BYD
צילום: BYD

הציבור רץ לקנות רכבים חשמליים לפני העלאת המס, אבל המחירים צריכים לרדת

מס הקנייה צפוי לעלות בינואר, אך החברות ימשיכו למכור את המלאי הקיים במחירים שלפני העלאת המס (צפוי שיהיה עד מרץ); התחרות העולמית בענף מביאה לירידת מחירים משמעותית והנפילה בשערי החליפין הוזילה את הרכבים בשיעור של 10%-5%.
עמית בר | (22)

משרד האוצר מפגין עמידות מול משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה ואינו מסכים לדחות את העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-20% ל-35%. באוצר נלחמים על כל שקל, במיוחד בהינתן המלחמה שתעלה כ-200 מיליארד שקל. סכום לא סופי. 

העלאת המס לא צודקת. אם אנחנו רוצים לקדם את הגנת הסביבה ולתרום את חלקנו לאקלים נקי, הממשלה צריכה לתת תמריצים כלכליים לרכישת רכבים חשמליים. בפועל, העלאת המס היא תמריץ הפוך. 

אולי יהיה שינוי של הרגע האחרון, בינתיים זה לא נראה. ומה עושים האנשים? חוששים שעליית המס תעלה את המחיר והם מסתערים. ראשית כדאי להבהיר שעליית מחירי הרכב אמורה להיות סביב 6%-7%, שכן העלאת מס הקנייה היא על עלות הרכב ולא על מחיר המכירה (שכולל גם מסים וכו'). שנית, סביר מאוד להניח שההנחה תימשך כי החברות עמוסות במלאי למשך 3-4 חודשים.

המלאי הזה יימכר בהתאם למיסוי הקודם. אז יש רכבים חשמליים לתקופה ממושכת, אבל של כמה חודשים, אבל הציבור מסתער כי הוא חושש שלא יהיה את הדגם שהוא מעונין בו.

החשש הזה מעליית מחירים הוא נכון, אבל הוא נובע מספינים של יבואני הרכב בלבד. יבואני הרכב נהנים מירידה חדה בשערי המט"ח בחודשיים האחרונים. למעשה, מחייר הרכב אמורים לרדת בכ-5%-10% בזכות הירידה בשערי החליפין, אבל בשוק הרכב אין באמת תחרות, אין דין ואין דיין. זה שוק שנשלט על ידי הענקיות, קרטל הרכב ששולט במחירים וברווחים.

מעבר לכך, מחירי הרכבים החשמליים בעולם בירידה משמעותית. טסלה, BYD הסינית ובכלל - כל החברות, דגש על חברות הרכבים החשמליות הסיניות מתחרות גם במחיר וזה אומר שליבואנים המקומיים יש מרווח תמרון מאוד גדול. 

