גייסו לכם את הרכב למלחמה? זה הפיצוי שתקבלו
עם תחילת מלחמת "חרבות ברזל", צה"ל הודיע לאלפי בעלי רכבים כי עליהם להעביר אותם לידיו לצורך שימוש בזמן המלחמה. בתמורה צה"ל משלם תמורה על השכרת הרכב.
הרכב התגייס למילואים
בעלי הרכבים חייבים להעביר את הרכבים לצבא בזמן חירום וזאת מתוקף הפקודות לשעת חירום, אבל לא תמיד הם יודעים מה הפיצוי שהם אמורים לקבל והאם בעת גרימת נזק לרכב עליהם לקבל פיצוי מוגדל.
חשוב להדגיש כי יש בסיס משפטי לגיוס רכב אזרחי במצב חירום, דרך "חוק רישום ציוד וגיוסו לצה"ל, 1987". החוק מקנה לצה"ל אפשרות לקחת ציוד אזרחי לטובת משימה צבאית. עקרונית, אפשר לגייס רק ציוד רשום, כזה שידוע מראש שיגויס בעת חירום. יחד עם זאת, סעיף 8 בחוק מאפשר לשר הביטחון לקחת ציוד שאינו רשום אם ביטחון המדינה מצריך זאת.
כמה תקבלו על רכב מגוייס?
עקרונית, המדינה קבעה "מחירון" - עבור רכב פרטי תקבלו בין 88-107 שקל ליום "מילואים", תלוי אם מדובר ברכב קטן או גדול. ברכב מסחרי המחיר משתנה ויעמוד על עשרות אחוזים יותר - עד לסך של 154 שקל ליום. אם יש לכם רכב פרטי גדול לשבעה נוסעים, מעין רכב מסחרי שמוגדר בתקנות, תקבלו 218 שקל ליום.
עבור גיפ' תוכלו לקבל 304 שקל. אם יש לכם טנדר, ההחזר יהיה גבוה במיוחד. במקרה כזה תקבלו 445 שקל ליום. מיניבוס יזכה אתכם בסכום גבוה בהרבה, 735 שקל ליום. המחיר על משאיות הוא הגבוה ביותר - מעל 1,000 שקל ועד 1,260 שקל ליום.
- תוכניות חדשות להשבחת בתים בקריית שמונה ובשלומי יוצאות לדרך
- כינה אדם "חמאסניק תומך נוחבות" - וישלם 12 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה קורה אם רכב ניזוק? ובכן, אם מדובר במצב "טוטאל-לוסט" כמובן שאין מה לעשות עם הרכב והוא יקבל פיצוי שייקבע תמורתו. אם מדובר בפגיעה שמורידה מערכו, בעל הרכב ייקח אותו למוסך פרטי, יקבל הערכת שמאי רכב, יתקן על חשבונו ואחרי שיגיש קבלות יקבל ממשרד הביטחון והצבא החזר תוך חודש מהרגע שאושר לו לקבל את הסכום. במידה ואושר לו סכום נמוך יותר, הוא יוכל להגיש ערר.
מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?
ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר
ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.
אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.
חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות.
אז מי על הפרק:
לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
ההמלצה כוללת הפחתה של 4.58% במחיר הנסיעה, לצד תוספת חדשה של 1.57 שקל לק"מ בנסיעות מעל 10 ק"מ; נהגי המוניות זועמים: "פגיעה בפרנסה ובשירות"
ועדת המחירים הבין־משרדית המליצה לעדכן את מבנה תעריפי הנסיעה במוניות, באופן שיכלול הפחתה של כ-4.6% בתעריף הבסיס והוספת מרכיב חדש, "פקטור מרחק", אשר ייקר נסיעות העולות על 10 ק"מ. מדובר בתוספת של 1.56 שקלים לכל קילומטר נוסף מעבר למרחק זה.
עם זאת, לפני שההמלצה תהפוך לרשמית, הוועדה תצא לשימוע ציבורי שיימשך עד ה-14 בספטמבר, במהלכו תיבחנה התנגדויות מצד גופים מקצועיים ונציגי הציבור. רק לאחר מכן תועבר ההמלצה הסופית לאישור שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
המהלך של הוועדה נועד לעדכן את סל התשומות המשפיע על חישוב התעריפים, בין היתר תוך הכללת רכיבי עלות כמו חשמל, ולא רק בנזין, על רקע כניסת מוניות חשמליות לשוק. למרות ההפחתה בתעריף הכללי, תוספת "פקטור מרחק" עשויה להביא לייקור מהותי של נסיעות ארוכות, במיוחד בנסיעות בין־עירוניות ובנסיעות משדה התעופה. הנסיעות הארוכות, שבמסגרת רפורמת 2018 הוזלו משמעותית, עשויות לחזור ולהיות יקרות יותר וכלכליות יותר עבור נהגי המוניות.
נהגי המוניות מתנגדים
בתגובה למהלך, נהגי המוניות ביקרו מאוד את המהלך. לטענתם מדובר בפתרון קוסמטי שמעמיק את העיוותים במקום לתקן אותם. הם טוענים כי הרפורמה שבוצעה לפני כשש שנים גרעה בפועל כ-40% מהתעריפים לנסיעות בין־עירוניות, והשינוי הנוכחי אינו נותן מענה אמיתי לבעיות שנוצרו. אבל הצד שלהם ברור. הם רוצים בהתייקרות של הנסיעה במונית גם ובעיקר בנסיעות בינעירוניות מבלי להפחית את הנסיעה בתוך העיר. השאלה למה? כפי שהצגנו כאן, מחירי המוניות בארץ לא זולים ואל בהכרח שמוצדקים - נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- "להביא את אובר לארץ ולפצות את נהגי המוניות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או אחרת, נהגי המוניות צפויים להתנגד למהלך במסגרת השימוע הציבורי, ולהוביל מהלך מול משרדי הממשלה בדרישה לגבש מנגנון הצמדה שקוף, המבוסס על מדדים תפעוליים כמו עלויות דלק, ביטוח, שחיקה ותחזוקה. נראה שהוועדה צריכה להגיד באופן ברור - רוצים מחירים חופשיים. בבקשה - נכניס את אובר, תהיה תחרות ומחירים תחרותיים לציבור.