נטקס כבר רחוקה 41% מהשיא: "החברה עדיין בראשית דרכה מבחינת פוטנציאל"
הפאניקה בשווקים בעולם, וסלידת המשקיעים מסיכון מכה במיוחד בחברות הקטנות שנסחרות במדדים המשניים ועדיין בראשית דרכן. יחד עם זאת, האם עודף סלקטיביות אולי פגע בנטקס. השיא במניה נקבע ברמה של כ-30 שקלים למניה, בעוד בחודש האחרון היא נסחרת סביב מחיר שלכ-18 שקלים למניה, ירידה של יותר מ-40% בתוך חודשים ספורים. כאשר המשקיעים מבחינתם מנסים להבין את פשר הדברים, נראה שיש שמקבלים תמונה מעט לא ברורה ורושם כי החברה נעצרה בחודשיים האחרונים מבחינת התמהיל העסקי.]
ברבעון השני והשלישי דיווחה החברה על עסקאות נכבדות עם Golden Telecom, וואלה וענקית החיפוש המקוון, גוגל. עסקאות שהיו מאוד מהותיות והצביעו על שיתופי פעולה אסטרטגיים לטווח הארוך.
על רקע התנופה החזקה שלה זוכה ענף החיפוש באינטרנט, החלטנו לראיין את אביב רפואה, מנכ"ל נטקס, כדי להבין האם יש קשר בין מה שמתחרש בפועל בחברה לביצועי המניה.
המניה ירדה בחדות בחודשים האחרונים, מה בעצם קורה בחברה?
אנחנו דואגים שהחברה תתפתח ותעמוד בהישגים. בתוך כך, מרוצים מהתוצאות ורואים גם את ההתפתחות במישור הישראלי והבינלאומי. למניה לא תמיד יש קשר ישיר להתפתחויות בחברה, מכאן שאנחנו פועלים על מנת להביא את החברה למצב שמבחינת התוצאות וההישגים היא תגיע הכי רחוק שאפשר.
הראל נכנסה כבעלת עניין בחברה, איך זה תרם לקידום התמהיל העסקי שלכם?
הכסף שגייסנו בהנפקה הפרטית נועד לפיתוח התוכניות האסטרטגיות של החברה , הכוללות פיתוח התוכניות הבינלאומיות שלנו, הפיתוח הטכנולוגי והרחבת הפעילות בשוק האינטרנט בישראל. הגיוס מאפשר לנו להתמקד ביתר שאת על מספר תוכניות קונקרטיות בחברה. חלק מהתוצאות אנו רואים כבר בשטח – כמו הגידול בהיקפי המכירות בישראל, העסקה ברוסיה, שיתופי הפעולה שהחברה חותמת בארץ ופיתוחי טכנולוגיות חדשות שהחברה עובדת עליהם. זאת בנוסף למספר תוכניות פיתוח בתחום הטכנולוגי שהחברה שומרת בדיסקרטיות.
כיצד שיתוף הפעולה עם גוגל ווואלה תרם לכם עד כה?
אנחנו רואים בכל שיתופי הפעולה שלנו בישראל – שיתופי פעולה חשובים, הן מבחינת השירות לגולשים והן מבחינת המפרסמים. שיתופי הפעולה הם הוכחה נוספת לכך שהשירות שאנחנו מספקים בשוק האינטרנט בישראל הוא ייחודי.
בישראל שזה השוק הבית שלנו, netex תפסה כ-50% משוק גולשי האינטרנט. מבחינת המפרסמים, יש לנו קהל מאוד נאמן , שהולך וגדל משנה לשנה, מדובר על אחד מקהלי המפרסמים הישירים הגדול בשוק האינטרנט בישראל. אנחנו מאוד שמחים על כך שרמת המכירות שלנו בישראל הולכת וצומחת. ניתן לראות את זה בבירור בנתון צבר ההכנסות שלנו בדוחות הכספיים האחרונים בהם הצגנו גידול של כ-30% בצבר ההזמנות של החברה בישראל, אשר ההכנסות בגינן צפויות להיות מוכרות ברבעונים הבאים.
יש לנו אנשים מעולים שעוסקים בפעילות שלנו בישראל, הן ברמת פיתוח השירות בהיבטי התוכן לגולשים, הן ברמת המכירות והשיווק והן ברמת שיתופי הפעולה והפיתוח העסקי.
הפוטנציאל של הפעילות שלנו בישראל הוא אדיר בפני עצמו ובשנת 2008 אנו מתכוונים להשקיע רבות בפיתוח הפעילות שלנו בשוק המקומי.
איך מתקדמת החדירה לשוק הרוסי?
