ניתוח קמפיין: הפרסומת של אורנג' - האם חופשי זה חינם?
טרויה עמדה מבוצרת במשך עשרות שנים מול ניסיונות חוזרים ונישנים לפרוץ את חומותיה עד שמעדה בשל חולשתה לחנופה. החומות שהיו בלתי חדירות פתחו שעריהן בפני מתנת פיוס בדמות סוס עץ ענק. חיילי האויב שהסתתרו בתוכו פתחו בלילה את שערי העיר לשאר צבאו, והשאר ידוע. דברים שנראים טוב מדי מעוררים חשד שהינם בעצם סוס טרויאני.
אורנג' עלתה ביום חמישי בקמפיין חולש אמצעי מדיה תחת הכותרת orangefree. הקמפיין מציג מגוון טיפוסים אוניברסאליים, כדרכה של אורנג', שמספרים לנו שהם שמחים, חברותיים, יפים, מיוחדים וחופשיים. והם אורנג'.
הקריין סוגר את הסרט ומציע לדבר חופשי עם שלשה מיליון לקוחות אורנג', ומוסיף, "והכול – חופשי מהתחייבות".
כמו כל הקמפיינים של אורנג' המותג משדר אופוריה ושאננות כאילו כלו כל הבעיות מעל פני כדור הארץ או שמא מדובר בכוכב אחר? צמרמורת של חשד חלפה את עמוד השדרה שלי. איפה פה הקאצ'? איפה הסוס הטרויאני והאם אותקף בשנתי על ידי החיילים המסתתרים היטב בתוכו?
ההבטחה לדבר חופשי בלי התחייבות היא הצהרה חזקה שדורכת על כל יבלות העבר ומרימה את אבק הקרבות העתיקים שהתנהלו בין שלשת המפעילים בתחילת האלף.
האם חופשי זה חינם? בלי הגבלה? האם חופשי זה fixed price? ואם כן הרי שמדובר במכסה מוגבלת (ולא חופשית) של דקות, ואז מה קורה כשאני חורג מהמכסה? האם "עם לקוחות אורנג'" פירושו "יחד איתם בהוויה" או שהכוונה היא שרק כאשר אני מדבר עם לקוח אורנג' אני נהנה מהצ'ופר?
ומה פירוש 'בלי התחייבות'? אני גם ככה מסובכת בנישואין קתוליים עם אורנג' על בסיס מכשירים, מחשב ומודם סלולארי שאני מחויבת לשלם עליהם במשך שנים רבות קדימה? אני מותרת לכל מפעיל? או שמא אורנג' לא מחויבת כלפי לקוחותיה? כלומר – מבטיחים אבל לא מתחייבים לקיים?
הפרסומת משתמעת לפנים רבות ובאופן כללי נשמעת too good to be true. היא מאלצת אותך לבצע פעולה נוספת כדי לברר את המידע הזה ולגלות שחופשי זה אכן מסלול שבו אתה רוכש בנק דקות של זמן אוויר, גלישה ו-sms כלומר ההיפך מחופשי.
יתכן שתגלה שתוכל לחסוך יותר כסף, יתכן שתגלה שמערכת יחסי ההתחשבנות עם אורנג' הופכת יותר שקופה ופחות אפלולית מקודמתה, יתכן שמדובר בעידן חדש ובמהפכה שלא תרד משולחן הדיונים הציבורי. אבל בין זה ובין להיות 'חופשי בלי התחייבות' נראה שיש קילומטרים.
ובכל זאת, אורנג' הוא המותג החביב מבין שלשת המפעילים. אנחנו רוכשים לו כבוד ונותנים בו אמון. הוא נחשב ליותר חייכני, יותר אנושי, יותר שירותי ויותר אוניברסאלי לאורך כל שנות חייו. או כפי שהוא נוטה לציין מדי 10 שנים – הוא חברותי, הוגן, יפה, אישי וחופשי. ערכים שהופיעו בסוף שנות ה 90' על שלטי חוצות וחוזרים ומככבים בסרטון החדש שעלה בסוף השבוע.
הציבור מייחס לכל מפעיל ומפעיל תכונות אותם ספחו במהלך שנות חייהם. סלקום תמיד ישב על משבצת ההוויה הישראלית וסיפק תועלות "בגובה העיניים" למשפחה הישראלית ולצעירים הישראלים כקבוצת יעד אסטרטגית. פלאפון שינה את הטריטוריה הבעייתית שלו שקשה היה להגדיר אותה, לטריטוריה שקוראת לעצמה "עולם אחר".
פלאפון כבר הגיבה את תגובתה ל-orangefree באמצעות מוצר הקרוי "פלאפון חופשי +" שמראה איך יש דברים טובים שאפשר לקבל חינם ומציע יותר דקות מאורנג' במסלול החופשי (3000) אך לא אומר מילה על התחייבויות.. המטאפורה של פלאפון הוא סבא שמוסיף סוכר וורוד לעננים שיוצא מתוך אגזוז של מטוס קל בעולם הדמיוני והופך את העננים לצמר גפן מתוק.
נראה שהמלחמה תתנהל על שני צירים: ציר חבילת הדקות וציר ה"התחייבות", דהיינו שחרור הלקוח בלי קנסות במידה שירצה בכך ממסלולי הבחירה שלו.
ההצהרה של אורנג' היא קריאת קרב מאד חזקה ומאד מחייבת, ודווקא בגלל שהיא עטופה במתקתקות שאין כמוה, היא מעוררת קנאה והשתאות. איך אפשר לצאת למלחמה חדשה עם חיוך רחב, ומבע פנים נאיבי. זמן רב לא ראיתי תחפושת כל כך תמימה למכת מחץ כה חזקה. סוס טרויאני כבר אמרנו?
חובת ההוכחה על אורנג' ויש סיכוי שהיא תעמוד מאחורי זה כפי שהניסיון מלמד.

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
