אילון מאסק טסלהאילון מאסק טסלה

טריליון דולר על השולחן: טסלה מעלה את השכר של מאסק, אבל יש תנאי חשוב

האיש העשיר בעולם, השכיר עם השכר וההטבות הגדולות בעולם, וכל זה לא מספיק - מאסק רוצה לשבור את השיאים של עצמו.  מה היעדים השאפתנים, ולמה דירקטוריון טסלה מהמר על מאסק בכל מחיר

עוזי גרסטמן | (14)
נושאים בכתבה אילון מאסק

זה לא טעות . טסלה מציעה לאילון מאסק חבילת שכר של טריליון דולר.החבילה החדשה אמורה להפוך את מאסק לאדם בעל חבילת השכר הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית, ולקשור אותו לחברה לעשור הקרוב.

אחרי שבית המשפט בדלאוור ביטל את חבילת השכר הקודמת של מאסק משנת 2018, שהייתה "רק" 50 מיליארד דולר, דירקטוריון החברה חוזר עם הצעה שגורמת לכל חבילות השכר בהיסטוריה להיראות כמו דמי כיס. המטרה היא לוודא שמאסק לא ילך לשום מקום, ושהוא ימשיך להוביל את טסלה כדי להגשים את החזון להפוך לחברה הגדולה בעולם.


התנאים לקבלת החבילה

 טסלה צריכה להגיע לשווי שוק של 8.5 טריליון דולר. החברה נסחרת היום בטריליון דולר, ואנבידיה, החברה הגדולה בעולם כיום, שווה כ-4.5 טריליון. זה יעד לא פשוט, מדובר בקפיצה של 750% בשווי השוק.

החבילה מחולקת ל-12 שלבים, וכל שלב דורש עמידה ביעדים תפעוליים כשהיעד לעשור הוא: מיליון רובוטקסי אוטונומיים על הכביש, ייצור של 20 מיליון רכבים חשמליים בשנה (פי 10 מהיום), אספקה של מיליון רובוטים מסוג אופטימוס, והגעה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר בשנה.


המאבק המשפטי שלא נגמר

חבילת השכר של מאסק היא ענקית בכל קנה מידה עוד לפני ההצעה הזו, אך ההצעה הזו מקפיצה אותה למספרים שהם פי מאות ואלפים מהמנהלים הכי מתוגמלים בוול סטריט.  מאסק הוא גם כך האיש העשיר בעולם, וגם השכיר העשיר בעולם, עכשיו זה יהיה בפער מטורף וחסר פרופורציה. 

לחבילת השכר הזו יש סיפור רקע. בינואר השנה, שופטת בדלאוור ביטלה את חבילת השכר הקודמת של מאסק. השופטת קבעה שמאסק השפיע באופן לא הוגן על הדירקטוריון, ושבעלי המניות לא קיבלו מידע מלא. טסלה מערערת על ההחלטה, והדיון צפוי באוקטובר.בינתיים, באוגוסט, הדירקטוריון לא חיכה לבית המשפט ואישר הקצאת מניות זמנית בשווי 30 מיליארד דולר למאסק. עכשיו מגיעה ההצעה החדשה, שאמורה להעניק לו לפחות 25% מהחברה, יעד שמאסק הצהיר עליו בעבר כתנאי להמשך מעורבותו בפיתוח הבינה המלאכותית והרובוטיקה של טסלה.


האיש עם אלף הכובעים

מאסק כבר לא רק מנכ"ל טסלה. הוא מנהל את SpaceX, את xAI (שבלעה את טוויטר/X), את נויראלינק ואת בורינג. הוא גם הפך לדמות פוליטית מרכזית אחרי תמיכתו הפומבית בדונלד טראמפ בבחירות האחרונות - מהלך שגרם לא מעט נזק תדמיתי לטסלה, כולל הצתות של רכבי החברה ווונדליזם בעמדות טעינה כשבהמשך הוא עוזב את תפקידו. .

קיראו עוד ב"קריירה"

השאלה הגדולה: איך אדם אחד יכול לנהל את כל זה? והאם טסלה באמת מקבלת את מלוא תשומת הלב שלו? מאסק עצמו איים בעבר שאם לא יקבל שליטה מספקת בטסלה, הוא יעביר את פעילות הבינה המלאכותית והרובוטיקה לחברות אחרות שלו.