מנגד, מחירי ההובלה שעולים ברקע התקיפות של החות'ים בתעלת סואץ מייקרים את עלות הרכבים, אם כי, לא מדובר על עלייה דרמטית. ההשפעה הגדולה יותר עלולה להיות בשל מחסור ברכבים בשל הארכת זמן ההגעה של הרכבים. מחסור עלול ליצור עליית מחירים. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כך או אחרת, שוק הרכב החשמלי זינק השנה כש-BYD מובילה את השוק. הצפי הוא שהיקף הרכבים החשמליים שיימכר השנה יהיה קרוב ל-20%. היקף מכירות הרכבים החדשים השנה צפוי להיות 280-290 אלף.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    משה 25/12/2023 09:09
    הגב לתגובה זו
    על ישראל, כולל על חלקי חילוף לרכבים, מתקיים להלכה כבר עכשיו בגלל העמדה האנטי ישראלית של השלטון הסיני. זו טעות חמורה לרכוש עכשיו רכבים סיניים
  • 19.
    חיים ב ס ר ט (ל"ת)
    רנטגן 24/12/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    ברול 24/12/2023 11:48
    הגב לתגובה זו
    בשום מקום בעולם אין מיסים כאלה על מכוניות.אם כבר אז שיורידו על רכבים לא חשמליים!למה מכוניות צרירות לעלות בארץ כפול מאשר בחו"ל?אז אתה בוכה על העלאת המס למכוניות חשמליות שממילא המחיר שלהן אמור לרדת.המס עדיין יהיה הרבה יותר נמוך ממכטנית רגילה וככה צריך להיות אבל המדינה צריכה לסגור את פירצת המס הזאת שמטיבה עם העשירים!
  • 17.
    אנונימי 24/12/2023 11:42
    הגב לתגובה זו
    אני מפחד מהיום שלא תהיה לי בררה ואסור יהיה לנסוע על בנזין...מה אני יעשה???החשמלי זה הדבר הכי מגעיל שאי פעם נהגתי בו.זה מעלית עם אורות
  • 16.
    לא רץ ולא נעליים,המחירים לא יעלו (ל"ת)
    מיימון 24/12/2023 11:29
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אורן 24/12/2023 10:59
    הגב לתגובה זו
    כשהעלות לנסיעה זולה מתחבורה ציבורית אין םה צד סביבתי. הכל מאבקים של טייקונים
  • 14.
    שיעלו מעמ על רכב מעל 120 אלף ל25% ויבטלו מעמ על מזון (ל"ת)
    זליג 24/12/2023 10:50
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אלי 24/12/2023 10:28
    הגב לתגובה זו
    אל תהיי פראיירים מחירים פה יקרים ב-30% עושים עליכם סיבוב מפחידים אותכם לשו
  • 12.
    תחבצ 24/12/2023 10:23
    הגב לתגובה זו
    אלו צעצועים לעשירים בלבד אז שיואילו לשלם. שיפסיקו לקשקש שמי שקונה דואג לכדור הארץ. זה רק סטטוס ולא לשלם על דלק. חשמל גם מזהם והתהליך יצור וריטה כנ"ל. מספיק עם הלובי הזה... אכלתם את הראש. יאללה תכניסו יד לכיס העמוק שלכם ותשלמו עוד
  • 11.
    זוזו חלסטרה 24/12/2023 09:30
    הגב לתגובה זו
    כתב נחמד אף אחד לא רץ הציבור הבין ויחד הוא מנצח 120 אלף רכבים עומדים וימשיכו לעמוד עד שנקבל מחירי אירופה-ועכשו הראש במלחמה ולא ברכבים
  • 10.
    בא 24/12/2023 09:27
    הגב לתגובה זו
    הם מסרטנים,תחשבו על הילדים שלכם!!! וגם לא מפחיתים שום גזי חממה ,חשמל מיוצר מתחנת הכוח , אם כבר רכב היברידי .
  • 9.
    אמיר 24/12/2023 09:26
    הגב לתגובה זו
    למלחמה באלה שרצחו, אנסו ושרפו אותנו ואת הילדים שלנו , כן? לא מלחמה באויב מדומה. מי שיכול להרשות לעצמו מכונית חשמלית לא צריך להיות מסובסד על ידי המדינה, היא עסוקה בדברים חשובים יותר כרגע אם לא שמתם לב. תתעוררו
  • 8.
    צודקים באוצר 24/12/2023 09:15
    הגב לתגובה זו
    מוטב שיעלו את המס הזה ולא מיסים אחרים שישפיעו על כלל האוכלוסייה
  • אחרי 90,000 ק"מ זה פשוט לא נכון. אתה טועה ומטעה. (ל"ת)
    איתי 27/12/2023 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    תפסיקו לקנות מכוניות מסינים! רק אמריקאי! (ל"ת)
    מתן 24/12/2023 08:48
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    המכונאי 24/12/2023 08:41
    הגב לתגובה זו
    עלאק תורים ענקים כולם רצים לקנות אולי מספיק להלחיץ
  • 5.
    אנטי שמוקטריץ' 24/12/2023 08:27
    הגב לתגובה זו
    במקום לעודד נסיעה על רכבים חשמליים לשמירה על איכות הסביבה עוד החלטה מטומטמת לעידוד שתיה רוויה סוכר שהורגת אנשים ו"עוזרת " לקטיעת רגליים .
  • 4.
    הכל מתגמד שאחים ואבות נופלים במלחמה (ל"ת)
    ילדי ישראל 24/12/2023 08:27
    הגב לתגובה זו
  • צודק 100 אחוז,אין לי חשק לקנות כלום (ל"ת)
    מימון 24/12/2023 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לאוצר,אל תכנעו ליבואנים,יישר כח (ל"ת)
    מיימון 24/12/2023 08:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אם לא יקנו. לצערי אנחנו לא אמריקאים כאשר מדובר בדר 24/12/2023 07:49
    הגב לתגובה זו
    אם לא יקנו. לצערי אנחנו לא אמריקאים כאשר מדובר בדרישה לשירות טוב ולמחירים סבירים.
  • 1.
    יוסי 24/12/2023 07:48
    הגב לתגובה זו
    ואף ממשלה לא משנה את המצב מהייסוד . צריך היה להמשיך את הרפורמה הסלולארית גם בתחומי המזון והרכב. מה שנתניהו לא עשה. האדם הזה הרס אתה מדינה בכל בחינה.
קורקינטים
צילום: דאלי

