גייסו לכם את הרכב למלחמה? זה הפיצוי שתקבלו
עם תחילת מלחמת "חרבות ברזל", צה"ל הודיע לאלפי בעלי רכבים כי עליהם להעביר אותם לידיו לצורך שימוש בזמן המלחמה. בתמורה צה"ל משלם תמורה על השכרת הרכב.
הרכב התגייס למילואים
בעלי הרכבים חייבים להעביר את הרכבים לצבא בזמן חירום וזאת מתוקף הפקודות לשעת חירום, אבל לא תמיד הם יודעים מה הפיצוי שהם אמורים לקבל והאם בעת גרימת נזק לרכב עליהם לקבל פיצוי מוגדל.
חשוב להדגיש כי יש בסיס משפטי לגיוס רכב אזרחי במצב חירום, דרך "חוק רישום ציוד וגיוסו לצה"ל, 1987". החוק מקנה לצה"ל אפשרות לקחת ציוד אזרחי לטובת משימה צבאית. עקרונית, אפשר לגייס רק ציוד רשום, כזה שידוע מראש שיגויס בעת חירום. יחד עם זאת, סעיף 8 בחוק מאפשר לשר הביטחון לקחת ציוד שאינו רשום אם ביטחון המדינה מצריך זאת.
כמה תקבלו על רכב מגוייס?
עקרונית, המדינה קבעה "מחירון" - עבור רכב פרטי תקבלו בין 88-107 שקל ליום "מילואים", תלוי אם מדובר ברכב קטן או גדול. ברכב מסחרי המחיר משתנה ויעמוד על עשרות אחוזים יותר - עד לסך של 154 שקל ליום. אם יש לכם רכב פרטי גדול לשבעה נוסעים, מעין רכב מסחרי שמוגדר בתקנות, תקבלו 218 שקל ליום.
עבור גיפ' תוכלו לקבל 304 שקל. אם יש לכם טנדר, ההחזר יהיה גבוה במיוחד. במקרה כזה תקבלו 445 שקל ליום. מיניבוס יזכה אתכם בסכום גבוה בהרבה, 735 שקל ליום. המחיר על משאיות הוא הגבוה ביותר - מעל 1,000 שקל ועד 1,260 שקל ליום.
- האם משמורת כמעט שווה מצדיקה הפחתת מזונות?
- המלונות שאירחו מפונים יקבלו 160 מיליון ש' לשיפוצים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה קורה אם רכב ניזוק? ובכן, אם מדובר במצב "טוטאל-לוסט" כמובן שאין מה לעשות עם הרכב והוא יקבל פיצוי שייקבע תמורתו. אם מדובר בפגיעה שמורידה מערכו, בעל הרכב ייקח אותו למוסך פרטי, יקבל הערכת שמאי רכב, יתקן על חשבונו ואחרי שיגיש קבלות יקבל ממשרד הביטחון והצבא החזר תוך חודש מהרגע שאושר לו לקבל את הסכום. במידה ואושר לו סכום נמוך יותר, הוא יוכל להגיש ערר.

ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.
לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית.
אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי.
כלי רכב חשמליים
הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.
כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?
מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.
ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.

ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1.0 מיליון שח
680 כלי רכב במחיר של מעל ל 1.0 מיליון ש"ח נמכרו בתשעת החודשים הראשונים של 2025. רולס-רויס, מרצדס, פורשה, לנדרובר, בנטלי, פרארי ועוד.
בעודנו מנתחים את ענף הרכב המקומי, כשכלי הרכב הנמכרים ביותר עולים לא יותר מ – 200,000 ₪, יש עולם מקביל בו מכוניות יוקרה חדשות נמכרות במחירים של הרבה מעל 1.0 מיליון שקל. 680 כלי רכב נרשמו במשרד הרישוי מינואר 2025 ועד היום, שמחירן מעל ל- 1.0 מיליון ₪.
נתחיל עם היקרות ביותר, רולס-רויס במקרה של תשעת החודשים הראשונים של 2025. המכונית היקרה ביותר, כך לפי ההצהרות למשרד הרישוי היא רולס רויס Spectre שמחירה 4,500,000 ₪. לא ברח לנו אפס. ארבעה וחצי מיליון ₪. רכב נוסף מאותו הדגם אבל בגרסה 'זולה' יותר נמכרה במחיר של 4.0 מיליון ₪. במחיר זהה ( 4.0 מיליון) נמכרו בישראל עוד שלוש רולס רויס Cullinan ועוד רולס רויס Ghost יחידה.
אם נרד מדרגה למחירים שבין 3.0 מיליון ₪ ל 4.0 מיליון ₪ נמצא שם 11 כלי רכב, ובין 2.0 מיליון ₪ ל- 3.0 מיליון שח מתחיל להיות עממי למדי עם 75 כלי רכב. במחיר של מעל מיליון ₪ ועד 2.0 מיליון ₪ נמצא כבר 588 לקוחות מעושרים שרכשו רכב במחיר שרובנו חושבים עליו רק בהקשר של קנית דירה או זכייה בלוטו.
דירוג המותגים הנמכרים ביותר במחיר של מעל 1.0 מיליון שח מציג את התמונה הבאה. במקום הראשון ובפער גדול נמצאת מרצדס עם 229 יחידות שנמכרו כאמור במחיר הגבוה ממיליון ₪. אחרי מרצדס במקום השני נמצאת פורשה עם 141 יחידות שמכרה ובמקום השלישי לנדרובר עם 122 יחידות במחיר של מעל למיליון ₪. ב.מ.וו סוגרת את המותגים שמכרו בכמות תלת ספרתית של מכוניות במחיר של מעל למיליון ₪ עם 105 מכוניות מתוצרתה.
במקום החמישי נמצא את Audi שמכרה 20 יחידות במחיר של מעל למיליון ₪, ואחריה בנטלי שמכרה 19 מכוניות. למבורגיני, פרארי ורולס רויס מכרו 11 יחידות כל אחת, אסטון מרטין עם 5 יחידות, קאדילק עם 4 יחידות וסוגרות את הרשימה מקלארן וקאדילק שמכרו כל אחת רכב בודד במחיר של מעל 1.0 מיליון ₪.