ההימור הגדול של טסלה

השקת שירות הרובוטקסי באוסטין ביוני מסמנת את הכיוון החדש של טסלה - מעבר מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה מלאה. אבל ההצעה החדשה חושפת גם את הסיכון העצום: החברה שמה את כל הביצים בסל אחד, או יותר נכון - באדם אחד.

המשקיעים עומדים בפני דילמה. מצד אחד, מאסק הוכיח את עצמו כמנצח שהצליח להפוך את טסלה מסטארט-אפ קטן לענקית של טריליון דולר. מצד שני, התלות באדם אחד, שגם עסוק במיליון דברים אחרים ומעורב בפוליטיקה שנויה במחלוקת (לאחרונה הקים מפלגה והודיע על כוונה להתמודד על הנשיאות), נראית כמתכון לאסון פוטנציאלי.

אם מאסק יצליח להגשים את היעדים, טסלה תהפוך לחברה הגדולה והחשובה בעולם, והוא יהפוך לאדם העשיר ביותר בהיסטוריה בפער עצום מכל מי שהיה לפניו. אם הוא ייכשל, או פשוט יסיט את תשומת הלב לפרויקטים אחרים שלו, בעלי המניות של טסלה עלולים למצוא את עצמם עם חור גדול בכיס.



תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מירי 07/09/2025 17:58
    הגב לתגובה זו
    כדאי ללמוד לעומק את תנאי קבלת המניות.יש סיכוי סבור שמאסק יעמוד ביעדים שמועצת המנהלים קבעה כתנאי לקבלת המניות. גם אם יעמוד בתנאים מסוימים אפילו ב80 אחוז מהיעדים יש אפשרות שלא יקבל אפילו לא 40 אחוז מהמניות.
  • 9.
    הפסיכופת פאשיסט כותב לעצמו את הצק (ל"ת)
    בא 06/09/2025 05:01
    הגב לתגובה זו
  • שירה 07/09/2025 18:00
    הגב לתגובה זו
    הוא גאון!!
  • בטיטו 08/09/2025 08:26
    מאחורי כל גאון יש שגעון כל שהוא דוגמאות לא חסר יוז דאלי ומן גוך ועוד.
  • 8.
    ה Crok בנה את התוכנית המשוגעת עבור אלון מאסק (ל"ת)
    אנונימי 05/09/2025 20:24
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עושה חשבון 05/09/2025 18:11
    הגב לתגובה זו
    מספיק מיליארד דולרים כדי לחיות טוב .
  • 6.
    גולדפינגר 05/09/2025 16:03
    הגב לתגובה זו
    מעבר ליחצ ולבזז מהו הערך המוסף שמאסק מביא לטסלה הרי כחברת יצור רכבים היא לא מהחברות המובילות גם בעולם החדשנות של רכב חשמלי חברות סיניות עוברות אותה. כך שין סיבה אמיתית לשלם למאסק שווי מופרז!
  • אנונימי 07/09/2025 11:40
    הגב לתגובה זו
    זה היופי שיש חבילת שכר שיש לה תנאים קשיםטסלה צריכה להיסחר בשווי שהוא פי 8.5 מהיום בטווח זמן מסויים. הסיכוי שזה יקרה הוא אפסי. במידה וזה קורה בעלי המניות הרוויחו יופי טופי ולא אמורה להיות להם בעיה עם זה
  • 5.
    אנונימי 05/09/2025 15:55
    הגב לתגובה זו
    מאסק השקרן סוס מת כל יצרן סיני בינוני דילג מעל טסלה בקלילות. אנשים לא רוצים רכב מנרקומן של קאטמין גנב וזנאי עם 14 ילדים מ 14 נשים שונות מאסק חייב להעלם מחיינו ויפה שעה אחת קודם
  • התכוונת פסיכופת ונאצי.... (ל"ת)
    פפפ 06/09/2025 05:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מגיע לו אין מישהו שמתקרב ליכולות שלו (ל"ת)
    רוי 05/09/2025 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 05/09/2025 15:21
    הגב לתגובה זו
    הוא לא יכול כי הוא נולד בדרום אפריקה והוא מעולם לא טען שהוא ינסה.הוא גם הקים מפלגה אבל הוא לא מנסה להיבחר לנשיאות גם קשה לי לראות אותו רצה לסנאט או לקונגרס.
  • 2.
    אנונימי 05/09/2025 15:06
    הגב לתגובה זו
    יתפוצץ .
  • 1.
    לרון 05/09/2025 14:53
    הגב לתגובה זו
    לא זה
תאי ישר אדריכל ושותף במשרד ישר ארדיכלים קרדיט: אליעד סודאיתאי ישר אדריכל ושותף במשרד ישר ארדיכלים קרדיט: אליעד סודאי