רוכבי קורקינטים - מצלמים אתכם; קנסות של 500 שקלים נשלחו לעברייני תנועה

עיריית תל אביב שלחה אלפי דוחות של 250 עד 500 שקלים; הקצב יתגבר

עמית בר |

רוכבי קורקינטים פרטיים ושיתופיים בתל אביב מקבלים דוחות בדואר, ללא מפגש עם פקחים בשטח. העירייה משתמשת במצלמות אכיפה עירוניות, שמתעדות עבירות ומאפשרות זיהוי הרוכבים. במקרים של קורקינטים שיתופיים, העירייה מצליבה את הצילומים עם נתוני חברות ההשכרה כמו ליים או בירד, כדי לאתר את המשתמש שביצע את העבירה. העבירות הנפוצות כוללות רכיבה ללא קסדה, שגובה הקנס עליה נע בין 250 ל-500 שקלים, ורכיבה על מדרכות או שבילי הולכי רגל, עם קנס של 250 שקלים. רוכבים רבים מדווחים על דוחות חוזרים מאותה עבירה, שמצטברים לסכומים של אלפי שקלים.

כמות הדוחות שנשלחה עד כמה מגיעה לאלפים בודדים, כשבפועל השימוש במצלמות לקביעת עבירות של רובי קורקינט החל רק בחצי השנה האחרונה והוא מתגבר מחודש לחודש. מדובר על מצלמות נייחות וניידות שמותקנות בצמתים מרכזיים. המהלך הזה נולד מצורך קריטי להתמודד עם עלייה בתאונות. מאות רבות של רוכבי קורקינטים נפצעו בתאונות, כש-15% מהפציעות הקשות נובעות מרכיבה ללא קסדה. נתונים ממשרד התחבורה מראים כי 60% מהתאונות בכבישים עירוניים כוללים כלים חשמליים, בעיקר בגלל רכיבה מהירה על מדרכות שמסכנת הולכי רגל. 

האכיפה המוגברת כוללת גם מבצעים משותפים עם המשטרה, כאלו שבהם מחולקים עשרות דוחות בשעה-שעתיים בצומת מרכזית בתל אביב. בנוסף, החל מספטמבר 2025, עלה הקנס על אי התקנת לוחית זיהוי מ-100 ל-500 שקלים, ובעלי כלים מסתכנים גם בהחרמה, מה שמוסיף חיוב כספי נוסף של מאות שקלים לשחרור הכלי.

המגמה מתפשטת לערים נוספות. בירושלים, שבה נרשמו 2,000 דוחות מתחילת השנה , מתכננים להרחיב שימוש במצלמות דומות עד סוף השנה, בעקבות עלייה של 20% בתאונות. בחיפה ובנתניה כבר החלו מבצעי אכיפה משותפים עם המשטרה. ערים כמו כפר סבא ועכו הודיעו על החמרת קנסות ל-500 שקלים, כולל אפשרות החרמה, כדי להתמודד עם כאוס הרכיבה. בבני ברק ורמת גן, שבהן נרשמו אלפי דוחות, משלבים מצלמות עם פטרולים רגליים. המטרה הכללית היא להפחית סיכוני תאונות.


איך בעצם יודעים מי הרוכב בקורקינט?

