אוטובוס דן נוסעים נהיגה תחבורה ציבורית
צילום: מורן ישעיהו
דעה

ממשלת 'השינוי' פחדה מהצל של עצמה: למה לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת - למרות הצורך

דווקא אחרי שהממשלה מתפרקת, פתאום היא מזדרזת לנסות לאשר תחבורה ציבורית בשבת. איפה הייתם כל השנה האחרונה? צריך תחבורה ציבורית בשבת, אבל מה שהממשלה עושה עכשיו נראה יותר כמו סיבוב יחסי ציבור זול על גב הבוחרים
דור עצמון | (14)

מדינת ישראל נמצאת במערכת בחירות ובחוסר ודאות לגבי תוצאותיה - דבר שמביא את הממשלה הנוכחית להתנהג כאילו היא על קו הסיום ובלחץ היסטרי לאשר תחבורה ציבורית בשבת. איזה קטע, רגע לפני סוף הקדנציה פתאום הממשלה נזכרה לנסות להעביר בכל הכח תחבורה ציבורית בשבת? איפה הייתם בשנה האחרונה? לא הייתם 'ממשלת השינוי' עד עכשיו ופתאום התעוררתם?

הממשלה אישרה אתמול את הצעתה של שרת התחבורה מרב מיכאלי להעברת סמכויות בתחום התחבורה לרשויות המקומיות, לפיה הרשויות תהיינה אמונות על התכנון התחבורתי בתחומן ומשרד התחבורה יעביר לרשויות בהדרגה את הסמכויות שהיו בידיו, לפי רמת הבשלות. זהו גם השלב בו התחילו להתהדר בכך שרשויות תוכלנה להפעיל מערך תחבורה ציבורית בשבתות.

הכל טוב ויפה, אם הממשלה רוצה כפיים, הרי לה. אך לא בתקנה של מרב מיכאלי עסקינן. בישראל אוהבים לריב, אוהבים להתווכח, אוהבים להיות צודקים, אבל מה לעשות שדיבורים לחוד ועובדות לחוד בכל הקשור לשיח סביב התחבורה הציבורית בשבת.

נבהיר: תחבורה ציבורית בשבת קיימת גם קיימת במדינת ישראל שנים רבות - וטוב שכך - אמנם לא מספיק, וצריך לפתוח משמעותית את הקווים, כדי שאנשים יוכלו להשתמש בתחבורה ציבורית כל השבוע, ואולי אפילו לוותר על הרכב הפרטי. אבל סטופ, סטטוס קוו! יגידו הציניקנים בליכוד ובמפלגות החרדיות ויעשו בדיוק ההיפך. כמה יפה לקדש משהו שלא באמת מאמינים בו או מיישמים אותו. יתכבדו כל נבחרי הציבור המתנגדים לתחבורה ציבורית בשבת - במקרה הזה הליכוד - וישאירו את רכבי המדינה שלהם בחניה שבביתם. גם החרדים יודעים יפה מאוד שישנה תחבורה ציבורית בשבת והם מחליטים כבר שנין להעלים עין. אז על מה התלונה? הרי טוב שיעלימו עין, לא? אז שהו שלא. העלמת העין שלהם איפה שנוח או איפה שלא נוח, מבזה את קודם כל את עצמם ו"עקרונותיהם" ובנוסף לא מאפשרת מתן שירות לאזרחי ישראל בסוף השבוע.

להבדיל ממפלגות אלו, מפלגתו של בצלאל סמוטריץ' דווקא מציגה קו מאוד ברור בנושא. עוד בתקופתו כשר תחבורה, זיהה סמוטריץ' את אותן פרצות בהן עובדת התחבורה הציבורית בשבת וניסה להביא לביטולן. אפשר להסכים עם דעתו ואפשר שלא, אבל לזכותו ייאמר שהוא מאמין בתפיסת העולם שלו ונחוש לקדם אותה.

אז איפה פועלת התחבורה הציבורית בשבת?

קווי אוטובוס באילת התחילו לפעול כבר לפני שנים רבות בתואנה כי מדובר בעיר תיירותית והמטרונית בחיפה עובדת גם היא בשבת כבר שנים. קווי אוטובוס בינעירוניים רבים אל ומתל אביב מתחילים את נסיעותיהם בימי שישי סמוך לכניסת השבת (ואף לאחריה) ומסיימים אותן שעות לאחר כניסתה. גם בשבתות מתחילים קווים אלו לפעול החל משעה 14:30 בשבת - שעות לפני יציאתה, גם בחורף. קווי האוטובוס אל ומאילת למרכז הארץ פועלים גם הם במהלך השבת. מוניות שירות שמחירן בפיקוח משרד התחבורה פועלות בשבת וגם מוניות ספיישל, שמחיריהן אף הוא בפיקוח משרד התחבורה, פועלות.

