הציבור רץ לקנות רכבים חשמליים לפני העלאת המס, אבל המחירים צריכים לרדת
משרד האוצר מפגין עמידות מול משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה ואינו מסכים לדחות את העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-20% ל-35%. באוצר נלחמים על כל שקל, במיוחד בהינתן המלחמה שתעלה כ-200 מיליארד שקל. סכום לא סופי.
העלאת המס לא צודקת. אם אנחנו רוצים לקדם את הגנת הסביבה ולתרום את חלקנו לאקלים נקי, הממשלה צריכה לתת תמריצים כלכליים לרכישת רכבים חשמליים. בפועל, העלאת המס היא תמריץ הפוך.
אולי יהיה שינוי של הרגע האחרון, בינתיים זה לא נראה. ומה עושים האנשים? חוששים שעליית המס תעלה את המחיר והם מסתערים. ראשית כדאי להבהיר שעליית מחירי הרכב אמורה להיות סביב 6%-7%, שכן העלאת מס הקנייה היא על עלות הרכב ולא על מחיר המכירה (שכולל גם מסים וכו'). שנית, סביר מאוד להניח שההנחה תימשך כי החברות עמוסות במלאי למשך 3-4 חודשים.
המלאי הזה יימכר בהתאם למיסוי הקודם. אז יש רכבים חשמליים לתקופה ממושכת, אבל של כמה חודשים, אבל הציבור מסתער כי הוא חושש שלא יהיה את הדגם שהוא מעונין בו.
- ארגון מנהלי התחבורה - נדרשת מדיניות ארוכת טווח
- אושרה ערבות של 200 מיליון ש' לקרנות בתחום הביטחוני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החשש הזה מעליית מחירים הוא נכון, אבל הוא נובע מספינים של יבואני הרכב בלבד. יבואני הרכב נהנים מירידה חדה בשערי המט"ח בחודשיים האחרונים. למעשה, מחייר הרכב אמורים לרדת בכ-5%-10% בזכות הירידה בשערי החליפין, אבל בשוק הרכב אין באמת תחרות, אין דין ואין דיין. זה שוק שנשלט על ידי הענקיות, קרטל הרכב ששולט במחירים וברווחים.
מעבר לכך, מחירי הרכבים החשמליים בעולם בירידה משמעותית. טסלה, BYD הסינית ובכלל - כל החברות, דגש על חברות הרכבים החשמליות הסיניות מתחרות גם במחיר וזה אומר שליבואנים המקומיים יש מרווח תמרון מאוד גדול.
מנגד, מחירי ההובלה שעולים ברקע התקיפות של החות'ים בתעלת סואץ מייקרים את עלות הרכבים, אם כי, לא מדובר על עלייה דרמטית. ההשפעה הגדולה יותר עלולה להיות בשל מחסור ברכבים בשל הארכת זמן ההגעה של הרכבים. מחסור עלול ליצור עליית מחירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
כך או אחרת, שוק הרכב החשמלי זינק השנה כש-BYD מובילה את השוק. הצפי הוא שהיקף הרכבים החשמליים שיימכר השנה יהיה קרוב ל-20%. היקף מכירות הרכבים החדשים השנה צפוי להיות 280-290 אלף.
- 20.משה 25/12/2023 09:09הגב לתגובה זועל ישראל, כולל על חלקי חילוף לרכבים, מתקיים להלכה כבר עכשיו בגלל העמדה האנטי ישראלית של השלטון הסיני. זו טעות חמורה לרכוש עכשיו רכבים סיניים
- 19.חיים ב ס ר ט (ל"ת)רנטגן 24/12/2023 16:34הגב לתגובה זו
- 18.ברול 24/12/2023 11:48הגב לתגובה זובשום מקום בעולם אין מיסים כאלה על מכוניות.אם כבר אז שיורידו על רכבים לא חשמליים!למה מכוניות צרירות לעלות בארץ כפול מאשר בחו"ל?אז אתה בוכה על העלאת המס למכוניות חשמליות שממילא המחיר שלהן אמור לרדת.המס עדיין יהיה הרבה יותר נמוך ממכטנית רגילה וככה צריך להיות אבל המדינה צריכה לסגור את פירצת המס הזאת שמטיבה עם העשירים!
