מוסכניק
צילום: דאלי

מחירי חלקי החילוף לרכב מנופחים - איך מתכוונת רשות התחרות להוריד אותם?

רשות התחרות פרסמה נייר עמדה על כשלי השוק בתמחור חלקי חילוף לרכב בישראל. מה עומד מאחורי המחירים המנופחים, מי מרוויח מהם, וכיצד ניתן להוזיל את העלויות ולשפר את מצב הצרכנים? וגם - איך זה יוריד את מחירי הביטוח שלנו?
עמית בר | (7)

מחירי חלקי חילוף לרכב בארץ גבוהים במאות אחוזים לעומת מחירי השוק העולמי. קיים פער של מאות אחוזים, המחירים בארץ הם פי כמה מהמחירים בחו"ל. הסיבה על פי רשות התחרות היא השימוש במחירוני יבואנים, המשמשים בסיס לקביעת מחירי החלפים, אך למעשה אינם משקפים את מחירי השוק האמיתיים. מחירי היבואנים מלכתחילה גבוהים במיוחד, אך אלו לא המחירים האמיתיים. בפועל, המחירים נמוכים יותר. ככה בעצם כולם מרוויחים יותר - מוכרים במסגרת תיקון הרכב דרך הביטוח לפי השווי במחירון, כשהמוסך קונה את זה בזול יותר. היבואן מרוצה כי הוא סגר עסקה, הביטוח בסוף מגלגל את זה על הלקוח. השמאי הכין דוח והרוויח. המפסיידם הם כמובן - אנחנו. 

על פי דוח של רשות התחרות התוצאה היא ניפוח מחירים שפוגע ישירות בצרכנים ומשפיע גם על עלויות הביטוח.

הרכבים הכי נגנבים בארץ; כמה גניבות רכבים יש בחודש, באיזה אזורים יש הכי הרבה גניבות ולמה המשטרה טוענת שהיקף הגניבות בירידה למרות שהוא בעלייה?

 

מחירי חלקי החילוף בישראל – תמונת מצב עגומה

הרשות ממליצה לעבור משיטת תמחור המבוססת על מחירוני יבואנים לשיטה שמבוססת על מחירי שוק בפועל. הדבר עשוי להוביל לירידת מחירים דרמטית בחלקי החילוף, להפחתת עלויות תיקונים ולירידת פרמיות הביטוח. בנוסף, הרשות קוראת לעידוד יבוא מקביל של חלקי חילוף, להסרת חסמים רגולטוריים ולהגברת השקיפות במחירים לצרכן.

הרשות קוראת לרפורמה, יש לה את הכוח לכך. עם זאת, בעבר היו ניסיונות לעשות זאת ללא הצלחה. הלובי של חברות הרכב גדול וחזק וצריך נחישות וכוח להתמודד מולו. הצלחה של רשות התחרות היא רווח מאוד גדול לכולנו. חיסכון שיכול על פי ההערכות לעלות בקלות על 1,000 שקל בשנה למשפחה ממוצעת וזו הערכה מאוד שמרנית. 

 

למה מחירי חלקי החילוף כל כך יקרים?

בישראל יש מונופול של יבואנים רשמיים, ששולטים בשוק ומכתיבים מחירים גבוהים. השוק חסום כמעט לחלוטין בפני יבואנים מקבילים, שמתקשים להתחרות במונופול בשל חסמים רגולטוריים ואחרים. בנוסף, שמאי הרכב מחויבים להתבסס על מחירוני היבואנים, מה שמאפשר ניפוח מחירים בקלות רבה.

מה ההבדל בין חלקי חילוף מקוריים לתחליפיים?

חלקי חילוף מקוריים מיוצרים על ידי יצרן הרכב ונושאים את חותמתו הרשמית. הם מבטיחים התאמה מלאה לרכב, אך מחירם לרוב גבוה. חלקים תחליפיים, לעומת זאת, מיוצרים על ידי חברות צד שלישי, הם זולים יותר ולעיתים קרובות גם איכותיים, אם כי יש לבדוק את מקורם ואיכותם.

