מחירי חלקי החילוף לרכב מנופחים - איך מתכוונת רשות התחרות להוריד אותם?
מחירי חלקי חילוף לרכב בארץ גבוהים במאות אחוזים לעומת מחירי השוק העולמי. קיים פער של מאות אחוזים, המחירים בארץ הם פי כמה מהמחירים בחו"ל. הסיבה על פי רשות התחרות היא השימוש במחירוני יבואנים, המשמשים בסיס לקביעת מחירי החלפים, אך למעשה אינם משקפים את מחירי השוק האמיתיים. מחירי היבואנים מלכתחילה גבוהים במיוחד, אך אלו לא המחירים האמיתיים. בפועל, המחירים נמוכים יותר. ככה בעצם כולם מרוויחים יותר - מוכרים במסגרת תיקון הרכב דרך הביטוח לפי השווי במחירון, כשהמוסך קונה את זה בזול יותר. היבואן מרוצה כי הוא סגר עסקה, הביטוח בסוף מגלגל את זה על הלקוח. השמאי הכין דוח והרוויח. המפסיידם הם כמובן - אנחנו.
על פי דוח של רשות התחרות התוצאה היא ניפוח מחירים שפוגע ישירות בצרכנים ומשפיע גם על עלויות הביטוח.
מחירי חלקי החילוף בישראל – תמונת מצב עגומה
הרשות ממליצה לעבור משיטת תמחור המבוססת על מחירוני יבואנים לשיטה שמבוססת על מחירי שוק בפועל. הדבר עשוי להוביל לירידת מחירים דרמטית בחלקי החילוף, להפחתת עלויות תיקונים ולירידת פרמיות הביטוח. בנוסף, הרשות קוראת לעידוד יבוא מקביל של חלקי חילוף, להסרת חסמים רגולטוריים ולהגברת השקיפות במחירים לצרכן.
הרשות קוראת לרפורמה, יש לה את הכוח לכך. עם זאת, בעבר היו ניסיונות לעשות זאת ללא הצלחה. הלובי של חברות הרכב גדול וחזק וצריך נחישות וכוח להתמודד מולו. הצלחה של רשות התחרות היא רווח מאוד גדול לכולנו. חיסכון שיכול על פי ההערכות לעלות בקלות על 1,000 שקל בשנה למשפחה ממוצעת וזו הערכה מאוד שמרנית.
למה מחירי חלקי החילוף כל כך יקרים?
בישראל יש מונופול של יבואנים רשמיים, ששולטים בשוק ומכתיבים מחירים גבוהים. השוק חסום כמעט לחלוטין בפני יבואנים מקבילים, שמתקשים להתחרות במונופול בשל חסמים רגולטוריים ואחרים. בנוסף, שמאי הרכב מחויבים להתבסס על מחירוני היבואנים, מה שמאפשר ניפוח מחירים בקלות רבה.מה ההבדל בין חלקי חילוף מקוריים לתחליפיים?
חלקי חילוף מקוריים מיוצרים על ידי יצרן הרכב ונושאים את חותמתו הרשמית. הם מבטיחים התאמה מלאה לרכב, אך מחירם לרוב גבוה. חלקים תחליפיים, לעומת זאת, מיוצרים על ידי חברות צד שלישי, הם זולים יותר ולעיתים קרובות גם איכותיים, אם כי יש לבדוק את מקורם ואיכותם.- קבעו סטנדרט חדש? מנגנוני המיגון של BYD מרחיקים גנבים
- משרד הביטחון רכש חלפים לטנקים ונגמש"ים בהיקף של מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיצד משפיעים מחירי חלקי החילוף על עלויות הביטוח?
מחירי חלקי החילוף משפיעים ישירות על עלויות תיקוני הרכב. כאשר חלקי חילוף יקרים יותר, עלות התיקונים לחברות הביטוח עולה, מה שמגולגל אל הצרכנים בפרמיות גבוהות יותר. הורדת מחירי החלפים תוכל להוביל להוזלת פרמיות הביטוח באופן ניכר.
מהם הפערים בין מחירי חלקי חילוף בארץ לעומת חו"ל?
פערי המחירים עצומים. לדוגמה, פנס קדמי לרכב משפחתי שנמכר בארץ ב-2,000-3,0000 שקלים, נמכר באירופה ב-600-8000 שקלים בלבד. תמחור גבוה זה נובע מהשליטה של יבואנים רשמיים על השוק המקומי, ומהיעדר תחרות אמיתית.
איך משפיעה הרגולציה על מחירי חלקי החילוף?
הרגולציה מחייבת שימוש בחלקים מקוריים בלבד בתיקונים רבים, מה שמונע תחרות ומקשה על יבואנים מקבילים להיכנס לשוק. בנוסף, המחויבות של שמאי הרכב להשתמש במחירוני יבואנים מונעת ירידת מחירים.
- ענקית הרכב הסינית מגמגמת - האם BYD תצא מהצרות?
- משלוש יוצא אחד - פרימיום חשמלי סיני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
מה עמדת רשות התחרות בנושא?
רשות התחרות טוענת כי המחירים המנופחים נובעים מכשלי שוק חמורים. היא ממליצה לשנות את השיטה כך ששמאי הרכב יעריכו את מחירי החלפים על בסיס מחירי שוק בפועל ולא על פי מחירוני יבואנים.
כיצד משפיעים מחירי חלקי החילוף על הצרכנים הפרטיים?
הצרכנים הפרטיים הם הנפגעים העיקריים, מכיוון שהם משלמים את המחיר המלא על תיקוני רכב, ללא הנחות שמקבלות חברות הביטוח במוסכי הסדר.