- 17.אנונימי 24/12/2023 11:42הגב לתגובה זואני מפחד מהיום שלא תהיה לי בררה ואסור יהיה לנסוע על בנזין...מה אני יעשה???החשמלי זה הדבר הכי מגעיל שאי פעם נהגתי בו.זה מעלית עם אורות
- 16.לא רץ ולא נעליים,המחירים לא יעלו (ל"ת)מיימון 24/12/2023 11:29הגב לתגובה זו
- 15.אורן 24/12/2023 10:59הגב לתגובה זוכשהעלות לנסיעה זולה מתחבורה ציבורית אין םה צד סביבתי. הכל מאבקים של טייקונים
- 14.שיעלו מעמ על רכב מעל 120 אלף ל25% ויבטלו מעמ על מזון (ל"ת)זליג 24/12/2023 10:50הגב לתגובה זו
- 13.אלי 24/12/2023 10:28הגב לתגובה זואל תהיי פראיירים מחירים פה יקרים ב-30% עושים עליכם סיבוב מפחידים אותכם לשו
- 12.תחבצ 24/12/2023 10:23הגב לתגובה זואלו צעצועים לעשירים בלבד אז שיואילו לשלם. שיפסיקו לקשקש שמי שקונה דואג לכדור הארץ. זה רק סטטוס ולא לשלם על דלק. חשמל גם מזהם והתהליך יצור וריטה כנ"ל. מספיק עם הלובי הזה... אכלתם את הראש. יאללה תכניסו יד לכיס העמוק שלכם ותשלמו עוד
- 11.זוזו חלסטרה 24/12/2023 09:30הגב לתגובה זוכתב נחמד אף אחד לא רץ הציבור הבין ויחד הוא מנצח 120 אלף רכבים עומדים וימשיכו לעמוד עד שנקבל מחירי אירופה-ועכשו הראש במלחמה ולא ברכבים
- 10.בא 24/12/2023 09:27הגב לתגובה זוהם מסרטנים,תחשבו על הילדים שלכם!!! וגם לא מפחיתים שום גזי חממה ,חשמל מיוצר מתחנת הכוח , אם כבר רכב היברידי .
- 9.אמיר 24/12/2023 09:26הגב לתגובה זולמלחמה באלה שרצחו, אנסו ושרפו אותנו ואת הילדים שלנו , כן? לא מלחמה באויב מדומה. מי שיכול להרשות לעצמו מכונית חשמלית לא צריך להיות מסובסד על ידי המדינה, היא עסוקה בדברים חשובים יותר כרגע אם לא שמתם לב. תתעוררו
- 8.צודקים באוצר 24/12/2023 09:15הגב לתגובה זומוטב שיעלו את המס הזה ולא מיסים אחרים שישפיעו על כלל האוכלוסייה
- אחרי 90,000 ק"מ זה פשוט לא נכון. אתה טועה ומטעה. (ל"ת)איתי 27/12/2023 15:33הגב לתגובה זו
- 7.תפסיקו לקנות מכוניות מסינים! רק אמריקאי! (ל"ת)מתן 24/12/2023 08:48הגב לתגובה זו
- 6.המכונאי 24/12/2023 08:41הגב לתגובה זועלאק תורים ענקים כולם רצים לקנות אולי מספיק להלחיץ
- 5.אנטי שמוקטריץ' 24/12/2023 08:27הגב לתגובה זובמקום לעודד נסיעה על רכבים חשמליים לשמירה על איכות הסביבה עוד החלטה מטומטמת לעידוד שתיה רוויה סוכר שהורגת אנשים ו"עוזרת " לקטיעת רגליים .
- 4.הכל מתגמד שאחים ואבות נופלים במלחמה (ל"ת)ילדי ישראל 24/12/2023 08:27הגב לתגובה זו
- צודק 100 אחוז,אין לי חשק לקנות כלום (ל"ת)מימון 24/12/2023 11:30הגב לתגובה זו
- 3.לאוצר,אל תכנעו ליבואנים,יישר כח (ל"ת)מיימון 24/12/2023 08:22הגב לתגובה זו
- 2.אם לא יקנו. לצערי אנחנו לא אמריקאים כאשר מדובר בדר 24/12/2023 07:49הגב לתגובה זואם לא יקנו. לצערי אנחנו לא אמריקאים כאשר מדובר בדרישה לשירות טוב ולמחירים סבירים.
