נטקס כבר רחוקה 41% מהשיא: "החברה עדיין בראשית דרכה מבחינת פוטנציאל"
הפאניקה בשווקים בעולם, וסלידת המשקיעים מסיכון מכה במיוחד בחברות הקטנות שנסחרות במדדים המשניים ועדיין בראשית דרכן. יחד עם זאת, האם עודף סלקטיביות אולי פגע בנטקס. השיא במניה נקבע ברמה של כ-30 שקלים למניה, בעוד בחודש האחרון היא נסחרת סביב מחיר שלכ-18 שקלים למניה, ירידה של יותר מ-40% בתוך חודשים ספורים. כאשר המשקיעים מבחינתם מנסים להבין את פשר הדברים, נראה שיש שמקבלים תמונה מעט לא ברורה ורושם כי החברה נעצרה בחודשיים האחרונים מבחינת התמהיל העסקי.]
ברבעון השני והשלישי דיווחה החברה על עסקאות נכבדות עם Golden Telecom, וואלה וענקית החיפוש המקוון, גוגל. עסקאות שהיו מאוד מהותיות והצביעו על שיתופי פעולה אסטרטגיים לטווח הארוך.
על רקע התנופה החזקה שלה זוכה ענף החיפוש באינטרנט, החלטנו לראיין את אביב רפואה, מנכ"ל נטקס, כדי להבין האם יש קשר בין מה שמתחרש בפועל בחברה לביצועי המניה.
המניה ירדה בחדות בחודשים האחרונים, מה בעצם קורה בחברה?
אנחנו דואגים שהחברה תתפתח ותעמוד בהישגים. בתוך כך, מרוצים מהתוצאות ורואים גם את ההתפתחות במישור הישראלי והבינלאומי. למניה לא תמיד יש קשר ישיר להתפתחויות בחברה, מכאן שאנחנו פועלים על מנת להביא את החברה למצב שמבחינת התוצאות וההישגים היא תגיע הכי רחוק שאפשר.
הראל נכנסה כבעלת עניין בחברה, איך זה תרם לקידום התמהיל העסקי שלכם?
הכסף שגייסנו בהנפקה הפרטית נועד לפיתוח התוכניות האסטרטגיות של החברה , הכוללות פיתוח התוכניות הבינלאומיות שלנו, הפיתוח הטכנולוגי והרחבת הפעילות בשוק האינטרנט בישראל. הגיוס מאפשר לנו להתמקד ביתר שאת על מספר תוכניות קונקרטיות בחברה. חלק מהתוצאות אנו רואים כבר בשטח – כמו הגידול בהיקפי המכירות בישראל, העסקה ברוסיה, שיתופי הפעולה שהחברה חותמת בארץ ופיתוחי טכנולוגיות חדשות שהחברה עובדת עליהם. זאת בנוסף למספר תוכניות פיתוח בתחום הטכנולוגי שהחברה שומרת בדיסקרטיות.
כיצד שיתוף הפעולה עם גוגל ווואלה תרם לכם עד כה?
אנחנו רואים בכל שיתופי הפעולה שלנו בישראל – שיתופי פעולה חשובים, הן מבחינת השירות לגולשים והן מבחינת המפרסמים. שיתופי הפעולה הם הוכחה נוספת לכך שהשירות שאנחנו מספקים בשוק האינטרנט בישראל הוא ייחודי.
בישראל שזה השוק הבית שלנו, netex תפסה כ-50% משוק גולשי האינטרנט. מבחינת המפרסמים, יש לנו קהל מאוד נאמן , שהולך וגדל משנה לשנה, מדובר על אחד מקהלי המפרסמים הישירים הגדול בשוק האינטרנט בישראל. אנחנו מאוד שמחים על כך שרמת המכירות שלנו בישראל הולכת וצומחת. ניתן לראות את זה בבירור בנתון צבר ההכנסות שלנו בדוחות הכספיים האחרונים בהם הצגנו גידול של כ-30% בצבר ההזמנות של החברה בישראל, אשר ההכנסות בגינן צפויות להיות מוכרות ברבעונים הבאים.
יש לנו אנשים מעולים שעוסקים בפעילות שלנו בישראל, הן ברמת פיתוח השירות בהיבטי התוכן לגולשים, הן ברמת המכירות והשיווק והן ברמת שיתופי הפעולה והפיתוח העסקי.
הפוטנציאל של הפעילות שלנו בישראל הוא אדיר בפני עצמו ובשנת 2008 אנו מתכוונים להשקיע רבות בפיתוח הפעילות שלנו בשוק המקומי.
איך מתקדמת החדירה לשוק הרוסי?
