דירוג יפעת: יהושע TBWA צומח, ראובני פרידן ו-JWT צונחים, במקאן לא מביטים לאחור; והסלולר? מחוץ ל-10 הגדולים

שמעוני פינקלשטיין במקום 13 עם זינוק של 48%. ענבר-מרחב-שקד מזנקים ב-70%. שטראוס המפרסמת המובילה. שברולט נתנה לקבוצת פובליסיס את ההובלה בקטגוריית הרכב
משה בנימין |

החציון הראשון של שנת 2010 נמצא מאחרינו וזה הרגע לסיכומים. מי הם משרדי הפרסום שהגדילו את כוחם, מי נחלשו ומי הם המותגים שניערו סופית את אבק המיתון ובולטים בהוצאה לפרסום.

יפעת בקרת פרסום מקבוצת 'יפעת', מפרסמת את דירוג ענף הפרסום במחירים ריאליים בשקלים לסיכום המחצית הראשונה של 2010.

הסלולר מתכווץ, הבנקים מתחרים ומגדילים תקציבים

רשתות השיווק שומרות על כוחן בראש טבלת קטגוריית הפרסום; הבנקים הופכים להיות תחרותיים ומגדילים תקציב פרסום בכ-24%, קטגוריית הסלולר מצמצמת שליש מההוצאה לפרסום, רשתות האופנה המקומיות מגדילות את תקציב הפרסום בכ-60% עקב כניסת רשתות בינלאומיות ואילו קטגוריית המזגנים מתקררת ואינה נכנסת ל-20 הגדולים.

קטגוריית רשתות השיווק ממשיכה להיות הבולטת בחציון ולהוביל בראש הטבלה עם גידול של 10% בהוצאות הפרסום. המפרסמים הגדולים בקטגוריה היו סופר-פארם ושופרסל שהגדילו את תקציב הפרסום שלהם ב-15% ובמקום השלישי, קו-אופ הריבוע הכחול שהקטינה את תקציב הפרסום שלה בכ-12%. סופר-פארם בלטה באמצעות באומן בר ריבנאי עם 'סאמר-סייל' ו'ביוטי סיטי' שכללו אלפי מוצרים במבצע ואף השיקה לאחרונה את 'סאמר-דאנס' בכיכובו של הרקדן עידו תדמור.

נציין כי סופר-פארם היא המפרסמת השנייה בגודלה בישראל החציון עם פער יחסית קטן מקבוצת שטראוס המובילה את טבלת המפרסמים. שופרסל דיל ומגה בול מנהלות ביניהם בחציון זה מלחמת חורמה ומעלות קמפיינים הכוללים השוואת מחירים בסניפי הפריפריה השונים. מגה בול משתמשת בפרזנטור אברי גלעד השולח קונות לבדוק סלי קנייה זהים ואילו שופרסל דיל מגבה את פרסומותיה ל'כסף שלך שווה יותר' בסקרים וציטוט מתוך כתבות עיתונות השוואתיות שהתפרסמו.

המשביר החדש לצרכן הממוקם רביעי בקטגוריית רשתות השיווק מאמץ החציון את 'משפחת איצקוביץ' מהסדרה רמזור כפרזנטורים ומגדיל ב-8% את תקציב הפרסום שלו. ניו-פארם הממוקמת חמישית בקטגוריה עם גידול של כ-30% בתקציב הפרסום, נכנסת באמצעות מקאן אריקסון חזק לעולמות ההארד סייל אך עדיין קטנה משמעותית בתקציב הפרסום שלה, מהמתחרה סופר פארם.

קבוצת פובליסיס מובילה בקטגוריית הרכב עם מותג שברולט

קטגוריית הרכב הפרטי עולה אל המקום השני החציון, כאשר המותג המוביל הוא שברולט המפרסמים בעיקר את דגם קרוז והמאליבו באמצעות פובליסיס/גלר נסיס.

טויוטה ממוקמת במקום השני עם פרסום בולט לקורולה החדשה באמצעות יהושע TBWA ואילו רנו ממוקמת במקום השלישי תחת הסלוגן שיעמוד למבחן 'לא רואה מוסך'. רנו מפרסמים באמצעות גליקמן נטלר סמסונוב בכיכובו של הפרזנטור עידו רוזנבלום מ'מונית הכסף', מפרסמים באופן לא שגרתי 'בישראלית' בגובה העיניים ומבליטים את תכונות ויתרונות הרכב, ולא משתמשים בפרסומות המיובאות מחו"ל.