כיצד משפיעים מחירי חלקי החילוף על עלויות הביטוח?

מחירי חלקי החילוף משפיעים ישירות על עלויות תיקוני הרכב. כאשר חלקי חילוף יקרים יותר, עלות התיקונים לחברות הביטוח עולה, מה שמגולגל אל הצרכנים בפרמיות גבוהות יותר. הורדת מחירי החלפים תוכל להוביל להוזלת פרמיות הביטוח באופן ניכר.

מהם הפערים בין מחירי חלקי חילוף בארץ לעומת חו"ל?

פערי המחירים עצומים. לדוגמה, פנס קדמי לרכב משפחתי שנמכר בארץ ב-2,000-3,0000 שקלים, נמכר באירופה ב-600-8000 שקלים בלבד. תמחור גבוה זה נובע מהשליטה של יבואנים רשמיים על השוק המקומי, ומהיעדר תחרות אמיתית.

איך משפיעה הרגולציה על מחירי חלקי החילוף?

הרגולציה מחייבת שימוש בחלקים מקוריים בלבד בתיקונים רבים, מה שמונע תחרות ומקשה על יבואנים מקבילים להיכנס לשוק. בנוסף, המחויבות של שמאי הרכב להשתמש במחירוני יבואנים מונעת ירידת מחירים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מה עמדת רשות התחרות בנושא?

רשות התחרות טוענת כי המחירים המנופחים נובעים מכשלי שוק חמורים. היא ממליצה לשנות את השיטה כך ששמאי הרכב יעריכו את מחירי החלפים על בסיס מחירי שוק בפועל ולא על פי מחירוני יבואנים.

כיצד משפיעים מחירי חלקי החילוף על הצרכנים הפרטיים?

הצרכנים הפרטיים הם הנפגעים העיקריים, מכיוון שהם משלמים את המחיר המלא על תיקוני רכב, ללא הנחות שמקבלות חברות הביטוח במוסכי הסדר.

מה ניתן לעשות כדי להוזיל את עלויות התחזוקה?

על הצרכנים לבצע השוואת מחירים, לשקול שימוש בחלקים תחליפיים איכותיים ולבחור במוסכים אמינים. בנוסף, עידוד תחרות בשוק באמצעות יבוא מקביל יכול להוזיל את העלויות באופן משמעותי.

מהן ההשפעות של התחרות על מחירי חלקי החילוף?

תחרות משפרת את השקיפות ומוזילה מחירים. לדוגמה, במדינות שבהן יש שוק פתוח ליבוא מקביל, מחירי החלפים נמוכים ב-20%-30% מאשר במדינות עם שוק סגור.

כיצד יכולה הרפורמה של רשות התחרות לשפר את המצב?

הרפורמה תאפשר לצרכנים ליהנות ממחירי חלפים הוגנים יותר, תעודד תחרות בשוק ותפחית את העלויות של תיקונים וביטוחים.