- 1.יוסי 24/12/2023 07:48הגב לתגובה זוואף ממשלה לא משנה את המצב מהייסוד . צריך היה להמשיך את הרפורמה הסלולארית גם בתחומי המזון והרכב. מה שנתניהו לא עשה. האדם הזה הרס אתה מדינה בכל בחינה.

רוכבי קורקינטים - מצלמים אתכם; קנסות של 500 שקלים נשלחו לעברייני תנועה
עיריית תל אביב שלחה אלפי דוחות של 250 עד 500 שקלים; הקצב יתגבר
רוכבי קורקינטים פרטיים ושיתופיים בתל אביב מקבלים דוחות בדואר, ללא מפגש עם פקחים בשטח. העירייה משתמשת במצלמות אכיפה עירוניות, שמתעדות עבירות ומאפשרות זיהוי הרוכבים. במקרים של קורקינטים שיתופיים, העירייה מצליבה את הצילומים עם נתוני חברות ההשכרה כמו ליים או בירד, כדי לאתר את המשתמש שביצע את העבירה. העבירות הנפוצות כוללות רכיבה ללא קסדה, שגובה הקנס עליה נע בין 250 ל-500 שקלים, ורכיבה על מדרכות או שבילי הולכי רגל, עם קנס של 250 שקלים. רוכבים רבים מדווחים על דוחות חוזרים מאותה עבירה, שמצטברים לסכומים של אלפי שקלים.
כמות הדוחות שנשלחה עד כמה מגיעה לאלפים בודדים, כשבפועל השימוש במצלמות לקביעת עבירות של רובי קורקינט החל רק בחצי השנה האחרונה והוא מתגבר מחודש לחודש. מדובר על מצלמות נייחות וניידות שמותקנות בצמתים מרכזיים. המהלך הזה נולד מצורך קריטי להתמודד עם עלייה בתאונות. מאות רבות של רוכבי קורקינטים נפצעו בתאונות, כש-15% מהפציעות הקשות נובעות מרכיבה ללא קסדה. נתונים ממשרד התחבורה מראים כי 60% מהתאונות בכבישים עירוניים כוללים כלים חשמליים, בעיקר בגלל רכיבה מהירה על מדרכות שמסכנת הולכי רגל.
האכיפה המוגברת כוללת גם מבצעים משותפים עם המשטרה, כאלו שבהם מחולקים עשרות דוחות בשעה-שעתיים בצומת מרכזית בתל אביב. בנוסף, החל מספטמבר 2025, עלה הקנס על אי התקנת לוחית זיהוי מ-100 ל-500 שקלים, ובעלי כלים מסתכנים גם בהחרמה, מה שמוסיף חיוב כספי נוסף של מאות שקלים לשחרור הכלי.
המגמה מתפשטת לערים נוספות. בירושלים, שבה נרשמו 2,000 דוחות מתחילת השנה , מתכננים להרחיב שימוש במצלמות דומות עד סוף השנה, בעקבות עלייה של 20% בתאונות. בחיפה ובנתניה כבר החלו מבצעי אכיפה משותפים עם המשטרה. ערים כמו כפר סבא ועכו הודיעו על החמרת קנסות ל-500 שקלים, כולל אפשרות החרמה, כדי להתמודד עם כאוס הרכיבה. בבני ברק ורמת גן, שבהן נרשמו אלפי דוחות, משלבים מצלמות עם פטרולים רגליים. המטרה הכללית היא להפחית סיכוני תאונות.
- הקנסות מזנקים: רכיבה ללא לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים תעלה 500 שקל
- חברת הקורקינטים השיתופיים שבדרך לוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך בעצם יודעים מי הרוכב בקורקינט?
