גוגל מפות
צילום: henry perks, unsplash

בעקבות המלחמה: אפליקציות הניווט יפסיקו לדווח על פקקים בישראל

פיקוד העורף דרש מאפליקציות הניווט, שבועיים לאחר תחילת המלחמה, להפסיק להציג עומסי תנועה
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה waze אפל גוגל

אפליקציות הניווט Waze, גוגל מפות ואפל מפות הודיעו כי עקב המצב הבטחוני יפסיקו לדווח על פקקים והתראות נוספות. לפי החברות, הדבר נועד להגן על ביטחון המשתמשים, כאשר ארגוני הטרור מכוונים לריכוזי אזרחים.  

כעת נשאלת השאלה, למה לקח שבועיים לחברות הניווט להבין שדיווח על עומסי תנועה יכול לסכן את חייהם של המשתמשים? סביר להניח כי המהלך נכפה כעת על חברות הניווט על ידי גורמי הביטחון. זוהי אינה הפעם הראשונה שאפליקציות הניווט משביתות את ההתראות על עומסי תנועה, גם במלחמה בין אוקראינה לרוסיה אפליקציות הניווט שימשו רבות להעברת מידע ומעקב אחר תנועות של הצבא. החברות ציינו כי מדובר שהשבתה זמנית.

מגוגל נמסר: "״כפי שעשינו באיזורי מלחמה אחרים בעבר ובתגובה להתפתחויות האחרונות, השעינו זמנית את היכולת לצפות בגודש תנועת הרכבים בזמן אמת ואת מידת העומס באיזורים שונים מתוך דאגה לביטחון תושבי האיזור. כל מי שינווט ליעד מסוים עדיין יקבל הוראות הגעה וזמן הגעה משוערים שלוקחים בחשבון את תנאי התנועה באיזור".

המשתמשים צריכים להבין שבשעת מלחמה, האפליקציות הללו עשויות לגרום לסכנת חיים, היות והן לא מותאמות למצבים מיוחדים כאלה והקשבה עיוורת בשעת חירום יכולה לעלות ביוקר. חברות הניווט הדגישו כי יכולות הניווט כמו המסלול וזמן ההגעה המשוער לא נפגעו, רק הדיווחים וההתראות הושבתו. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוסך
צילום: pexels
מדריך

כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם דוגמאות

הפערים האמיתיים בין מוסך לטיפול עצמי; ואיך אפשר לחסוך על בדיקת נוזלים, החלפת פילטרים, מגבים וטיפולים עונתיים סכומים גדולים?



עמית בר |
נושאים בכתבה מוסך מצבר שמן


מעבר לדלק, ביטוח ואגרות, תחזוקת הרכב במוסך היא הוצאה משמעותית. החלקים עצמם לא תמיד יקרים, אבל שעת עבודה, מע"מ ורווחי המוסך מנפחים את החשבון. חלק גדול מהטיפולים השוטפים הם פעולות פשוטות שאפשר לבצע לבד עם הכוונה בסיסית - ולחסוך אלפי שקלים בשנה.

המדריך הזה מתמקד אך ורק בטיפולים פשוטים ובטוחים שכל אחד יכול לבצע. יש מקרים רבים שבהם חובה לפנות למוסך מקצועי - בעיות מנוע, תיבת הילוכים, מערכות בלימה מורכבות, תקלות חשמל, כיוון פרונט ועוד.

בדיקות נוזלים - הפער המפתיע

במוסך מורשה, הוספת בקבוק שמן מנוע שעולה 40-50 שקל בחנות חלפים, תעלה 250-300 שקל. נוזל קירור עולה בחנות 35 שקל לליטר, במוסך תשלמו 120-150 שקל. בתחנות דלק המחירים גבוהים עוד יותר - בקבוק שמן ב-90-100 שקל.

חיסכון שנתי: 400-600 שקל לרכב.

פילטרים - עשר דקות עבודה, מאות שקלים חיסכון

פילטר אוויר למנוע עולה בחנות 60-80 שקל. במוסך יבואן - 250-300 שקל. פילטר מזגן, שנמצא מאחורי תא הכפפות, עולה כ-100 שקל. במוסך יגבו 400 שקל. החלפת שני הפילטרים לוקחת פחות מעשר דקות ודורשת רק פתיחת כמה קליפסים.

חיסכון שנתי: 400-600 שקל.