מהן התחזיות לעתיד אם הרפורמה תיושם?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מתוך הכתבה 01/12/2024 13:14
    הגב לתגובה זו
    ״חלקים תחליפיים, לעומת זאת, מיוצרים על ידי חברות צד שלישי ״ חלפים מקוריים שנמכרים ע״י סוכנויות חלקים בכל העולם נמוכים בעשרות אחוזים רבים מאותם חלקים שנמכרים כאן ע״י היבואן . נראה אותכם מצליחים לייבא אותם לארץ . בהצלחה לתמים שינסה .
  • 6.
    ,תמיר 30/11/2024 22:43
    הגב לתגובה זו
    הממשלה מפקירה את אזרחיה להשתוללות מחירים כמעט בכל הענפים בנקים. בנק ישראל.ביטוח.רכב.רשתות שיווק והרשימה עוד ארוכה מאד...
  • 5.
    שי.ע 30/11/2024 21:43
    הגב לתגובה זו
    ממנים את הצבא החרדים והמגזר הציבורי המנופח. את ביבי זה לא מעניין בכלל.
  • 4.
    משה זיכמך 30/11/2024 19:33
    הגב לתגובה זו
    פנס לרכב באינטרנט ניקנה ב60 דולר
  • 3.
    ירון מהשרון 30/11/2024 19:23
    הגב לתגובה זו
    כל רכב בישראל עולה 20,000-30,000 שח יותר ממה שהוא צריך לעלות כולל מיסי המדינה
  • 2.
    אמנון 30/11/2024 10:38
    הגב לתגובה זו
    המדינה חוששת שאנשים יקנו רכב בחלקים וירכיבו בעצמם וכך יעקפו את המס על רכבים. או שהמדינה פשוט לא מוסרית ורוצה להרווח גם על חשבון הבטיחות. כשהמדינה גונבת מהציבור מה יגידו הגנבים (החברות)?
  • 1.
    אזרח נאמן 30/11/2024 10:11
    הגב לתגובה זו
    רק סכמו מראש עם המוסך את מחיר העבודה בנפרד, שלא יציד מחיר מופקע כשיבין שהחלפים נרכשו בנפרד
אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג


טויוטה קורולה - הפעם יפנית אמיתית. צילון יצרןטויוטה קורולה - הפעם יפנית אמיתית. צילון יצרן

הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל הודיעה על חזרתה של הקורולה לשוק באמצעות ייבוא הרכב ממפעלי טויוטה ביפן. הקורולה נעדרת מהשוק כמעט שנתיים מאחר והיא היתה מגיעה לשוק הישראלי ממפעלי טויוטה בטורקיה, שהכריזה על חרם כלכלי על ישראל אחרי ה 7.10. 

עדיין אין מחיר לרמות הגימור השונות

יואב פולס |

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל הודיעה על שיווק מחדש של הטויוטה קורולה המבוקשת. הטויוטה קורולה שנעדרת מהשוק כמעט במשך שנתיים עקב החרם הכלכלי שהטיל נשיא טורקיה על ישראל אחרי טבח השבעה באוקטובר 2023, חוזרת לשוק הישראלי, ישירות מהמפעל ביפן.

הטויוטה קורולה שהחזיקה ביקושים יציבים בעיקר מציי הרכב, אבל לא רק, השאירה את הזירה ריקה למתחרה הגדולה שלה היונדאי אלנטרה ההיברידית. ביוניון מוטורס הצליחו לחפות מעט על העדרותה של הקורולה מהשוק באמצעות הטויוטה קורולה קרוס, אבל טוב ככל שתיהיה הקורולה קרוס לא באמת הצליחה למלא את החסר.

נזכיר כי במקביל להיעדרות של הקורולה מהשוק, גם הטויוטה CHR נעדרת מהשוק מאותה הסיבה בדיוק.


טויוטה קורולה, עכשיו יפנית אמיתית. צילום יצרן

עם הטלת החרם, וכאשר היה ברור כי מדובר באירוע מתמשך, זה היה רק עניין של זמן עד שיגיעו לישראל קורולות ממפעלים אחרים. ייבוא הקורולה ממקורות אחרים הביא עימו גם בעיות אחרות, כמו עלויות שילוח ימי מיפן (לעומת מטורקיה) ובעיקר מציאת חלון הייצור אצל היצרנית שניתן יהיה להקצות לשוק הישראלי, כאשר ייצור כלי הרכב מתוכנן קדימה חודשים ארוכים ולמעלה מכך.

עם זאת, זה היה עניין של זמן, ועתה כאמור הקורולה חוזרת ממפעלי טויוטה ביפן, כאשר בחברה מציינים כי מדובר במפעל טקאוטה שנחשב לאחד המפעלים האיקוניים של היצרנית היפנית. כל הקורולות שיגיעו ממפעל זה יסומנו בנוסף תווית איכות "Japan Made".