הרוכבים שמקבלים דוחות לא מבינים מי צילם, מתי צולמה התמונה והאם זה הם. רוכב קורקינט לא בדיוק יודע באיזה רחובות הוא עבר ומתי, הוא לרוב עשוה דרך לפי וויז ונוסע. מעבר לכך, במקרים רבים העירייה שולחת את הדוח בעיכוב והרוכבים לא זוכרים איפה הם היו בתאריך המסוים ואם רכבו על קורקינט. 

קורקינטים
צילום: דאלי

רוכבי קורקינטים - מצלמים אתכם; קנסות של 500 שקלים נשלחו לעברייני תנועה

עיריית תל אביב שלחה אלפי דוחות של 250 עד 500 שקלים; הקצב יתגבר

עמית בר |

רוכבי קורקינטים פרטיים ושיתופיים בתל אביב מקבלים דוחות בדואר, ללא מפגש עם פקחים בשטח. העירייה משתמשת במצלמות אכיפה עירוניות, שמתעדות עבירות ומאפשרות זיהוי הרוכבים. במקרים של קורקינטים שיתופיים, העירייה מצליבה את הצילומים עם נתוני חברות ההשכרה כמו ליים או בירד, כדי לאתר את המשתמש שביצע את העבירה. העבירות הנפוצות כוללות רכיבה ללא קסדה, שגובה הקנס עליה נע בין 250 ל-500 שקלים, ורכיבה על מדרכות או שבילי הולכי רגל, עם קנס של 250 שקלים. רוכבים רבים מדווחים על דוחות חוזרים מאותה עבירה, שמצטברים לסכומים של אלפי שקלים.

כמות הדוחות שנשלחה עד כמה מגיעה לאלפים בודדים, כשבפועל השימוש במצלמות לקביעת עבירות של רובי קורקינט החל רק בחצי השנה האחרונה והוא מתגבר מחודש לחודש. מדובר על מצלמות נייחות וניידות שמותקנות בצמתים מרכזיים. המהלך הזה נולד מצורך קריטי להתמודד עם עלייה בתאונות. מאות רבות של רוכבי קורקינטים נפצעו בתאונות, כש-15% מהפציעות הקשות נובעות מרכיבה ללא קסדה. נתונים ממשרד התחבורה מראים כי 60% מהתאונות בכבישים עירוניים כוללים כלים חשמליים, בעיקר בגלל רכיבה מהירה על מדרכות שמסכנת הולכי רגל. 

האכיפה המוגברת כוללת גם מבצעים משותפים עם המשטרה, כאלו שבהם מחולקים עשרות דוחות בשעה-שעתיים בצומת מרכזית בתל אביב. בנוסף, החל מספטמבר 2025, עלה הקנס על אי התקנת לוחית זיהוי מ-100 ל-500 שקלים, ובעלי כלים מסתכנים גם בהחרמה, מה שמוסיף חיוב כספי נוסף של מאות שקלים לשחרור הכלי.

המגמה מתפשטת לערים נוספות. בירושלים, שבה נרשמו 2,000 דוחות מתחילת השנה , מתכננים להרחיב שימוש במצלמות דומות עד סוף השנה, בעקבות עלייה של 20% בתאונות. בחיפה ובנתניה כבר החלו מבצעי אכיפה משותפים עם המשטרה. ערים כמו כפר סבא ועכו הודיעו על החמרת קנסות ל-500 שקלים, כולל אפשרות החרמה, כדי להתמודד עם כאוס הרכיבה. בבני ברק ורמת גן, שבהן נרשמו אלפי דוחות, משלבים מצלמות עם פטרולים רגליים. המטרה הכללית היא להפחית סיכוני תאונות.


איך בעצם יודעים מי הרוכב בקורקינט?

הרוכבים שמקבלים דוחות לא מבינים מי צילם, מתי צולמה התמונה והאם זה הם. רוכב קורקינט לא בדיוק יודע באיזה רחובות הוא עבר ומתי, הוא לרוב עשוה דרך לפי וויז ונוסע. מעבר לכך, במקרים רבים העירייה שולחת את הדוח בעיכוב והרוכבים לא זוכרים איפה הם היו בתאריך המסוים ואם רכבו על קורקינט.