רשתות החשמל ממוקמות במקום השלישי עם גידול של כ-25% שחלק גדול ממנו נובע מהמונדיאל. החציון היה ללא ספק מוקדש לפרסום מכשירי טלוויזיה עם סיילים רבים של א.ל.מ שהוביל את הפרסום בקטגוריה באמצעות רגב קויצקי, מחסני חשמל, שקם אלקטריק עם חגיגת שידרוגים באמצעות אדלר חומסקי ורשבסקי, BIG BOX עם 'מבצעים כובשים למונדיאל' באמצעות פובליסיס/גלר נסיס ועולם הקולנוע עם 'חגיגת מונדיאל' באמצעות פרסום אברהם.

קטגורייה הבנקים שהפכה להיות תחרותית במיוחד בשנה האחרונה מראה גידול כ-24%. בנק דיסקונט דומיננטי מאוד החציון עם מהלך "מפתח דיסקונט" באמצעות יהושע TBWA שגורם לו להכפיל פי 9! את תקציב הפרסום שלו לעומת חציון ראשון אשתקד. בנק לאומי ממוקד במקום השני בקטגוריה באמצעות מקאן אריקסון עם לאומי DIGITAL.

במקום השלישי בקטגוריה ממוקם בנק המזרחי טפחות אשר המשיך לפרסם באמצעות 'דביר' את קמפיין המעבר בין הבנקים ואת מסלול LIVE , שילוב בין טכנולוגיה לבין בנקאי אישי.

קטגוריית הסלולר הממוקמת באופן מסורתי במקום השני, חולקת עם הבנקים החציון את המקום הרביעי בטבלה תוך כדי שהיא מפחיתה בשליש את הוצאות הפרסום שלה. באופן תקדימי אף חברת סלולר אינה נכנסת לטבלת עשרת המפרסמים הגדולים.

H&M וגאפ הבינלאומיות מזעזעות את קטגוריית הביגוד עם כניסתן לישראל וגורמת למפרסמים המקומיים להגדיל בכ-60% את תקציב הפרסום שלהם. אופנת קסטרו היא המפרסמת הגדולה בקטגוריה באמצעות ראובני פרידן עם קמפיין ויזואלי מרשים תחת הסלוגן WE ARE THE PEOPLE OF THE CITY/

המפרסמת הגדולה בישראל - עדיין שטראוס

קבוצת שטראוס ממשיכה להיות המפרסמת הגדולה בישראל למרות שלא הגדילה את תקציב הפרסום שלה החציון. שטראוס בולטת עם קמפיין דנונה באמצעות שלמור אבנון עמיחי ובכיכובם של ה-VOCA PEOPLE. מותגים נוספים שמפרסמת שטראוס הם תפוצ'יפס, מגנום גולד, מסטיק מאסט אקסטרה-ג'וסי. סופר פארם במקום השני עם הוצאה לפרסום של כמעט 53 מיליון שקלים.

קבוצת אסם ופרוקטר אנד גמבל ממוקמת במקום השלישי והרביעי בהתאמה כאשר כל אחת מהן מכפילה את תקציב הפרסום שלה החציון. אסם מפרסמת את דגני הבוקר של נסטלה פיטנס בכיכובה של ענת הראל וליטל שוורץ ואת נס קפה טסטר צ'וייס באמצעות מקאן אריקסון.

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "המפרסם הצומח ביותר החציון הוא בנק דיסקונט שיוצא במהלך "מפתח דיסקונט" באמצעות יהושע TBWA. המהלך הפרסומי המאסיבי של המסלול החדש והיחודי הינו חוצה מדיות ומגובה בהשקעה פרסומית של כ-25 מיליון שקל".

גם HOT נמצא בין המפרסמים הבולטים החציון באמצעות קמפיין 'הבורר' המציג את מסלול הטריפל של החברה. הקמפיין שנוצר על ידי באומן בר ריבנאי, קיבל חשיפה תקשורתית גבוהה במדיה החברתית והיה נושא לשיחות רבות ברשת".

מותגים: סופר פארם מוביל; yes צומחת ב-12%

סופר-פארם ממשיך להיות המותג המוביל גם בחציון ראשון 2010 עם פרסום שלל מבצעים ממותגים בכל המדיות.

yes ממוקמת במקום השני עם גידול של כ-12% בהוצאה לפרסום. שני המהלכים הפרסומיים הבולטים של החברה היו סדרות חורף 2010 ו-yes MAX TOTAL באמצעות מקאן אריקסון.