ה-AI משנה את עולם האדריכלות - ״פעם היה צריך 3-4 אנשים על פרויקט היום צריך אחד-שניים״

מדור קריירה ו-AI: שיחה עם תאי ישר, אדריכל ושותף בישר אדריכלים

הדס ברטל |

בישראל ישנם כ-13,700 אדריכלים, כאשר ההערכה היא כי רק כמחציתם הם אדריכלים פעילים העוסקים במקצוע. השכר הממוצע בו נע בין 15 אלף ל-25 אלף שקלים. מתחילים בשכר נמוך יחסית של כ-10 אלף של, אחרי 2-3 שנים מתקרבים לממוצע, אחרי 10 שנים נמצאים מעל הממוצע. אדריכלים רבים מרוויחים גם משמעותית מעל הממוצע, 30 אלף ומעלה. אדריכל זה מקצוע חשוב ומכניס. ההערכה היא כי בענף האדריכלות ישנו מחסור בעובדים כאשר בעשור האחרון נוספו רק כאלף -אלפיים אדריכלים חדשים. יחד עם נקודת הפתיחה הזו, רצינו לבדוק איך מהפכת ה-AI משפיעה על העבודה ועל האדריכלים עצמם בשיחה עם תאי ישר, אדריכל ושותף בישר אדריכלים.

ספר קצת על עליכם:
משרד ישר אדריכלים יושב בתל-אביב ועובד בכל הארץ. יש לנו קרוב ל-160 עובדים. בונים מגדלים וגם לא מגדלים המשמשים לתעסוקה, למסחר, שימוש ציבורי ולמגורים. מאוד מאמינים בקידמה טכנולוגית ומנסים להיות בחזית.


איך ה-AI משפיע על העבודה?
אצלנו ה-AI מגיע בעיקר בשלבי התכנון המוקדמים של פיתוח קונספט ורעיונות. הוא לא מייצר רעיונות בעצמו אבל הוא כן עוזר להביא רעיונות ראשוניים להדמיות ריאליסטיות באופן מהיר יותר, בזה יש לו יכולת גדולה. בשלב מאוחר יותר יש את כל העבודה מול הרשויות וההיתרים הנדרשים, אנחנו אימנו את כלי ה-AI עם מודלים שיכולים לעזור לנו בלייעל תהליכים ולשאול שאלות הקשורות לתקנות וחוקים.


איפה הוא תורם?
הוא מאוד מייעל זמנים. הוא יכול לקצר את הדרך מהסקיצה והרעיון הראשוני אל הדמיה שנראית מוגמרת בכמה שניות. זה דבר מאוד טוב והרבה פעמים, זה יכול להיות בעוכרינו כי ליצירה יש תהליך שהוא תלוי זמן והתפתחות ומחשבה שהיא לא יכולה להיות רגעית. אם כל התהליך מתקצר אז צריך להיות ערים לזה. באופן כללי כל התפתחות הטכנולוגיה בשנים האחרונות שמקצרת תהליכים היא גם מייצרת עבודה נוספת. אם פעם לפני כמה שנים לפרזנטציה של קונספט, אדריכלים היו מביאים או סקיצות או הדמיות ריאליסטיות, אז היום כשאפשר לעשות את כל זה יותר בקלות ובמהירות, ואנחנו נביא גם אנימציות, VR (מציאות וירטואלית) וסרטים שיוצגו לכל פרזנטציה. כל פעם שהגיעה טכנולוגיה שמקצרת עבודה בדברים מסוימים אז אנחנו משקיעים את האנרגיה בלהיות משוכללים יותר בדברים אחרים.