רוסיה – הייתה שוק היעד הראשון שהחברה סימנה לעצמה כמטרה. אנחנו מתכוונים להשיק את השירות שלנו יחד עם ענק התקשורת Golden Telecom NASDAQ:GLDN)) במהלך המחצית הראשונה של 2008. ההשקה צפויה להוסיף קהל יעד של כ-7 מיליון גולשים ברוסיה, המחוברים לאינטרנט דרך גולדן טלקום. מדובר על כשליש משוק משתמשי האינטרנט ברוסיה, שוק שמונה כיום כ-20 מיליון משתמשים וצפוי לגדול לכ-40 מיליון משתמשים תוך שנתיים. בישראל מונה שוק הגולשים כ-3 מיליון (לנו יש נתח של מחצית) השוק ברוסיה הוא למעשה יעד של פי 5 מהשוק שקיים לחברה בישראל כיום.
לאן אתם מכוונים את האסטרטגיה העסקית שלכם בעתיד?
האסטרטגיה שלנו כוללת הרחבת הפעילות לשווקים מתפתחים נוספים – שם יש לנו את היכולת לגדול ולצמוח עם השוק. גם שווקים מפותחים כמו במזרח הרחוק מעניינים מבחינתנו.. בגדול אותה אסטרטגיה שבה פעלנו ברוסיה שכוללת חבירה לגורם אינטרנט מוביל וחזק באותה מדינה תהווה גם את הבסיס להתקשרות שלנו גם במדינות אחרות. היום, אנו ממשיכים בפעילות הפיתוח העסקי במדינות היעד הבאות וכל כניסה שנבצע למדינות הבאות, תגדיל את נתח השוק העולמי של החברה ומכאן, גם תגדיל את הנכסים של החברה לטווח הארוך.
בנוסף, בידינו תיק פטנטים מאוד רחב הכולל פטנטים שרשמנו לפי קרוב ל-10 שנים. הפטנטים הם נכס מאוד משמעותי מבחינתנו שקשה מאוד להעריך במדויק מה תהיה תרומתו בעתיד, אך הוכח כבר שיש חשיבות לפטנטים בתחום שלנו ואנחנו דואגים להמשיך ולהשקיע בתחום .
מה לדעתך מייחד את החברה מפירמות אחרות שפועלות בענף האינטרנט, ואיך זה בא לידי ביטוי מבחינת המשקיעים?
אנשים רבים מסתכלים על החברה כייחודית בתחומה. בעיקר בגלל היות חברה טכנולוגית מצד אחד (בהיבט הבינלאומי) וחברת מדיה מצד שני (בהיבט הישראלי). הנכסים העיקריים של החברה הם גם הטכנולוגיות והפטנטים שלה וגם נתח השוק שהיא תופסת בקרב הגולשים והמפרסמים בשוק האינטרנט. השילוב הזה יוצר עברונו הזדמנויות רבות בעולם ובישראל.
ללא קשר לנטקס, כיצד אתה יכול להסביר את הפער בין המספרים הגבוהים שאנו רואים בעסקאות מיזוגים ורכישות שנסגרות בתחום האינטרנט בעולם לבין התוצאות הכספיות של אותן חברות?
חברות שפועלות בתחום האינטרנט שמות לעצמן לרוב יעדים הכוללים יצירת נכסים בעלי ערך ייחודי כגון טכנולוגיה, פטנטים ותפיסת נתחי שוק של גולשים. לעיתים יש עיכוב בין תהליך יצירת הנכסים לבין ההשפעה המקבילה על הדוחות הכספיים של אותן חברות. עם זאת, מומחים בתחום יודעים לזהות את הפוטנציאל בחברות מהסוג הזה ולכן אנו עדים לעסקאות בהיקפים גדולים הנעשות על ידי חברות מובילות בתחום האינטרנט., . רק לאחרונה ראינו את עסקת מיקרוסופט ופייס-בוק, AOL וקויגו, או למשל את הדיווחים על עסקה אפשרית בין מיקרוסופט ו-Fast בהיקף של מעל למיליארד דולר, למרות ש-Fast עדיין מפסידה. לשוק הזה אין חוקים ברורים, קיימים על כך מחקרים רבים מאוד וככל שחולפות השנים אנו עדים לעוד ועוד עסקאות מהסוג הזה.
אי-הודאות הכלכלית גוררת את המשקיעים אל עבר המניות הגדולות והיציבות, עד כמה אתם תהיו מושפעים להערכתך מהאטה עולמית?