פלאפון שהשיקה רשת חדשה בחציון המקביל אשתקד, מפחיתה באופן טבעי החציון את הוצאות הפרסום שלה ב-30% ובולטת עם HIGH SPEED GSM+, עד 15 מגה באמצעות אדלר חומסקי וורשבסקי.

יעקובי מוסיף: "מותגי הסלולר שבחציון הראשון של 2009 היו ממוקמים במקום 2-4, מפוזרים בעשירייה הראשונה ואינם מרכזים עוצמה פרסומית כבעבר. פלאפון שהשיקה רשת חדשה ב-2009 מנמיכה ווליום פרסומי השנה, פרטנר עדיין מתייצבת לאחר החלפת הבעלים וסלקום כנראה מיישרת קו עם הוצאות הפרסום הקטנות של שני המתחרים".

דירוג המשרדים: יהושע TBWA צומח ב-70%, ראובני פרידן ו-JWT צונחים

מקאן אריקסון ממשיך להוביל את הטבלה ואף מראה גידול מרשים של כ-20% בזכות התחלת העבודה עם שירותי בריאות כללית, השקת קו המוצרים החדש של תנובה, השקת ה-VOD של yes, הגידול בתקציב הפרסום של מוצרי נסטלה ועוד.

אדלר חומסקי ממוקם במקום השני עם קיטון של כ-11% בתקציב הפרסום. המשרד שהשיק בחציון הראשון של 2009 את הרשת החדשה של פלאפון, הלוטו החדש, טורנדו אינוורטר ועוד, אינו מצליח להגיע החציון לאותו מחזור פעילות, אך שומר על המקום השני המכובד בטבלה.

באומן בר ריבנאי ממוקם במקום השלישי עם גידול מרשים של כ-29% עקב פעילות אינטנסיבית עם סופר-פארם, HOT, פלאפון, בנק לאומי למשכנתאות ועוד.

20 המשרדים המובילים בארץ - החציון הראשון של 2010

נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "מקאן אריקסון חוזר לצמיחה דו ספרתית מרשימה, אדלר חומסקי וורשבסקי חווה "תיקון" לאחר חציון ראשון פנומנלי בניגוד למגמה בשנת 2009, ואילו באומן בר ריבנאי מציג חציון קריאטיבי ומסחרי מרשים".

שלמור אבנון עמיחי שזכה לאחרונה בפרסים רבים בקאן היוקרתי, ממוקם במקום הרביעי עם גידול של כ-7% ובולט עם השקת אתר ההטבות של ישראכרט, קמפיינים משעשעים לביטוח ישיר בכיכובם של זמרי פנתאון ישראלים ועוד. גיתם סוגר את החמישייה עם גידול של 15% ושיפור דרמטי ביכולות האינטרנט של המשרד שהוטמעו לפני כשנתיים בפעילותו הכללית, במיוחד בפעילות עם שופרסל, HP ו-013.

יהושע TBWA מתברג במקום השישי עם גידול חסר תקדים ביחס למשרדי עשירייה של כמעט 70%. יהושע גדל בזכות 'מפתח דיסקונט', גבינה לבנה של מולר, קבלת תקציב טרה, ביטוח הבריאות והמשכנתא של מגדל, טויוטה קורולה החדשה ועוד.

גלר נסיס פובליסיס המאוחד מוצג לראשונה בחציון פעילות מלא ומתמקם במקום השביעי המכובד עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-100 מליון שקל. את הטבלה סוגרים ראובני פרידן ו-JWT עם קיטון של כ-17% בתקציב הפרסום שלהם.

יעקובי מוסיף: "המשרדים הבולטים בעשירייה השניה הם שמעוני פינקלשטיין הממוקם במקום ה-13 עם גידול של כ-48% בתקציב הפרסום. התקציבים הבולטים של שמעוני הם גינדי, LG, סוזוקי, וויליפוד ועוד. עוד נציין את ענבר מרחב שקד ו-GPS שנכנסים לעשרים הגדולים עם גידול של למעלה מ-70%, ורות שיטרית ששומרת על כוחה ואף מצליחה להגדיל את תקציב משרדה בכ-30%".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה