אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל
דעה

בנק ישראל טעה כשהחליט להמתין עם הפחתת הריבית

האסטרטגיה של בנק ישראל לא לעשות כלום במשך שנה, לבוא בביקורת לכולם ולקשור לעצמו כתרים שגויה ביסודה
br="" />

יוסי פרנק | (34)

כהרגלו בקודש בחר בנק ישראל אתמול שלא להפתיע וכפי שסברו רב הכלכלנים, הותיר את הריבית ללא שינוי. הקשבתי קשב רב לראיונותיו בתקשורת אתמול ובסך הכל די נדהמתי. בנק ישראל החל את שנת 2025 בדיוק כמו שפעל ב 2024- לא לעשות כלום בעניין הריבית, בשוק המט"ח ובטיפול בבנקים, לבוא בטענות כלפי כולם( עם חלקן אני מסכים דרך אגב אבל זה לא העניין) ולקשור לעצמו כתרים על תוצאות שהקשר שלו אליהן שולי בהחלט, אם בכלל.


השיא היה כשהנגיד טען באחד הראיונות כי פרמיית הסיכון של מדינת ישראל ירדה בזכות בנק ישראל. עד הראיון אתמול האמנתי, כמו מרבית השחקנים בשווקים העולמיים, כי פרמיית הסיכון של מדינת ישראל ירדה עקב התמורות הדרמטיות שחלו לאחרונה בשכונה המסוכנת שנקראת המזרח התיכון. המערכה בעזה מול החמאס שמוכרע, החלשה משמעותית של יכולות החיזבאללה, ירידה בתפיסת האיום האיראני וכמובן ההפתעה הגדולה בסוריה. זה מה שהביא לירידה בפרמיית הסיכון. כשחברות הדירוג יעלו בחזרה את הדירוג של מדינת ישראל, אז נדע שזה בעקבות מאמצי הבנק והממשלה להוכיח כי הם מתנהלים באחריות.


הפעם האחרונה בה נקט בנק ישראל בצעד אקטיבי הייתה בתחילת המלחמה, כאשר הכריז על תכנית למכירת חלק מיתרות המט"ח על מנת לבלום את היחלשות השקל. על הטעות ההיסטורית שלו ביישום התכנית( המיר רק כ-8 מיליארד דולר) הרחבתי כאן בראיון האחרון עמי. גם כאן ניסו בבנק ישראל לקשור לעצמם כתרים אולם המציאות הייתה שונה. בפועל מי שהחל למכור דולרים היו השחקנים הזרים, בנק ישראל רק הצטרף למגמה והמוסדיים החריפו אותה.



יוסי פרנק
יוסי פרנק - קרדיט: ביזפורטל



מאז ועד היום נוקט בנק ישראל באסטרטגיה שגויה לטעמי של "שב ואל תעשה". בשוק המט"ח הוא לא עשה דבר למרות שעיקר הפעילות בשנה שעברה הייתה ספקולטיבית ותרמה לא מעט לעליות המחירים ולעליית מדרגה באינפלציה, מה שבסופו של דבר כבל את ידיו בעניין הפחתת הריבית. מול הבנקים לא עשה מספיק והציבור משלם מחיר כבד. אולם ההחלטה שלא להתחיל בתהליך הפחתת הריבית ובעיקר הסיבות שהובילו להחלטה להמשיך לשבת ולא לעשות מעלות לא מעט סימני שאלה.


לא צריך להיות מומחה גדול על מנת להבין שעליית המע"מ ועליות המחירים הצפויות בחשמל ובמים( למרות ששיעורי העלייה קטנו ביחס לתכנית המקורית) יתרמו במידת מה לעליית שיעור האינפלציה בתחילת השנה. האם זה מה שצריך לתרום להחלטה ? ממש לא. די ברור גם שמרכיב מאד משמעותי באינפלציה הוא מה שמכונה אינפלציה מצד ההיצע ולא אינפלציה מצד הביקוש( שזה מה שגורם לפריצה אינפלציונית ממנה יש לחשוש). האם במצב הנוכחי אליו נקלעו מרבית תושבי מדינת ישראל, יש יותר סיכון שהם ירוצו לקנות עקב הפחתת הריבית, או שסביר יותר לחשוב שעקב עליות המחירים והגזירות הכלכליות שהוטלו על הציבור, הוא דווקא יהדק את הכיס ויצרוך פחות ? לטעמי התשובה די ברורה ועל כן החשש של בנק ישראל שנובע מ"אינפלציופוביה" מוגזם ואינו במקומו. אני חושב שהשיקול להקדים את תהליך ההפחתה שכבר צובר תאוצה ברוב המדינות ולהקל בכך על הציבור הנאנק תחת עול החובות והגזירות, היה צריך להיות המכריע כאן.


אני מניח שיש גם שיקולים נוספים ושבנק ישראל מחזיק בנתונים שחסרים לנו. אני מצדיק לגמרי את הביקורת לגבי פריצת התקציבים המופקרת, משרדים מיותרים, תקציבים המיועדים לנושאים שאינם מחוללי צמיחה וכמובן המהפכה המשפטית. לכל אלו אין מקום בתקופה כה סבוכה למדינת ישראל וטוב עשה נגיד בנק ישראל שהתריע פעם נוספת. אבל מה אתך ? לא הגיע הזמן לשנות אסטרטגיה ולהיות יותר אקטיבי ? לטעמי מזמן היה צריך להיות. אי אפשר לבוא בטענות לכולם, לא לעשות כלום ולהצטנף תחת המעיל החמים של שמרנות וזהירות. זה הזמן לגלות יוזמה ולהיות יותר אקטיבי. הפחתת הריבית ועוד לפני כן הקטנת היקף יתרות המט"ח היו מציבים את מדינת ישראל בעמדת זינוק הרבה יותר טובה לקראת שנת 2025 המאתגרת.

קיראו עוד ב"בארץ"


הכותב הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים


החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.


תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 28.
    יובל 08/01/2025 09:59
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה משתוללת הנדלן בועה 90 אלף ירדו מהארץ. מחירים מופרזים בהכל. צריך ריבית 6% לרסן את כולם!
  • 27.
    יוסי 08/01/2025 09:28
    הגב לתגובה זו
    כבבנק ישראל מסתכלים על הגרוש לא למדו כלכלה כנראההיו לומדים כשמעלים את המס ההכנסות ממסים דווקא יורדות ודווקא כשמורידים מסים ההכנסות ממסים עולות.שיעור ראשון בכלכלה כיתה אהעיקר בנק ישראל פוליטיקאי קטן מדבר על כל מיני נושאים שבאחריות הממשלה מה איתך בנק ישראל הכל כלום חוץ מפוליטיקה
  • 26.
    זרובבל 08/01/2025 08:54
    הגב לתגובה זו
    זה לא מגיע מביקושים אלא מהגזרות הפחתה של הריבית יותר מממתבקשת!
  • 25.
    מקס 08/01/2025 06:44
    הגב לתגובה זו
    עליו יש אחריות אליך אין שום דבר אתה יכול לרשום כול דבר ולהישאר בחיים.
  • מדובר באיש שיווק לשעבר (ל"ת)
    רונן 08/01/2025 13:17
    הגב לתגובה זו
  • הוא מושקע בנדלן... (ל"ת)
    אני 08/01/2025 08:02
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    אזרח32 08/01/2025 00:41
    הגב לתגובה זו
    זה יוצר לאורך זמן יותר נזק מתועלת. הכותב כנראה אינטרסנט.
  • 23.
    למה 07/01/2025 23:22
    הגב לתגובה זו
    ממתין להעלאה של הריבית. לא מבין למה צריך להוריד
  • 22.
    דני כהן 07/01/2025 22:09
    הגב לתגובה זו
    ההחלטה לא להוריד את הריבית אחרי שפרמיית הסיכון צנחה והריבית בכל העולם ירדה כבר 3 פעמים פשוט תמוהה ומנותקת מהמציאות ובעיקר מעלה שאלות רבות..
  • מה הקשר קל לזרוק סיסמאות (ל"ת)
    ל 07/01/2025 23:15
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    אנונימי 07/01/2025 21:57
    הגב לתגובה זו
    לדעתי אתה מדבר מפוזיציה
  • 20.
    הצבר היהודי 07/01/2025 21:24
    הגב לתגובה זו
    הונה את העם ואת הממשלה שחכמה היא לא.מדינת ישראל חזקה בזכות העם שלוחם ועובד ומתפלל.כסף יש ממדינות אוהדות שישראל היא בגודל עיר אצלם...נושאת מטוסים עולה לתחזק יותר מכל צהל.אז אל תעבדו עלינו נגיד מגיד הבלים.כי העם קורס ואתה חוגג בשכר עתק .
  • כשהוא הוריד ריבית ל0% חגגת אה (ל"ת)
    יוני 08/01/2025 10:00
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    הולצי 07/01/2025 21:02
    הגב לתגובה זו
    פותח חזית עם הנגיד היחיד השקול בצמרת. רק שכחת דבר אחד עד שהדולר הגיע ל4.08 אף אחד לא חשב למכור גם לא המוסדיים. אז תמשיך לקשקש ברשת
  • 18.
    עובדים בשביל הבנק 07/01/2025 19:57
    הגב לתגובה זו
    מה שמענין למה לא מגבילים את עליית הריבית עד רף מסויים מין הסתם זה אפשרי הנגיד עובד בשביל הבנקים הגדולים
  • 17.
    יוריד את הריבית פפפפחחח יובד בשביל הבנקים (ל"ת)
    משה אאשלצ 07/01/2025 18:34
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    abu hayvan 07/01/2025 18:11
    הגב לתגובה זו
    שרלטן
  • 15.
    יוחנן הקטן 07/01/2025 17:38
    הגב לתגובה זו
    מה זה ייתן אנשים יתחילו לבזבז יותר המוכרים שיעלו מחיר יראו כי טוב ויעלו עוד יותר .. הנדלן יתחיל לבכות מפחד גבהים שם בעננים ! אנשים ייקחו עוד מיליון הלוואה גם ככה רוב הצרכנים בישראל לא פיקחים במיוחד ראו מחירים. הדולר יתחיל להתחזק והגרעון יתפח לו להנאתולמרות שאנו בגירעון גדול עקב הוצאות מלחמה והוצאות טמטום הממשלה
  • 14.
    משרדי המסורת המורשת והקשקשת 07/01/2025 17:38
    הגב לתגובה זו
    תבטלו את משרדי המסורת המורשת והקשקשת תפסיקו סובסידיות לחרדים טפיליםאז הגרעון יקטן והריבית תרד
  • 13.
    כשתקציב הממשלה גרעוני הריבית עולה ככה זה גם בארהב (ל"ת)
    גם באמריקה לא מורידים 07/01/2025 17:35
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    יש גרעון עצום ואינפלציה לכן לא הוריד ולא יוריד (ל"ת)
    גרעון ואינפלציה 07/01/2025 17:34
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מני 07/01/2025 17:31
    הגב לתגובה זו
    וגם יוסי פרנק הציע לי גיפ.
  • 10.
    גולדפינגר 07/01/2025 17:28
    הגב לתגובה זו
    יתכן ובנק ישראל טעה אבל גם הפרשן המכובד טעה לא מעט האם פעם מישהוא שמע אותו מתנצל אומר טעיתי. מעולם לא. אז אנא אל יבוא בטענות לאחרים.
  • 9.
    אני מסכים בנק ישראל טעה שלא העלה את הריבית (ל"ת)
    רועי 07/01/2025 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אני מסכים הוא טעה שלא העלה את הריבית (ל"ת)
    יניב 07/01/2025 17:05
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ברוריה 07/01/2025 17:03
    הגב לתגובה זו
    על עוד ההנהגה החרדית בוזזת את קופת המדינה ומסרבת לאפשר לאברכים להתגייס לצהל.
  • 6.
    צוצו הקוף 07/01/2025 17:00
    הגב לתגובה זו
    פשוט שטויות כל אחד יכול להחזיק דיעה זה ברור!!! אבל רק כדי לכתוב ביקורת ועל מי על הגוף שאמור להיות שמרן בים של מטורפים ביקורת ללא טעם ועוד יותר מזה לא הוזכר פה איזה מודל מאקרו כלכלי שתומך בדיעה שלו או בזה שבנק ישראל לא תרם לירידה בפרמיית הסיכון סתם דיעה של אדם ללא תימוכין
  • 5.
    שטויות צריך להעלות ריבית הוא משאיר כדי לא לריב עם האוצר והוא מרחם על המסכנים (ל"ת)
    מושיקו 07/01/2025 16:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אייל 07/01/2025 16:54
    הגב לתגובה זו
    אם הנגיד יוריד את הריבית עכשיו תוך שנה מהיום גם ריבית 15% לא תעזור לו להחזיק את בכלכלה.
  • 3.
    שי 07/01/2025 16:21
    הגב לתגובה זו
    ההחלטות שלו או יותר נכון אי ההחלטות שלו גורמות נזק במכוון לדעת רבים בכלכלה הנגיד בוא נניח להכרזות ההזויות שלו מאתמול ולקיחת זכויות שלא לו תמיד מסביר למה לא פועל כרגע פעם זה רפורמה פעם זה מטח ופעם אחרת זה צפיות כרית לכהונה שלו ציון נכשל אחד גדול שיראו לו את הדלת ומהר ויפטרו אותנו מאיש הכושל הזה
  • נזק מכוון יש לך עוד קונספירציות הזויות (ל"ת)
    נזק מכוון 07/01/2025 17:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אז אמרת... לכסף יש ערך!!! (ל"ת)
    בנצי 07/01/2025 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה אתה מדבר שטויות הנגיד צריך להעלות את הריבית עוד הוא מאבד שליטה על האינפלציה (ל"ת)
    כלכלן 07/01/2025 15:04
    הגב לתגובה זו
  • אתה כלכלן פפפחחח טתה קלקלן הנגיד עובד בשביל הבנקים (ל"ת)
    משה ראשלצ 07/01/2025 18:36
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