ואגב, מה לגבי נתב"ג? למי ששכח, תעופה היא תחבורה ציבורית לכל דבר ועניין ועדיין לא נשמעה זעקתם של מקדשי הסטטוס קוו בעניין. כפי שמטוסים חולפים בשמי ברק וירושלים בשבת, מדוע צריך למנוע מהרכבת הקלה לעבור מתחת לאדמה בבני ברק? אם כי, מדובר מהבחינה הזו ב'פיחות זוחל' - לפני 40 שנה נפלה כאן ממשלה על הבאת מטוסי F15 וטקס שהתרחש סמוך מדי לכניסת השבת. היום זה לא יקרה.

נשאל שוב, מדוע נזכרתם רק עכשיו? כאמור, אנחנו בתקופת בחירות וזה הזמן לייצר כותרות. אם הסטטוס קוו היה שווה משהו, הרי שכל התחבורה הציבורית הקיימת בשבתות הייתה מתבטלת, כנראה שנוח להעלים עין מדברים מסוימים. ואם אכן כך, יתכבדו כל מעלימי העין להעלים את עינם גם מחיי אלו שרוצים לנסוע באוטובוס בשבת.

נעים בסופ"ש

7 ראשי רשויות החליטו להיות אמיצים ולהפעיל תחבורה ציבורית בשבת מכיסה של הרשות. כשרצו לגבות כסף בעבור הנסיעות, נעמדה המדינה על הרגליים האחוריות וטענה שגביית כסף משמע תחבורה ציבורית בשבת ולכן השירות צריך להיות ב'חינם'. אבל היי, בואו נזכור שאין באמת דבר כזה בחינם. מישהו בסוף משלם כסף. הכסף של הרשויות המקומיות מגיע מהציבור (גם תקציב הממשלה מגיע מהציבור). זה לא כסף שצמח בעץ הכסף של הרשות המקומית. אין דבר כזה. עלות השירות יורדת מהקופה הציבורית של הרשויות, מתבטאת בארנונה וברווחה של התושבים. מדובר בבדיחה גרועה: המדינה אוסרת גביית כסף עבור הפעלת תחבורה ציבורית בשבת אבל גבייה של ארנונה זה בסדר.

ממשלת השינוי פחדה מהצל של עצמה כל השנה האחרונה - ופספסה את ההזדמנות

לכאורה, ממשלת השינוי הייתה צריכה להוביל את ביטול הסטטוס קוו בתחום התחבורה הציבורית בשבת. לא היו בה כמעט מרכיבים דתיים, וגם אלה שהיו בה הם מהצד הליברלי ביותר. נפתלי בנט ומתן כהנא היו יכולים לקדם תחבורה ציבורית בשבת. זה אפילו מתאים לאג'נדה שלהם כמי שמציגים את עצמם כדתיים ליברליים ופתוחים. מאוד ייתכן שיאיר לפיד ובני גנץ חששו כי אחרי הבחירות הבאות הם יצטרכו את המפלגות החרדיות כדי להקים קואליציה ולא רצו למתוח יותר מדי את החבל, שלא ייקרע, אבל את המחיר שילמו אזרחי ישראל.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    שלום 14/09/2022 16:50
    הגב לתגובה זו
    בימים רגילים בשעות השיא של הבוקר האוטובוסים או מאחרים או לא מגיעים בכלל ואתם רוצים תחבורה בשבת הצחקתם אותי
  • 11.
    אבי 13/09/2022 14:24
    הגב לתגובה זו
    נא לא לערב פוליטיקה ביום השבת מה שהבינו מקימי המדינה שיום השבת הוא יום מנוחה בוא לא נהיה יותר חכמים בסוף נתחרט ויהיה מאוחר מדי
  • 10.
    דני 13/09/2022 14:22
    הגב לתגובה זו
    כמה כיף השקט והמנוחה בשבת לא נסלח למי שרוצה להרוס לנו את יום המנוחה ממרוץ החיים
  • 9.
    בוריס 13/09/2022 14:09
    הגב לתגובה זו
    רוב אזרחי ישראל לא רוצים תחבורה בשבת רוצים לשמור על יום השבת לפחות במרחב הציבורי
  • 8.
    לא פחדה, הם מפנטזים על הצטרפות הדתיים לשמאל (ל"ת)
    אלי 13/09/2022 08:35
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כי זו מדינה יהודית.נקודה.אין יהודי בלי שמירת שבת!סע לגר (ל"ת)
    אורנה 13/09/2022 05:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מיסדי המדינה בעצמם התנגדו לתחב"צ בשבת (ל"ת)
    מתן 12/09/2022 23:19
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בושה 12/09/2022 22:47
    הגב לתגובה זו
    חילונים תתעוררו... עד מתי יעשקו אותנו.
  • 4.
    מבין2 12/09/2022 22:46
    הגב לתגובה זו
    השאר לא רוצים תחבורה ציבורית בשבת, זה רק שינאה לדתיים שמניעה את הממשלה.
  • 3.
    מ 12/09/2022 22:15
    הגב לתגובה זו
    יש מקום אחד שמאלני בארץ שם יש תחבורה בשבת מאז קום המדינה כבר 73 שנה
  • 2.
    חבל. למי שאין פה רכב אין ממש חיים. (ל"ת)
    בן 12/09/2022 20:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נ.ש. 12/09/2022 19:05
    הגב לתגובה זו
    מהטעם שחוק שעות עבודה ומנוחה עוצר את זה. לגביי החרדים הם נלחמו אבל היכולת שלהם מתחילה במקום מסוים ונגמרת במקום מסוים. כל עוד והתחבורה הציבורית לא פועלת בצורה ממוסדת אין להם שום דרך להילחם בזה וגם אז. לגביי הרכבת מה שהשמאל מפנטז זה לא יקרה מהטעם כשעשו את הרכבת והיא עוברת דרך בני ברק. העירייה דרשה התחייבות חוזית שבשום מצב זה לא ישתנה והיא לא תעבוד בשבת.
  • מה הקשר בין חוקי עבודה לעבודה בשבתות וחגים? (ל"ת)
    ARTICK19 13/09/2022 07:27
    הגב לתגובה זו
  • תהיה לא יהיה 12/09/2022 22:16
    הגב לתגובה זו
    ואכן י ששששששש
אוטובוסים (אמיר זלצברג)אוטובוסים (אמיר זלצברג)

בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412

משרד התחבורה באמצעות נתיבי ישראל מקדם את חיבור המסוף החדש באור יהודה לכביש 412 בשאיפה לקדם את זרימת התנועה באזור


הדס ברטל |

משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, מודיע על קידום חיבור מסוף התחבורה הציבורית החדש שמוקם בימים אלה בכביש 4612 באור יהודה לכביש 412. לפי הודעת משרד התחבורה, מדובר בפרויקט תשתיתי משמעותי שיאפשר חיבור תחבורתי מלא, בטוח ורציף בין המסוף לבין רשת הדרכים הארצית, ומיועד לשפר את זרימת התנועה והנגישות באזור.

מסוף התחבורה, הכולל חניית תפעול ל-75 אוטובוסים, נמצא בבניה ועתיד להסתיים בסוף הרבעון הראשון של שנת 2026. עם השלמתו ועם קבלת התקציב החדש, צפויה חברת נתיבי ישראל להתחיל בעבודות החיבור של המסוף לכביש 412 כך שיהיה המשך טבעי לנסיעה, בחודש מאי 2026, כשמשך הביצוע המתוכנן הוא עד מרץ 2027.

הפרויקט של נתיבי ישראל כולל הקמת שני צמתים מרומזרים, אחד יהווה כיציאה מהמסוף על 4612 והשני יוקם בכביש 412, במרחק של כ-300 מטרים מהכניסה למסוף, סלילת קטע כביש חדש דו מסלולי דו נתיבי, באורך של כ-50 מטרים מ-412 ועד למסוף הקמת מדרכות, שבילי אופניים, הסדרת תאורה חדשה, ניקוז ותעלות מים. כמו כן יבוצע חיבור כביש לכביש בתצורה זהה ומתואמת, וכן עבודות תשתית מורכבות באזור חקלאי, הכוללות הכשרת הקרקע וביצוע כביש שיתאים לעומסים התחבורתיים העתידיים. עלות הפרויקט נאמדת בכ־35 מיליון שקלים.

מירי רגב
מירי רגב - קרדיט: מירי שמעונוביץ, לעמ

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא״ל (במיל׳) מירי רגב: ״חיבור מסוף התחבורה החדש באור יהודה לרשת הכבישים הארצית הוא מהלך תשתיתי חיוני שמבטיח תחבורה ציבורית נגישה, בטוחה ורציפה. הפרויקט שאנו מקדמים משפר את זרימת התנועה באזור, מחזק את הקישוריות בין אמצעי התחבורה ומציב את התחבורה הציבורית במרכז לטובת משתמשי הדרך ותושבי האזור.״

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?