אחד מהיתרונות המרכזיים שלנו הם שאנחנו לא מבססים את הפעילות שלנו על שוק יעד ספציפי אחד. מרבית חברות האינטרנט תחום הפעילות שלהן הוא בשוק הישראלי בלבד, גם מבחינת התוכניות העתידיות. נטקס מבחינת האסטרטגיה והתוכניות ארוכות הטווח מתכוונת לפצל את הפעילות לכמה שיותר שווקים. כך שהדבר יוצר לנו לנו פיזור עתידי בין השווקים, זאת במטרה לנצל הזדמנויות שיש בכל שוק. אנו סבור שזה מה שהופך את החברה למאוד מעניינת בתחום האינטרנט.
איך אתה רואה את מגמת ההשתלבות של החברה בשוק מנועי החיפוש באינטרנט ואת ההשפעה של הפרסום?
במקומות רבים בעולם, נמצא שוק הפרסום באינטרנט עדיין בשלבים הראשוניים להתפתחות שלו, יש עדיין מקום רב לצמוח ורואים את זה במספרים ובאחוזי התקציבים שמופנים לפרסום באינטרנט. כמו גם לפרסום הממוקד במנועי החיפוש. בגדול, לא צפוי שהצמיחה הזו תאט בצורה דרסטית. רואים את זה בהשקעות שהחברות הגדולות עושות בפרסום באינטרנט.
השינויים הגלובליים דווקא גורמים לחברות לחפש את הערוצים היותר אפקטיביים מבחינת עלות-תועלת. האינטרנט הוא שחקן מפתח מכיוון שזהו מקום שקל למדוד בו את החשיפה. היתרון הוא שלכל מפרסם יש תמונה ברורה, מה הוא קיבל בפועל לעומת התקציב שהשקיע. כרגע נראה שיותר תקציבים יופנו לפרסום חכם מאשר לבאנרים ופרסומות הקופצות שמבררות כפחות אפקטיביות.
אם נביט מעט על הדו"חות הכספיים של שלושת הרבעונים האחרונים, ניתן לראות שינויים בהוצאות ההנהלה, ממה נובע הדבר?
בדו"חות הכספיים ניתן לראות יציבות בשלושת הרבעונים האחרונים וגידול ברמת ההכנסות ובצבר ההזמנות של החברה. החברה השלימה ב-2007 את ההערכות לפעילות הבינלאומית, מכאן שהחברה מגדילה את הפעילות ההוצאות גדלות בהתאם. מבחינתנו מה שחשוב זה ליצור ערך עבור המשקיעים בטווח הארוך. החברה חושבת בגדול, מכאן שאנו מבצעים צעדים שהם שקולים ומחושבים אחרי הרבה חשיבה שמתבצעת גם ברמת הדירקטוריון. ניתן לציין מעורבות של גורמים מקצועיים בתחום כמו שלמה קליש.
איפה כיום ניצבת החברה, ומהי ההשקפה שלכם לגבי העתיד?
בראייתנו נטקס נמצאת עדיין בראשית דרכה מבחינת הפוטנציאל בתחום בו היא עוסקת בנישה בה היא מתמקדת. מימוש של פוטנציאל בסדר גודל כזה לא קורה ביום אחד ברבעון אחד, אלא בעבודה שהיא עקבית ובהשלמת אבני הדרך שהחברה שמה לעצמה. מעת לעת ניתן לבנות תשתית להגיע למטרה ולהביא את החברה להיקף נכסים רחב יותר, בהתאם לתוצאות העיסקיות.
לאחרונה לא יצאתם בהודעות ויש המקבלים רושם של סטגנטציה, אתם מכוונים לעסקאות נוספות?
כפי שהחברה דיווחה בעבר אנחנו מכוונים לחתימת עסקאות נוספות בעולם, בדומה למודל של העסקה ברוסיה. אנחנו מתמקדים בחברות שהן מובילות בתחומן בכל שוק יעד שהוא. עסקאות מובילות בתחום התקשורת נבנות במשך מספר חודשים, והחברה תדווח בשלב המתאים על ההתקדמות שלה, ועל סגירת עסקאות נוספות ככל שידרש.
למרות שהחברה שומרת על שקט בתקופה האחרונה, היא עסוקה בעשייה אינטנסיבית בקידום כל הנושאים והיעדים שהיא דיווחה עליהם בחודשים האחרונים. אנחנו מקווים שאת הפירות של העשייה יראו בהישגים ובאבני הדרך שהחברה הציבה גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.
תחום האינטרנט בסלולר מתחמם, איפה אתם ממוצבים בנישה זו כרגע?
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןהפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים
חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים
וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך
לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם
אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.
סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית
של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".
יש מהלכים שאפשר
לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.
אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?
"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".
- תושב אילת חשוד בהעלמת הכנסות של מיליון שקל
- "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי
דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות
הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.
לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.