כתב אישום חריג הוגש נגד אמיר ימין בגין זיוף שירות מילואים וניצול מלחמת חרבות ברזל לביטול חובות מס

עוזי גרסטמן |

יועץ מס מזייף מסמכים. רואה חשבון עוזר ללקוח להונות את רשויות המס. עורך דין מלמד לקוח איך לשקר לשופטים. מקצועות "מכובדים", נמצאים בשנים האחרונות במדרון תדמיתי תלול. אין כבוד - כנראה שהכל כסף. המקרה הבא לא נעים לאוזן הישראלית - לזייף ולהגיד שאתה במילואים כדי לברוח מחובה ציבורית, מהתמודדות עם חובות. זה ניצול ציני של המצב בארץ, אבל רשות המסים יודעת לאתר את המתחזים.  

רשות המסים הגישה כתב אישום חריג נגד אמיר ימין בגין זיוף שירות מילואים וניצול מלחמת חרבות ברזל לביטול חובות מס.

פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה כתב אישום נגד ימין, יועץ מס בן 45 מחדרה, בגין זיוף מסמכי מילואים והונאת רשות המס במהלך מלחמת חרבות ברזל. על פי כתב האישום, ימין, שנקלע לחוב מס שבח בעקבות עסקת מקרקעין שביצע בדצמבר 2018, הגיע להסדר פריסת תשלומים עם משרדי מיסוי מקרקעין בחדרה ביוני 2023. כשלא עמד בהסדר, הוטלו עיקולים על חשבונות הבנק והנדל"ן שלו בדצמבר 2023. כלומר, מדובר על יועץ מס שחייב מס לרשות המס. הוא הגיע להסדר פריסה עם הרשויות, וכדי לא לשלם זייף שהוא במילואים. 

יש כאן אולי עיוורון, מצוקה גדולה, אבל מה הוא חשב לעצמו - שרשויות המס לא יודעות להצליב נתונים עם מאגרי המידע בצבא? 


כתבה מעניינת - חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.