מגבלות תפקודיות. "Egg", שנבנתה למעשה כווייט לייבל על הפלטפורמה של HopOn, מציעה את אותו בסיס טכנולוגי,  אך בגרסה סטרילית, ממוקדת ואינטגרטיבית יותר עבור המשתמש. 

השאלה שנותרת פתוחה היא איכות האלגוריתם שמאחורי האפליקציה: האם היא יודעת לבחור את המסלול המהיר ביותר? האם היא מתעדפת מסלולים עם פחות הליכה או החלפות? אלו פרמטרים קריטיים עבור נוסעים יומיומיים - והם יקבעו אם "Egg" תוכל באמת להתחרות באפליקציות הוותיקות.