משרד ישר אדריכלים צילום איתי רוקבן
משרד ישר אדריכלים - קרדיט: איתי רוקבן

יש גם חסרונות מקומות בו הוא נכשל?
כמובן. יש אי דיוקים שצריך לעשות כל הזמן עם בינה מלאכותית. הדמיות שאנחנו עושים בעצמנו הן מדויקות לפי הכוונות שלנו, אבל עם הדמיות של AI, לעין מקצועית זה קל לראות, קל שמדובר ב-AI אם לא השקיעו בה זמן. אנחנו משתדלים להשקיע זמן, זה לא שגר ושלח, גם בבינה מלאכותית צריך לעשות תיקונים ולשים לב לפרטים.

עובדים
צילום: דאלי

עובד במגזר הציבורי? אתה כנראה טיפש מהחברים שלך במגזר הפרטי - לא נעים, אבל זו עובדה

על פי מחקר של בנק ישראל - עובדים צעירים במגזר הציבורי פחות איכותיים ובעלי פחות מיומנויות מהמגזר הפרטי ומהמגזר הציבורי במקומות אחרים בעולם

עובדים דור א' במגזר הציבורי לוקחים את כל הקופה ולא משאירים לעובדים חדשים. הפער בשכר ענק, פי כמה. בעוד שוותיקים מרוויחים משכורות עתק , הרבה מעבר לשכר הממוצע במשק, התרומה שלהם לארגון הציבורי נמוכה. מי שכן סיפק עבודה הם הצעירים, אלו שמרוויחים מעט יחסית לוותיקים. הם גם מרוויחים מעט יחסים לקולגות בני גילם במקומות אחרים. המצב הזה ייצר תופעה ברורה שעכשיו משלמים את המחיר עלייה: נטישה של הצעירים מהמגזר הציבורי, ליתר דיוק: נטישה של הצעירים האיכותיים. למה לבחור-בחורה איכותיים להרוויח יחסית מעט ולראות את העובד לידם לא עושה הרבה ומרוויח פי 2-3? למה להם להגיע לשירות הציבורי ולא ללכת למגזר העסקי ולהיות מתוגמלים יותר?   

במשך שנים, אנחנו מתריעים כאן על השכר הגבוה מדי, השכר המשחית של עובדים וותיקים ועל כך שזה פוגע גם במי שעושה את העבודה - הצעירים שיעזבו, ואכן הם עוזבים. מי שנשאר אלו בינוניים מטה. מחקר של בנק ישראל על יכולות ומיומניות של עובדים צעירים במגזר הציבורי מוכיח שעובדי המגזר הציבורי נחותים באיכות שלהם מהמגזר העסקי. הם מוציאים ציונים נמוכים דרמטית במבחני מיומנות שונים גם ביחס לכאלו שבמגזר הפרטי וגם ביחס למגזר הציבורי בעולם.

משבר ההון האנושי במגזר הציבורי: ירידה חדה במיומנויות העובדים הצעירים

מחקר חדש של חטיבת המחקר בבנק ישראל, מלמד כי ההון האנושי במגזר הציבורי הישראלי פחות איכותי ומיומן מעובדי המגזר הפרטי.  המחקר, המתבסס על סקר המיומנויות הבינלאומי PIAAC בשני גליו (2014 ו-2022), מגלה כי "היחס בין מיומנויות היסוד הממוצעות של עובדים צעירים, בעיקר גברים, במגזר הציבורי לבין אלו של מקביליהם במגזר העסקי ירד בעשור האחרון".

הנתונים חושפים תמונה קשה במיוחד עבור גברים צעירים (גילאי 25-40) במגזר הציבורי. במיומנויות מתמטיקה נרשמה ירידה של 22.6 נקודות (מ-280 ל-258), ובמיומנויות קריאה ירידה של 30.8 נקודות (מ-281 ל-251). לשם השוואה, במגזר העסקי הירידה הייתה מתונה הרבה יותר - 8.5 נקודות במתמטיקה ו-13.6 נקודות בקריאה.

המחקר מדגיש כי "הירידה היחסית של 14 עד 17 נקודות אצל הגברים הצעירים במגזר הציבורי יכולה להיות שקולה לירידה של 5 עד 6 אחוזים בפריון העבודה של העובד", וזאת "דומה להשפעה הנאמדת של ירידה בשנת לימוד".