הרוכבים שמקבלים דוחות לא מבינים מי צילם, מתי צולמה התמונה והאם זה הם. רוכב קורקינט לא בדיוק יודע באיזה רחובות הוא עבר ומתי, הוא לרוב עשוה דרך לפי וויז ונוסע. מעבר לכך, במקרים רבים העירייה שולחת את הדוח בעיכוב והרוכבים לא זוכרים איפה הם היו בתאריך המסוים ואם רכבו על קורקינט.

רוכבי קורקינטים - מצלמים אתכם; קנסות של 500 שקלים נשלחו לעברייני תנועה
עיריית תל אביב שלחה אלפי דוחות של 250 עד 500 שקלים; הקצב יתגבר
רוכבי קורקינטים פרטיים ושיתופיים בתל אביב מקבלים דוחות בדואר, ללא מפגש עם פקחים בשטח. העירייה משתמשת במצלמות אכיפה עירוניות, שמתעדות עבירות ומאפשרות זיהוי הרוכבים. במקרים של קורקינטים שיתופיים, העירייה מצליבה את הצילומים עם נתוני חברות ההשכרה כמו ליים או בירד, כדי לאתר את המשתמש שביצע את העבירה. העבירות הנפוצות כוללות רכיבה ללא קסדה, שגובה הקנס עליה נע בין 250 ל-500 שקלים, ורכיבה על מדרכות או שבילי הולכי רגל, עם קנס של 250 שקלים. רוכבים רבים מדווחים על דוחות חוזרים מאותה עבירה, שמצטברים לסכומים של אלפי שקלים.
כמות הדוחות שנשלחה עד כמה מגיעה לאלפים בודדים, כשבפועל השימוש במצלמות לקביעת עבירות של רובי קורקינט החל רק בחצי השנה האחרונה והוא מתגבר מחודש לחודש. מדובר על מצלמות נייחות וניידות שמותקנות בצמתים מרכזיים. המהלך הזה נולד מצורך קריטי להתמודד עם עלייה בתאונות. מאות רבות של רוכבי קורקינטים נפצעו בתאונות, כש-15% מהפציעות הקשות נובעות מרכיבה ללא קסדה. נתונים ממשרד התחבורה מראים כי 60% מהתאונות בכבישים עירוניים כוללים כלים חשמליים, בעיקר בגלל רכיבה מהירה על מדרכות שמסכנת הולכי רגל.
האכיפה המוגברת כוללת גם מבצעים משותפים עם המשטרה, כאלו שבהם מחולקים עשרות דוחות בשעה-שעתיים בצומת מרכזית בתל אביב. בנוסף, החל מספטמבר 2025, עלה הקנס על אי התקנת לוחית זיהוי מ-100 ל-500 שקלים, ובעלי כלים מסתכנים גם בהחרמה, מה שמוסיף חיוב כספי נוסף של מאות שקלים לשחרור הכלי.
המגמה מתפשטת לערים נוספות. בירושלים, שבה נרשמו 2,000 דוחות מתחילת השנה , מתכננים להרחיב שימוש במצלמות דומות עד סוף השנה, בעקבות עלייה של 20% בתאונות. בחיפה ובנתניה כבר החלו מבצעי אכיפה משותפים עם המשטרה. ערים כמו כפר סבא ועכו הודיעו על החמרת קנסות ל-500 שקלים, כולל אפשרות החרמה, כדי להתמודד עם כאוס הרכיבה. בבני ברק ורמת גן, שבהן נרשמו אלפי דוחות, משלבים מצלמות עם פטרולים רגליים. המטרה הכללית היא להפחית סיכוני תאונות.
- הקנסות מזנקים: רכיבה ללא לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים תעלה 500 שקל
- חברת הקורקינטים השיתופיים שבדרך לוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך בעצם יודעים מי הרוכב בקורקינט?
הרוכבים שמקבלים דוחות לא מבינים מי צילם, מתי צולמה התמונה והאם זה הם. רוכב קורקינט לא בדיוק יודע באיזה רחובות הוא עבר ומתי, הוא לרוב עשוה דרך לפי וויז ונוסע. מעבר לכך, במקרים רבים העירייה שולחת את הדוח בעיכוב והרוכבים לא זוכרים איפה הם היו בתאריך המסוים ואם רכבו על קורקינט.