מה ניתן לעשות כדי להוזיל את עלויות התחזוקה?
על הצרכנים לבצע השוואת מחירים, לשקול שימוש בחלקים תחליפיים איכותיים ולבחור במוסכים אמינים. בנוסף, עידוד תחרות בשוק באמצעות יבוא מקביל יכול להוזיל את העלויות באופן משמעותי.
מהן ההשפעות של התחרות על מחירי חלקי החילוף?
תחרות משפרת את השקיפות ומוזילה מחירים. לדוגמה, במדינות שבהן יש שוק פתוח ליבוא מקביל, מחירי החלפים נמוכים ב-20%-30% מאשר במדינות עם שוק סגור.
כיצד יכולה הרפורמה של רשות התחרות לשפר את המצב?
הרפורמה תאפשר לצרכנים ליהנות ממחירי חלפים הוגנים יותר, תעודד תחרות בשוק ותפחית את העלויות של תיקונים וביטוחים.
מהן התחזיות לעתיד אם הרפורמה תיושם?
- 7.מתוך הכתבה 01/12/2024 13:14הגב לתגובה זו״חלקים תחליפיים, לעומת זאת, מיוצרים על ידי חברות צד שלישי ״ חלפים מקוריים שנמכרים ע״י סוכנויות חלקים בכל העולם נמוכים בעשרות אחוזים רבים מאותם חלקים שנמכרים כאן ע״י היבואן . נראה אותכם מצליחים לייבא אותם לארץ . בהצלחה לתמים שינסה .
- 6.,תמיר 30/11/2024 22:43הגב לתגובה זוהממשלה מפקירה את אזרחיה להשתוללות מחירים כמעט בכל הענפים בנקים. בנק ישראל.ביטוח.רכב.רשתות שיווק והרשימה עוד ארוכה מאד...
- 5.שי.ע 30/11/2024 21:43הגב לתגובה זוממנים את הצבא החרדים והמגזר הציבורי המנופח. את ביבי זה לא מעניין בכלל.
- 4.משה זיכמך 30/11/2024 19:33הגב לתגובה זופנס לרכב באינטרנט ניקנה ב60 דולר
- 3.ירון מהשרון 30/11/2024 19:23הגב לתגובה זוכל רכב בישראל עולה 20,000-30,000 שח יותר ממה שהוא צריך לעלות כולל מיסי המדינה
- 2.אמנון 30/11/2024 10:38הגב לתגובה זוהמדינה חוששת שאנשים יקנו רכב בחלקים וירכיבו בעצמם וכך יעקפו את המס על רכבים. או שהמדינה פשוט לא מוסרית ורוצה להרווח גם על חשבון הבטיחות. כשהמדינה גונבת מהציבור מה יגידו הגנבים (החברות)?
- 1.אזרח נאמן 30/11/2024 10:11הגב לתגובה זורק סכמו מראש עם המוסך את מחיר העבודה בנפרד, שלא יציד מחיר מופקע כשיבין שהחלפים נרכשו בנפרד
פרארי דייטונה SP3. מחיר של 18,000,000 ש"ח. קרדיט עמית אגרונובשיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל עדכנה כי יחידה אחת מדגם הדייטונה SP3 שמחירו בחו"ל קרוב ל 2.25 מיליון דולר ייובא לישראל עבור לקוח מקומי
סמלת יבואנית דגמי פרארי לישראל מכרה ללקוח ישראלי פרארי דייטונה במחיר של 18,000,000 שקל! מדובר על שיא במחיר לרכב בישראל. המחיר נובע מכך שהרכב נרשם בישראל עם כל המשתמע - מסים והוצאות מסביב. מחירו בחו"ל הוא כחצי מהמחיר בארץ.
אחרי שברשתות החברתיות פורסמו תמונות של הפרארי דייטונה SP3 עידכנה יבואנית פרארי לישראל כי רכב כזה, אחד מ-599 יחידות שיוצרו, אכן הגיע לישראל ונמכר ללקוח.
בשונה מכלי רכב בייצור המוני, אותם היבואן מביא לארץ תוך שהוא רוכש מאות או אלפי יחידות שונות ואז משווק בישראל, כל דגמי פרארי הנמכרים בישראל מגיעים לארץ רק לאחר שהם הוזמנו ונמכרו מראש ללקוח. כלומר סמלת לא מייבאת מכוניות ואז מוכרת ללקוח, אלא קודם מוכרת ואז מייבאת.
נוסף על כך, קיימת רשימת המתנה ארוכה לדגמי פרארי, כך שלקוח יכול להזמין היום דגם כלשהו, ולקבל אותו רק לאחר מספר חודשים, ולעיתים למעלה מזה. כשמדובר במכוניות נדירות ויקרות במיוחד כמו הפרארי דיטונה SP3 היצרנית לא תמכור רכב לכל לקוח, גם אם יש לו את הכסף. לחברה חשוב כי הבעלים של רכב פרארי 'הוכיח' את הזכאות לרכוש את המכונית ולהחזיק אותה, וזאת באמצעות רכישה של דגמים 'פשוטים' יותר של היצרנית.כלומר, אפשר לעלות בהדרגה בדגמים, לא לקפוץ לטופ בבת אחת, אם כי, בסופו של יום - "הכסף מדבר".
- ג'יפ רנגלר - הוזלה של עשרות אלפי שקלים
- הושק ליפמוטור C10 PHEV, וגרסה מוזלת לטיגו 7 PHEV
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכאן אנחנו מסיקים כי הלקוח המאושר שנפרד עכשיו מסכום גדול של מיליוני שקלים בחשבון הבנק, הוא כזה שכנראה כבר מחזיק רכב אחד או שניים של היצרנית.