מגבים - פעולה של שתי דקות

זוג מגבים סטנדרטי עולה באוטודיפו או בחנות חלפים 70-100 שקל. במוסך יגבו 200-250 שקל. ההחלפה דורשת רק משיכת קליפס והרכבת המגב החדש.

חיסכון: 120-150 שקל בכל החלפה.

TOGGTOGG

"הבייבי" של ארדואן - Togg מתכננת לכבוש את אירופה עם רכבים חשמליים

טורקיה מסתמנת כשחקנית פוטנציאלית חשובה בשוק הרכב החשמלי עם השקות חדשות שמיועדות לתפוס נתח שוק משמעותי; הסיכויים והסיכונים

עמית בר |
נושאים בכתבה ארדואן טורקיה

טורקיה מנסה בשנים האחרונות להפוך ליצרנית עצמאית ומשפיעה בשוק הרכב העולמי במיוחד בתחום הרכב החשמלי. במרכז המהפכה הזו עומדת Togg, החברה הלאומית לרכב חשמלי, שמגובה בתמיכה ממשלתית נרחבת ומשלבת שאיפות פוליטיות, כלכליות וטכנולוגיות. עם השקת דגמים חדשים בתערוכת IAA Mobility במינכן, Togg מציבה את עצמה כמתחרה פוטנציאלית בשוק האירופי התחרותי. 

בשביל רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה, מדובר בניסיון להוכיח את עוצמתה של טורקיה. הוא רוצה בהצלחה כדי להגביר את כוחו בתוך טורקיה וגם לקבל את הכבוד מבחוץ.  Togg היא הבייבי שלו. אך הדרך מלאה באתגרים.

Togg, או בשמה המלא Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu, הוקמה ב-2018 כמיזם משותף של חמש חברות טורקיות פרטיות, בהובלת הממשלה תחת ארדואן. החברה אינה רק יצרנית רכב, אלא פרויקט לאומי שמטרתו לבנות תעשייה מקומית מקיפה: מפיתוח טכנולוגיות רכב חכם, דרך ייצור סוללות ועד מערכות עזר נהיגה מתקדמות. בטורקיה, שבה תעשיית הרכב תורמת כ-5% מהתמ"ג, ומהווה 15% מהיצוא, מעסיקה כ-800 אלף עובדים (כ-11% מכוח העבודה התעשייתי) ומגלגלת כ-7% מהכנסות המסים, Togg מייצגת מעבר אסטרטגי מאסטרטגיית ייצוא חלקים למותגים כמו פורד, רנו ופיאט,  למשהו גדול יותר: מותג לאומי שמפחית תלות זרה ומחזק את הכלכלה.

מ-0 ל-20%: כיצד כבשה Togg את השוק הטורקי בשנתיים

השוק הטורקי עצמו חווה צמיחה דרמטית בשוק הרכב החשמלי, עם נתח של 18% ממכירות הרכבים החדשים נכון למאי 2025. דומה לנתונים בגרמניה ועולה על ספרד, איטליה ויוון. מכירות EV כוללות בטורקיה עלו ב-130% במהלך השנה, עם למעלה מ-104 אלף יחידות עד אוגוסט, ו-Togg מובילה את השוק עם כ-20% מנתח ה-EV, כולל מכירות של כ-21 אלף יחידות מדגם הדגל T10X (SUV חשמלי) מינואר עד אוגוסט - עלייה של 42% לעומת התקופה המקבילה ב-2024. בשנה המלאה של 2024 נמכרו כ-30,000 יחידות.

בתערוכת IAA Mobility 2025 במינכן, Togg הציגה שני דגמים מרכזיים שמסמנים את הכניסה הרשמית שלה לאירופה. הדגם הראשון הוא ה-T10X, SUV חשמלי קומפקטי שכבר נמכר בהצלחה בטורקיה. הוא מצויד בשתי אופציות סוללה: 52.4 קוט"ש לטווח של כ-312 ק"מ, או 88.5 קוט"ש לטווח של עד 520 ק"מ (לפי תקן WLTP). עם הספק מנוע של 160-320 קילוואט (210-430 כ"ס), מערכת הנעה אחורית או כפולה, ותמיכה בטעינה מהירה עד 180 קילוואט (28 דקות מ-20% ל-80%), ה-T10X מציע תכונות מתקדמות כמו תצוגות פנים מרובות, עדכונים אלחוטיים (OTA) ומערכות בטיחות שקיבלו 5 כוכבים ב-Euro NCAP.