רוסיה – הייתה שוק היעד הראשון שהחברה סימנה לעצמה כמטרה. אנחנו מתכוונים להשיק את השירות שלנו יחד עם ענק התקשורת Golden Telecom NASDAQ:GLDN)) במהלך המחצית הראשונה של 2008. ההשקה צפויה להוסיף קהל יעד של כ-7 מיליון גולשים ברוסיה, המחוברים לאינטרנט דרך גולדן טלקום. מדובר על כשליש משוק משתמשי האינטרנט ברוסיה, שוק שמונה כיום כ-20 מיליון משתמשים וצפוי לגדול לכ-40 מיליון משתמשים תוך שנתיים. בישראל מונה שוק הגולשים כ-3 מיליון (לנו יש נתח של מחצית) השוק ברוסיה הוא למעשה יעד של פי 5 מהשוק שקיים לחברה בישראל כיום.
לאן אתם מכוונים את האסטרטגיה העסקית שלכם בעתיד?
האסטרטגיה שלנו כוללת הרחבת הפעילות לשווקים מתפתחים נוספים – שם יש לנו את היכולת לגדול ולצמוח עם השוק. גם שווקים מפותחים כמו במזרח הרחוק מעניינים מבחינתנו.. בגדול אותה אסטרטגיה שבה פעלנו ברוסיה שכוללת חבירה לגורם אינטרנט מוביל וחזק באותה מדינה תהווה גם את הבסיס להתקשרות שלנו גם במדינות אחרות. היום, אנו ממשיכים בפעילות הפיתוח העסקי במדינות היעד הבאות וכל כניסה שנבצע למדינות הבאות, תגדיל את נתח השוק העולמי של החברה ומכאן, גם תגדיל את הנכסים של החברה לטווח הארוך.
בנוסף, בידינו תיק פטנטים מאוד רחב הכולל פטנטים שרשמנו לפי קרוב ל-10 שנים. הפטנטים הם נכס מאוד משמעותי מבחינתנו שקשה מאוד להעריך במדויק מה תהיה תרומתו בעתיד, אך הוכח כבר שיש חשיבות לפטנטים בתחום שלנו ואנחנו דואגים להמשיך ולהשקיע בתחום .
מה לדעתך מייחד את החברה מפירמות אחרות שפועלות בענף האינטרנט, ואיך זה בא לידי ביטוי מבחינת המשקיעים?
אנשים רבים מסתכלים על החברה כייחודית בתחומה. בעיקר בגלל היות חברה טכנולוגית מצד אחד (בהיבט הבינלאומי) וחברת מדיה מצד שני (בהיבט הישראלי). הנכסים העיקריים של החברה הם גם הטכנולוגיות והפטנטים שלה וגם נתח השוק שהיא תופסת בקרב הגולשים והמפרסמים בשוק האינטרנט. השילוב הזה יוצר עברונו הזדמנויות רבות בעולם ובישראל.
ללא קשר לנטקס, כיצד אתה יכול להסביר את הפער בין המספרים הגבוהים שאנו רואים בעסקאות מיזוגים ורכישות שנסגרות בתחום האינטרנט בעולם לבין התוצאות הכספיות של אותן חברות?
חברות שפועלות בתחום האינטרנט שמות לעצמן לרוב יעדים הכוללים יצירת נכסים בעלי ערך ייחודי כגון טכנולוגיה, פטנטים ותפיסת נתחי שוק של גולשים. לעיתים יש עיכוב בין תהליך יצירת הנכסים לבין ההשפעה המקבילה על הדוחות הכספיים של אותן חברות. עם זאת, מומחים בתחום יודעים לזהות את הפוטנציאל בחברות מהסוג הזה ולכן אנו עדים לעסקאות בהיקפים גדולים הנעשות על ידי חברות מובילות בתחום האינטרנט., . רק לאחרונה ראינו את עסקת מיקרוסופט ופייס-בוק, AOL וקויגו, או למשל את הדיווחים על עסקה אפשרית בין מיקרוסופט ו-Fast בהיקף של מעל למיליארד דולר, למרות ש-Fast עדיין מפסידה. לשוק הזה אין חוקים ברורים, קיימים על כך מחקרים רבים מאוד וככל שחולפות השנים אנו עדים לעוד ועוד עסקאות מהסוג הזה.
אי-הודאות הכלכלית גוררת את המשקיעים אל עבר המניות הגדולות והיציבות, עד כמה אתם תהיו מושפעים להערכתך מהאטה עולמית?
אחד מהיתרונות המרכזיים שלנו הם שאנחנו לא מבססים את הפעילות שלנו על שוק יעד ספציפי אחד. מרבית חברות האינטרנט תחום הפעילות שלהן הוא בשוק הישראלי בלבד, גם מבחינת התוכניות העתידיות. נטקס מבחינת האסטרטגיה והתוכניות ארוכות הטווח מתכוונת לפצל את הפעילות לכמה שיותר שווקים. כך שהדבר יוצר לנו לנו פיזור עתידי בין השווקים, זאת במטרה לנצל הזדמנויות שיש בכל שוק. אנו סבור שזה מה שהופך את החברה למאוד מעניינת בתחום האינטרנט.
איך אתה רואה את מגמת ההשתלבות של החברה בשוק מנועי החיפוש באינטרנט ואת ההשפעה של הפרסום?
במקומות רבים בעולם, נמצא שוק הפרסום באינטרנט עדיין בשלבים הראשוניים להתפתחות שלו, יש עדיין מקום רב לצמוח ורואים את זה במספרים ובאחוזי התקציבים שמופנים לפרסום באינטרנט. כמו גם לפרסום הממוקד במנועי החיפוש. בגדול, לא צפוי שהצמיחה הזו תאט בצורה דרסטית. רואים את זה בהשקעות שהחברות הגדולות עושות בפרסום באינטרנט.
השינויים הגלובליים דווקא גורמים לחברות לחפש את הערוצים היותר אפקטיביים מבחינת עלות-תועלת. האינטרנט הוא שחקן מפתח מכיוון שזהו מקום שקל למדוד בו את החשיפה. היתרון הוא שלכל מפרסם יש תמונה ברורה, מה הוא קיבל בפועל לעומת התקציב שהשקיע. כרגע נראה שיותר תקציבים יופנו לפרסום חכם מאשר לבאנרים ופרסומות הקופצות שמבררות כפחות אפקטיביות.
אם נביט מעט על הדו"חות הכספיים של שלושת הרבעונים האחרונים, ניתן לראות שינויים בהוצאות ההנהלה, ממה נובע הדבר?
בדו"חות הכספיים ניתן לראות יציבות בשלושת הרבעונים האחרונים וגידול ברמת ההכנסות ובצבר ההזמנות של החברה. החברה השלימה ב-2007 את ההערכות לפעילות הבינלאומית, מכאן שהחברה מגדילה את הפעילות ההוצאות גדלות בהתאם. מבחינתנו מה שחשוב זה ליצור ערך עבור המשקיעים בטווח הארוך. החברה חושבת בגדול, מכאן שאנו מבצעים צעדים שהם שקולים ומחושבים אחרי הרבה חשיבה שמתבצעת גם ברמת הדירקטוריון. ניתן לציין מעורבות של גורמים מקצועיים בתחום כמו שלמה קליש.
איפה כיום ניצבת החברה, ומהי ההשקפה שלכם לגבי העתיד?
בראייתנו נטקס נמצאת עדיין בראשית דרכה מבחינת הפוטנציאל בתחום בו היא עוסקת בנישה בה היא מתמקדת. מימוש של פוטנציאל בסדר גודל כזה לא קורה ביום אחד ברבעון אחד, אלא בעבודה שהיא עקבית ובהשלמת אבני הדרך שהחברה שמה לעצמה. מעת לעת ניתן לבנות תשתית להגיע למטרה ולהביא את החברה להיקף נכסים רחב יותר, בהתאם לתוצאות העיסקיות.
לאחרונה לא יצאתם בהודעות ויש המקבלים רושם של סטגנטציה, אתם מכוונים לעסקאות נוספות?
כפי שהחברה דיווחה בעבר אנחנו מכוונים לחתימת עסקאות נוספות בעולם, בדומה למודל של העסקה ברוסיה. אנחנו מתמקדים בחברות שהן מובילות בתחומן בכל שוק יעד שהוא. עסקאות מובילות בתחום התקשורת נבנות במשך מספר חודשים, והחברה תדווח בשלב המתאים על ההתקדמות שלה, ועל סגירת עסקאות נוספות ככל שידרש.
למרות שהחברה שומרת על שקט בתקופה האחרונה, היא עסוקה בעשייה אינטנסיבית בקידום כל הנושאים והיעדים שהיא דיווחה עליהם בחודשים האחרונים. אנחנו מקווים שאת הפירות של העשייה יראו בהישגים ובאבני הדרך שהחברה הציבה גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.
תחום האינטרנט בסלולר מתחמם, איפה אתם ממוצבים בנישה זו כרגע?
אנחנו בוחנים הזדמנויות בעולם הגלישה באינטרנט בסלולר, ומשקיעים הרבה בפיתוחים לעולם הסלולר. כמו כן בוחנים מספר הזדמנויות בענף הסלולר בשוק הבינלאומי. זהו שוק שצומח בצורה בלתי רגילה, גם במזרח הרחוק והיום גם בשווקים אחרים. בראייתנו ולפי מחקרים שנעשים בשוק חסרים כיום פתרונות מהסוג שלנו בעולם הסלולר.